دسته ها

علت بیرون آوردن زبان در گربه‌ها چیست؟

بیرون آوردن زبان در گربه‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

اگر سرپرست گربه هستید حتماً بارها دیده‌اید که زبان گربه آویزان شده است. اما چرا گربه‌ها این کار را انجام می‌دهند؟ حتی اگر صاحب و سرپرست این مخلوقات نباشید در خیابان یا کوچه‌های محله گربه‌هایی با سن و رنگ‌های متفاوت را دیده‌اید که زبان خود را بیرون می‌آورند. شاید عجیب به نظر برسد اما این عمل گربه‌سانان دلایلی خاص دارد که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم. این عمل می‌تواند نشانه‌ای از سلامت و تندرستی گربه شما یا تنها یک رفتار استاندارد باشد که گربه‌ها از روی عادت انجام می‌دهند یا حتی زنگ خطر برای نشان‌دادن یک بیماری خطرناک.

علل بیرون‌آوردن زبان در گربه‌ها

همان‌طور که گفته شد دلایل فراوانی برای بیرون‌آوردن و بیرون‌ماندن زبان گربه‌ها وجود دارد که در بیشتر مواقع این مسئله نگران‌کننده نیست. اما اگر این مسئله جزئی از موارد خطرناک بود حتماً باید به دام‌پزشک مراجعه کنید. پس با ما همراه باشید تا در ادامه علل بیرون‌آوردن زبان در گربه‌ها را شرح دهیم.

علل بیرون‌آوردن زبان در گربه‌ها

  • خوردن و آشامیدن: زبان گربه‌ها هنگام غذاخوردن یا نوشیدن بیرون می‌آید. چراکه این عمل به انتقال غذا و جمع‌آوری آب در دهان گربه‌ها کمک می‌کند. ممکن است گربه‌ها در پایان هر وعده غذایی از زبان خود برای جداکردن خرده‌های غذا میان دندان‌هایشان استفاده کنند. اگر به نحوه شیرخوردن بچه گربه‌ها دقت کرده باشید گربه‌های تازه متولد شده هنگامی که با بطری یا شیشه شیر، آب و شیر می‌نوشند زبان خود را بیرون می‌آورند تا آن را دور نوک بطری بپیچند. در این میان زبان کوچک آن‌ها نیز ممکن است بعد از شیردادن کاملاً از دهانشان بیرون بماند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند تا بتوانند به‌سادگی شیر یا آب را به‌کمک زبانشان به دهان منتقل کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شیشه شیر بچه گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • نظافت: زبان گربه اندامی قابل‌توجه در این حیوان است. این عضو نه‌تنها برای خوردن و نوشیدن بلکه وجود آن برای نظافت و همچنین تشخیص و بررسی بوهای جدید در محیط اطراف گربه‌ها بسیار ضروری است. همان‌طور که می‌دانید گربه‌ها برای نظافت خود نیازی به استحمام مداوم ندارند. چراکه به‌کمک زبان منحصر به فردشان می‌توانند خود را از آلودگی‌ها پاک کنند و تعداد دفعات حمام کردن گربه‌ها کم است. احتمالاً حداقل یک بار در روز خواهید دید که زبان آن‌ها برای نظافت از دهانشان بیرون می‌آید.
  • هنگام خوابیدن: شاید نگران‌کننده به نظر برسد که گربه شما هنگام خوابیدن و استراحت زبانش کاملاً بیرون است. اما جالب است بدانید دمای بدن گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها موقع خواب پایین می‌آید. درنتیجه عضلات و ماهیچه‌های گربه‌ها کاملاً شل می‌شوند. درنتیجه زبان آن‌ها به‌طور غیرارادی از دهان‌شان بیرون می‌افتد.
  • نژاد و ژنتیک گربه: آناتومی بدن بعضی از گربه‌ها موجب می‌شود آن‌ها قادر به نگهداری زبان خود برای طولانی‌مدت در دهانشان نباشند. این نوع گربه‌ها معمولاً زبانشان بیرون از دهانشان است که با تشخیص و آزمایش دام‌پزشک این مسئله تأیید می‌شود.
  • هنگام لیسیدن بدن خود: فرض کنید موجودی پرمو برای نظافت خود بدنش را لیس می‌زند. طبیعی است که مقداری مو به سقف دهانش بچسبد. همین موضوع سبب می‌شود گربه زبان خود را بیرون از دهانش نگه دارد.
بیشتر بخوانید:  آموزش و شناخت زبان بدن گربه‌ها | معنی حرکات گربه‌ها چیست؟

علاوه بر موارد بی‌خطر گفته‌شده گاهی بیرون‌ماندن زبان گربه زنگ خطری برای سلامتی آن‌هاست. موقعیت زبان گربه می‌تواند درباره مسائل بهداشتی اساسی و جدی در بدن گربه‌تان به شما هشدار دهد. گربه‌ها وقتی حالشان خوب نیست زبانشان را بیرون می‌آورند. زیرا زبان آن‌ها مستقیم از وضعیت سلامتی جسمی آن‌ها تأثیر می‌گیرد. برای مثال عفونت‌های تنفسی می‌توانند سبب شوند گربه زبان خود را بیرون بیاورد. زیرا هنگامی که زبان در دهانشان قرار دارد تنفس مشکل است. همچنین یک گربه سالخورده که زوال عقل دارد ممکن است در نگه‌داشتن زبان خود در داخل دهان خود مشکل داشته باشد و درنتیجه سبب بیرون‌ماندن زبان در گربه شود.

بیرون آوردن زبان گربه‌ها

اگر گربه شما زبانش بیرون است و آب دهانش بیرون می‌آید ممکن است نشان‌دهنده یک وضعیت یا یک بیماری جدی در بدن گربه باشد. جاستین آلی دام‌پزشک سرشناس معتقد است که برخلاف سگ‌ها آب دهان یک رفتار رایج در گربه‌ها نیست و در مواردی هشدار برای یک بیماری خطرناک است.

  • عفونت یا انسداد تنفسی: اگر گربه شما سرفه می‌کند و سابقه بیماری قلبی یا تنفسی دارد به نظر می‌رسد به سختی نفس می‌کشد. در این مورد دقت کنید و ببینید آیا لثه یا زبانش آبی رنگ است یا خیر. اگر این‌طور بود بهتر است فوراً به دام‌پزشک مراجعه کنید؛ چراکه خطر عفونت تنفسی گربه شما را تهدید می‌کند.
  • بیماری دندان: اگر بچه گربه‌تان زبانش را بیرون می‌آورد و هم‌زمان آبریزش بینی زیادی دارد. همچنین اشتها و میل به غذا ندارد یا حتی هنگام غذاخوردن متوجه بوی بد دهان گربه شدید ممکن است نیاز باشد به دندان‌پزشک گربه خود مراجعه کنید. باکتری‌ها و غذاها می‌توانند روی دندان‌های بچه گربه شما تجمع کنند و به پلاک تبدیل شوند. بهداشت خوب دندان در گربه‌ها درست مانند انسان‌ها پلاک‌های خطرناک را از بین می‌برد و از ایجاد بیماری و پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. گاهی وقت‌ها با پیشروی بیماری و ادامه دندان‌درد گربه، پت شما با شدت پنجه به دهان خود می‌کشد. از خوردن غذای سفت خودداری می‌کند و ممکن است زبان خود را بیرون بیاورد و بیش از حد آب دهان او بیرون از دهانش بریزد. درمان بیماری‌های مربوط به دندان شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد التهابی و در موارد شدید کشیدن تمام دندان‌های گربه از جمله راه‌حل‌های رفع این مشکل است.

با این حال زبان بیرون‌زده می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قابل‌توجه دهان باشد. اختلالات دندان‌ها و لثه‌ها را باید یکی از دلایل احتمالی بیرون‌افتادن زبان دانست. بیماری پریودنتال در گربه‌ها بیماری بسیار شایعی است که به‌راحتی در طول معاینه دهان تشخیص داده می‌شود. تعیین میزان واقعی و پیشروی این بیماری در بیشتر موارد نیازمند عکس‌برداری با اشعه ایکس از دهان گربه است. تحلیل دندان یعنی وضعیتی که در آن ساختار دندان گربه‌ها خراب می‌شود نیز بسیار رایج است. ممکن است بچه گربه‌ها از زبان خود برای حرکت‌دادن دندان‌های شیری لق استفاده کنند که این کار دلیلی بسیار طبیعی برای بیرون‌آوردن زبان آن‌ها از دهانشان است.

مسواک‌زدن دندان‌های گربه و بردن آن‌ها برای معاینات منظم دندان‌پزشکی به سلامت دهان و زبان گربه کمک می‌کند. همچنین بهتر است غذایی را برای گربه در نظر بگیرید که برای مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان او فرموله شده است تا به حفظ سلامت دهان و دندان این حیوان کمک کند. در این موارد نیز درباره هر گونه نگرانی با دام‌پزشک مشورت کنید. بسیاری از اوقات گربه شما زبانش را بیرون می‌آورد. زیرا آرام و راضی است و لحظه‌های فوق‌العاده شیرین را به جای می‌گذارد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مسواک و خمیردندان گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • تومورهای دهانی: این نوع تومورها می‌توانند سبب ناهماهنگی دندان‌ها یا فک گربه‌ها شوند که منجر به بسته‌شدن نامناسب دهان و در نتیجه بیرون‌زدگی زبان آن‌ها می‌شود. درد و ناراحتی مرتبط با این بیماری می‌تواند به بروز مشکلاتی در کنترل زبان منجر شود. دندان‌های شکسته با قرارگرفتن در معرض عصب، شکستگی فک و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، آسیب‌هایی هستند که می‌توانند سبب درد، ناتوانی در بستن صحیح دهان و بیرون‌زدگی زبان گربه‌ها شوند.
  • حالت تهوع: این مورد نیز در گربه‌سانان بسیار دیده می‌شود. وقتی گربه‌ها حالت تهوع دارند بیرون‌ماندن زبان آن‌ها موردی طبیعی است. فهرست دلایلی که گربه شما ممکن است حالت تهوع داشته باشد بسیار زیاد است. اما شایع‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: تغییر در رژیم غذایی، خوردن چیزی غیرقابل هضم، سریع غذاخوردن، پرخوری، خوردن چیزی فاسد، لیسیدن چیزی با طعم ناخوشایند، آلرژی به نوع تغذیه، گلوله‌های مو و برخیداروها. بهتر است سعی کنید علت اصلی بروز حالت تهوع و بالا آوردن گربه را پیدا کرده و برای مراقبت مناسب با دام‌پزشک تماس بگیرید یا در موارد جدی برای درمان مراجعه کنید.

بیرون آوردن زبان بچه‌گربه

  • گرمازدگی: گربه شما ممکن است بعد از یک بازی شدید مانند بازی گربه با نور لیز نیاز به نفس‌کشیدن داشته باشد. به همین دلیل زبانش را برای تنفس راحت‌تر بیرون نگه می‌دارد. نفس‌نفس زدن در گربه‌ها مانند سگ‌ها اصلاً موردی عادی نیست. بنابراین اگر متوجه شدید گربه‌تان در یک روز گرم زبانش را بیرون می‌آورد و در همین حین نفس‌نفس می‌زند یا بی‌حال است برای او مکانی خنک با آب تازه پیدا کنید. اگر بچه گربه شما مضطرب و بی‌حال شد یا به زمین افتاد باید فوراً به دام‌پزشک منتقل شود زیرا ممکن است گرمازده شده و به تجویز دارو و مراقبت ویژه دام‌پزشک نیاز داشته باشد.
بیشتر بخوانید:  دلایل گرمازدگی گربه‌ها + روش‌های پیشگیری و درمان
  • نارسایی کلیوی: نارسایی کلیه یک بیماری دیگر بسیار شایع در میان گربه‌ها به‌ویژه گربه‌های سالمند است. گربه‌های مبتلا به نارسایی شدید کلیه ممکن است اورمی (خون در ادرار) قابل‌توجهی داشته باشند. این بیماری در بیشتر موارد در لثه‌ها، زبان و لبه‌های لب گربه‌ها زخم‌های دردناکی ایجاد می‌کند که گربه‌ها را وادار می‌کند زبان خود را بیرون بیاورند تا از درد خود بکاهند. این نوع زخم‌ها در معاینه دهان به‌راحتی مشاهده می‌‌شود. ویروس نقص ایمنی بدن گربه و عفونت‌های کلسی ویروس نیز می‌توانند سبب ایجاد زخم در زبان گربه‌ها شوند.

سخن پایانی

درباره هرگونه نگرانی و مشکل با دامپزشک گربه خود مشورت کنید. بسیاری از اوقات گربه شما زبانش را بیرون می‌آورد. زیرا از این عمل کاملاً راضی است و هیچ مشکلی سلامت او را تهدید نمی‌کند. گاهی‌اوقات دلایل بیرون‌آوردن زبان گربه نشان‌دهنده بیماری جسمی این حیوان است. اگرچه دلایل بسیار بی‌خطری مانند آنچه بیان شد برای این عمل در گربه‌ها وجود دارد، اگر علائم گربه شما با هیچ‌یک از موارد فوق تطابق نداشت باید به دامپزشک مراجعه کرده و با این اقدام سریع از پیشروی هرگونه بیماری جلوگیری کنید. دلایل خطرناک زیادی برای بیرون آوردن زبان در گربه‌ها وجود دارد. مانند بیماری‌های دهانی یا کلیوی که البته تحت مراقبت دامپزشک می‌توان تا حد بسیار زیادی از به وجود آمدن این بیماری‌ها جلوگیری کرده و سلامت این موجودات دوست‌داشتنی را تضمین کرد. اگر زبان گربه شما از دهانش بیرون بود ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید به‌دنبال علت آن باشید و از دام‌پزشک کمک بگیرید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *