دسته ها

چرا دهان گربه من بو می‌دهد؟ | علت بوی بد دهان گربه‌ها

بوی بد دهان گربه‌
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

بوی بد دهان گربه از مسائلی است که گریبان بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی را خواهد گرفت. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این افراد آن است که آیا بوی دهان گربه به خاطر بیماری‌های درونی است یا عفونت در ناحیه دندان‌ها و لثه؟ نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که در گربه‌های کهن‌سال ممکن است که بوی بد دهان به دلیل مشکلات و مسائل دندانی و عفونت و التهاب در لثه باشد. تکه‌های باقی‌مانده غذا و هم‌چنین رسوب در دندان و لثه نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل در گربه‌ها شود. در این مطلب به موضوع علت بوی بد دهان گربه می‌پردازیم و روش‌هایی که برای درمان این مشکل وجود دارند را با شما در میان می‌گذاریم.

دلایل بوی بد دهان گربه‌ چیست؟

بوی بد دهان گربه ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این موضوع همیشه هم خطرناک و نگران‌کننده نیست. یعنی در برخی از مواقع علت بوی بد دهان گربه ممکن است بیماری‌های خاصی باشد که در حیوان وجود دارند. در کنار این نیز امکان آن وجود دارد که مشکل خاصی وجود نداشته باشد و به آسانی رفع شود. این یعنی بوی دهان گربه در بعضی از موارد کاملاً طبیعی است و به خودی خود و بدون نیاز به دارو و درمان حل می‌شود. از دلایل رایج بوی دهان گربه وجود میکروب و باکتری‌های دندان و لثه در این ناحیه است. البته این موضوع قابل‌درمان است و با رعایت بهداشت دهان و دندان گربه و همین‌طور مسواک‌زدن بهبود خواهد یافت.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مسواک و خمیر دندان گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

اگر دهان گربه‌تان همیشه و به طور مداومی، بوی بدی دارد‌ باید بدانید که این موضوع به‌هیچ‌وجه طبیعی نیست و باید برای درمان و رفع آن اقدام کنید. معمولاً خوردن غذاهای حاوی پروتئین توسط گربه باعث به وجود آمد بوی بد در دهان او می‌شود. گاهی نیز ممکن است بوی بد به این دلیل باشد که حیوان شما بدن خود را لیس زده است. با این کار تعدادی از موها در بین دندان‌های حیوان باقی می‌ماند و همین مورد هم می‌تواند سبب بدبوشدن دهان گربه‌ها شود. گاهی احتمال دارد که بوی بد دهان گربه به خاطر بروز بیماری‌های کلیوی باشد. علاوه‌برآن داشتن بوی شیرین و خوب نیز ممکن است که ناشی از بیماری دیابت در گربه باشد. به‌هرحال در صورت مشاهده این علائم می‌بایست به دامپزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:  به گربه چه غذایی بدهیم؟

نکته قابل توجه این است که گاهی اوقات صاحب گربه به خاطر حساسیت زیادی که به خرج می‌دهد، گمان می‌کند که بوی دهان این حیوان غیرعادی است. درحالی‌که همیشه هم این‌طور نیست و شاید اصلاً علت بوی بد دهان گربه خوردن یک غذای خاص باشد که کاملاً طبیعی است هیچ جایی هم برای نگرانی وجود ندارد. با این حال برای رفع نگرانی‌هایتان می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید. دامپزشک به‌راحتی می‌تواند طبیعی یا غیرطبیعی‌بودن بوی دهان گربه و همین‌طور دلایل آن را تشخیص دهد و درنهایت هم اقدامات لازم را برای رفع این عارضه به کار بگیرد.

دلایل بوی بد دهان گربه‌ چیست؟

برخی از دیگر دلایل بروز بوی بد در دهان گربه چیست؟

 بیماری‌های دهان و دندان
بیماری‌های دهان و دندان شامل طیف بزرگی از بیماری‌ها می‌شوند، بیماری‌هایی از قبیل عفونت در دیواره‌های دهان، ایجاد تومورهای دهانی، عفونت و جرم دندان‌ها، زخم‌های دهان، التهاب لثه و…

 بیماری‌های داخلی
از جمله بیماری‌های داخلی نیز می‌توانیم به بیماری دیابت گربه، بیماری‌های تنفسی، خوردن برخی غذاها مثل پروتئین‌ها و یا خوردن غذای فاسد، سرطان معده، نارسایی کلیه، برگشت غذا از معده به مری و هم‌چنین بیماری پمفیگوس اشاره کنیم. در زیر برخی از علائم بیماری‌هایی را که شما می‌توانید بدون مراجعه به دامپزشکی به آن‌ها پی ببرید و بیماری گربه را تشخیص دهید اشاره می‌کنیم.

  • استفراغ: علامت وجود بیماری‌های گوارشی
  • زخم دهان: عفونت دهان
  • ریزش بزاق گربه: بیماری‌های لثه و همچنین عفونت دهانی
  • لکه‌دار بودن دندان‌های گربه: بیماری‌های دهانی و وجود پلاک‌های دندانی
بیشتر بخوانید:  دندان‌درد گربه و مشکلات دندان گربه‌ها را بشناسید

چطور بوی بد دهان گربه‌ را درمان و رفع کنیم؟

برای پیش‌گیری از تنفس ناخوشایند و بوی بد دهان گربه باید یک سری اقدامات بهداشتی از جمله مسواک‌زدن گربه به‌طور مرتب را جدی بگیرید. در واقع شما باید گربه‌تان را از سن کم به مسواک‌زدن عادت دهید. بنابراین در سنین بالاتر مشکلی برای مسواک دهان و دندان این حیوان نخواهید داشت. می‌توانید از کلرهگزدین نیز برای شست‌و‌شوی دهان گربه استفاده کنید، البته باید توجه داشته باشید که دهان گربه حتماً نباید بوی خیلی خوبی بدهد، زیرا در صورت باقی‌ ماندن تکه‌ای از غذا پس از هر وعده غذایی می‌تواند سبب ایجاد بوی بد در هنگام تنفس گربه شود. این مورد موقتی است و پس از زدن مسواک و شست‌وشوی دهان رفع خواهد شد. گاهی نیز ممکن است بوی دهان گربه بسیار بد و غیرقابل‌تحمل باشد. دراین‌صورت می‌توان گفت که بوی دهان گربه غیرعادی و نشانه‌ای از وجود مشکلی جدی همچون مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم است.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *