دسته ها

علت بالا آوردن گربه چیست؟ | درمان خانگی استفراغ گربه

استفراغ گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

نگهداری از حیوانات خانگی به همان اندازه که کار لذت بخش و پسندیده‌ای است، می‌تواند سخت و پیچیده هم باشد. نداشتن شناخت و آگاهی نسبت به حیوانات و طریقه نگهداری از آن‌ها موجب بروز مشکلاتی می‌شود که برای رهایی از آن‌ها شاید کاری از دست متخصصان هم بر نیاید. بیماری‌های حیوانات خانگی علاوه‌بر مشکلاتی که برای خود حیوان به‌ وجود می‌آورد با توجه به این که ممکن است با انسان مشترک باشند و به افراد سرایت کنند، یک مشکل جدی برای کسانی که قصد نگهداری از حیوانات خانگی را دارند، تلقی می‌شوند. برای جلوگیری از بیماری باید شناختی نسبی از علائم بیماری حیوان داشته باشیم. ما در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد بالا آوردن یا استفراغ گربه و بالا آوردن مو در گربه ها در اختیار شما بگذاریم. اگر گربه در خانه دارید و یا به نگهداری گربه علاقه‌مند هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

بالا آوردن در گربه 

بالا اوردن گربه یکی از مسائلی است که باعث نگرانی کسانی می‌شود که از این حیوان زیبا نگهداری می‌کنند. این نگرانی در برخی مواقع کاملا به جا و البته برخی مواقع هم نابه‌جاست. برای تشخیص این که استفراغ گربه حاد یا مزمن است باید  نشانه‌ها و دلایل بالا اوردن گربه را مورد بررسی قرار داد. بالا اوردن گربه دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. از مسمومیت‌های غذایی گرفته تا وجود انگل‌های روده‌ای. پس از کجا بفهمیم استفراغ گربه حاد یا مزمن است؟

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  روش‌های تشخیص و درمان سرماخوردگی گربه + داروی سرماخوردگی گربه

تفاوت استفراغ حاد و استفراغ مزمن در گربه

استفراغ در گربه‌ها در دو دسته حاد و مزمن اتفاق می‌افتد؛ برای درمان اسهال و استفراغ گربه و تصمیم این که به دامپزشک مراجعه شود یا خیر باید این دو حالت را تشخیص داد. اگر استفراغ گربه در مدت طولانی و در بازه‌های زمانی مشخصی اتفاق بیفتد این استفراغ از نوع استفراغ مزمن است. به طور مثال گربه در طول ماه یک بار استفراغ می‌کند. اما اگر گربه به طور معمول استفراغ نمی‌کند و یک مرتبه و به طور ناگهانی بالا بیاورد و این حالت بیش از سه بار در روز باشد از نوع استفراغ حاد محسوب می‌شود و حتما و در اسرع وقت باید به دامپزشک مراجعه شود. استفراغ‌های نوع حاد معمولا پیام‌آور وجود یک نوع بیماری در بدن گربه هستند. پس اگر جدی گرفته نشوند حتی ممکن است یکی از علائم مرگ در گربه باشند.

تفاوت استفراغ حاد و استفراغ مزمن در گربه

انواع استفراغ گربه

بالا اوردن گربه‌ها انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفراغ حاوی مدفوع : اگر در استفراغ گربه خود نشانه‌ای از غذای هضم نشده دیدید بدانید که گربه شما دچار انسداد روده یا بلانت شده است.
  • استفراغ خونی : اگر در استفراغ گربه خانگی‌تان خون مشاهده کردید نشان دهنده زخم معده یا روده است.
  • استفراغ پراکنده: در استفراغ پراکنده مشکل از وعده‌های غذایی نیست. این نوع استفراغ در بازه‌های چند روزه تا چند هفته‌ای پیش می‌آید.
  • استفراغ مداوم : اگر گربه شما به صورت پی در پی استفراغ کند و ماده‌ای مثل کف در استفراغ او باشد نشان دهنده غذای فاسد یا مو و کاموا باشد، احتمال دارد به موجب اسهال عفونی گربه هم شود.
  • استفراغ جهنده: در حالت جهنده محتویات داخل دستگاه گوارش به صورت ناگهانی و با فشار خارج می‌شود که این امر نشان دهنده انسداد روده است. این مسئله ممکن است نشان دهنده بیماری مغزی هم باشد مانند تومور مغزی و…

استفراغ گربه چه دلایلی دارد؟

همانطور که پیش از این گفته شد استفراغ گربه دلایل مختلفی دارد. شایع‌ترین دلیل تهوع در گربه‌ها خوردن مواد غیر قابل هضمی مانند مو یا چمن است که معده گربه را تحریک کرده و باعث استفراغ می‌شود. یکی دیگر از دلایل رایج در بالا آوردن گربه‌ها غذا خوردن با سرعت بالا است. اگر چند گربه در خانه دارید برای هر کدام در ظرف‌های جداگانه غذا بریزید تا با آرامش غذا بخورند. همچنین بچه گربه‌هایی که بعد از غذا خوردن بالا و پایین میپرند و بازی می‌کنند به احتمال زیاد بالا می آورند. وجود انگل در روده نیز یکی دیگر از دلایل استفراغ در گربه‌ها است. نکته‌ای که در درمان و جلوگیری از بالا اوردن گربه مهم تشخیص دلیل استفراغ در گربه‌ها است. در برخی از موارد استفاده از عرقیات گیاهی مانند عرق نعناع برای گربه مناسب است؛ اما بهتر است قبل از هر اقدامی با دامپزشک مشورت کنید.

تشخیص دلایل بالا آوردن گربه

تشخیص دلایل بالا  آوردن گربه

با توجه به گسترده بودن دلایل بالا آوردن در گربه‌ها‌، تشخیص علت این اتفاق کار آسانی نیست. اما برای درمان سریع تر باید به نکاتی توجه کرد. نکاتی که دامپزشک برای درمان اسهال و استفراغ گربه باید آن‌ها را بداند و احتمالا هنگام مراجعه از شما خواهد پرسید. این نکته‌ها از این قرار هستند.

  1. باید توجه داشته باشید که استفراغ گربه شما در چه زمانی اتفاق افتاده است.
  2. تغذیه گربه یکی از مسائل مهم در این زمینه است. حتما توجه کنید که گربه قبل از بالا آوردن چه چیزی خورده است. پیشنهاد می‌شود هنگام مراجعه به دامپزشک رژیم غذایی گربه خود را در اختیار ایشان قرار دهید.
  3. این نکته را فراموش نکنید که آیا گربه شما داروی خاصی مصرف می‌کند یا خیر؟
  4. وجود گیاهان سمی و یا موادهای شیمیایی در محیطی که گربه را نگهداری می‌کنید، ممکن است یکی دیگر از عوامل مهم در تشخیص علت بالا اوردن گربه‌ها باشد.
  5. توجه داشته باشید که گربه علاوه‌بر استفراغ، اسهال هم دارد؟
  6. چیزهایی که داخل استفراغ گربه می‌‌بینید می‌تواند به شما و دامپزشک کمک شایانی در راه تشخیص و درمان داشته باشد. به طور مثال وجود مو در استفراغ گربه به این معنی است که دلیل بالا آوردن گربه بلعیدن مو است. نکته مهم دیگر رنگ استفراغ گربه است.
  7. اگر حجم آب خوردن و ادرار گربه نسبت به قبل تغییر کرده است، حتما به دامپزشک اطلاع دهید.
  8. تغییر وزن هم یکی دیگر از نکات مهم در این باره است.
  9. زمان بالا آوردن گربه را بررسی کنید.
  10. گربه‌ها علاقه زیادی به بازی با نخ و کاموا دارند اما یکی از دلایل بالا آوردن گربه‌ها همین بازی با نخ است.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  8 راه پیشگیری انتقال بیماری‌ از گربه به انسان + روش‌های درمان

روش درمان استفراغ گربه

اگر گربه خانگی شما در منزل شروع به استفراغ کرد شما می‌توانید خودتان در منزل به بهتر شدن حالش کمک کنید. اگر تلاش‌هایی ماننده استفاده از عرق نعناع برای گربه باعث بهبودی نشد و شما احساس کردید که بیماری گربه شما حاد و مهم است با دامپزشک تماس بگیرید. در ادامه به چند روش برای درمان اسهال و استفراغ گربه می‌پردازیم.

روش درمان استفراغ گربه
  1. به تغییرات رژیم و تشنگی در گربه خود دقت کنید

به غذاهایی که در طول روز گربه شما خورده است و میزان آب مصرفی آن دقت کنید که کمتر از قبل اب خورده یا بیشتر؛ بعد از یاداوری خوراک گربه باید سراغ ظرف خاک گربه خود بروید و ببینید که در طول روز چند بار از ان استفاده می‌کند آیا اسهال شده یا خیر.

به عنوان مثال دقت کنید که امروز غذای گربه شما غذای مرطوب بوده است؟ یا میزان خوراک او در طول روز کمتر شده و گربه شما بیحال شده است؟

نکته بعدی که باید به ان توجه داشت این است که گربه‌ها به راحتی دچار کمبود اب می‌شوند که این خود یکی از دلایل مهم استفراغ در گربه شما است. اگر گربه شما در طول روز به صورت پی در پی استفراغ کرد باید او را به دامپزشکی ببرید.

  1. مشاهده غذای هضم نشده

اگر در استفراغ گربه، غذای هضم نشده مشاهده کردید باید وعده‌های غذایی او را کاهش دهید. به طور مثال غذای او و فاصله زمانی آن را کمتر کنید و در جاهای مختلف خانه قرار دهید تا گربه شما برای پیدا کردن غذا تلاش کند. یکی دیگر از مورادی که سبب مشاهده غذای هضم نشده در استفراغ گربه می‌شود استفاده از غذاهای خام است؛ توجه داشته باشید که غذاهایی که برای گربه‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد باید پخته شده باشد؛ برای مثال از مرغ پخته برای گربه باید استفاده کرد نه مرغ خام. اگر تعداد گربه‌هایی که در منزل خود دارید زیاد هستند باید هرکدام را جداگانه تغذیه کنید تا بتوانید کنترل بیشتری روی خوراک ان‌ها داشته باشید به این ترتیب نظارت شما روی مقدار غذای گربه‌ها بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  12 علت غذا نخوردن گربه و راه حل آن

  1. رنگ و حالت استفراغ گربه خود را برسی کنید

برای ان که بتوانید دلیل اصلی استفراغ گربه خود را بدانید و به او کمک کنید. باید به رنگ و حالت و میزان استفراغ دقت کنید و برای دامپزشک عکس بگیرید تا بتواند موارد را برسی کند و دلیل اصلی مشکل را از روی عکس متوجه شود. به طور مثال اگر در استفراغ گربه شما خون وجود داشته باشد نشان دهنده مشکل معده است یا اگر استفراغ گربه شما بوی تند و بدی دارد نشان دهنده مسدود بودن روده است؛ زیرا استفراغ گربه در حالت عادی بوی تند ندارد.

رنگ و حالت استفراغ گربه خود را برسی کنید
  1. برس کشیدن گربه

نکته دیگری که از ان غافل نشوید برس کشیدن موی گربه است؛ هنگامی که شما موی گربه خود را برس می‌کشید از جمع شدن مو در معده گربه جلوگیری می‌کنید. همانطور که می‌دانید می‌توانید انواع برس‌ها را از فروشگاه‌هایی که لوازم حیوانات خانگی دارند تهیه کنید.

  1. اگر در استفراغ گربه شما مو پیدا شد دلیل ان را جویا شوید

بالا آوردن مو در گربه ها به طور معمول مسئله نگران‌کننده‌ای نیست؛ این امر طبیعی است که گربه شما در استفراغش مو پیدا کنید. اما اگر چند روز یکبار مقدار زیادی مو در استفراغ او دیدید می‌توانید از دارو بدون نسخه استفاده کنید؛ آن را تهیه کنید و به روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم استفاده کنید. اکثر داروهایی که برای این مشکل وجود دارند باید به بالای دهان گربه خود بمالید تا ان را لیس بزند.

  1. اگر گربه شما به تازگی جراحی شده غذای او را کاهش دهید

نکته‌ای که باید بعد از هر نوع جراحی گربه خود به ان توجه داشته باشید این است که اگر گربه شما استفراغ کرد در طول روز به او غذا ندهید؛ ولی برای جلوگیری از کم شدن اب بدن او اب تازه به او بدهید و روز بعد میزان غذای کمتری به گربه خود بدهید. اگر تاثیری حس نکردید و مشکل حل نشد با دامپزشک تماس بگیرید.

  1. کاهش استرس گربه

نکته‌ای که ممکن است از آن غافل شوید این است که زمان مناسبی برای وقت گذراندن با گربه خود اختصاص نمی‌دهید و این امر باعث افزایش استرس گربه شده و این امر خود سبب استفراغ در گربه شما می‌شود. اگر به رفتارهای او دقت کنید ممکن است متوجه شوید که گربه شما دچار استرس شده است؛ به طور مثال تلاش به جلب توجه می‌کند، در جایی جز ظرف خاک ادرار می‌کند و یا شاید رفتارهای عجیب و مخرب از خود نشان دهد. شما باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای گربه خود وقت بگذارید، با او بازی کنید، او را نوازش کنید، فضای مناسب برای بازی او ایجاد کنید و غذای او را تغییر دهید؛ به طور مثال می‌توانید از مرغ پخته برای گربه استفاده کنید و غذای او را پنهان کنید تا به دنبال آن بگردد و آن را پیدا کند.

روند بهبودی استفراغ گربه چگونه است

روند بهبودی استفراغ گربه چگونه است

اگر تمام راهکارهای گفته شده را انجام دادید و گربه شماذ بهبودی پیدا نکرد او را پیش دامپزشک ببرید. عموما با خوردن آنتی بیوتیک‌ها و دیگر داروهایی که توسط دامپزشک تجویز می‌شود بهبودی خود را به دست می‌آوردند و شما شاهد روند بهبود گربه خود می‌شوید.

درمان خانگی استفراغ گربه

بالا اوردن گربه را می‌توان با روش‌های خانگی نیز درمان کرد اما شرایط خاصی دارد. اولا این که گربه بالغ باشد؛ برای درمان گربه‌های پیر و بچه گربه‌ها، به دلیل این که تحمل کاهش آب بدن را ندارند، باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید. شرط دوم این است که بالا اوردن از نوع مزمن باشد و گربه نشانه دیگری جز استفراغ نداشته باشد.

اگر هنگام بالا آوردن، جسم خارجی در استفراغ گربه دیده شد، به این شکل می‌توانید عمل کنید. به مدت 12 ساعت هیچ خوراکی‌ای به گربه ندهید و اجازه بدهید معده گربه استراحت کند. اگر گربه شما احساس تشنگی داشت، یک تکه یخ به گربه بدهید تا لیس بزند. پس از 12 ساعت اگر استفراغ تکرار نشد می‌توانید از مقداری آب با محلول الکترولیت کودکان استفاده کنید. بعد از این اگر مشکلی پیش نیامد و معده گربه تحمل کرد می‌توان از غذای کودک شامل اندکی گوشت قرمز کم چرب و بدون پیاز را در چند وعده کم حجم به گربه بدهید. تا دو روز این غذا را ادامه دهید و اگر در این مدت گربه مشکلی نداشت می‌توانید به رژیم غذایی گذشته حیوان برگردید. مصرف عرق نعنای برای گربه به تقویت معده گربه کمک می‌‌کند و نفخ معده را نیز رفع می‌کند. اما اگر گربه دچار یبوست است به هیچ وجه از نعناع استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  پنلوکوپنی گربه چیست؟ | علائم درمان پنلوکوپنی گربه

رنگ استفراغ گربه نشانه ی چیست؟

رنگ استفراغ گربه ممکن است تحت تاثیر غذایی که خورده است متفاوت باشد؛ اما اگر رنگ قرمز در استفراغ حیوان دیده شود، ممکن است نشان دهنده خونریزی داخلی باشد و این یکی از علائم مرگ در گربه است. اگر این رنگ به قهوه‌ای متمایل باشد این قضیه محتمل‌تر است. استفراغ سفید و کف مانند نشان دهنده خوردن چمن، غذای فاسد، کاموا و یا چیزی شبیه به این‌ها است. استفراغ زرد رنگ و کف آلود نیز به مشکلات کیسه صفرا مربوط می‌شود.

رنگ استفراغ گربه نشانه ی چیست؟

وجود کرم در استفراغ گربه نشانه چیست؟

گاهی اوقات استفراغ گربه شکلی کاملا غیر طبیعی دارد که به علت وجود کرم در استفراغ گربه است. گاهی اوقات ممکن است کرم‌هایی در استفراغ گربه دیده شود. این کرم‌ها که معمولا از نوع کرم‌های آسکاریس هستند و به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شوند نشان‌دهنده این هستند که گربه شما به بیماری انگل مبتلا است. اسهال گربه، ورم معدع و کم اشتهایی از جمله عواملی هستند که به علت وجود کرم در استفراغ گربه بروز می‌کنند. اگر کرم‌ها زیاد باشند ممکن است باعث انسداد روده شود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

10 پاسخ

  1. گربه ی من بعضی وقت ها چون تند تند غذا میخوره همون که خورده بر می‌گردونه ایا نیاز هست برای تقویت معده اش کاری بکنم یا دوباره بهش غذا بدم یا چند ساعتی صبر کنم

    1. با سلام و عرض ادب
      غذا خوردن با تندی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اضطراب، فشار روانی، عوارض بالینی و یا خود عادت خوراکی گربه باشد. در هر صورت، اگر گربه شما بلافاصله بعد از غذا خوردن، غذای خود را بالا می آورد، احتمالا برای تهوع دارد. در این مورد، توصیه می شود که به مقدار مناسب و در فواصل زمانی معقول غذا به گربه خود دهید و از برای خوردن آرامش بخشی و از تند خوردن جلوگیری کنید. همچنین، بهتر است در صورت ادامه این مشکل و یا نگرانی هر گونه نشانه دیگری در گربه خود مشاوره دامپزشکی دریافت کنید.

  2. سلام گربه من تو چند مرتبه کف سفید بالا اورده است نه چیزی میخورد ن مینوشد خیلی بی حال شدع چیکار کنم لطفا کمکم کنیدمیترسم تا صبح دووم نیاره ک صبح ببرمش دکتر😔😪

    1. با سلام و عرض ادب
      متاسفانه نمی توانیم به صورت حرفه ای در مورد وضعیت سلامتی گربه شما پاسخ دهم. با این حال، من به شما توصیه می کنم که گربه خود را به یک دامپزشک حیوانات خانگی ببرید تا مشکلات سلامتی گربه شما را بررسی و تشخیص دهد. ممکن است گربه شما بیماری داشته باشد یا با مشکلات دیگری روبرو شده باشد که باید توسط یک دامپزشک مورد بررسی قرار گیرد. بهترین راه حل این است که به دامپزشک خود مراجعه کرده و نظر و راهنمایی او را در این زمینه بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *