دسته ها

دلایل گرمازدگی گربه‌ها + روش‌های پیشگیری و درمان

گرمازدگی گربه‌
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گرمازدگی گربه حالت هایپرترمی (بالارفتن دمای بدن بالاتر از محدوده طبیعی است) که باعث آسیب به بافت‌ها می‌شود. گرمازدگی گربه در ماه‌های گرم‌تر شایع‌تر است، اما می‌تواند در هر سال حتی زمانی که هوا معتدل است نیز رخ دهد.

بدن گربه‌ها و سگ‌ها نمی‌تواند مانند ما انسان‌ها به گرما پاسخ دهند. ما در سرتاسر بدن‌مان غدد عرق داریم که به ما در تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، اما گربه‌ها این غدد را فقط در پاها و اطراف بینی خود دارند. خیلی از حیوانات برای ازدست‌دادن گرما به نفس‌نفس زدن و خنک‌کننده‌های خارجی متکی هستند. گرمازدگی گربه پرشین و بچه‌گربه بیشتر از سایر گربه‌هاست. در این مقاله با علائم گرمازدگی گربه و درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

دلایل گرمازدگی گربه‌ها

شاید تعجب کنید که بدانید فیزیولوژی اولیه گربه‌ها آن‌ها را در معرض خطر گرمازدگی و سکته مغزی قرار می‌دهد. بزرگ‌ترین دلیل این است که بدن آن‌ها در تنظیم دمای داخلی خوب نیست. گربه‌ها فاقد غدد عرق کافی در پوست خود هستند و عرق‌کردن اولین راه خنک‌شدن گربه هنگام گرمازدگی است.

گرمازدگی بچه‌گربه

سگ‌ها و گربه‌ها تعداد کمی از این غدد را در بالشتک‌های پنجه‌هایشان دارند و می‌توانند مقدار کمی از آن‌جا عرق کنند اما در گرمای شدید، عرق‌کردن نمی‌تواند از گرمازدگی گربه جلوگیری کند.

علائم گرمازدگی گربه‌ها

گرمازدگی در بچه‌گربه بسیار اتفاق می‌افتد. در ابتدا مراقب رفتار ناآرام بچه‌گربه‌ها باشید؛ زیرا بچه‌گربه شما سعی می‌کند مکانی خنک را برای نشستن پیدا کند. با دیدن علامت‌های زیر در گربه خود حتما به دامپزشک مراجعه کنید:

  • نفس‌زدن بیش‌ازحد
  • آب دهان
  • قرمزی لثه و قرمزی احتمالی در سایر نواحی دهان از جمله زبان
  • گیجی یا سرگیجه همراه با عدم هماهنگی و تلوتلو خوردن
  • اضطراب گربه و بی‌قراری
  • استفراغ
  • اسهال گربه (احتمالا با خون در آن)
  • تولید ادرار کم
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق بیش‌ازحد از پاها
بیشتر بخوانید:  علت بالا آوردن گربه چیست؟ | درمان خانگی استفراغ گربه

روش خنک‌کردن گربه

اقداماتی برای گرمازدگی گربه وجود دارد که صاحبان گربه باید بدانند. برخی از اقدامات سریع و ساده شامل انتقال حیوان خانگی به یک محیط خنک‌تر است. به‌عنوان مثال، اگر گربه گرمازده خارج از منزل و در معرض نور مستقیم خورشید است، او را به یک منطقه سایه منتقل کنید. انتقال حیوان خانگی به محیطی با تهویه مطبوع بهتر است. گربه یا سگ را نیز می‌توان نوازش کرد یا در یک حوله مرطوب پیچید. فقط مطمئن شوید که حوله خیلی سرد نباشد، زیرا کاهش سریع دما در گرمازدگی می‌تواند خطرناک باشد.

همچنین صاحبان گربه باید از تغذیه او با یخ خودداری کند، زیرا این روش نیز می‌تواند باعث کاهش سریع دمای بدن حیوان شود. حمام‌های خنک یا اسپری با یک بطری آب، می‌تواند روش خوبی برای گرمازدگی گربه باشد. اما باز هم، صاحبان گربه باید مراقب باشند که از آب خیلی سرد استفاده نکنند. همچنین مقدار کمی آب را از قطره‌چکان چشمی برای آب دادن گربه در نظر بگیرید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شامپوی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

کدام گربهها بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟

  • گربه‌هایی که اضافه وزن دارند.
  • نژادهای مسطح مانند گربه ایرانی.
  • گربه‌های خانگی با موهای ضخیم.
  • حیوانات پیر یا خیلی جوان.
  • حیوانات با شرایط قبلی به ویژه مشکلات تنفسی، ریه یا قلب.

چقدر گرما برای گربهها مناسب است؟

یک قانون خوب است که اگر شما احساس گرما می‌کنید، گربه شما نیز ممکن است احساس گرما کند. همان‌طور که اشاره شد، گربه‌ها چون در خنک‌کردن بدن خود به‌طور طبیعی ناکارآمد هستند، معمولا فعالیت‌های بیرون خود را تنظیم می‌کنند. آن‌ها برای جلوگیری از گرم‌شدن بیش‌ازحد، وقتی هوای بیرون گرم است، سرعت خود را کاهش می‌دهند.

گرمازدگی در گربه‌ها

در صورت نیاز، همچنین به دنبال سایه، مناطق خنک‌تر و بادی و محیط خنک‌تر (چمن در فضای باز یا کف کاشی در داخل خانه) خواهند بود. هنگام گرمازدگی گربه، آن‌ها مقدار زیادی آب می‌نوشند تا خنک بمانند بنابراین ظرف آب او را حتما کنارش قرار دهید. اگر گربه خود را در خانه‌ با تهویه مطبوع نگهداری کنید، معمولا دلیل زیادی برای گرمازدگی او وجود ندارد.

چطور میتوانید از گرمازدگی گربه جلوگیری کنید؟

گرمازدگی گربه بسیار کمتر از سگ گزارش شده است. این ممکن است تا حدی به دلیل رفتار آن‌ها (محدودکردن بازی و فعالیت در اوقات گرم روز) و سبک زندگی آن‌ها باشد (احتمال کمتری دارد که با صاحبان خود به بیرون یا داخل ماشین بروند). به هرحال مهم است که هنگام گرم‌شدن هوا، مواظب گرمازدگی بچه‌گربه خود باشید. در این‌جا چند راه برای کمک به خنک نگه‌داشتن دوست پشمالوی خود در تمام تابستان وجود دارد:

  • بچه‌گربه خود را داخل خانه با دمای مناسب نگه دارید. در صورت امکان از تهویه مطبوع استفاده کنید یا حداقل یک فن و دسترسی به سطح خنک‌تر مانند کاشی یا بتن را ارائه دهید. ممکن است بدن خود را برای چرت‌زدن روی این سطح دراز کرده تا به غلبه بر گرما کمک کند. اگر پنجره‌ها برای وزش نسیم باز هستند، مطمئن شوید که یک صفحه امن در جای خود وجود دارد تا بچه‌گربه پایین نیفتد.
بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه
  • اگر بچه‌گربه شما باید بیرون برود، موارد احتیاطی برای جلوگیری از گرمازدگی را انجام بدهید. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به سایه دسترسی دارند (جایی با جریان هوا). در صورت امکان، یک منطقه چمن‌پوش تهیه کنید، زیرا سنگ‌فرش داغ می‌تواند باعث سوختن پنجه‌ها شود.
  • آب آشامیدنی تازه و خنک را همیشه در دسترس داشته باشید. از بیرون گذاشتن گربه در گرم‌ترین ساعات روز خودداری کنید.
  • از کم آبی بدن گربه خودداری کنید. گربه‌ها برای خنک‌شدن خود آب می‌نوشند، بنابراین ظرف آب گربه باید همیشه در دسترس باشد. حتی بچه گربه‌های داخل خانه ممکن است در تابستان بیشتر بنوشند. تهیه یک آبنما برای گربه را در نظر بگیرید تا گربه‌تان نوشیدنی بیشتری بنوشد و مراقب علائم کم‌آبی بدن او (بی‌حالی، خشکی یا رنگ پریدگی لثه‌ها، و عقب‌افتادن پوست بین شانه‌ها در صورت بالا کشیدن آن) باشید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ظرف آب و غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • هرگز گربه خود را در یک روز گرم حتی برای چند دقیقه در ماشین تنها رها نکنید. دمای داخل خودرو می‌تواند به سرعت افزایش یابد، حتی اگر شیشه‌های آن ترک خورده باشد. به‌عنوان مثال در یک روز 85 درجه، دمای خودروی داخلی 10 دقیقه به 102 درجه و در 30 دقیقه به 120 درجه می‌رسد.

کدام گربه‌ها بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟

  • یک طرح پشتیبان داشته باشید. گاهی اوقات، قطع برق در تابستان اتفاق می‌افتد، به خصوص اگر در منطقه گرم زندگی می‌کنید، در این زمان‌ها، تهویه منزل کار نمی‌کند و دمای داخل خانه می‌تواند به سرعت افزایش یابد. بطری‌های آب یخ‌زده را در دست داشته باشید.

خبر خوب این است که یک برنامه‌ریزی کوچک می‌تواند تا حد زیادی کمک کند. تا جایی که می‌توانید نکات ایمنی را اجرا کنید تا تابستان لذت‌بخشی برای گربه شما باشد.

اگر به گرمازدگی گربه مشکوک شدم، چه باید بکنم؟

اگر علائم گرمازدگی در گربه خود مشاهده کردید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. مرگ یا آسیب داخلی هنگام گرمازدگی می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد. بنابراین بهتر است این موارد رعایت کنید و فورا به دنبال مراقبت باشید. تمام این کارها را می‌توان در راه‌رفتن به مطب دامپزشکی انجام داد.

هیچ جایگزینی برای یک متخصص پزشکی وجود ندارد. لطفا به‌خاطر داشته باشید که ما متخصص پزشکی نیستیم‌. هیچ یک از توصیه‌های ارائه شده در این‌جا نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره با یک دامپزشک مجاز استفاده شود. اگر گرمازدگی گربه را مشاهده کردید، بهترین و مهم‌ترین قدمی که می‌توانید بردارید، این است که در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *