دسته ها

آموزش حمام کردن گربه‌ها | چطور بدون دردسر گربه را حمام کنیم؟

آموزش حمام کردن گربه‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

آموزش حمام کردن گربه‌ها بسیار ضروری است. بیشتر اوقات، گربه‌ها با لیس‌زدن خود را نظافت می‌کنند اما گاهی در فضای باز ممکن است گل‌آلود شوند. بیشتر کثیفی‌ها را می‌توان توسط خود گربه یا صاحب آن‌ها با استفاده از برس یا شانه زدن موی گربه پاک کرد. بااین‌حال، اگر آن‌ها در چیز بدبو غلتیده باشند، ممکن است بخواهید آموزش حمام کردن گربه‌ها را یاد بگیرید.

نگرانی‌های دیگر عبارتند از مالیده شدن روغن یا گریس به بدن آن‌ها که می‌تواند برای گربه‌ها سمی باشد. بنابراین بهتر است با کمک صاحب‌شان پاک شود. در برخی از بیماری‌های پوستی‌ ممکن است نیاز به استفاده از شامپوی دارویی خاصی وجود داشته باشد. اما دامپزشک ممکن است آن را به‌عنوان یک گزینه حمام کردن گربه برای شرایط خاص پیشنهاد کند. در این مقاله با آموزش حمام کردن گربه‌ها و سگ‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

حمام کردن توله‌سگ

زمانی‌که توله‌ها به دنیا می‌آیند، مادر توله‌ها معمولا با لیسیدن و نظافت، آن‌ها را تمیز نگه می‌دارد. اما هنگامی که توله‌ها شروع به حرکت در اطراف یا دور شدن از مادر خود می‌کنند، ممکن است برای تمیزماندن به کمی کمک نیاز داشته باشند. از مدفوع گرفته تا خاک، کثیف‌شدن برای توله‌سگ بسیار راحت است.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

بیشتر اوقات، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را با یک دستمال مرطوب اسفنجی، تمیز یا از دستمال مرطوب یک‌بار مصرف استفاده کنید. اما گاهی‌اوقات، فقط حمام می‌تواند مفید باشد. حتی اگر فقط چند هفته سن داشته باشند، اگر این کار را با دقت انجام دهید، می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را حمام کنید. در واقع، اگر توله‌های شما از نژادهایی هستند که نیاز به نظافت حرفه‌ای دارند، بهتر است آن‌ها را زودتر به روند حمام کردن عادت دهید.

حمام کردن گربهها به چه صورت است؟

 تجهیزات حمام را آماده کنید

اولین درس آموزش حمام کردن گربه‌ها این است که قبل از این که شیر آب را باز کنید و گربه را داخل سینک بیندازید، باید تمام وسایل حمام خود را آماده کنید.

آموزش حمام گربه

بنابراین قبل از هر کاری باید بدانید برای تمیز کردن گربه به چه وسایلی نیاز دارید؟ لطفا لیست زیر را ببینید:

  • شامپوی مناسب گربه
  • حوله
  • شانه گربه
  • برس (اگر بچه گربه مو بلند دارید)
  • پارچ یا ظرف دیگری برای آبکشی
  • تشک لاستیکی برای قراردادن در سینک یا وان به‌طوری که بچه‌گربه نتواند لیز بخورد و بیفتد.

نه تنها باید به موارد ذکر شده در بالا دسترسی داشته باشید، بلکه باید در صورت امکان، از یکی از دوستان یا اعضای خانواده را نیز برای حمام کردن گربه‌ها خود کمک بگیرید. به‌هر‌حال چهار دست بهتر از دو دست است! همچنین لازم به ذکر است که استفاده از شامپوی بدون سوزش بسیار مهم است؛ زیرا شامپوهای معمولی می‌توانند چشم گربه شما را تحریک کرده و دچار سوزش کنند. اگر دامپزشک، شامپوی دارویی تجویز کرده است، حتما دستورالعمل‌های آموزش حمام کردن گربه‌ها را دقیقا دنبال کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شامپوی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مرحله  1: گربه خود را به حمام ببرید

اولین کار هنگام شستشوی گربه‌ها بردن آن‌ها به حمام است. گربه‌هایی که قبلا حمام شده‌اند با کمال میل به حمام خواهند رفت. اما گربه‌هایی که هرگز حمام نشده‌اند، این داستان برایشان متفاوت است. (آن‌ها معمولا به وحشت می‌افتند) زمانی که گربه خود را به حمام بردید، فورا در را ببندید! به احتمال زیاد، گربه شما از هر فرصتی برای فرار استفاده می‌کند و در نهایت، یک بچه‌گربه خشمگین و صابون‌زده در اطراف خانه شما می‌دود. بسیار مهم است که در طول روند حمام کردن گربه‌‌ها، خونسردی خود را حفظ کنید.

شستشوی گربه‌ها

مرحله 2: سینک یا وان را پر کنید

سه چهارم سینک یا وان را با آب گرم پر کنید. قبل از شستن بچه‌گربه در حمام، حتما آب را چک کنید (آب نباید خیلی داغ باشد، در غیر این صورت عصبانی و ناراحت می‌شود.) زمانی که دمای آب را بررسی کردید، گربه را به آرامی در وان قرار دهید. حتما از هر دو دست استفاده کنید و گربه خود را محکم بگیرید (بدون این که به او آسیبی برسانید).

مرحله 3: مو و پوست گربه خود را خیس کنید

پوست گربه خود را کاملا خیس کنید. پس از خیس شدن مو (تا روی پوست)، مقداری شامپو را به آرامی روی بدن گربه بریزید. سپس، شامپو را به آرامی روی موهای او بمالید (در حین حرکت، کف خوبی ایجاد کنید).

مرحله 4: گربه را کاملا بشویید

زمانی که کل بدن گربه خود را شستید، وقت آن است که او را آبکشی کنید! با استفاده از آب گرم، تمام کف صابون را بشویید. بسیار مهم است که هیچ صابونی را روی موی گربه به جا نگذارید. چون وقتی گربه شما کاملا خشک شد، صابون باقی‌مانده شروع به حرکت روی پوست گربه می‌کند و باعث خارش او می‌شود. همچنین ممکن است مقداری از صابون باقی بماند و گربه شما آن را لیس بزند و باعث ناراحتی معده او شود.

مرحله 5: صورت گربه خود را بشویید

اکنون می‌رسیم به مرحله بعدی آموزش حمام کردن گربه‌ها که زمان شستن صورت گربه است. با یک پارچه تمیز که در آب، گرم کرده‌اید، صورت گربه را بشویید. شما هرگز نباید آب را به صورت مستقیم به صورت گربه خود اسپری کنید و همچنین نباید تحت هیچ شرایطی او را زیر آب فرو کنید.

مرحله  6: گربه خود را از وان خارج کنید

هر وقت که شستن گربه خود را تمام کردید، وقت آن است که او را از وان خارج کنید. گربه خود را در یک حوله تمیز و گرم بپیچید (گرما بسیار مهم است) و در یک اتاق گرم و بدون باد قرار بگیرید تا با خیال راحت خشک شود. درس دیگری که هنگام آموزش حمام کردن گربه‌ها باید بدانید، این است که می‌توانید گربه خود را با سشوار خشک کنید. بااین‌حال، باید توجه داشت که گربه‌ها از بسیاری از صداهای بلند می‌ترسند.

تمیزکردن گربه

هنگامی که سشوار باعث ایجاد وحشت و اضطراب در گربه شما می‌شود، بهتر است به‌طور کلی از سشوار صرف نظر کنید. به یاد داشته باشید که ابتدا سشوار را امتحان کنید. اگر سشوار خیلی نزدیک به حیوان باشد، سوختگی حرارتی می‌تواند به راحتی رخ دهد. آن‌ها نمی‌توانند به ما بگویند که دما برایشان خیلی گرم است! وقتی گربه شما کاملا خشک شد، موی او را برس بزنید یا شانه کنید.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره اضطراب گربه‌ها | آیا گربه‌ها دچار استرس می‌شوند؟

وقتی نوبت به آموزش حمام کردن گربه‌ها می‌رسد، نکته کلیدی صبر است! هرچه آرام‌تر باشید، گربه شما آرام‌تر خواهد بود. همچنین مهم است که در تمام طول روند حمام کردن با گربه خود صحبت کنید (از صدای آرام استفاده کنید). این بسیار مهم است که عصبانیت خود را مهار کنید و سر گربه فریاد نزنید. لازم است به ذکر است که هر چه زودتر حمام را به گربه خود معرفی کنید، بهتر است. گربه‌هایی که در بچگی حمام شده‌اند، نسبت به گربه‌های مسن‌تر که تازه‌وارد این روند شده‌اند، راحت‌تر استحمام می‌کنند.

گربه‌های من بعد از حمام با هم دعوا می‌کنند، آیا این طبیعی است؟

ممکن است متوجه شده باشید که به نظر می‌رسد گربه‌های شما بعد از حمام کردن یکی از آن‌ها یا هر دوی آن‌ها با هم دعوا می‌کنند. این بسیار رایج است و تصور می‌شود به این دلیل باشد که گربه حمام شده ناگهان بوی بسیار متفاوتی می‌دهد. گربه‌ها به بو بسیار حساس هستند و از آن به عنوان حس اولیه برای تشخیص دوست از دشمن استفاده می‌کنند. اگر بعد از حمام متوجه درگیری شدید، گربه‌ها را به‌طور موقت از هم جدا کنید تا زمانی که خودشان خشک و مرتب شوند و سپس با یک حوله هر دو را به آرامی مالش دهید. این کار، رایحه طبیعی آن‌ها را دوباره پراکنده می‌کند. همچنین می‌توانید از عطر گربه نیز استفاده کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع عطر گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

گربه‌ها و آب معمولا به خوبی با هم ترکیب نمی‌شوند و بسیاری از گربه‌ها حمام کردن منظم را تجربه‌ای استرس‌زا می‌دانند. بنابراین استحمام معمول توصیه نمی‌شود. اگر گربه شما به دلایل پزشکی یا برای حذف یک ماده مضر به حمام نیاز دارد، امیدواریم تکنیک‌ها و نکات آموزش حمام کردن گربه‌ها که در این مقاله بیان شد، برای شما کافی باشد.

نکاتی برای حمام کردن گربه

  • قبل از قرار دادن بچه گربه در وان، تمام وسایل حمام را آماده کنید.
  • فقط از یک شامپو بدون اشک مناسب گربه استفاده کنید و دستورالعمل‌های روی بطری را دنبال کنید.
  • قبل از گذاشتن گربه در وان، حتما دمای آب را بررسی کنید.
  • در صورت امکان از یک همراه بخواهید به شما کمک کند.
  • مطمئن شوید که تمام صابون موجود در بدن گربه خود را بشویید.
  • صورت گربه خود را با یک دستمال گرم بشویید. از صابون استفاده نکنید.
  • هرگز سر گربه خود را زیر آب نبرید.
  • در طول روند خود حمام کردن با گربه صحبت کنید. از صدای آرام و آرامش‌بخش استفاده کنید.
  • اجازه دهید گربه شما در یک اتاق گرم و بدون باد خشک شود. فقط در صورتی سشوار را استفاده کنید که گربه شما نترسد.
  • صبر، کلید یک حمام موفق است!
  • هرچه زودتر گربه خود را با روند حمام آشنا کنید، بهتر است! گربه‌های مسن‌تری که هرگز حمام نشده‌اند، خوشحال نخواهند شدند و چالش‌هایی هنگام شسته‌شدن خواهند داشت.

شستشو و اصلاح گربه چند وقت یک بار لازم است؟

  • گربه‌ها به‌طور طبیعی بسیاری از نیازهای مراقبت از موی خود را با لیسیدن برآورده می‌کنند. نظافت دقیق روزانه آن‌ها تعداد دفعات نیاز به حمام را کاهش می‌دهد. این که گربه شما هر چند وقت یکبار نیاز به حمام کردن دارد، احتمالا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
  • آیا آن‌ها یک گربه خانگی یا خیابانی هستند؟ گربه‌های فضای باز در مقایسه با گربه‌های داخل خانه به حمام‌های مکرر نیاز دارند.
  • به‌طور طبیعی، گربه‌های با موی بلندتر نیاز به نگه‌داری بیشتری دارند. بااین‌حال، یک گربه بدون مو هنوز هم هر از چند گاهی نیاز به حمام دارد.
  • این که گربه شما چقدر فعال است؟ یک گربه فعال به تمیزکردن منظم بیشتری نیاز دارد.
  • آیا آن‌ها مشکلات سلامتی مانند کنه، کک یا سایر مشکلات پوستی دیگری هم دارند؟ اگر بچه گربه شما از حساسیت پوست رنج می‌برد، ممکن است به حمام بیشتری نیاز داشته باشد؛ ولی به‌طور معمول بین 4 تا 6 هفته شستن گربه‌ها کافی است.

نتیجه نهایی

در پاسخ به این که هرچند وقت یکبار باید یک گربه را حمام کنید؟ باید بگوییم این کار بستگی به نوع محیط و سبک زندگی، طول و نوع مو، میزان کارآمدی گربه در تمیز کردن خود و شرایط بهداشتی‌اش دارد. گربه‌ها همیشه با آب راحت نیستند و ممکن است با حمام کردن آسیب ببینند؛ بنابراین مطمئن شوید که با گربه‌تان مهربان هستید و بعد از آن او را تحسین کنید و به او پاداش دهید. اگر برای شما هم سخت است، می‌توانید گربه خود را نزد یک آرایشگر حرفه‌ای ببرید که دانش و تجربه لازم برای این کار را دارد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *