دسته ها

برنج برای گربه مفیده یا ضرر داره؟

برنج برای گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

برنج غذای اصلی محبوب در رژیم غذایی ماست، اما سؤالی که برای صاحبان گربه ممکن است پیش بیاید این است که برنج برای گربه مفید است یا ضرر دارد؟ در این مقاله آنچه را که باید درباره برنج برای گربه بدانید می‌خوانیم.

آیا گربه‌ها می‌توانند برنج بخورند؟

برنج برای گربه سمی نیست، اما برخلاف سگ‌ها که همه چیزخوار هستند (می‌توانند از منابع مختلف مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند) گربه‌ها گوشتخواران اجباری هستند و باید بخش عمده ای از مواد مغذی مورد نیاز خود را از گوشت دریافت کنند. گوشتخوار اجباری حیوانی است که نیازهای تغذیه‌ای خود را عمدتاً  از طریق رژیم غذایی متشکل از بافت حیوانی به ویژه گوشت تأمین می‌کند. این حیوانات برای رشد به غذاهای سرشار از پروتئین و چربی حیوانی نیاز دارند.

گربه‌ها نیازهای غذایی خاصی به مواد مغذی ضروری مانند تورین، اسید آراشیدونیک، آرژنین و ویتامین A دارند که عمدتاً از منابع حیوانی به دست می‌آیند. برخلاف همه چیزخواران که می‌توانند مواد مغذی را از منابع گیاهی و حیوانی دریافت کنند، گوشتخواران اجباری عاری آنزیم‌های گوارشی و مسیرهای متابولیک لازم برای استخراج مواد مغذی ضروری از غذاهای گیاهی هستند؛ درحالی‌که گربه‌ها ممکن است گاهی مقادیر کمی از مواد گیاهی را در طبیعت بخورند (مانند علف برای کمک به هضم)، اما نیازهای غذایی آن‌ها از طریق یک رژیم غذایی غنی از پروتئین حیوانی با کیفیت بالا مانند غذای گربه رفلکس تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آیا سویا برای گربه مفید است؟

مواد مغذی در تغذیه گربه

بنابراین اگرچه گربه‌ها می‌توانند گاهی کربوهیدرات بخورند، این ماده هیچ مزیت تغذیه‌ای برای گربه‌ها ندارد. حتی کربوهیدرات‌ها ممکن است منجر به چاقی در گربه‌ها شود که احتمال ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت، آرتریت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. تغذیه با برنج برای گربه مقدار تورین را در پلاسما و خون آن‌ها کاهش می‌دهد. تورین اسید آمینه حاوی گوگرد بوده و برای متابولیسم چربی‌ها بسیار مهم است. بسیاری از غذاهای تجاری گربه به محصولات خود مکمل‌های تورین اضافه می‌کنند.

بچه گربه‌های در حال رشد به رژیم غذایی غنی از مواد مغذی متعادل مانند غذای گربه جوسرا به‌منظور رشد و سلامتی نیاز دارند. بچه گربه‌ها نباید کربوهیدرات‌ها که تنها کالری آن‌ها را تأمین می‌کنند زیاد مصرف کنند. همانند گربه‌های بالغ پردازش کربوهیدرات‌ها برای بچه گربه‌ها دشوار است و جذب چندانی ندارد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه جوسرا به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید.

تفاوت‌های برنج سفید و قهوه‌ای برای گربه‌ها

برنج یکی از محبوب‌ترین غلات در سراسر جهان است که در انواع مختلف تولید می‌شود. برنامه غذایی سالم برای گربه شما شامل مواد مغذی غنی است که بخشی از آن می‌تواند شامل برنج باشد. فواید تغذیه‌ای برنج برای گربه به روش تولید برنج بستگی دارد. برنج قهوه ای یک دانه کامل و دارای فواید تغذیه‌ای زیادی برای سلامت گربه شماست؛ از جمله:

  • فیبر
  • ویتامین B1 (تیامین)
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین)
  • آهن
  • منیزیم
  • آنتی‌اکسیدان‌ها

بزرگ‌ترین تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید در نحوه پردازش آن‌ها و مقدار مواد مغذی موجود در آن‌هاست. از آنجا که برنج قهوه‌ای به شکل اصلی خود باقی می‌ماند و تغییراتی روی آن انجام نمی‌شود، حاوی مقادیر بیشتری از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. از سوی دیگر، برنج سفید طی فرایند آسیاب کردن مواد مغذی ضروری خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد.

برنج سفید و قهوه‌ای برای گربه

برنج سفید برای گربه‌ها سمی نیست و اگر خوب پخته شده و ساده (بدون کره یا ادویه) باشد، می‌توان آن را در مقادیر کم همراه با غذای تجاری متعادل و باکیفیت مانند غذای گربه رویال کنین برای تغذیه گربه استفاده کرد، اما در کل برنج سفید هیچ مزیت غذایی برای گربه‌ها ندارد .

درست مانند برنج سفید، برنج قهوه‌ای را نیز می‌توان به مقدار کم به گربه‌ها داد که از برنج سفید بهتر است و فواید بیشتری دارد، اما از آنجا که گربه‌ها قادر به پردازش کربوهیدرات موجود در برنج نیستند، معمولاً برنج قهوه‌ای نیز به خوبی هضم نمی‌شود و گربه‌ها مواد مغذی آن را  استفاده نمی‌کنند. اگر گربه شما دچار یبوست شده باشد می‌توانید با دادن برنج که حاوی فیبر زیادی است به رفع مشکل او کمک کنید. همچنین برای پنهان کردن دارو و خوراندن آن به گربه‌ها می‌توانید از برنج یا بستنی گربه استفاده کنید.

آیا می‌توان برنج را برای درمان مشکلات معده گربه‌ها مصرف کرد؟

از آنجا که هضم برنج برای گربه دشوار است، به تسکین دستگاه گوارش کمک نمی‌کند، اما این مسئله در سگ‌ها برعکس است و آن‌ها درصورت داشتن مشکلاتی در معده از یک رژیم غذایی دارای برنج تغذیه می‌کنند. استفراغ در گربه‌ها چه استفراغ گلوله‌های مو باشد چه غذای خشک گربه معمولاً به مشکلی واقعی مربوط می‌شود (برخلاف استفراغ در سگ‌ها، که اغلب به این دلیل است که آن‌ها چیزی را خوردند که نباید می‌خوردند). اگر بچه گربه شما بیش از یک یا دو بار در ماه استفراغ می‌کند، با دامپزشک خود مشورت کنید. این امر به‌ویژه در صورتی که علائم دیگری مانند کاهش وزن، اسهال یا بی‌حالی وجود داشته باشد، بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:  معرفی چند غذای مورد علاقه گربه

آیا در غذای گربه برنج وجود دارد؟

همه غذاهای خشک حاوی کربوهیدرات هستند و بسیاری از آن‌ها از برنج به‌عنوان منبع کربوهیدرات استفاده می‌کنند. در برخی از انواع کنسرو گربه نیز از برنج استفاده می‌شود. طبق گفته کالج دامپزشکی دانشگاه کورنل، گربه‌ها گوشتخوارانی هستند که به مواد مغذی موجود در پروتئین گوشت نیاز جدی دارند، اما آن‌ها می‌توانند از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر موجود در برنج نیز بهره‌مند شوند. جالب توجه است که نوعی پروتئین با کیفیت بالا که از برنج تهیه می‌شود در برخی از غذاهای گربه یافت می‌شود.

کنسانتره پروتئین برنج (RPC) یک فرم پودری پروتئین است که از برنج به دست می‌آید. این پروتئین  از دانه‌های برنج و  از طریق فرایندی که شامل آسیاب، واکنش‌های  آنزیمی و فیلتراسیون است، استخراج می‌شود. افزودن کنسانتره پروتئین برنج به غذای گربه قابلیت هضم و خوش‌طعمی آن را افزایش می‌دهد. این فواید مربوط به عصاره غلیظ پروتئین برنج است؛ یعنی برنج ساده‌ای که به گربه خود می‌دهید فواید مشابهی ندارد.

چگونه به گربه خود برنج بدهید؟

برنج اگر به‌طور کامل پخته شود خوردن برنج برای گربه بی‌خطر است. مطمئن شوید ک برنج برای گربه کاملاً پخته شده است تا هضم آن برای گربه شما آسان باشد. برنج خام یا نیم‌پز می‌تواند به مشکلات گوارشی منجر شود. سبوس برنج ممکن است سرشار از مواد مغذی برای انسان باشد، اما برای گربه‌ها مناسب نیست. سبوس در صورت مصرف زیاد به‌دلیل داشتن فیبر بالا می‌تواند سبب اسهال یا سایر مشکلات گوارشی شود.

از آنجا که برنج برای گربه هیچ مزیت غذایی  ندارد، پیشنهاد می‌کنیم فقط گاهی از برنج برای تغذیه گربه خود استفاده کنید و بیشتر از غذاهای خشک با کیفیت و کنسرو گربه که مخصوص گربه‌ها تولید می‌شوند، استفاده کنید. اگر به گربه‌تان برنج می‌دهید، مقدار کمی به او بدهید. برنج برای گربه را بدون هیچ گونه چاشنی، ادویه یا سس بپزید. هرگز به گربه خود برنج خام ندهید؛ زیرا هضم آن بسیار دشوار بوده و ممکن است حاوی آفت‌کشی طبیعی به نام لکتین باشد که درصورت مصرف زیاد سبب اسهال و استفراغ می‌شود. اگر گربه شما مقداری برنج نپخته خورد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی احتمالی مصرف برنخ خام در گربه عبارت است از:

درد
استفراغ
اسهال
گاز
نفخ
بی‌حالی

اگر گربه شما علاقه زیادی به برنج دارد می‌توانید به او تشویقی گربه با طعم برنج بدهید.

آلرژی به برنج چیست؟

گربه‌ها می‌توانند واکنش‌های آلرژیک به برنج داشته باشند. پیدا کردن غذایی که حاوی هیچ شکلی از برنج نباشد، برای صاحبان گربه دشوار است. آلرژی به برنج می‌تواند سبب ایجاد پوست ملتهب و عفونت‌های مکرر گوش شود. مشکلات گوارشی نیز از علائم شایع آلرژی به برنج در گربه‌هاست.

تشخیص حساسیت به برنج در گربه‌ها

هنگامی که برای ملاقات دامپزشک خود می‌روید فهرستی از مواد تشکیل‌دهنده غذای گربه خود را همراه داشته باشید و  علائمی را که مشاهده کرده‌اید شرح دهید. اگر گربه شما ضایعات پوستی داشته باشد، ممکن است دامپزشک شما نمونه‌برداری از پوست انجام دهد. این کار وجود کنه‌ها یا سایر بیماری‌های پوستی را رد می‌کند. آزمایش خون و آزمایش ادرار نیز ممکن است لازم باشد. ممکن است دامپزشک شما یک رژیم غذایی را از غذاهای روزانه گربه‌تان حذف کند تا علت دقیق آلرژی گربه شما را پیدا کند.

حساسیت گربه به برنج

درمان آلرژی به برنج در گربه‌ها

دامپزشک شما ابتدا باید علائمی را که در گربه دیده است درمان کند و ممکن است آنتی هیستامین و همچنین داروهای ضد التهاب تجویز کند. اگر گربه شما علائم خارش پوستی را نشان می‌دهد، ممکن است کرم ضد خارش نیز تجویز شود.
همچنین استروئیدها به‌صورت تزریقی یا خوراکی برای توقف واکنش آلرژیک تجویز می‌شوند. رایج‌ترین استروئیدهایی که برای گربه‌ها تجویز می‌شود پردنیزولون‌ها هستند. گربه‌ها نمی‌توانند پردنیزون را متابولیزه کنند. بیشتر دامپزشکان پردنیزولون را تجویز می‌کنند؛ زیرا متابولیسم این دارو برای گربه شما آسان‌تر است. علاوه بر آنتی هیستامین‌ها، استروئیدها مرسوم‌ترین درمان‌ها برای واکنش‌های آلرژیک هستند. اگرچه آن‌ها با خطراتی همراه هستند و دامپزشک باید گربه شما را در حین مصرف استروئید تحت نظر داشته باشد. آسیب به کلیه، زخم معده و دیابت می‌تواند از عوارض جانبی باشد.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

سمیه برازنده
سمیه برازنده

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *