دسته ها

دندان‌درد گربه و مشکلات دندان گربه‌ها را بشناسید

مشکلات دندان گربه‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

آیا اطلاعاتی درباره دندان درد گربه و مشکلات دندان گربه‌ها دارید؟ آیا علائم و عوارض آن را می‌شناسید؟ چگونه می‌توان از دندان درد گربه جلوگیری کرد؟ چگونه می‌توان مراقب دندان گربه‌ها بود؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ صحیح و کاملی برای این سؤالات ارائه کرده و درباره مشکلات دندان گربه‌ها اطلاعات مفیدی را برای شما بیان کنیم؛ ازاین‌رو درصورت تمایل تا پایان این مقاله مفید و کاربردی با ما همراه باشید. لازم است عنوان کنیم این مقاله برای افرادی که گربه را به‌عنوان حیوان خانگی خود برگزیده‌اند، بسیار مناسب و کاربردی بوده و مطالب ایده‌آلی برای مراقبت از دندان گربه‌ها در آن ذکر شده است. باید توجه داشت یکی از امور بسیار مهم و حیاتی برای نگه‌داری از حیوانات خانگی از جمله گربه، این است که علائم بیماری‌های مختلف در آن‌ها را شناسایی کنیم. هم‌چنین باید به‌سرعت برای رفع مشکل آن‌ها اقدام کنیم. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و ارزشی است که برای حیوان خانگی خود قائل می‌شویم. هم‌چنین یکی از راه‌های حمایت حیوانات است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید مسواک و خمیردندان گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

مشکلات دندان گربه‌ها شامل چه مواردی است؟

به‌طورکلی مشکلات دندان گربه‌ها و اختلالات موجود در آن به مواردی مانند مشکلات انسان‌ها شبیه است. علاوه بر آن روش‌های درمان این بیماری‌ها نیز مشابه روش‌های استفاده‌شده برای درمان مشکلات دندانی انسان‌هاست. شما به‌عنوان صاحبان حیوانات خانگی باید به سلامت دندان گربه خود کمک کنید. هم‌چنین اقدامات لازمی را برای این امر انجام دهید. برای این کار باید درباره علائم و مشکلات دندان در گربه‌ها و هم‌چنین رفع بیماری‌های این‌چنینی، اطلاعات و آگاهی کامل و لازم را داشته باشید تا بتوانید در زمان مشاهده هرگونه علائم، به‌سرعت به دکتر موردنظر مراجعه کنید یا اقدامات لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

بنابراین مشکلات دندان گربه‌ها شامل دسته‌های مختلفی از جمله بیماری‌های مربوط به لثه و التهاب لثه، بیماری پریودنتیت، بیماری‌های مربوط به ریشه دندان، سندرم التهاب لثه یا استوماتیت، رشد نامناسب دندان‌ها و… می‌شود که هرکدام از این دسته‌های مختلف علائم متفاوتی را از خود نشان می‌دهند. شما باید اطلاعات کافی و لازم درباره هرکدام از موارد ذکرشده را داشته باشید تا درصورت مشاهده علائم آن اقداماتی را برای رفع مشکل موجود انجام دهید.

مشکلات دندان گربه‌ها

 علائم مشکلات دندان گربه چیست؟

به‌طورکلی همان‌طور که در بخش قبل مقاله نیز گفته شد، مشکلات مختلف در دندان گربه‌ها علائم مختلف و هم‌چنین راه‌های درمانی متغیری دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از مشکلات دندان گربه‌ها بپردازیم. هم‌چنین علائم، عوارض و راه‌های درمان آن را برایتان بیان کنیم. طبیعتاً نمی‌توانیم در این مقاله تمامی موارد و نکات مربوط به دندان درد گربه‌ها را بررسی و عوارض همه این‌ها را برایتان معرفی کنیم، اما سعی می‌کنیم مطالب مفیدی را درباره مشکل التهاب و تورم لثه به‌طور کامل در اختیارتان قرار دهیم. این بیماری یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین مشکلات دندان گربه‌هاست؛ از این‌رو داشتن آگاهی در این زمینه بسیار مفید است.

لازم است بدانید التهاب لثه سبب متورم‌شدن بافت‌های لثه گربه خواهد شد. معمولاً این بیماری برای گربه‌هایی که بیشتر از ۳ سال دارند اتفاق می‌افتد. علت اصلی ایجاد التهاب لثه گربه‌ها تشکیل پلاک و جرم دندان است. پلاک‌ها چند ساعت پس از خوردن غذا توسط گربه، تشکیل می‌شوند و باعث به وجودآمدن باکتری در دهان گربه خواهند شد. اگر این باکتری‌ها حذف نشده و از بین نروند، به مواد معدنی تبدیل می‌شوند که جرم دندان را تشکیل می‌دهد. جمع‌شدن مقدار زیادی از جرم دندان در دهان گربه‌ها سبب التهاب و تورم لثه و ایجاد مشکلات دندان گربه خواهد شد. از علائم بیماری التهاب لثه در گربه‌ها می‌توان به درد شدید، لثه‌های قرمز و ملتهب، سرازیرشدن آب دهان، تنفس بد، ازدست‌دادن اشتها و وجود جرم‌های زردرنگ در اطراف لثه گربه اشاره کرد. لازم است بدانید اگر التهاب لثه به‌زودی تشخیص داده شود، به درمان‌های پیشرفته نیاز نخواهد بود. درواقع در این حالت شما می‌توانید تنها با استفاده یک دوره از آنتی‌بیوتیک‌ها، مشکلات دندان گربه خود را برطرف کنید. تا قبل از برطرف شدن کامل التهاب لثه گربه و در طول درمان بهتر است برای وعده های غذایی آن از به جای غذای خشک از سوپ گربه استفاد کنید.

 علائم مشکلات دندان گربه

چطور متوجه مشکل دندان گربه‌های خود بشوید؟

نکته‌ای که ذهن بسیاری از صاحبان حیوان خانگی را به خود مشغول ساخته، این است که نگه‌داری حیوانات ممکن است در بسیاری از مواقع سخت و دشوار باشد؛ چراکه حیوانات نمی‌توانند صحبت کرده و درد خود را بیان کنند؛ ازاین‌رو شما باید با تغییر رفتاری که در آن‌ها مشاهده می‌کنید، متوجه شوید که آن‌ها دچار مشکل هستند و به درد آن‌ها پی ببرید؛ پس داشتن آگاهی و اطلاعات لازم برای تغییر رفتارهای گربه‌ها هنگام درد آن‌ها، بسیار مهم و ضروری است. این نکته باید پیش از خریداری حیوان خانگی و نگه‌داری از آن آموزش داده شود؛ چراکه شما در برابر حیوان خانگی خود مسئول هستید؛ ازاین‌رو اگر نتوانید تغییر رفتارهای آن را متوجه شوید و مشکلات آن را برطرف کنید، آسیب شدیدی به حیوان خود وارد کرده‌اید.

در این بخش از مقاله قصد داریم با برخی از تغییر رفتارهایی که گربه‌ها هنگام مواجه‌شدن با مشکلات از جمله مشکلات دندان گربه از خود نشان می‌دهند، آشنا شویم. لازم است بدانید گربه‌ها این تغییر رفتارها را از خود نشان نمی‌دهند، بلکه ممکن است یک مورد از آن‌ها را از خود بروز دهند؛ ازاین‌رو باید بر همه این موارد احاطه داشته باشید و  مفهوم انواع رفتار گربه ها را بدانید تا سریع متوجه مشکلات گربه از جمله مشکلات دندان این حیوان شوید. تغییر رفتار و مواردی که نشان‌دهنده وجود بیماری و درد در گربه‌ها در نظر گرفته می‌شود عبارت است از: بی‌حالی و اشتهانداشتن، وجود اختلالات در تنفس حیوانات، پنهان‌شدن، ناله‌کردن و میومیو کردن طولانی، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی، تغییرات عادات و شخصیت گربه، حساس‌بودن و بی‌قراری و…

توصیه می‌کنیم درصورتی‌که هریک از این رفتارها را در گربه خود مشاهده کردید، سریعاً آن را به دام‌پزشک یا پزشک مربوط منتقل کنید. چراکه معمولاً مشکلات زمانی که سریع شناسایی شوند، درمان راحت‌تر و کوتاه‌تری دارند.

مراقبت از دندان گربه‌ها

چطور از دندان گربه مراقبت کنید؟

به‌طورکلی برای پیشگیری از مشکلات دندان گربه و جلوگیری از هرگونه دندان درد در گربه‌ها روزانه باید اصولی را انجام دهید که سبب حفظ دندان‌ها و لثه حیوان‌های خانگی‌تان شوند؛ برای مثال شما باید روزانه با استفاده از یک مسواک کوچک و مخصوص کودکان، دندان گربه‌های خود را تمیز کنید. هم‌چنین مطمئن شوید که هنگام مصرف غذای خشک گربه چیزی از آن در میان دندان گربه‌های شما باقی نمانده است؛ چراکه دراین‌صورت ممکن است باعث ایجاد جرم و التهاب لثه شود. در نظر داشته باشید که خرید و تهیه انواع اسباب‌بازی‌های جویدنی می‌تواند به‌طورمنظم سبب کاهش مقدار جرم موجود روی سطح دندان گربه‌های شما شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید اسباب بازی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

توصیه می‌کنیم هنگام مسواک‌زدن گربه‌هایتان حتماً از مسواک‌های کوچک و خمیردندان‌های مخصوص استفاده کنید تا سبب ایجاد آسیب‌های دیگری به دندان و لثه حیوان خود نشوید. علاوه بر این توصیه می‌کنیم هر چند وقت یک‌بار گربه خود را به دام‌پزشک‌ها و دکترهای مربوط ببرید تا از سلامت دندان‌های آن‌ها مطلع شوید. دراین‌صورت می‌توانید اقدام مؤثری برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکلات دندان در گربه خود داشته باشید؛ چراکه دراین‌صورت حیوان خانگی شما زیر نظر دکتر است. هم‌چنین در صورت بروز هرگونه مشکل کوچکی، به‌سرعت متوجه آن خواهید شد و آن را به‌سرعت برطرف خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:  آموزش صحیح مسواک زدن گربه + زمان مناسب مسواک زدن گربه

جمع‌بندی مطالب و نکات پایانی

با توجه به مطالب و نکات مفیدی که در طول این مقاله عنوان کردیم، دریافتیم سلامت دندان گربه‌ها مانند سلامت دندان انسان‌ها مهم و ارزشمند است. اگر ‌به دندان گربه خود توجه و دقت ویژه داشته باشید، نشان‌دهنده ارزشی است که برای حیوان خانگی خود در نظر گرفته‌اید که این موضوع بسیار مناسب است؛ ازاین‌رو توصیه می‌کنیم مشکلات دندان گربه‌ها را شناسایی کنید.

هم‌چنین اطلاعات کافی و لازم درباره عوارض و علائم آن داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم به یکی از بیماری‌های رایج در میان گربه‌ها بپردازیم، اما عنوان کردیم که بیماری‌های دیگری نیز در گربه‌ها وجود دارد که ناشی از مشکلات دندان‌ها و درد آن‌هاست. داشتن آگاهی کافی و لازم درباره هرکدام از آن‌ها و هم‌چنین راه‌های درمانشان، امری بسیار مهم و حیاتی است؛ ازاین‌رو برای کسب اطلاعات بیشتر کوشا باشید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *