دسته ها

معرفی بهترین نژاد های سگ نگهبان در جهان

بهترین نژاد های سگ نگهبان
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

بهترین نژاد های سگ نگهبان ویژگی‌های رفتاری و جسمانی متفاوتی از دیگر سگ‌ها داشته و به طور غریزی برای نگهبانی عملکرد خوبی دارند. این نوع سگ‌ها معمولاً رفتار متفاوتی از دیگر سگ‌ها نشان می‌دهند و تمام قابلیت‌های مورد نیاز برای نگهبانی را دارند. برخلاف تصور سگ‌های نگهبان حتی سگ‌های غیر قابل کنترل و وحشی نیستند، بلکه کاملاً وفادار و مهربان با صاحبان خودشان هستند، اما درصورت مشاهده خطر و مزاحمت رفتار تهاجمی با فرد مشکوک نشان می‌دهند. در هر صورت یکی از ویژگی‌های مشترک بهترین نژادهای سگ نگهبان گذشت و فداکاری آن‌هاست. درواقع یک سگ نگهبان و واقعی برای حفظ چیزی که از آن نگهبانی می‌دهد، حتی تا پای جان هم پیش می‌رود. سگ نگهبان را از بین برخی نژادهای خاص سگ‌ها انتخاب می‌کنند.

بهترین نژاد های سگ نگهبان کدامند؟ 

سگ‌های نگهبان از زمان افلاطون و ارسطو از انسان‌ها محافظت می‌کردند. انسان همواره به امنیت، همراهی و وفاداری نیاز دارد و سگ‌ها از بین سایر حیوانات گزینه خوبی برای تأمین این نیازها در انسان بوده‌اند. سگ‌ها به‌طور غریزی از عزیزان‌ خود محافظت می‌کنند. این سگ‌ها با پارس کردن شما را از وجود افراد مهاجم باخبر می‌کنند. آن‌ها غریزه محافظتی دارند و در صدها سال این غریزه همواره تقویت شده است. همچنین در برابر حضور مهاجم با گازگرفتن مهاجم و ترساندن او از حریم شخصی شما محافظت می‌کنند. برای سگ های نگهبان همچون سگ های فانتزی تمامی لوازم نگهداری از جمله کوله سگ، غذای مخصوص و بسیاری از موارد در پت‌شاپ‌ها موجود است.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درمورد پارس کردن سگ‌ها + معنی انواع صدای سگ

بهترین نژادهای سگ نگهبان شجاع هستند و اندازه و ظاهری ترسناک دارند. معمولاً نژادهایی با اندازه بزرگ‌تر انتخاب بهتری برای سگ‌های نگهبان هستند. این سگ‌ها همچنین باهوش‌ترین و وفادارترین نژادهای سگ هستند. البته حتی خشن‌ترین سگ‌ها هم درنهایت آسیب‌پذیر هستند و به غذای سگ نگهبان، سرپناه و مراقبت و محبت نیاز دارند؛ درنتیجه فردی که قصد خریدن سگ نگهبان را دارد، باید شرایط نگهداری از او را داشته باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

معرفی بهترین نژادهای سگ نگهبان

در ادامه این مقاله بهترین نژادهای سگ نگهبان را که می‌توانید برای محافظت از خانه و حریم خود انتخاب کنید، به شما معرفی می‌کنیم.

ژرمن شپرد برای نگهبانی و محافظت

یکی از اولین نژادهایی که خیلی از مردم بعد از شنیدن نام بهترین نژادهای سگ نگهبان به آن فکر می‌کنند، ژرمن شپرد است. این سگ‌ها که سگ محبوب پلیس هم هستند، بسیار آموزش‌پذیر بوده و وفاداری و استقامت بالایی هم دارند. این سگ‌ها در فشار شرایط سخت رفتار خوبی از خودشان نشان می‌دهند.

اندازه، قدرت و قدرت گازگرفتن آن‌ها برای دفع مهاجمان خانه بسیار مفید است. این نژاد علاوه بر وظیفه محافظت، حیوانات خانگی فوق‌العاده‌ای هم هستند. فقط باید مطمئن شوید آن‌ها به اندازه‌ای قوی هستند که بتوانند با رفتار خشن مقابله کنند؛ پس یک ژرمن شپرد می‌تواند همواره یک سگ نگهبان عالی و یک دوست وفادار باشد. سگ‌های ژرمن شپرد وزنی حدود 30 تا 50 کیلوگرم دارند و به‌خاطر فعالیت بدنی بالا معمولاً طول عمر سگ از دیگر سگ‌ها کوتاه‌تر است. میانگین عمر این سگ‌ها بین 9 تا 13 سال است. 

آشنایی با بهترین نژادهای سگ نگهبان

سگ گریت دین

اندازه عظیم این سگ به‌تنهایی ویژگی‌ای است که آن را برای انتخاب به‌عنوان سگ نگهبان ایده‌آل می‌کند. با این حال آن‌ها حیوانات شیرین، مهربان، دوست‌داشتنی و عاشق بازی هستند. آن‌ها در آغاز برای شکار پرورش داده شدند، اما امروزه به‌عنوان یک حیوان همراه و فداکار شناخته می‌شوند. آن‌ها عاشق این هستند که صاحب خودشان را خوشحال کنند و در این زمینه هوش سرشاری دارند و تربیت‌کردن آن‌ها به واسطه این ویژگی‌ها اصلاً سخت نیست. سگ گریت دین رابطه خوبی با بچه‌ها و حیوانات دیگر دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای خانه‌های شهری باشد. این سگ‌ها جثه بزرگ و وزن 50 تا 80 کیلوگرم دارند و ممکن است برای خانه‌های کوچک مناسب نباشند. میانگین عمر این سگ‌ها بین 8 تا 10 سال است. 

سگ سرابی

خواستگاه این سگ در ایران و آذربایجان شرقی است. این سگ به‌خاطر قدرت و جنگندگی بالا در دنیا بسیار محبوب است. سگ‌های سرابی هوش سرشاری دارند و پیش از اینکه آموزش ببینند، موارد زیادی را درک و کشف کرده‌اند. این سگ جثه بزرگ و استخواهای سنگینی دارد و همین ویژگی‌ها سبب شده است برای زندگی شهری مناسب نباشند. در عوض این سگ‌ها برای نگهبانی باغ و گله مناسب هستند. سگ‌های سرابی طول عمر بین 12 تا 15 سال دارند و به طور کلی سگ‌های سالمی هستند، اما مانند سایر حیوانات بزرگ جثه، احتمال ابتلا به دیسپلازی هیپ و نفخ در آن‌ها بالا است. 

سگ گریت پیرنه

گریت پیرنه در آغاز به‌عنوان محافظ دام در مزارع پرورش داده و سگ درمانی شناخته می‌شد. آن‌ها غریزه محافظتی دارند و بهترین نژادهای سگ نگهبان هم هستند. گریت پیرنه‌ها حیوانات باهوشی هستند و که گاهی اوقات می‌توان به طور مستقل به آن‌ها فکر کرد و آن‌ها را محافظان عالی بار آورد، اما آموزش دادن به آن‌ها کمی می‌تواند چالشی و سخت باشد. آن‌ها به فداکاری، صبر و اجتماعی شدن نیاز دارند، اما رفتار آرام و محبوبی دارند و می‌توانند به حیوان خانگی محبوب شما تبدیل شوند. صبر، محافظه‌کاری و بی‌باکی آن‌ها می‌تواند از ویژگی‌های بارز این نژاد باشد. سگ‌های گریت وزنی حدود 40 تا 60 کیلوگرم دارند و طول عمر آن‌ها حدود 10 تا 12 سال است.

سگ نگهبان روتوایلر

روتوایلر از بهترین نژاد سگ نگهبان است که استایل قابل تشخیصی دارد و از بین نژادهای دیگر به‌سادگی آن را پیدا می‌کنید. این نژاد به‌عنوان بهترین نژادهای سگ نگهبان شرور و محافظ مشهور است. با وجود این آن‌ها حیوانات مهربانی هستند و می‌توانند حیوانات خانگی خوبی برای صاحبان خودشان باشند. این نژاد به‌خاطر هوش بالا و نترس‌بودن به‌عنوان سگ پلیس در ارتش به کار گرفته می‌شود و یکی از رایج‌ترین نژادهایی است که به‌عنوان سگ نگهبان انتخاب می‌شود. این سگ‌ها قدرتمند و سخت‌گیر هستند و به آموزش اختصاصی و مداوم نیاز دارند. وزن این سگ حدود 40 تا 70 کیلوگرم است و معمولاً 10 تا 12 سال عمر می‌کند. 

سگ قفقازی

این نژاد یک سگ نگهبان جدی است که هرگز نباید آن را دست کم بگیرید. این نژاد جسور، نترس، با اعتماد به نفس و هنگام احساس خطر ترسناک بوده، اما در مقابل حیوانات خانگی فداکار، مهربان و دوست‌داشتنی است. این سگ‌ها ظاهر و اندامی مانند شیر دارند و می‌توانند با گرگ یا خرس هم مبارزه کنند. سگ قفقازی به‌منزله بهترین نژاد سگ نگهبان برای افراد تازه‌کار مناسب نیستند. آن‌ها می‌توانند سگ‌های دوست داشتنی، وفادار به خانواده و محافظان سرسخت باشند، اما به غریبه‌ها اعتماد نمی‌کنند و با سایر حیواناتی که آن‌ها را نشناسند، رفتار خوبی ندارند. به طور کلی این سگ کم‌انرژی و آرام است اما قلمرویی است و هیچ وقت عقب نشینی نمی‌کند. وزن این نژاد حدود 45 تا 70 کیلوگرم است و در شرایط خوب می‌تواند تا 12 سال عمر کند.

بهترین نژاد سگ نگهبان برای باغ

قدرجونی سگ نگهبان ایرانی

این سگ جز بهترین نژادهای سگ برای نگهبانی است که به عنوان سگ قهدریجانی هم شناخته می‌شود. این سگ در قهدریجان از توابع فلاورجان استان اصفهان زندگی می‌کند و مانند سگ سرابی یک نژاد کاملاً ایرانی است. این سگ‌ها ثبت جهانی شده‌اند و در دیگر کشورها چندان شناخته شده نیستند، اما در ایران به‌عنوان بهترین نژاد سگ نگهبان برای باغ زیاد خریداری می‌شوند.

این نژاد با غریبه‌ها اصلاً مهربان نیست و از هر فرصتی برای آسیب زدن به دشمنان استفاده می‌کند. این سگ‌ها رابطه خوبی با بچه‌ها و حیوانات دیگر ندارند و بهتر است در کنار خانواده نباشند. البته اگر از تولگی با آن‌ها بزرگ شوند، امکان دارد رفتار آرام‌تری با کودکان داشته باشد، اما به هر حال توصیه می‌شود سگ‌های قدرجونی را اطراف کودکان رها نکنید. بیشتر این سگ‌ها حدود 65 کیلوگرم وزن دارند و جز سگ‌های درشت هیکل هستند. طول عمر آن‌ها معمولاً بین 10 تا 15 سال است.

سگ‌های نگهبان مالینویز بلژیکی

این سگ شبیه پسرعموی خود ژرمن شپرد است. در آغاز به عنوان سگ گله و بهترین نژاد سگ نگهبان برای باغ استفاده می‌شد، اما حالا بیشتر به عنوان یک حیوان پلیس و نظامی به کار گرفته می‌شود. این سگ‌ها ورزشکار و پرانرژی هستند و برای شاد و سالم‌ماندن به ورزش و تحرک ذهنی نیاز دارند. با وجود این حیوانات حساسی هستند و به شیوه‌های آموزشی خشن به‌خوبی جواب نمی‌دهند. اگر این نژاد به‌درستی آموزش داده و تحریکات زیادی به آن‌ها داده شود، می‌توانید یک سگ نگهبان خوب داشته باشید که زندگی شما را بیمه می‌کند. این نژاد در مقایسه با سایر نژادها، جثه کوچکی دارد، اما بسیار جنگجوست. وزن این حیوان بین 20 تا 40 کیلوگرم و طول عمر آن‌ها بین 14 تا 16 سال است.

سگ بوکسور

باکسر یا بوکسور یک نژاد عضلانی است که از محبوب‌ترین سگ‌های کره زمین بوده و بدن تنومند و عضلانی آن‌ها دلیل خوبی برای این محبوبیت است. تنها بدن تنومند آن‌ها به‌تنهایی برای خلاص‌شدن از شر مزاحمان کافی است، اما هوش و وفاداری بالا آن‌ها را به گزینه‌های خوبی به‌عنوان بهترین نژادهای سگ نگهبان تبدیل کرده است. این حیوانات نترس، هوشیار و قدرتمند هستند. در عین حال بازیگوش و دوستانه رفتار می‌کنند که آن‌ها را به حیوانات خانگی ایده آل تبدیل کرده ‌است. نژاد بوکسر کمی سرسخت و مستقل است و آموزش دادن به آن می‌تواند کمی سخت باشد. وزن این حیوان به 40 کیلوگرم هم می‌رسد و حدود 10 تا 12 سال عمر می‌کند.

 سگ نگهبان بولماستیف

ظاهر ترسناک این حیوان به‌تنهایی آن‌ها را به گزینه خوبی برای بهترین نژادهای سگ نگهبان تبدیل می‌کند، اما هوش بالا و شخصیت وفادار آن‌ها هم مزید بر علت شده است تا این نژاد یک سگ نگهبان عالی باشد. اگرچه این سگ بزرگ و قدرتمند است، انرژی زیادی ندارد. این نژاد می‌تواند خودش را با شرایط مختلف مانند زندگی در آپارتمان سازگار کند و در صورتی که تحریک کافی دریافت کند، می‌تواند به یک سگ نگهبان خوب تبدیل شود؛ در غیر این صورت روحیه استقلال‌طلب آن‌ها خیلی زود سبب می‌شود این سگ در خانه به شما زور بگوید و در خانه حکومت کند.

 کن کورسو

این نژاد زمانی که وظیفه‌ای بر عهده می‌گیرد، بهترین عملکرد را دارد. این سگ یک نژاد ایتالیایی است که برای محافظت و شکار پرورش داده می‌شود، اما این معمولاً رفتار دوستانه و باثباتی دارد و به‌شدت به صاحبش وابسته می‌شود. البته مدتی طول می‌کشد با غریبه‌ها گرم بگیرد، اما زمانی که کار محافظت از خانه را بر عهده می‌گیرد، کارش را به نحو احسن انجام می‌دهد. آن‌ها حیوانات پرانرژی هستند که به فضای زیاد و ورزش منظم نیاز دارند و از اینکه تمام روز دراز بکشند، خوشحال نمی‌شوند؛ به همین دلیل به یک صاحب مسئولیت‌پذیر نیاز دارند تا از منزوی‌شدن آن‌ها جلوگیری کند. میانگین وزن این حیوان بین 45 تا 60 کیلوگرم بوده و طول عمر آن‌ها بین 10 تا 12 سال است.

بهترین نژادهای سگ برای نگهبانی

 سگ دوبرمن پینچر 

اگر یک باغ بزرگ دارید که باید از آن محافظت کنید، این نژاد برای شما انتخاب عالی خواهد بود. این نژاد بسیار سریع است و می‌تواند خیلی زود به فرد مهاجم حمله کند. سگ‌های دوبرمن در جایگاه پنجم باهوش‌ترین نژاد سگ در دنیا هستند که همین ویژگی هم باعث شده است تربیت آن‌ها سخت نباشد. این نژاد بی‌باک، هوشیار و وفادار است؛ با وجود این چون ورزش و تحرک زیادی نیاز دارد، برای خانواده‌هایی که حیاط بزرگ دارند، بهتر است. این نژاد بین 35 تا 50 کیلوگرم وزن دارد و در شرایط خوب بین 10 تا 13 سال عمر می‌کند.

سگ تریر

تریر استافوردشایر معمولاً با سگ پیت بول آمریکایی اشتباه گرفته می‌شود، اما یکی از بهترین‌هاست. این سگ‌ها در آغاز برای مقابله با خرس و گاوبازی پرورش داده می‌شدند و از این‌رو ماهیت تهاجمی و محافظ دارند؛ به همین دلیل باید از سن پایین به‌درستی اجتماعی شوند و آموزش ببینند. اگرچه برای غریبه‌ها ترسناک هستند، می‌توانند حیوانات خانگی خوبی باشند؛ چراکه رفتار تهاجمی را تنها زمانی نشان می‌دهند که می‌خواهند از یکی از اعضای خانواده محافظت کنند.

 سگ‌های نگهبان ماستیف تبتی

ماستیف تبتی قرن‌هاست به‌عنوان سگ نگهبان شناخته می‌شود و به‌خاطر طبیعت ملایمی که دارد در تمام دنیا محبوب شده است. این سگ‌ها حیوانات بزرگ و تنومندی هستد که با هم‌نشینان انسانی خود رفتار ملایمی دارند و به همین خاطر می‌توانند یک حیوان خانگی خوب باشند. آن‌ها حیوانات مستقلی هستند که به آموزش مداوم و زدهنگام نیاز دارند؛ چرا که می‌توان به‌واسطه ورزش آن‌ها را کنترل کرد. این نژاد به‌دلیل طبیعت سرسختی که دارد، معروف است. طول عمر این نژاد بین 12 تا 15 سال است و وزن آن‌ها به 70 کیلوگرم می‌رسد. برای سگ های بزرگ انتخاب درست قلاده و درک تفاوت قلاده گردنی و کتفی بسیار حائز اهمیت است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قلاده سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

ردزیان ریچ بک

این سگ یک محافظ خانواده وفادار است که در آفریقای جنوبی برای این منظور و همچنین شکار رشد و پرورش پیدا کرده ‌است. این حیوان ورزشکار است و در زمان تولگی انرژی بالایی دارد، اما با افزایش سن آرام‌تر می‌شوند. این نژاد عموماً برای شکار استفاده می‌شود، اما به‌خاطر فداکاری و طبیعت محافظه‌کارانه خود یک حیوان خانگی محبوب شناخته می‌شوند. آن‌ها به‌عنوان حیواناتی که تا اندازه‌ای مستقل و با اراده‌اند، برای آموزش نیازمند صبر و فداکاری زیادی هستند. وزن این نژاد بین 35 تا 45 کیلوگرم بوده و میانگین طول عمر آن‌ها بین 10 تا 12 سال است. سگ‌های بزرگ مچون سگ‌های نیازمند معاینه و چکاپ مرتب هستند.

بیشتر بخوانید:  معاینه و چکاپ سگ | آزمایش خون + معاینات بالینی

سگ‌های نگهبان چه ویژگی‌هایی دارند؟

سگ‌های نگهبان از نظر فیزیکی، روحی و شخصیتی در مقایسه با دیگر سگ‌ها متفاوت هستند. این دسته معمولاً به‌صورت ذاتی علاقه زیادی به صاحبان خود دارند و تا پای جان از او دفاع می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد، متأسفانه تصوری که بیشتر مردم از سگ‌های نگهبان دارند، با خصلت‌های واقعی آن‌ها هم‌خوانی ندارد و اغلب فکر می‌کنند این سگ‌ها حیوانات وحشی و غیر قابل کنترل و جنگنده‌ای هستند؛ درحالی‌که این نوع سگ‌ها اگر تربیت خوبی دریافت کنند، آرام، صبور و باهوش خواهند بود و به بهترین شکل وظیفه‌شان را انجام می‌دهند.

درواقع این سگ‌ها تا زمانی که احساس نکنند در خطر هستند، کاری نمی‌کنند. البته به‌صورت غریزی همه سگ‌ها دوست دارند از صاحبان خودشان دفاع کنند، اما سگ‌های نگهبان توانایی بیشتری برای این کار دارند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *