دسته ها

همه چیز درمورد پارس کردن سگ‌ها + معنی انواع صدای سگ

پارس کردن
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

یکی از راه‌های برقراری ارتباط سگ‌ها با اطرافیان خود پارس کردن است که به منظورهای مختلفی این اتفاق می‌افتد مانند هشداردادن و آگاه‌کردن و هم‌چنین دفاع از قلمرو یا جلب‌ توجه یا بازی‌کردن با دیگران و حتی شناساندن خود به سگ‌های دیگر و به منظور نشان‌دادن خستگی اضطراب و هیجان. پارس کردن سگ‌ها واکنشی طبیعی برای برقراری ارتباط است مثلاً زمانی‌ که یک صدای عجیب‌وغریبی می‌شنود یا شخص غریبه‌ای وارد محیط می‌شود به منظور حفاظت از خود و صاحبش پارس می‌کند. ما می‌خواهیم سگ‌های‌مان هوشیار باشند و در زمان برخورد با یک اتفاق بسیار هوشمندانه رفتار کنند اما باید به خاطر داشته باشیم که سگ‌ها می‌توانند به‌صورت کاملاً غیرعادی و نامناسب هم پارس کنند در یک مطالعه علمی گزارش شده که سگ‌ها بیش‌ازحد پارس می‌کنند و برای کنترل پارس کردن در سگ‌ها اول باید علت آن را بدانیم و بعد چاره‌اندیشی کنیم.

علت پارس کردن سگ‌ها چیست؟

همه حیوانات برای برقراری ارتباط خود با دیگر حیوانات از انواع متفاوتی از صداها استفاده می‌کنند. سگ هم مانند این حیوانات عمل کرده و حتی از سنین پایین‌تر شروع به پارس کردن می‌کند مثلاً توله های جوان برای جستجوی غذا یا جای گرم صدایی شبیه به گربه را درمی‌آورند. حال اگر این توله‌های جوان صدمه‌ و آسیب دیده باشند صدایی شبیه به گریه‌ای بلند درمی‌آورند. زمانی‌ که سگ‌ها بزرگ‌تر می‌شوند پنج نوع اصلی از صداها را از خودشان درمی‌آورند: زوزه‌‌ کشیدن، خرناس‌‌ کشیدن، صدایی شبیه غرغر خوک، ناله‌‌ کردن و پارس‌ کردن.

بیشتر بخوانید:  حل انواع مشکلات رفتاری سگ و روش‌های رایج درمان مشکلات سگ‌ها

صاحبان سگ‌ها می‌توانند فقط یک نوع از پارس کردن سگ‌شان را بفهمند. اما بدانید که نوع پارس کردن سگ در شرایط مختلف به‌صورت متفاوت است. مثلاً نحوه پارس کردن سگ زمانی‌ که می‌خواهد بازی کند تا زمانی‌ که درخواست دارد به حیاط برود یا وقتی غریبه‌ای وارد خانه شده است کاملاً متفاوت است. اگر شما می‌خواهید که پارس کردن سگ را کاهش بدهید اول باید دلیل پارس کردن سگ را پیدا کنید و به یاد داشته باشید که این عمل زمان‌بر است. شما باید به آن‌ها آموزش بدهید و نباید انتظار داشته باشید که سگ شما به‌سرعت رفتار پارس کردن خود را تغییر دهد یا آن را فراموش کند نوع نژاد سگ در این امر بسیار مهم است.

علت پارس کردن سگ‌ها چیست؟
معنی انواع صدای سگ‌ها چیست؟

خرناس‌ کردن سگ: خرناس کشیدن یا غرغرکردن سگ‌ها با اهداف متفاوتی انجام می‌شود. ترساندن، هشداردادن، دفاع‌کردن و بروز خشم از مواردی است که سگ‌ها شروع به غرغر می‌کنند. البته سگ‌ها از این صدا به منظور بازی‌کردن نیز استفاده می‌کنند. برای فهمیدن تفاوت بین موارد ذکرشده باید به طرز قرارگرفتن بدن سگ‌ها در هنگام خرناس کشیدن یا غرغرکردن توجه نمود. مثلاً غرغری که به منظور بروز خشم است با خیره نگاه‌کردن سگ ها به عاملی که باعث خشم آ ن ها شده، عدم حرکت و حفظ موقعیت آن سگ همراه است یا مثلاً غرغری که به منظور بازی‌کردن انجام می‌شود با تکان‌دادن دم همراه است این سگ‌ها اغلب در جای خود بالا و پایین می‌پرند و حرکت می‌کنند و منتظر بازی‌کردن با اسباب‌بازی‌هایشان همراه شما هستند. سگ‌ها در زمانی‌ که صدایی شبیه به صدای خوک درمی‌آورند نشان‌دهنده حس احترامی است که نسبت به مردم یا هم‌نوعان خود دارند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

زوزه کشیدن سگ:‌ سگ‌ها موجوداتی مهربان و بسیار باوفا و با احساس هستند و برای برقراری ارتباط عمیق با صاحب خود برای آن‌ها پارس می‌کنند. حال اگر از صاحبان یا اعضای خانواده خود جدا بمانند شروع می‌کنند به زوزه کشیدن. درواقع سگ‌ها از زوزه کشیدن برای ارتباط طولانی‌مدت در شرایط گوناگون استفاده می‌کنند. این عمل اغلب توسط گوشت‌خواران وحشی به کار گرفته می‌شود مثلاً در تعیین قلمرو، هماهنگی با سایر هم‌نوعان و… ولی سگ‌ها نیز گاهی این عمل را انجام می‌دهند. اگر شما با سگ‌تان جایی بروید تا زمانی‌ که در کنار شماست آرام است و لذت می‌برد اما اگر از او دور شوید زوزه خواهد کشید.

پارس کردن ناشی از عصبانیت: پارس های ناشی از خشم و عصبانیت همراه با غرغرکردن است، البته باید بین پارس‌های آگاه‌کننده و پارس‌هایی که به دلیل ترس است تفاوت قائل شد. یکی دیگر از دلایل پارس کردن سگ ناشی از عصبانیت در هنگام مواجهه با افراد غریبه است. آن‌ها می‌ترسند اما به جای واکنش ترس عصبانیت‌شان را بروز می‌دهند که این عصبانیت ناشی از ترس، اغلب منجر به گازگرفتن نیز می‌شود. دلیل دیگر این نوع پارس کردن می‌تواند ناامیدی باشد زمانی‌ که سگ‌تان را از انجام کاری منع می‌کنید او ناامید می‌شود و ممکن است با خشونت و عصبانیت شروع کند به پارس کردن.

ناله کردن سگ: یکی از دلایل ناله کردن سگ‌های توله برقراری ارتباط با مادرشان است. ناله کردن آن‌ها نشان‌دهنده گرسنگی یا سردشدن بدنشان یا احساس خواب‌آلودگی است. آن‌ها ناله می‌کنند تا مادرشان نیاز آن‌ها را برطرف کند. نالیدن یا ناله کردن سگ‌ها گاهی به منظور برقراری ارتباط کوتاه‌مدت است. سگ‌ها زمانی که نسبت به یک‌دیگر حس احترام دارند یا می‌خواهند مطیع‌بودن‌شان را نشان دهند یا در هنگام درد کشیدن یا جلب‌توجه و گاهی هنگام دفاع این نوع صدا را تولید می‌کنند. سگ‌ها بیشتر از سایر گوشت‌خواران دیگر ناله می‌کنند که شاید به خاطر جلب‌توجه باشد و اکثراً مورد محبت نیز واقع می‌شوند.

پارس کردن سگ برای نشان دادن هیجان: پارس‌ کردن سگ در اثر هیجان و بازی، کوتاه و تیز است. اغلب زمانی که سگ در اثر بازی به هیجان می‌آید این‌گونه پارس می‌کند. این نوع پارس کردن در توله‌ها و به‌خصوص در سگ‌های جوان شایع است تعداد بسیاری از سگ‌ها در زمان بازی با افراد و یا سایر سگ‌ها پارس می‌کنند.

 

پارس کردن سگ به دلیل آسیب‌دیدگی

 

پارس کردن سگ برای عابر پیاده: اگر سگ‌تان به افرادی که از کنار خانه رد می‌شوند پارس می‌کند، از طریق مدیریت می‌توانید این مشکل را حل نمایید. اگر سگ شما دوست دارد کنار پنجره بنشیند و به آن‌ها پارس کند، باید دید آن‌ها را مسدود کنید و سپس یک سرگرمی جایگزین و مناسب‌تر به آن‌ها بدهید.

پارس کردن سگ به دلیل آسیب‌دیدگی: پارس کردن سگ جهت آسیب‌دیدگی روحی مانند کسل‌شدن سگ یا آسیب‌دیدگی جسمی مانند زخم‌شدن یا مشکلات دندان سگ و غیره یکی از انواع پارس سگ است که نشان‌دهنده توجه شما به آن‌ها است. اگر سگ‌تان آسیب روحی دیده و افسرده و کسل است به پیاده‌روی و بیرون‌رفتن نیاز دارد. بسیاری از سگ‌ها به دلیل بروز درد و بیماری پارس می‌کنند، گاهی ممکن است سگ در فعالیت‌های روزانه دچار آسیب‌دیدگی جسمی نیز بشود دراین‌صورت شروع می‌کند به پارس کردن که سریعاً باید به دامپزشک مراجعه کنید و صدمات هرچه سریع‌تر درمان شوند.

پارس کردن از تنهایی یا مضطرب‌بودن: پارس ناشی از تنهایی و اضطراب موقعی است که حیوان احساس تنهایی و ترس کند. در چنین شرایطی سگ شما شروع به پارس‌های قوی و با درجه بالا می‌کند که درنتیجه‌ اضطراب ناشی از نبود صاحبش اتفاق می‌افتد. پارس کردنی که از روی اضطراب اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد باعث تسکین حالت مضطرب سگ شود. این نوع پارس کردن برای اطرافیان و همسایگان بسیار رنج‌آور است.

پارس کردن به سگ‌هاي ديگر: امکانش است که سگ شما به سگ‌های دیگر پارس کند. این مشکل به یکی از دو دلیلي که در ادامه توضيح داده می‌شود، به وجود می‌آید. می‌تواند به معنی «من می‌خواهم به شما برسم اما نمی‌توانم» باشد. این پارس به‌عنوان پارس مربوط به ناامیدی شناخته می‌شود. ممکن است مربوط به وضعیت «دور شويد، شما من را می‌ترسانید» شود که اين وضعيت به‌عنوان پارس مربوط به ترس شناخته شده. در‌این‌صورت، ضروری است که از متخصص کمک بگیرید.

پارس کردن ناشی از ترس و وحشت: صاحبان سگ از وضعیت بدن و زبان بدن سگ می‌توانند بفهمند که آیا سگ ترسیده و پارس می‌کند یا خیر. در هنگام ترس سگ‌ها دم خود را پایین نگه می‌دارند، گوش‌هایشان به پشت بسته شده و حالت کلی آن‌ها کوچک به نظر می‌آید و نگاه آن‌ها پر از ترس و وحشت است. پارس کردن هنگام وحشت‌زدگی زمانی است که حیوان صدای ناگهانی بشنود یا حرکتی ناگهانی را ببیند یا در اطراف خود هیچ فرد آشنایی را نبیند.

گفتیم که پارس کردن سگ‌ها منشعب از عوامل زیادی هستند و خیلی از این پارس کردن‌ها یک رفتار طبیعی است. مطالعات زیادی درباره این‌که چه سگ‌هایی بیشتر پارس می‌کنند، انجام نشده است. گرچه تفاوت زیادی از نظر درصد پارس کردن‌های اضافی بین جنس نر و ماده وجود ندارد، اما بعضی نژادها مانند تریر و بیگل و سگ‌های گله بیشتر پارس می‌کنند.

پارس کردن سگ‌ در شب

پارس کردن سگ‌ در شب

اولین صدایی که ممکن است از یک توله‌ بشنوید ناله کردن مخصوصاً در شب است. زمانی که سگ خودش را تنها می‌بیند این صدا را درمی‌آورد و ما اغلب در این هنگام با توجه بیش‌ازحد به حیوان، او را ترغیب می‌کنیم که بیشتر و مدام این صدا را درآورد. دلیل پارس کردن سگ‌ها در شب‌هنگام وقت خوابیدن است. شما تازه به رخت خواب خوب خود رفته‌اید و چراغ‌ها را خاموش کرده و آماده خواب شدید اما توجه داشته باشید ممکن است برای سگ وقت خواب نباشد، او تازه می‌خواهد شروع کند. اگر پارس کردن و سروصدا کردن سگ‌تان در شب‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد، یا حتی شما را چند ساعت قبل از این‌که آلارم تلفن‌تان به صدا در بیاید از خواب ناز بیرون می‌کشد، باید بدانید که این یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در رابطه بین شما و سگ‌تان باید حتماً اصلاح شود.

این مشکل، یک ریشه ساده دارد و آن هم توجه شما به سگ‌تان است. بدون دانستن این مورد، شما به سگ‌تان آموزش می‌دهید با پارس کردن می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. مهم نیست که چه ساعتی از روز یا شب باشد و راه‌حل، متأسفانه بدون دردسر نیست. سروصدا کردن و پارس کردن سگ‌ها دلایل بسیار زیادی دارد و بیشتر برای هشداردادن به خانواده در مورد خطرات و از روی ترس یا اضطراب یا برای جلب‌توجه است.

آموزش ساکت‌کردن سگ هنگام پارس کردن

اولین گام برای آرام‌کردن پارس سگ این است که دلیل ایجاد سروصدای او را پیدا کنید. هنگامی که دلیل آن را فهمیدید، می‌توانید مراحل لازم را برای آرام‌کردن آن به کار ببرید. یادگیری نحوه آرام‌کردن سگ‌تان نیز به داشتن جامعه‌ای آرام کمک می‌کند و از مقابله شما با قانون جلوگیری می‌کند. سگ‌ها توانایی متفاوت از یک‌دیگر دارند و نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای آموزش ساکت‌کردن آن‌ها مشخص کنیم. بعضی از سگ‌ها دیر یاد می‌گیرند و اذیت می‌کنند و به زمان و تمرین بیشتری نیاز دارند اما بعضی سگ‌ها سریع‌تر آموزش می‌بینند.

اگر بخواهیم پارس کردن سگ را کنترل کنیم به سگی احتیاج داریم که فرمان‌بردار ما باشد. سگ‌ها برای رفتارشان به نوع رفتار صاحبشان توجه می‌کنند. حال اگر ما بتوانیم به سگ یاد دهیم در هنگام گفتن جمله «بنشین یا آرام باش» این عمل را انجام بدهد و به همان شکل هم بماند، در مورد حل مشکل پارس‌های اضافه‌ سگ قدم بزرگی را برداشته‌ایم. در خیلی از موارد اگر هنگام پارس کردن سگ از واژه «نه» به‌طور محکم استفاده کنیم نه‌ تنها تأثیری ندارد بلکه ممکن است نتیجه عکس هم بدهد، چون سگ فکر می‌کند که ما هم در جواب پارس کردنش صدایی شبیه پارس کردن درمی‌آوریم و ممکن است از این قضیه خوشحال هم بشود.

آموزش ساکت‌کردن سگ هنگام پارس کردن

راهکار آموزش ساکت‌کردن سگ:

در ابتدا می‌توان از غذاهای موردعلاقه‌ یا غذای تشویقی سگ به‌عنوان جایزه استفاده نمود، مثل تکه‌ای کوچک از مرغ پخته‌شده یا کمی اسنک. با گذشت زمان، دیگر نباید از غذای سگ به‌عنوان جایزه استفاده کرد بلکه بعضی وقت‌ها با گفتن جمله  «سگ خوب» و نوازش سینه حیوان می‌توان او را تشویق کرد.

مراحل آموزش ساکت‌کردن سگ هنگام پارس کردن:

ورزش و تحرک کافی انجام دهید زیرا که سگ‌های خسته کمتر پارس می‌کنند. پارس کردن بیش‌ازحد، اغلب برای خالی‌کردن انرژی سگ‌ها است. با بیرون‌بردن سگ خود برای بازی و ورزش، به مدت 30 دقیقه در روز، به سگ خود کمک کنید تا از مقداری از این انرژی خلاص شود. سگ‌ها در هنگام بی‌حوصلگی نیز پارس می‌کنند. برای سرگرم نگه‌داشتن و برای جلوگیری از پارس کردن سگ از اسباب‌بازی‌های مخصوص سگ استفاده نمایید. اگر سگ شما هنگام آمدن شما به خانه پارس می‌کند، صورت خود را به عقب برگردانید و از تماس چشمی با او خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:  اسباب بازی سگ چیست؟ | پرطرفدارترین اسباب‌بازی‌های سگ و نحوه بازی با آن‌ها

به پارس کردن سگ توجه نکنید و پارس کردن او را نادیده بگیرید و به رفتارهای خوب او پاداش بدهید. به محض این‌که سگ شما ساکت شد، با تمجید و پاداش او را تشویق نمایید. از سرزنش سگ جلوگیری کنید، سرزنش سگ، پارس کردن او را افزایش می‌دهد. مهم است که همه اعضای خانواده از این قانون پیروی کنند. اگر شک داشتید که سگ شما به دلیل مشکل جسمی پارس می‌کند، حتماً او را نزد متخصص ببرید. نیازهای سگ‌تان را برآورده کنید. پارس کردن سگ می‌تواند برای فهماندن نیازهایش به شما باشد. همیشه حواس‌تان به ظرف آب و غذای سگ باشد و به‌موقع به سگ‌تان غذا بدهید و  آب خنک و کافی برای سگ خود کنار بگذارید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ظرف آب و غذای سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بدترین نوع ساکت‌کردن سگ هنگام پارس کردن

توجه داشته باشید قلاده‌ شوک يکي از بدترين راه‌های جلوگيري از پارس سگ و البته راه‌حلی سريع‌ برای رفع مشکل است. توجه داشته باشید که این ابزار برای رفع دلیل اصلي کار چندانی نمی‌کنند. آن‌ها می‌توانند یک سگ ترسيده را بیشتر بترسانند و ناراحت کنند. ابزارهای مشابه بسیاری وجود دارند که عملکرد اصلی آن‌ها ایجاد وحشت و ترساندن و ایجاد درد یا ناراحتی برای سگ پارس‌کننده است. درحالی‌که برخی از آن‌ها درواقع ممکن است به‌صورت فوری کار کنند، اما متأسفانه آن ابزار فقط برای سرکوب رفتار بدون حل مشکل عمل می‌کنند. علاوه‌براین، آن‌ها با ایجاد استرس و حتی درد بدی براي سگ می‌توانند بیش‌ازحد به آن صدمه بزنند و استفاده از این ابزارهای مجازات به پیوند بین شما بسیار آسیب می‌رساند و سگ‌تان در آینده کمتر از دستورهای شما پیروی می‌کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *