دسته ها

معاینه و چکاپ سگ | آزمایش خون + معاینات بالینی

چکاپ سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که هر صاحب سگ باید بداند، چکاپ سگ و انجام مرتب این معاینه است. شاید برای شما هم سؤال باشد این معاینه‌ها چیست؟ هرچند وقت یک‌بار باید انجام شود؟ نقش پزشک و ما در حفظ سلامت حیوان چیست و… حتی ممکن است زمان کافی برای بردن سگ خود به کلینیک را نداشته باشید. ما به شما کمک می‌کنیم او را در خانه چکاپ کنید. در این مقاله ما به کمک شما می‌آییم و به سؤالات شما پاسخ می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

معاینه دوره‌ای سگ چیست و هر چند وقت یک‌بار باید انجام شود؟

معاینه دوره‌ای سگ، یک فرایند پزشکی بسیار ساده برای سگی است که بیمار به نظر نمی‌رسد و بهتر است برخلاف معاینه سگی که بیمار است، به‌صورت مستمر انجام شود. این معاینه همچنین ممکن است «چکاپ دوره‌ای سگ» یا «معاینه فیزیکی سگ» نیز نامیده شود. هدف از چکاپ سگ درواقع، حفظ سلامت مطلوب حیوان است. ممکن است سگتان بیماری یا مشکل جزئی‌ای داشته باشد و شما از آن خبر نداشته باشید به همین سبب بهتر است این چکاپ‌ها به‌صورت روتین و پشت سر هم انجام شود. گفتنی است با بالارفتن سن سگ خود، نیاز حیوان به این چکاپ‌ها بیشتر می‌شود.

معاینه مستمر سگ

اینکه هر چند وقت یک‌بار آن را انجام دهید، به وضعیت سلامت فعلی سگ شما بستگی دارد. در طول دوره اولیه آزمایش‌ها، بهتر است برای مراقبت از توله‌سگ‌ها به‌صورت ماهانه معاینه شوند؛ درحالی‌که معاینه سالانه برای سگ‌های بالغ کافی است. همچنین برای سگ‌های میان‌سال و سالمند، معاینات نیمه سالانه توصیه می‌شود. حیوانات خانگی با سرعت بیشتری از انسان‌ها پیر می‌شوند؛ این یک تصور غلط و رایج است که یک سال تقویمی، معادل هفت سال در زندگی سگ است. درواقع در یک سال تقویمی، یک سگ ممکن است از چهار تا پانزده سال در زندگی یک انسان پیر شود. دلیل این تفاوت چشمگیر آن است که توله‌سگ‌ها خیلی سریع به بلوغ می‌رسند و اساساً در یک سالگی جوان یا نوجوان هستند؛ بنابراین آن‌ها در اولین تولد خود 15 ساله در نظر گرفته می‌شوند.

در طول سال دوم، سرعت پیری آن‌ها، اندکی کاهش می‌یابد؛ به‌طوری‌که سگ‌های متوسط تا دو سالگی معادل یک سگ 24 تا 25 ساله در نظر گرفته می‌شوند. پس از این دوره، میزان پیری آن‌ها بسته به جثه و نژاد آن‌ها 5 تا 4 سال در هر سال تقویمی تخمین زده می‌شود؛ علاوه بر این سگ‌های نژاد بزرگ‌تر، زودتر از سگ‌های نژاد کوچک‌تر پیر می‌شوند. زمانی که سگ شما به ششمین سالگرد تولدش برسد، یا میان‌سال (اگر از نژاد کوچک باشد) یا مسن (اگر از نژاد بزرگ باشد) خواهد بود.

زمانی که از میانگین طول عمر سگ در نژاد خود بیشتر عمر کنند، سالمند محسوب می‌شوند. دامپزشک شما با معاینه، چکاپ سگ شما و آگاه شدن از وضعیت او برای او تعیین می‌کند که در چه فاصله زمانی باید چکاپ شود و چه نوع سبک زندگی‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  طول عمر سگ چند سال است؟ | راه‌های افزایش طول عمر سگ

چکاپ دوره‌ای سگ‌ها چیست؟

در طول چکاپ سگ، دامپزشک از شما درباره رژیم غذایی، ورزش، تشنگی، تنفس، رفتار، عادات، الگوهای دفع (مثلاً حرکت‌های او هنگام دفع مدفوع و ادرار)، سبک زندگی و سلامت عمومی سگتان سؤال می‌پرسد. براساس چکاپ کامل سگ و معاینه فیزیکی او، دامپزشک شما روش‌های پیشگیرانه خاصی برای واکسیناسیون سگ، کنترل انگل (که شامل درمان‌های پیشگیرانه برای کک، کنه و انگل‌های روده)، تغذیه، مراقبت از پوست و مفاصل، مدیریت وزن و یا مراقبت از دندان ارائه خواهد کرد.

معاینات ظاهری و فیزیکی سگ

معاینات ظاهری و فیزیکی سگ چطور انجام می‌شود؟

چکاپ سگ یا معاینه فیزیکی آن شامل مشاهده ظاهر کلی سگ شما، گوش‌دادن به صدای قلب او و چک‌کردن بعضی از نقاط خاص بدن اوست. دامپزشک شما موارد زیرا را مشاهده و بررسی می‌کند:

  • سگ شما چگونه راه می‌رود و می‌ایستد.
  • آیا سگ شما هوشیار است.
  • وضعیت کلی بدن سگ شما: اینکه آیا حیوان خانگی شما وزن و وضعیت بدنی مناسبی دارد (نه خیلی چاق و نه خیلی لاغر باشد).
  • وضعیت ماهیچه سگ شما برای بررسی هرگونه تحلیل عضلانی.
  • مو: او مواردی چون خشکی بیش‌ازحد مو، چرب بودن بیش‌ازحد مو، شوره سر، ریزش بیش‌ازحد و غیرطبیعی آن را بررسی می‌کند.
  • پوست: او همچنین به دنبال مواردی چون چربی، خشکی، شوره سر، توده یا برآمدگی، مناطق ضخیم غیرطبیعی و غیره است.
  • چشم‌ها: به دنبال قرمزی، ترشح، اشک‌ریزی بیش‌ازحد، توده‌ها یا برجستگی‌های غیرطبیعی روی پلک‌ها، میزان بسته‌شدن پلک‌ها، کدر شدن یا هرگونه ناهنجاری دیگر.
  • گوش: ترشحات، ضخیم‌شدن، ریزش موی آن منطقه یا هر نشانه دیگری از مشکلات را بررسی می‌کند.
  • بینی و صورت: به دنبال تقارن، ترشحات، چگونگی نفس کشیدن سگ شما، وجود هرگونه مشکل مربوط به چین‌های پوستی یا سایر مشکلات ظاهری است.
  • دهان و دندان: به دنبال تجمع تارتار، بیماری پریودنتال، دندان‌های شیری باقی‌مانده، دندان‌های شکسته، ترشح بیش از حد بزاق، لکه‌های اطراف لب، زخم در داخل یا اطراف دهان و غیره.

همچنین دامپزشک موارد زیر را با گوشی خود چک خواهد کرد:

  • قلب: گوش‌دادن به ضربان قلب غیرطبیعی، ریتم قلب «ضربان نادیده گرفته شده» یا «ضربان اضافی»، یا سوفل قلب.
  • ریه‌ها: گوش‌دادن به شواهد افزایش یا کاهش صداهای تنفسی.

وی نیز موارد زیرا را چک خواهد کرد:

  • نبض: بسته به نتایجی که از گوش کردن به صدای قلب او می‌گیرد، دامپزشک شما ممکن است به‌طور هم‌زمان به صدای قلب سگ گوش دهد و نبض او را در پاهای عقبی‌اش بگیرد.
  • پاها: همچنین مواردی مانند پای او، مشکلات عضلانی، مشکلات عصبی، مشکلات پنجه‌ها یا ناخن‌های پا و غیره را بررسی می‌کنند.
  • شکم: نواحی مثانه، کلیه‌ها، کبد، روده‌ها، طحال و معده به‌منظور ارزیابی طبیعی یا غیرطبیعی بودن این اندام‌ها و اینکه آیا شواهد ظریفی از ناراحتی وجود دارد یا خیر، به‌صورت ظریف و با دقت بررسی می‌شوند.

در برخی موارد حتی ممکن است متوجه نشوید دامپزشک در حال انجام چکاپ روی سگ شماست؛ به‌ویژه اگر دامپزشک شما ناهنجاری‌ای تشخیص ندهد.

آزمایش خون سگ

آزمایش خون سگ چطور انجام می‌شود؟

آزمایش‌های خون در چکاپ سگ، به دامپزشک اجازه می‌دهد اطلاعاتی درباره سگ شما به دست آورد و آن را تجزیه تحلیل کند. این کار، CBC (شمارش کامل خون) و مواد شیمیایی خون است که مورد بررسی قرار می‌گیرند.
CBC برای سگ‌ها گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها را در مقدار مشخصی از خون شمارش می‌کند. این کار درواقع، اطلاعاتی در مورد سیستم ایمنی سگ شما (گلبول‌های سفید) و ظرفیت حمل اکسیژن خون (گلبول‌های قرمز) را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، آزمایش خون این موارد را نیز اطلاع می‌دهد:

  • گلوکز
  • پروتئین‌ها
  • الکترولیت‌ها
  • کلسترول
  • سطوح غدد درون‌ریز
  • آنزیم‌های گوارشی

از آنجا که مواد شیمیایی موجود در جریان خون نیز می‌توانند با اندام‌های خاصی مرتبط باشند، این آزمایش برای سگ‌ها می‌تواند به بیش از یک شمارش خون باشد؛ برای مثال، اگر آزمایش خون سگ، کمبود سطح آلبومین را نشان دهد، دامپزشک می‌داند باید کبد سگ را بررسی کند؛ زیرا آلبومین در کبد تولید می‌شود. انجام آزمایش برای سگ‌ها همچنین می‌تواند مشکلات پیچیده سیستم‌های بدن را شناسایی کند.

برای مثال، آزمایش خون برای سگ‌ها می‌تواند پاسخ‌های هورمونی-شیمیایی غیرطبیعی را به محرک‌های محیطی و درونی تشخیص دهد که دامپزشک را از یک مشکل بالقوه در سیستم غدد درون‌ریز سگ آگاه می‌کند؛ بنابراین هنگامی که آزمایش انجام شود و نتایج آن را ببینید، پی خواهید برد که این کار از ارزش بالایی برخوردار است که به تشخیص، شناسایی و حتی درمان بیماری کمک می‌کند.

چکاپ سگ خانگی در منزل

چکاپ سگ خانگی در منزل

با انجام مراحل زیر می‌توانید از وضعیت سگ خود مطلع شوید:

.   به دنبال برآمدگی‌های قرمز باشید

«توده‌ها و برجستگی‌ها همیشه باید ردیابی شوند و به آن‌ها توجه شود».نیش کنه‌ها می‌تواند یکی از دلایل ایجاد توده‌های زیرپوستی باشد که مورد توجه صاحبان قرار می‌گیرد.

.   نگاهی به داخل دهان سگتان بیندازید

اگر بتوانید سگ خود را وادار کنید دهانش را کاملاً باز کند، بررسی فضای داخلی دهان می‌تواند به شما درمورد مشکلات دندانی و سایر شرایط بالقوه جدی هشدار دهد. سگ‌ها به برخی از بیماری‌های دندانی مشابه ما مبتلا می‌شوند، از جمله بیماری پریودنتال که در صورت درمان‌نشدن می‌تواند منجر به درد، عفونت، از دست دادن دندان و حتی آسیب اعضای بدن شود. اگر سگ شما درد داشته باشد، برای جویدن غذای خود مشکل خواهد داشت.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مسواک و خمیر دندان سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

.   وزنش را اندازه بگیرید و کنترلش کنید

بررسی وزن بدن سگ می‌تواند شما را درمورد مشکلات احتمالی آگاه کند؛ به‌خصوص اگر تغییر قابل‌توجهی وجود داشته باشد. کاهش وزن قابل‌توجه می‌تواند نشانه یک مشکل جدی سلامتی مانند دیابت، تغذیه نامناسب، نارسایی اندام‌ها، سرطان یا عفونت‌های قارچی سگ باشد. افزایش وزن زیاد ممکن است نشان‌دهنده کم‌کاری تیروئید، انگل‌های روده‌ای، تغذیه بیش از حد یا نارسایی قلبی باشد.

بیشتر بخوانید:  عفونت‌های قارچی سگ | هر آنچه باید بدانید!

.   علائم حیاتی را در نظر بگیرید

اگر به بیماری سگ خود مشکوک هستید، داشتن علائم حیاتی مفید، ضربان قلب و تنفس و دما می‌تواند ارتباط با دامپزشک یا تکنسین را ضروری کند. برای دریافت تعداد تنفس، باید به تعداد نفس‌هایی که سگتان در یک دقیقه می‌کشد نگاه کنید. شما می‌توانید تعداد نفس‌ها را در 15 ثانیه بشمارید و در چهار ضرب کنید تا تعداد تنفس در دقیقه را به دست آورید.
برای ضربان قلب، از فرمول بالا استفاده کنید؛ فقط به‌جای شمارش تعداد تنفس، ضربان قلب را بشمارید.
اگر سگتان اجازه می‌دهد دمای بدن او را با استفاده از دماسنج مخصوص سگ‌ها اندازه بگیرید. دمای معمولی معمولاً بین 100 تا 102.5 فارنهایت است.

نحوه انتخاب کلینیک مناسب برای چکاپ

چکاپ در منزل را جایگزین ویزیت دامپزشک نکنید

برای اینکه سگ خود را در خانه معاینه کنید، نیازی نیست دامپزشک باشید. تقویت مهارت‌های و دانستن اینکه به دنبال چه چیزی باشید و چه چیزی برای سگ شما طبیعی است می‌تواند شما را برای شناسایی مشکلات و برقراری ارتباط مؤثرتر با دامپزشک آماده کند.

نحوه انتخاب کلینیک مناسب برای چکاپ

  • برای بررسی مکان، نظافت و سازمان‌دهی، به‌صورت حضوری از کلینیک دامپزشک بازدید کنید.
  • دامپزشکی را پیدا کنید که فلسفه‌های خود را در مورد مراقبت از حیوانات خانگی با شما به اشتراک بگذارد.
  • درباره هزینه سؤال کنید.
  • به کلینیک‌هایی بروید که کارکنان آنجا مدارک بالایی داشته باشند و از تجربه بالایی برخوردار باشند.
  • به نحوه برخورد کارکنان آنجا با سگتان دقت کنید تا مشکلی پیش نیاید، شاید حتی چیزی هم یاد گرفتید و در کنترل کردن سگتان ماهرتر شدید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *