دسته ها

شناخت علت ریزش موی گربه‌ها و درمان آن

ریزش موی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

ریزش مو در بسیاری از انسان‌ها مشاهده می‌شود. گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها مشکلات ریزش موی بسیاری دارند. ریزش موی گربه طبیعی است و دلیلی برای نگرانی آن وجود ندارد.

دلایل ریزش موی گربه چیست؟

دلیل‌های متفاوتی برای بروز این بیماری وجود دارد. ریزش موی گربه می‌تواند از عوامل محیطی مانند آلرژی و حساسیت آغاز شود. ممکن است بعضی از گربه‌ها به پشم، مواد شیمیایی، خاک کثیف و فرش‌ها نیز حساسیت نشان دهند. بیماری هایی دیگری از جمله تیروئید و دیابت گربه نیز می‌تواند علت ریزش موی گربه باشد. موی گربه می‌تواند در برابر عوامل طبیعی و تابش نور خورشید، گرما و سرما از گربه محافظت کند. بخش زیادی از زیبایی گربه‌ها موهای آن‌هاست. ریزش موی گربه در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که گربه دچار ترس یا اندوه شود. زمانی هم که به بیماری مبتلا شده باشد، می‌توان نشانه‌های آن را هنگام شانه زدن موی گربه، بازی کردن با آن و … مشاهده کرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید شانه گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

شایعات بسیاری وجود دارد که ریزش موی گربه‌ها می‌تواند بیماری‌های زیادی برای انسان‌ها به وجود بیاورد. هم‌چنین شایعات دیگری وجود دارد که موی گربه برای زنان باردار می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد، اما بیماری‌ای که میان انسان‌ها و گربه‌ها به وجود می‌آید، ارتباطی به موی گربه ندارد، بلکه بزاق دهان و انگل‌ها هستند که دلیل بیماری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای کامل آموزش شانه‌زدن موی گربه | آیا اصلاح موی گربه ضرورت دارد؟

بسیاری از افراد نیز اعتقاد دارند که موی گربه اگر وارد بدن یا معده انسان بشود خطرات بسیاری دارد، اما چنین نیست اگر پروتئین‌های گربه وارد بدن انسان بشود، می‌تواند خطرآفرین باشد. حتی اگر موی گربه وارد معده نیز بشود می‌توان آن را با استفاده از داروهای مختلف دفع کرد. هم‌چنین اگر وارد ریه‌ها نیز بشوند، با انجام روش‌های درمانی مختلف می‌توان آن را از بدن خارج کرد. این‌که می‌گویند موی گربه مشکلات و خطرات زیادی برای بانوان و آقایان به وجود می‌آورد، درست نیست.

آیا موی گربه بیماری‌زاست؟

علائم مختلف بیماری موی گربه

ریزش موی گربه و تحریک شدن پوست گربه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده وجود بیماری پوستی در این حیوانات باشد. هم‌چنین ممکن است در بدن گربه انگل‌های خارجی وجود داشته باشد. اگر چنین علائمی را در گربه خود مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. هرچه این بیماری دیرتر درمان شود، سبب می‌شود گربه شما عذاب بیشتری را متحمل شود؛ پس برای درمان هرچه زودتر به یک دام‌پزشک متخصص و معتبر مراجعه کنید.

بیماری آلرژی در حیوانات خانگی

حیوانات خانگی که پشم، مو و کرک دارند دچار بیماری آلرژی می‌شوند. سگ و گربه که در منازل نگه‌داری می‌شوند، ریزش موی بیشتری از حیوانات دیگر دارند. این حیوانات ممکن است در معرض شوره پوست قرار بگیرند و این مورد سبب به وجودآمدن آلرژی در حیوانات شود. موی گربه به‌تنهایی موجب بیماری و آلرژی نمی‌شود، بلکه تماس بعضی از موارد که به موی گربه نیز می‌چسبد موجب به وجود آمدن آلرژی می‌شود.

حساسیت‌هایی در گربه‌ها موجود است که ربطی به موی بدن آن‌ها ندارد و عده‌ای در این زمینه دچار اشتباه می‌شوند، اما در ادرار، بزاق دهان و شوره‌های بدن گربه پروتئینی موجود است که به حساسیت منجر می‌شوند و بدن انسان به این موارد واکنش نشان می‌دهد. برخلاف گفته افراد، حساسیت‌ها ربط خاصی به ریزش موی گربه ندارند. حساسیت به موی گربه از شایع‌ترین حساسیت‌هاست. براساس تحقیقاتی که صورت گرفته‌است، آمریکایی‌ها در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر به حساسیت موی گربه مبتلا می‌شوند.

ریزش موی حیوانات خانگی در زمان بارداری

موی حیوانات خانگی در زمان بارداری

شایعات بسیاری در کشور ایران وجود دارد که می‌گویند موی گربه در زمان بارداری سبب بروز مشکلات زیادی می‌شود، اما چنین سخنانی شایعاتی بیش نیست و حقیقت ندارد. موی حیوانات خانگی دلیل نازایی نیست و هیچ مشکلی در دوران بارداری برای انسان به وجود نخواهد آورد. در ادرار برخی گربه‌ها انگل وجود دارد که تماس و انتقال آن به انسان‌ها خطرناک است و بیماری‌های زیادی برای انسان به دنبال دارد. این انگل هیچ‌گونه ارتباطی به موی گربه نخواهد داشت.

دلایل دیگر ریزش موی گربه

مشکل ریزش موی گربه‌های خانگی یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که صاحبان گربه‌ها با آن روبه‌رو هستند. مشکل ریزش مو در گربه‌ها امری طبیعی و عادی است. اگر ریزش موی گربه بیش‌ازحد بشود، نشانه علائم بیماری است. هم‌چنین می‌تواند برای گربه نیز خطرات زیادی داشته باشد. ریزش مو دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد؛ از جمله رژیم غذایی نامناسب … عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارد؛ برای مثال وجود کپک یا انگل پوستی، شیردهی یا عقیم‌شدن گربه و ترس و استرس از جمله مواردی است که سبب بروز ریزش مو در گربه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:  به گربه چه غذایی بدهیم؟

انتقال بیماری از موی گربه

گربه‌ها مانند موجودات زنده دیگر بیماری‌زا هستند که بعضی از این بیماری‌ها می‌توانند از راه‌های مختلف به انسان انتقال پیدا کنند و خطرات بسیاری داشته باشند. در برخی افراد این بیماری‌ها از خود علائم نشان می‌دهند، اما در بعضی دیگر نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند و بیماری‌های خاموشی هستند. حیوانات خانگی اغلب به انگل، قارچ یا باکتری مبتلا می‌شوند و امکان انتقال بیماری از این حیوانات به انسان‌ها بسیار بالاست. این بیماری می‌تواند از طریق گازگرفتن، مدفوع یا بزاق دهان به انسان منتقل شود.

انتقال بیماری از موی گربه

آیا موی گربه بیماری‌زاست؟

شایعات بسیاری وجود دارد مبنی بر این‌که موی گربه سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد، اما براساس تحقیقات صورت‌گرفته چنین گفته‌هایی حقیقت ندارند. رایج‌ترین مشکلاتی که بین گربه‌ها و انسان‌ها وجود دارد، آسم و آلرژی است. به‌وجودآمدن چنین مشکلاتی از طریق شوره‌ها و باکتری‌هایی که لابه‌لای موهای گربه‌هاست، پدید می‌آید.

گربه‌هایی که به نژادهای اسکاتیش و پرشین معروف هستند، بیشتر دچار چنین بیماری‌هایی می‌شوند. علائم آن نیز می‌تواند آلرژی، حساسیت و خارش باشد. این بیماری پوستی می‌تواند مسری باشد و در بعضی از گربه‌ها نیز مشاهده می‌شود؛ البته این مشکل و بیماری با رعایت بهداشت گربه برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید:  8 راه پیشگیری انتقال بیماری‌ از گربه به انسان + روش‌های درمان

ریزش مو در برخی نژادهای گربه

افرادی که گربه‌های خانگی در منزل نگه‌داری می‌کنند، با مشکلات ریزش موی گربه روبه‌رو شده‌اند. چنانچه باید زمانی را برای از بین بردن موهای گربه از روی مبل، لباس و فرش صرف کرد. در برخی نژادهای گربه‌ها ریزش مو بیشتر و در بعضی نژادهای دیگر کمتر است. ریزش موی گربه‌ها براساس نژادهای آن‌ها متفاوت است. کسانی که می‌خواهند گربه‌ای را در منزل نگه‌داری کنند، باید گربه‌هایی را انتخاب ‌کنند که ریزش موی کمتری داشته باشند.

ریزش مو در برخی نژادهای گربه

بیماری موی گربه اسکاتیس

گربه اسکاتیس گربه‌ای خاص و معروف است، اما این گربه هم ریزش مو دارد. مشکل ریزش موی گربه می‌تواند به دو شکل متفاوت ظاهر شود. در مرحله اول ممکن است موی گربه به‌صورت ناگهانی شروع به ریزش کند و سبب کچلی گربه شود، اما در حالت طبیعی و عادی موی گربه به‌صورت ناگهانی شروع به ریزش نمی‌کند و ممکن است دلیل خاصی داشته باشد. این مشکل خطرناک نیست و قابل‌ درمان است.

بیماری موی گربه پرشین

این گربه نژاد ایرانی دارد و از زیبایی‌های بسیاری برخوردار است. افراد زیادی به‌دلیل زیبایی فوق‌العاده به آن جذب می‌شوند و برای نگه‌داری آن اقدام می‌کنند. این گربه‌ها موهای بسیار بلندی دارند که زیبایی آن‌ها را دوچندان کرده است. برای صاحبان گربه‌ها نیز می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. از نکات مهمی که باید صاحبان به آن توجه کنند، کوتاه و اصلاح‌کردن موهای گربه به‌صورت ماهیانه است.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای گربه پرشین چیست؟ | قیمت و خرید غذای گربه پرشین

بیماری موی گربه دی اس اچ

ظاهر زیبا و  ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد گربه dsh باعث شده است که افراد زیادی بخواهند از این گربه در خانه خود نگه‌داری کنند. این نوع گربه نیز دچار ریزش مو می‌شود، اما چنین ریزشی طبیعی است. اگر ریزش مو شدت بسیاری پیدا کرد و بیش‌ازحد معمول شد، باید به یک دام‌پزشکی معتبر مراجعه و آن را درمان کرد.

کدام گربه‌ها ریزش موی کمتری دارند؟

همه‌ی گربه ها ریزش مو دارند، اما بعضی از نژادهای گربه‌ها در مقایسه با نژادهای دیگر ریزش موی کمتری دارند.رعایت بهداشت موی گربه‌ها سبب بروز بیماری‌ها نمی‌شود، بلکه عامل آلرژی‌های مختلف گربه حساسیت به پروتئین‌های موجود در بدن این حیوان است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید مکمل و مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

نژاد گربه اسفینکس

این گربه یکی از معروف‌ترین نژادهای گربه است و درواقع بدنش بدون موست چنانچه عوامل آلرژی‌زا برای شما مهم است، این گربه مناسب نیست؛ زیرا این گربه‌ها در پوست خودشان بزاق تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  بهترین نژاد گربه‌ها کدام است؟ | معرفی بهترین نژادهای گربه خانگی و آپارتمانی

نژاد گربه سیبری

این گربه درواقع موهای بلند و پرپشتی دارد، اما ریزش موی کمتری از نژادهای دیگر گربه دارد. کسانی که می‌خواهند از گربه‌های ضد آلرژی نگه‌داری کنند، گربه‌های سیبری برای آن‌ها مناسب است. هم‌چنین این گربه‌ها از جثه‌های بزرگ و قدرت خوبی برخوردار هستند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *