دسته ها

راهنمای کامل آموزش شانه‌زدن موی گربه | آیا اصلاح موی گربه ضرورت دارد؟

آموزش شانه زدن موی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

آموزش شانه‌زدن موی گربه به شما کمک می‌‌کند تا به شکل بهتری بتوانید از سلامت و زیبایی گربه‌ی دوست­‌داشتنی و زیبای خود محافظت کنید. اصلاح موی گربه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما آیا شانه‌زدن موی گربه ضرورت دارد؟ این کار چه مزیت‌‌هایی می‌‌تواند داشته باشد؟ برای یافتن پاسخ سؤال‌‌های خود تا انتها ما را همراهی کنید.

 

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید شانه گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

اصلاح و آرایش موی گربه‌‌ها چه مزایایی دارد؟

همه‌ی ما دوست داریم گربه را به ­عنوان یک حیوان اهلی و دوست­‌داشتنی در منزل خود نگه داریم. توجه به بهداشت و نظافت حیوان‌‌های خانگی، اهمیت زیادی در سلامت آن‌‌ها دارد. اگر به ­عنوان کسی که گربه‌‌ای زیبا در منزل خود دارد، در این باره کوتاهی نمایید، گربه‌ی شما بیمار می‌‌شود و سلامت او به خطر می‌‌افتد. یکی از اصول بهداشتی مراقبت از گربه­‌ها، شانه­‌زدن و اصلاح موی آن‌‌ها و یا کارهای ضروری دیگر مثل مسواک زدن گربه‌ها است.

مو‌های گربه زودبه‌زود بلند و کثیف می‌‌شود و این موضوع، زمینه‌ساز بیماری‌‌های پوستی در گربه‌‌ها خواهد بود. اگر شما به شانه­‌کردن و کوتاه­‌نمودن موی گربه‌‌ها اهمیت بدهید، برای سلامت آن‌‌ها بهتر است. البته دلیل دیگری که باعث شده است این موضوع اهمیت داشته باشد، تنظیم دمای بدن آن‌‌ها است. بدین ترتیب، گربه‌‌ها می‌‌توانند در گرما و سرما از خود محافظت کنند. با این کار ، چربی بدنشان روی پوست جمع شده و آب اضافه‌ی بدن آن‌‌ها به راحتی تبخیر می‌‌شود.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید محصولات حیوانات خانگی بخش اول

 

بسیاری از گربه‌‌ها با مشکل ریزش مو مواجه هستند. اگر شما به آموزش شانه‌کردن موی گربه خود اقدام کنید، می‌‌توانید ضمن ممانعت از ریزش مو، به براق­‌شدن موی آن‌‌ها کمک کنید. در کنار همه‌ی این‌‌ها، باید بگوییم این امر، راهکاری عالی برای عشق­‌ورزی به او بوده و این نوازش­‌کردن حس خوبی را به شما و گربه می‌‌دهد. علاوه‌ بر‌ آن، شانه‌کردن و اصلاح موی گربه، گردش خون در بدن گربه را بهبود می‌‌بخشد و به­ صورت کلی، راهکاری مؤثر برای افزایش سلامت و تندرستی گربه خواهد بود.

 

نحوه آموزش شانه‌زدن گربه‌ی موکوتاه

اقداماتی که قبل از آموزش شانه­‌زدن موی گربه باید انجام دهیم، چیست؟

برای برس‌­کشیدن به مو‌های گربه از دستکش‌‌های لاتکس استفاده کنید. این کار انتقال آلودگی‌‌ها را به حداقل می‌‌رساند؛ اما یکی از مهم‌­ترین کارهایی که قبل از شانه­‌زدن مو باید انجام دهید، بررسی لکه‌‌های پوستی و زخم‌‌هایی بوده که در بدن گربه وجود دارد. سعی کنید نقاط این زخم‌‌ها را پیدا کنید تا در حین برس‌کشیدن به گربه آسیبی نرسد. سعی کنید گربه را آرام کنید. بازیگوشی گربه در حین شانه­‌زدن موهای او، شما را به دردسر می‌‌اندازد؛ به همین جهت، سعی کنید تنها زمان‌‌هایی که گربه آرام است، موهای او را شانه بزنید.

بهتر است قبل از شانه‌زدن موی گربه، با دقت به دنبال یک شانه‌ی مناسب بگردید. اگر شانه‌ی شما مناسب نباشد، نه تنها گربه اذیت می‌‌شود، بلکه شما نیز نمی‌‌توانید به­ راحتی از عهده‌ی این کار برآیید.

آموزش شانه‌زدن موی گربه، نحوه‌ی شانه­‌زدن موی گربه

اولین نکته در آموزش شانه‌زدن موی گربه این است که برای این کار باید از شانه‌‌های فلزی بزرگ استفاده کنید. بهتر است که این شانه­‌ها، دندانه‌‌هایی ریز و البته پر­حجم داشته باشند. بدین ترتیب، مو‌های زائد و اضافی گربه که قبلاً ریخته است، از لابلای موها جمع می‌‌شود. شانه‌ی پلاستیکی به­ دلیل ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن در بدن گربه‌‌ها و ایجاد شوک به آن‌‌ها گزینه‌ی مناسبی برای انتخاب نیست.

 

آموزش شانه‌زدن موی گربه و اصلاح آن

توجه داشته باشید که شانه­‌زدن را از پشت سر گربه آغاز کنید و تا دم گربه بیارید. بیشترین بخش ژولیده‌ی گربه‌­ها، در قسمت زیرین شکم و زیر بغل آن‌‌ها است؛ پس این بخش را به­ صورت کامل شانه بزنید و از آن غافل نشوید. شانه­‌کردن موی گربه، باید به ­آرامی و با ملاطفت همراه باشد.

شرط احتیاط در آموزش شانه‌کردن موی گربه اقتضا می‌کند که شانه را به نقاط حساس گربه‌‌ها، از جمله چشم آن‌‌ها نزدیک نکنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این آموزش، مهم به نظر می‌‌رسد، دقت به پوست گربه است. اگر در حین شانه­‌زدن موی گربه حس کردید جوش، زخم، توده یا غده‌‌ای در بدن گربه دیده می‌‌شود، حتماً گربه را در اسرع وقت به یک دامپزشک نشان دهید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

 

شانه‌زدن گربه‌ی موکوتاه

برای انتخاب برس مناسبی که بتوانید با آن موهای گربه‌ی خود را شانه بزنید، حتماً به اندازه‌ی موهای گربه‌ی خود توجه داشته باشید. برس منتخب برای گربه‌ی مو­کوتاه با برس گربه‌ی مو­بلند تفاوت زیادی دارد. آن چه اهمیت دارد، این است که شانه یا برس باید در درون موهای گربه جا شود و گره‌‌های آن را از هم باز کند.

گربه‌های موکوتاه گربه‌هایی هستند که طول موهای آن‌ها به کمتر از 1.5 اینچ می‌رسد.برس‌زدن به موهای چنین گربه‌هایی معمولا سخت نیست، کمتر پیش می‌آید که این موها گره بخورد. برای شانه‌کردن گربه‌ی موکوتاه، باید از شانه‌هایی استفاده کنید که فاصله یبین دندانه‌های آن کم باشد. برس‌های پلاستیکی بهترین انتخاب برای این کار هستند. برس‌های مویی نیز برای این کار مناسب هستند و آلودگی‌های موجود در موهای گربه را از بین می‌برند.

توجه داشته باشید که برای شانه‌کردن موی گربه‌ی موکوتاه، هفته‌ای یک بار اقدام کنید و بیشتر از این ضرورتی ندارد. اگه از شانه‌های کک برای شانه‌کردن استفاده کنید، می‌توانید تخم‌های ریز کک را پیدا کرده و برای از بین بردن آن چاره‌اندیشی نمایید.

 

شانه‌زدن گربه‌ی موبلند

گربه‌‌هایی که از موهای بلندی برخوردار هستند، معمولاً بیشتر با ریزش مو مواجه می‌شوند. چنین گربه‌هایی نیاز دائم به شانه­‌زدن مو دارند. در واقع، شانه­‌کردن موهای ‌آن‌ها از ریزش مو در گربه‌ها می‌کاهد. البته برای شانه­‌زدن موهای گربه‌ی مو­بلند باید به سراغ شانه‌‌هایی با دندانه‌‌های بلند بروید.

شانه‌های بلند و با فاصله‌ای که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم، ممکن است به پوست گربه آسیب بزند؛ لذا باید با دقت شانه­‌زدن به موی گربه‌ها را انجام دهید. موهای بلند گربه‌ها بیشتر گره می‌خورند، پس قبل از شانه­‌زدن، این گره‌ها را باز کنید. البته اگر نتوانستید این گره‌ها را باز کنید، حتماً آن­‌ها را با قیچی ببرید و سعی نکنید با شانه‌کردن آن را باز کنید. گربه‌های ترکی، پرشین، بیرمن و آنگورا از نژادهای شناخته ­شده‌ی گربه‌‌ها هستند.

آموزش شانه‌زدن موی گربه بر اساس اندازه آن

بهترین زمان اصلاح موی گربه‌ی خانگی

همان­طور که در آموزش شانه‌کردن موی گربه توضیح دادیم، گربه‌‌ها جزء تمیزترین حیوانات هستند. اگر با آن‌ها زندگی کرده باشید، حتماً می‌دانید که ساعات زیادی از روز به تمیز­کردن خود مشغول هستند؛ برای مثال، سعی می‌کنند با لیس‌زدن بدن خود، موهای اضافی را از بین ببرند. با این حال، شما به­ عنوان کسی که زندگی با یک حیوان خانگی را انتخاب کرده‌­اید، باید همواره به شانه­‌کردن و اصلاح موهای گربه بپردازید و آن‌‌ها را تمیز نگه دارید.

شانه­‌کردن و اصلاح موی گربه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما صرفا اصلاح و شانه‌کردن موی گربه کافی نیست. شما باید بتوانید بهترین زمان را برای این کار انتخاب کنید و از سوی دیگر، بهترین ابزارآلات را برای این کار انتخاب کرده و از بهترین روش‌ها برای اصلاح و شانه­‌کردن موی گربه‌ها استفاده کنید.

طبق نکاتی که در قسمت آموزش شانه­‌کردن موی گربه و اصلاح آن آموختیم، باید بگوییم زمان مناسب برای اصلاح و شانه‌کردن موی گربه‌ها بستگی به این دارد که گربه‌ی شما مو­بلند است یا مو­کوتاه. گربه‌های موبلند هر روز به شانه­‌کردن مو نیاز دارند، اما اگر گربه‌ی مو­کوتاهی دارید، هفته‌ای دو بار موهای آن را شانه کنید. البته گربه‌ها هر چند ماه یک بار نیاز به اصلاح مو دارند. برای اصلاح و کوتاه­‌کردن موی گربه، حتماً به مراکز مخصوص بروید و خود با قیچی این کار را نکنید.

نکته‌ی مهمی که در اینجا باید به شما بگوییم، این است که اگر شما سعی کنید نظافت گربه از جمله اصلاح موی گربه و یا حتی شستشوی موی آن به وسیله شامپوی مناسب گربه را در نخستین ماه‌های تولد گربه‌تان انجام دهید، این کار برای او عادی می‌شود و در زمان شانه­‌کردن و اصلاح، کمتر بازیگوشی خواهد کرد.

 

شانه‌زدن گربه موکوتاه و موبلند

دلیل نمدی‌­شدن موی گربه چیست؟

ما به حالتی که موی حیواناتی مانند سگ و گربه در هم تنیده شود، نمدی­‌شدن می‌گوییم. در چنین مواقعی، موی گربه گره می‌خورد و نمی‌توان آن را شانه کرد. در واقع، اگر بخواهید موهای گربه‌ها را در چنین شرایطی شانه کنید، متحمل درد می‌شوند و با شما راه نمی‌آیند.

مهم­‌‌ترین دلیل برای نمدی­‌شدن موی گربه‌­ها، عدم رسیدگی صحیح به آن‌ها است. اگر شما موی گربه‌ی خود را به ­صورت مکرر نشویید و آن‌ها را اصلاح نکنید، این موها مکرراً نمدی می‌شوند و زیبایی و جذابیت خود را از دست می‌دهند. با توجه به آن چه در قالب آموزش شانه‌­زدن موی گربه و کوتاه ­کردن آن به شما گفته شد، سعی کنید به بهداشت و نظافت موهای گربه‌ی خود اهمیت دهید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *