دسته ها

برنامه زمانی واکسن‌ گربه + عوارض و نکات مهم درباره مراقبت بعد از واکسن‌ گربه

واکسن‌ گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گربه‌ها مانند سایر حیوانات خانگی نیاز به مراقبت دارند و درصورت مراقبت نادرست ممکن است آسیب‌های جدی ببینند. واکسیناسیون گربه از چند ماهگی آن آغاز می‌شود و هم‌چون سپری، ایمنی گربه را برای ادامه زیستنش تضمین می‌کند. هم‌چنین با واکسیناسیون گربه می‌توان از مخارج اضافی آن جلوگیری کرد؛ زیرا هزینه درمان بیماری گربه از هزینه واکسینه‌کردن آن بسیار بیشتر است. جلوگیری از ابتلا به بیماری بسیار بهتر از درمان آن است! با اطلاع از چگونگی تزریق واکسن‌ گربه، می‌توان از ابتلای گربه به بیماری‌های مختلف و انتقال آن‌ها به انسان جلوگیری کرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مکمل و درمانی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

واکسن گربه برای چیست؟

افرادی که سرپرستی یک گربه را بر عهده می‌گیرند، در قبال این حیوان وظایفی بر عهده دارند. سلامتی حیوان خانگی امری بسیار مهم است. بیشتر این واکسن‌ها زمانی تزریق می‌شوند که گربه بچه است. واکسن‌های دیگری نیز برای گربه‌ها وجود دارد که در طول زندگی آن‌ها برایشان تزریق می‌شود. واکسن بچه گربه موجب حفاظت آن در برابر انواع ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

واکسیناسیون گربه موجب قوی‌شدن سیستم دفاعی گربه می‌شود و از ابتلا آن به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. گربه‌ها با تزریق واکسن، حتی اگر دچار بیماری بشوند، علائم بسیار خفیف‌تری را بروز می‌دهند. اگر از گربه‌ای به‌عنوان حیوان خانگی نگه‌داری می‌کنید، باید بدانید که تزریق واکسن نقش بسیار مهمی را در سلامت آن دارد و قبل از رسیدگی ظاهری گربه و خرید لوازم بهداشتی گربه و مسائلی از این قبیل باید به این مورد توجه شود.

 

واکسن گربه حمایتی

انواع واکسیناسیون گربه

واکسن‌های گربه شامل واکسن‌های اصلی و غیراصلی هستند. تزریق واکسن‌های اصلی در سلامت گربه تأثیر بسیاری دارد و از واکسن‌های مهم و ضروری محسوب می‌شود. این نوع از واکسن‌ها تضمین می‌کنند که گربه خطری برای انسان نداشته باشد. واکسن‌های غیراصلی واکسن‌هایی هستند که برای جلوگیری از بیماری‌های گوناگون به بدن گربه تزریق می‌شوند. هم‌چنین سبب می‌شوند گربه نتواند ویروس یا انگلی را به انسان منتقل کند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

واکسن‌های اصلی گربه

واکسن‌های سه‌گانه گربه که شامل پن‌لوکوپنی، هرپس‌ویروس و کلسی‌ویروس هستند، از نوع واکسن‌های اصلی گربه به شمار می‌آیند. این سری از واکسن‌ها باید در دوماهگی گربه به بدنش تزریق شوند. واکسن پن‌لوکوپنی برای جلوگیری از بیماری عفونی پن‌لوکوپنی است. اگر گربه‌ای واکسن این بیماری را تزریق نکند و به آن مبتلا شود، علائمی از خود بروز می‌دهد. کم‌اشتهایی، نداشتن انرژی، اسهال و استفراغ از مهم‌ترین این علائم به شمار می‌روند. هم‌چنین درصورت اوج‌گیری این بیماری امکان مرگ بچه گربه وجود دارد. واکسن کلسی‌ویروس نوع دیگری از این واکسن‌ها است که موجب می‌شود گربه به بیماری تنفسی کلسی‌ویروس مبتلا نشود. کلسی‌ویروس از بیماری‌های بسیار آزاردهنده برای گربه‌هاست.

گربه مبتلا به کلسی‌ویروس دچار عفونت دستگاه‌ تنفسی، عطسه، زخم‌های دهان، التهاب لثه و ریزش مو می‌شود. واکسن هرپس نیز از نوع اصلی واکسن‌هاست. این واکسن از ابتلای گربه به بیماری تنفسی هرپس که موجب عفونت‌های ریوی می‌شود، جلوگیری می‌کند. بیماری هرپس علائمی مانند عطسه، ترشحات بینی و زخم قرنیه را دارد. هم‌چنین ابتلای این بیماری موجب اختلال در دستگاه عصبی گربه می‌شود.

واکسن هاری یکی دیگر از واکسن‌های اصلی است که تزریق آن به گربه بسیار واجب و اثرگذار است. اگر گربه‌ای در سه‌ماهگی این واکسن را تزریق نکند، می‌تواند تأثیر کشنده هاری را به انسان منتقل کند. این بیماری تاکنون موجب آلودگی و مرگ افراد بسیاری شده است. تزریق این واکسن به بچه‌گربه ضروری و مفید است؛ پس تزریق آن حتماً باید صورت بگیرد.

واکسن‌های غیراصلی گربه

واکسن‌های غیراصلی گربه نقش مهمی در جلوگیری از ابتلای گربه به بیماری‌های مختلف دارند. واکسیناسیون گربه با این نوع از واکسن‌ها موجب تضمین سلامتی این حیوان می‌شود. این واکسن‌ها از سری واکسن‌های بچه‌گربه به شمار می‌روند. واکسن لوسمی، بوردتلا(سیاه‌سرفه)، ایدز و کزاز از این نوع واکسن‌ها هستند. واکسن لوسمی از بیماری خونی لوسمی که خطرناک و مشابه سرطان است، جلوگیری می‌کند. واکسن لوسمی از پراهمیت‌ترین واکسن‌های بچه‌گربه محسوب می‌شود.

واکسن بورتدلا از ابتلای گربه به بیماری بوردتلا که یک بیماری باکتریایی است جلوگیری می‌کند. این واکسن نیز از واکسن‌های بچه‌گربه محسوب می‌شود. این واکسن از چندماهگی گربه تزریق می‌شود. ابتلا به بیماری بوردتلا به‌مرور زمان موجب ضعیف‌شدن سیستم تنفسی گربه می‌شود. علائم بیماری بوردتلا تب، تنگی‌نفس، عطسه، تورم غددلنفاوی زیر گردن گربه و تنفس صدادار است.

 

واکسن گربه پرشین

 

واکسن دیگری که حضورش در واکسیناسیون گربه‌ها مهم بوده، واکسن کزاز است. کزاز نوعی بیماری است که از طریق زخم وارد بدن گربه می‌شود و روی اعصاب و مغز و نخاع حیوان اثر می‌گذارد. کزاز می‌تواند در دو نوع کزازموضوعی و کزازکلی ظاهر شود. کزازموضوعی شایع‌ترین نوع کزاز است و علائمی مانند سفت‌شدن عضلات دور زخم یا لرزش عضلات دور زخم را به‌دنبال دارد. کزازکلی بیشتر نواحی بدن گربه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب سخت راه‌رفتن و کشیده‌شدن دم گربه می‌شود. واکسن کزاز یک واکسن بچه‌گربه است که در میان گربه‌ها شایع نیست. با وجود واکسن کزاز، اثرگذارترین راه برای درمان کزاز، درمان زخم‌های آن است.

 

واکسن گربه‌هایی با مشکلات ژنتیکی

برخی از نژادهای گربه‌ها به‌طور ژنتیکی مشکلات و بیماری‌هایی را در بدنشان دارند. گربه‌هایی با مشکل ژنتیکی در مقایسه با دیگر گربه‌ها نیاز بیشتری به واکسن‌های مختلف دارند؛ برای مثال واکسن گربه‌ پرشین برای این گربه بسیار ضروری و حیاتی است. اهمیت واکسن گربه‌ پرشین بسیار زیاد است؛ زیرا این حیوان در ماهیت ژنتیکی‌اش دارای مشکلات اساسی است. مشکلات تنفسی، بدشکلی دهان، اشک‌ریزی بسیار، مشکلات چشمی، بیماری کلیوی، بیماری پوستی و حساسیت بیش‌ازحد به گرما نمونه‌هایی از این مشکلات ژنتیکی محسوب می‌شوند. واکسن گربه‌ پرشین تأثیر بسیاری در کاهش بروز این مشکلات در گربه دارد. به‌طورکلی گربه‌هایی با مشکلات ژنتیکی بیشتر از دیگر گربه‌ها به مراقبت نیاز دارند.

 

واکسیناسیون گربه

قیمت واکسن‌ گربه و واکسن‌ گربه حمایتی

قیمت واکسن گربه از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای صاحبان این حیوانات محسوب می‌شود. قیمت واکسن هر گربه براساس نژاد، منطقه و دامپزشک معالج آن تعیین می‌شود. واکسن گربه حمایتی که باید به‌صورت رایگان انجام شود، در ایران انجام نمی‌شود. برخی کلینیک‌های دا‌م‌پزشکی تعرفه مناسب‌تری از مکان‌های دیگر ارائه می‌دهند، اما این خدمات رایگان نیست. در این مراکز برای گربه‌های خیابانی واکسن گربه حمایتی تزریق می‌کنند که قیمت مناسب‌تری در مقایسه با واکسیناسیون عادی دارد.

جدول واکسن‌های گربه

واکسن گربه از چند ماهگی‌اش آغاز می‌شود. در این دوران بچه‌گربه از شیر مادر خود تغذیه می‌کند و بدنش فرصت تقویت سیستم ایمنی را دارد. با افزایش سن گربه و قطع‌شدن شیر مادر، ایمنی بدن گربه نیز کاهش می‌یابد حساسیت گربه‌ها و مرگ آن‌ها در سنین پایین نیز به همین علت است. سن مناسب برای تزریق هر واکسن گربه به‌صورت زیر است:

۶ تا ۷ هفتگی: تزریق واکسن پنلوکوپنی، کلسی‌ویروس، هرپس و لوسمی

  • ۱۰ تا ۱۲ هفتگی: تزریق مجدد واکسن‌های ۶ تا ۷ هفتگی
  • ۱۴ تا ۱۶ هفتگی: تزریق مجدد واکسن‌های ۶ تا ۷ هفتگی به‌علاوه واکسن هاری
  • 1 سالگی: تزریق مجدد واکسن‌های پنلوکوپنی، کلسی‌ویروس و هرپس به همراه واکسن هاری
  • واکسن‌های سالانه: تزریق واکسن هاری، لوسمی و بوردتلا
  • واکسن‌های سه ساله: تزریق واکسن‌های پنلوکوپنی، کلسی‌ویروس و هرپس به همراه واکسن هاری.

عوارض واکسن گربه

واکسن گربه نیز مانند همه واکسن‌ها پس از تزریق عوارضی دارد. دلیل بروز این عوارض، تزریق میکروب ضعیف‌شده به بدن گربه است. سیستم ایمنی گربه پس از تزریق واکسن دچار تحریک می‌شود. به این دلیل بدن گربه می‌تواند در برابر بیماری اصلی مقاومت کند و به آن ابتلا نشود، یا درصورت ابتلا بیماری خفیفی داشته باشد. بی‌اشتهایی، درد مفاصل، درد در ناحیه تزریق واکسن، تب و کاهش انرژی از مهم‌ترین عوارض واکسن گربه هستند.

تعداد اندکی از گربه‌ها وجود دارند که به واکسن حساسیت دارند و درصورت تزریق، خطر شدیدی برایشان ایجاد می‌شود. علائم احتمالی دقایقی پس از تزریق یا پس از گذشت ۲۴ ساعت از تزریق ظاهر می‌شود. تنگی‌نفس، استفراغ، تب، ضعف، بی‌حالی، افت‌انرژی و تورم محل تزریق واکسن از علائم بعد از تزریق واکسن بچه‌گربه است. بروز این علائم پس از تزریق واکسن گربه نشان‌دهنده به خطر افتادن گربه است. در این حالت باید هرچه سریع‌تر به دام‌پزشک مراجعه کنید تا از اوج‌گیری علائم در گربه جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که این عوارض در تعداد کمی از گربه‌ها ظاهر می‌شود و هیچ‌یک دلیل موجهی برای نزدن واکسن برای گربه نیست.

 

واکسن بچه گربه

نکات مهم درباره مراقبت بعد از واکسن گربه

علاوه بر تزریق واکسن گربه از چندماهگی، نگه‌داری از گربه پس از تزریق واکسن نیز در سلامت این حیوان اهمیت بسیاری دارد. پس از تزریق واکسن بچه‌گربه برای جلوگیری از بروز علائم احتمالی، دقایقی را در مطب دام‌پزشک بنشینید تا از سلامت گربه اطمینان حاصل کنید. پس از بازگشت به خانه برای آرامش گربه جایی گرم و نرم و مناسب حال آن مثل سبد گربه در جایی از منزل که مناسب تر است بیابید. گربه را از حیوانات خانگی دیگر دور نگه دارید تا موجب حال بد آن نشود و آرامش هنگام استراحتش را به هم نزند.

مواد خوراکی مورد علاقه و ظرف آب و غذای گربه را برای این حیوان را در نزدیکی‌اش قرار دهید، اما اصراری به مصرف آن‌ها توسط گربه نداشته باشید. گربه‌ها پس از تزریق واکسن، بی‌اشتها یا کم‌اشتها می‌شوند؛ پس نگرانی‌ای در این زمینه نداشته باشید. گربه نباید مجبور به خوردن غذا یا آب بشود و تنها درصورت تمایل باید غذا بخورد. گربه را تنها بگذارید و اصراری به بازی با آن نداشته باشید، اما در عین حال محبت خود را از آن دریغ نکنید. هر زمان که گربه حس و حال خوب را مجدد به دست آورد، خودش به سمت شما می‌آید و درخواست سرگرمی می‌کند. سرزدن به گربه را فراموش نکنید.

اگر چک‌کردن وضعیت گربه را فراموش کنید، ممکن است از بروز عوارض در بدن آن مطلع نشوید. اگر در منزل کودک دارید، مراقبت کنید تا رفتار بدی با گربه نداشته باشد و سعی کنید نزدیک آن نشود. درصورت مشاهده عوارض شدید پس از واکسن این موضوع را با دام‌پزشک در میان بگذارید و بدون آگاهی تصمیم نگیرید. پس از واکسیناسیون گربه اجازه ارتباط این حیوان را با گربه‌های خیابانی ندهید. درصورت رعایت نکات فوق پس از تزریق واکسن‌های گربه خیال آسوده‌ای خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید محصولات حیوانات خانگی بخش اول

پرسش‌های متداول

  1. هزینه واکسینهکردن گربه در مقایسه با درمان بیماری‌های گربه به چه صورت است؟

با واکسینه‌کردن گربه می‌توان از مخارج اضافی آن جلوگیری کرد؛ زیرا هزینه درمان بیماری گربه از هزینه واکسینه‌کردن آن بسیار بیشتر است. جلوگیری از ابتلا به بیماری بسیار بهتر از درمان آن است!

  1. واکسن‌های غیراصلی گربه شامل چه واکسن‌هایی می‌شوند؟

واکسن لوسمی، بوردتلا(سیاه سرفه)، ایدز و کزاز از واکسن‌های غیراصلی برای گربه‌ها هستند.

  1. دلیل بروز عوارض پس از تزریق واکسن گربه چیست؟

دلیل بروز این عوارض، تزریق میکروب ضعیف‌شده به بدن گربه است. سیستم ایمنی گربه پس از تزریق واکسن دچار تحریک می‌شود.

  1. واکسیناسیون گربه‌هایی که مشکل ژنتیکی دارند چه تفاوتی با دیگر گربه‌ها دارد؟

برخی از نژادهای گربه‌ها به‌طور ژنتیکی مشکلات و بیماری‌هایی را در بدنشان دارند. گربه‌هایی با مشکل ژنتیکی در مقایسه با دیگر گربه‌ها نیاز بیشتری به واکسن‌های مختلف دارند.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. ممنون از توضیحات کامل و جامعتون؛ مثل همیشه عالی بود! آخه من همیشه وبلاگ هاتون میخونم؛‌ در کل برای نگهداری دوست پشمالوم، فقط به نکات سایت شما اعتماد دارم! لطفا همیشه همینجوری خوب و عالی ادامه بدین:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *