دسته ها

علت و روش‌ های درمان پرخاشگری گربه

پرخاشگری گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

پرخاشگری گربه رفتاری خصمانه یا خشونت‌آمیز برای تسلط یا ترساندن فرد دیگری بوده و یک مشکل رفتاری نسبتاً رایج در گربه‌هاست. علل این امر در گربه‌ها می‌تواند پیچیده باشد که هم از نظر محرک‌ها و هم از نظر اهداف و یافتن راهکارهایی برای از بین بردن رفتار تهاجمی گربه‌ها را چالش‌برانگیز می‌کند. نتایج رفتار پرخاشگرانه در گربه‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ از صدمات به سایر گربه‌ها و افراد گرفته تا بردن گربه‌های پرخاشگر به پناهگاه‌ حیوانات تنها بخشی از نتایج پرخاشگری در گربه‌هاست.

با توجه به این خطرات بالا، مهم است صاحبان گربه علت رفتار تهاجمی حیوان خانگی خود را درک کنند تا راهکاری برای پیشگیری موفقیت‌آمیز گربه ایجاد کنند. صرف‌نظر از علت پرخاشگری، شناخت علائم ترس یا پرخاشگری گربه می‌تواند به جلوگیری از آسیب به حیوانات خانگی و افراد کمک کند.

نشانه‌های پرخاشگری شامل مردمک‌های گشاد، گوش‌های صاف به سمت عقب، دم صاف نگه‌داشته‌شده با موهای برجسته و پشت قوس‌دار است. علائم ترس عبارت‌اند از گشاد شدن مردمک‌ها، گوش‌های صاف و به سمت بیرون نگه داشته ‌شده، سبیل‌های صاف یا فشرده روی صورت، دم نزدیک پیچیده‌شده یا جمع‌شده زیر بدن و نگه داشتن سر به سمت بالا.

بیشتر بخوانید:  پنج روش مختلف برای سرگرم‌کردن گربه + فواید بازی با گربه‌ها

پرخاشگری گربه چیست؟

پرخاشگری گربه رفتاری تهدیدآمیز یا مضر است که در برابر یک فرد، گربه دیگر یا سایر حیوانات انجام می‌شود. تقریباً همه حیوانات وحشی برای محافظت از قلمرو، دفاع از فرزندان خود و محافظت درصورت حمله پرخاشگری می‌کنند. درمجموع باید گفت پرخاشگری به طیف گسترده‌ای از رفتارهای پیچیده اطلاق می‌شود که به دلایل مختلف در شرایط گوناگون رخ می‌دهد. با آشنایی از نحوه خوشحال کردن گربه می توان از بروز رفتار های تهاجمی حیوان جلوگیری کرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

دلیل پرخاشگری گربهها چیست؟

دلایل پرخاشگری گربه‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم:

  • مراقب از بچه‌های خود

گربه‌های مادر در برابر بچه‌های خود بسیار دفاعی هستند. اگر گربه مادری دارید که به‌تازگی بچه گربه‌ای در خانواده خود دارد، اعضای خانواده انسانی ممکن است بخواهند تا حد امکان از گربه مادر دوری کنند. او ممکن است در برابر هر کسی که به او نزدیک می‌شود و به‌خصوص کسانی که به بچه‌های او نزدیک می‌شوند، بسیار پرخاشگر شود. راهنمای خرید گربه از افراد با تجربه در این زمینه بسیار مهم است.

دلیل پرخاشگری گربه‌ها

  • درد یا بیماری

گربه‌ای که درد دارد احتمالاً حالت تهاجمی و تدافعی از خود بروز می‌دهد. همین امر درباره گربه‌ای که بسیار بیمار است نیز صادق است. اگر گربه شما علائمی از درد یا بیماری را نشان داد و در عین‌ حال پرخاشگر بود، در اسرع وقت این حیوان را برای درمان و معاینه گربه نزد دامپزشک ببرید.

  • تحریک بیش‌ازحد

اگر گربه شما بیش‌ازحد تحریک شده باشد، ممکن است عصبانی و پرخاشگر شود. تحریک بیش‌ از اندازه اغلب زمانی رخ می‌دهد که گربه‌ها برای مدت طولانی نوازش می‌شوند، اما پرخاشگری گربه‌ها می‌تواند ناشی از بازی بیش‌ازحد، سر و صدای زیاد یا تعامل بیش از اندازه با سایر اعضای خانواده نیز ناشی شود.

  • خشم

پرخاشگری در گربه‌ها می‌تواند ناشی از هدایت خشم آن‌ها به منبع دیگری باشد. گربه‌ها ممکن است گاهی‌اوقات پرخاشگری و خشم خود را به‌عنوان یک تغییر جهت از منبع مشکل نشان دهند؛ برای مثال اگر گربه شما گربه دیگری را بیرون از پنجره ببیند و شما در حال محبت به گربه غریبه باشید ممکن است با عصبانیت با چنگال‌های خود به‌عنوان پاسخ به شما حمله کند.

  • بچه جدید

اگر گربه جدیدی را به خانه بیاورید، تمام دنیای گربه شما به‌سرعت زیر و رو می‌شود. این امر گاهی ‌اوقات می‌تواند سبب رفتار پرخاشگرانه در گربه‌هایی شود که معمولاً مطیع و آرام هستند. گربه شما ممکن است در برابر گربه جدید پرخاشگر باشد، اما احتمال بیشتری دارد که پرخاشگری‌های خود را به اعضای خانواده که با او در تعامل هستند انجام دهد.

روش‌های پیشگیری از پرخاشگری گربه

مثل همیشه یک دام‌پزشک بهترین فردی است که می‌توانید هنگام تلاش برای پیشگیری و مقابله با پرخاشگری گربه خود با او مشورت کنید. اگر گربه شما به‌دلیل درد یا سایر عوامل محیطی پرخاشگر باشد، دامپزشک می‌تواند به شما کمک کرده و شما را در بهترین مسیر برای کمک به حیوان خانگی خود راهنمایی کند. دانستن اینکه چگونه یک گربه عصبانی را آرام کنید مهارتی مهم برای صاحبان گربه است. به هر حال، حتی دوستانه‌ترین گربه‌ها هم می‌توانند گاهی پرخاشگری کنند! برخی گربه‌ها نیز هنگام ایجاد موقعیت و اقتدار خود در خانه پرخاشگر می‌شوند. دلیل پرخاشگری هر چه باشد، راه‌هایی برای آرام کردن یک گربه پرخاشگر و کنترل رفتار او وجود دارد. اگر از خود می‌پرسید چگونه رفتار پرخاشگرانه گربه را متوقف کنید، در اینجا چند راه برای شروع پیشگیری و درمان وجود دارد.

روش‌های پیشگیری از پرخاشگری گربه

  • چکاپ بگیرید

اولین قدم در یادگیری نحوه آرام کردن یک گربه پرخاشگر این است که بفهمید آیا مشکلات اساسی سلامتی وجود دارد یا خیر. برای تعیین اینکه آیا گربه از ناراحتی و درد رنج می‌برد و مشکلاتی مانند عفونت، آرتریت یا بیماری دندان دارد، یک معاینه انجام دهید. شرایط خاص مانند FIV نیز می‌تواند سبب پرخاشگری شدید در گربه‌ها شود.

از دا‌مپزشک خود بخواهید هرگونه بازخورد و سرنخ درباره رفتار گربه شما و اینکه چگونه می‌توانید به آرام کردن دوست پشمالوی خود کمک کنید، در اختیار شما قرار دهد. مراقبت‌های پیشگیرانه نیز در مقابله با پرخاشگری ضروری است. مطمئن شوید گربه شما مقدار زیادی آب می‌نوشد. مشکل در  سلامت دندان نیز می‌تواند به درد و رفتار تهاجمی گربه منجر شود. همان‌طور که یاد می‌گیرید چگونه یک گربه پرخاشگر را آرام کنید، متوجه خواهید شد که محصولات مناسب گربه می‌توانند مفید باشد.

محصولات مراقبت از دندان و مکمل و درمانی گربه حیوان خانگی، یک افزودنی به آب است که به کاهش تجمع باکتری در دهان حیوان خانگی شما کمک می‌کند. هنگامی که این محصولات مداوم استفاده شوند، سبب کاهش جرم و پلاک دندان گربه می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مکمل و درمانی گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • فضایی امن ایجاد کنید

همان‌طور که در نظر می‌گیرید چگونه یک گربه پرخاشگر را آرام کنید، سعی کنید منبع و علت پرخاشگری را مشخص کنید. برخی گربه‌ها به‌دلیل ترس یا تحریک بیش‌ازحد پرخاشگرانه عمل می‌کنند. برای آرام کردن اعصاب گربه، فضای امنی را برای استراحت ایمن گربه خود فراهم کنید. کانکس گربه یا گوشه‌ای از یک اتاق ساکت می‌تواند به گربه کمک کند تا بداند فضای مخصوص به خود را دارد و از هر چیزی که او را آزار می‌دهد در امان است.

پرخاشگری گربه چیست

  • تحریک کردن

گربه‌های بی‌حوصله و بی‌قرار به تحریک با اسباب ‌بازی گربه نیاز دارند تا انرژی فرورفته را آزاد کنند. با این‌ حال برخی گربه‌ها پس از نوازش طولانی‌مدت، تهاجمی و پرخاشگرانه عمل می‌کنند. در حین آزمایش نحوه آرام کردن یک گربه پرخاشگر به یاد داشته باشید که هیچ راه‌حلی برای همه وجود ندارد. درست مثل ما، هر گربه‌ای منحصربه‌فرد است! به واکنش گربه‌تان و به تحریک او توجه کنید. اگر می‌پرسید چگونه می‌توان جلوی رفتار پرخاشگرانه گربه را در این شرایط گرفت، باید بدانید ممکن است آن‌ها فقط به کمی تنهایی نیاز داشته باشند!

روشهای مدیریت پرخاشگری گربه

انواع مختلفی از پرخاشگری وجود دارد که گربه‌ها می‌توانند نشان دهند و در برخی موارد، گربه ممکن است بیش از یک نوع پرخاشگری را در یک زمان نشان دهد. در ادامه چند اصل کلی برای مدیریت انواع پرخاشگری گربه‌ها آورده شده است:

  • هر نوع تنبیه بدنی می‌تواند ترس یا اضطراب گربه را افزایش دهد و پرخاشگری را بدتر کند.
  • داروها ممکن است کمک کنند، اما تنها در ترکیب با اصلاح رفتاری یا محیطی مفید هستند.
  • تشخیص پرخاشگری و مبهوت کردن یک گربه پرخاشگر، بدون تماس فیزیکی معمولاً مؤثر است.
  • از موقعیت‌هایی که می‌دانید گربه را پرخاشگر می‌کند اجتناب کنید.
  • خوراکی‌ها عوامل مثبت عالی برای مدیریت پرخاشگری گربه‌ها هستند.
  • درمورد پرخاشگری‌ای که نمی‌توان با استفاده از تکنیک‌های ذکرشده در این بروشورها مدیریت کرد، ممکن است نیاز به مشاوره با یک رفتارشناس دامپزشکی داشته باشد. توجه داشته باشید از اطلاعات ارائه‌شده در اینجا در همکاری نزدیک با دامپزشک خود استفاده کنید.

گام بعدی در مدیریت یک گربه پرخاشگر این است که اطمینان حاصل کنید هیچ دلیل پزشکی برای رفتار پرخاشگرانه وجود ندارد. بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، استئوآرتریت، بیماری‌های دندانی و مشکلات سیستم عصبی مرکزی ممکن است سبب پرخاشگری شوند؛ بنابراین قبل از اقدام برای مدیریت گربه‌های پرخاشگر از طریق اصلاح رفتار یا محیط با دامپزشک مشورت کنید. هنگامی که یک دامپزشک مشکلات پزشکی را رد کرد، شناسایی نوع پرخاشگری برای درک علت آن و ایجاد راهکار مقابله با پرخاشگری مهم است.

انواع پرخاشگری

عوامل مختلفی سبب پرخاشگری در گربه‌ها می‌شود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین انواع پرخاشگری گربه‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پرخاشگری ترس یا تدافعی

پرخاشگری ترس زمانی رخ می‌دهد که گربه تهدیدی را درک می‌کند و اگر امکان فرار کردن از آن موقعیت را نداشته باشد پرخاشگری شدت می‌گیرد. هر چه فرد، حیوان، شیء یا صدا برای گربه تهدیدکننده‌تر به نظر برسد، واکنش ترس او تشدید می‌شود.

حالت‌های معمول بدن که با پرخاشگری ترسناک یا تدافعی همراه است، ترکیبی از سیگنال‌های دفاعی (مانند خم شدن، صاف کردن گوش‌ها، جمع کردن دم، خم شدن یا غلتیدن به پهلو و گشاد شدن مردمک) و سیگنال‌های تهاجمی (مانند خش‌خش و تف کردن، غرغر کردن، کوبیدن، گاز گرفتن و خراشیدن) است.

اگر گربه نتواند از چیزی که می‌ترسد بگریزد، سیگنال‌های تهاجمی و پرخاشگرانه نشان داده می‌شود. اغلب بهترین راه برای مقابله با یک گربه پرخاشگر این است که به‌سادگی از او دوری کنید تا زمانی که او آرام شود.

انواع پرخاشگری گربه

  • پرخاشگری برای حفظ قلمرو

حیوانات بسیاری از گونه‌ها تلاش می‌کنند افراد دیگر را از قلمرو خود بیرون کنند یا دور نگه دارند و گربه‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. گربه‌های نر و ماده هر دو قلمرو دارند، اما نرها ممکن است بیشتر به این مورد حساس باشند. یک گربه می‌تواند برای حفظ قلمرو خود به برخی از اعضای خانواده یا برخی گربه‌های دیگر پرخاشگری نشان دهد. گربه‌ها محدوده قلمرو خود را با گشت‌زنی، مالش چانه و پاشیدن ادرار مشخص می‌کنند.

برخی گربه‌ها رویکردی آهسته و پیوسته در تعقیب خود دارند؛ درحالی‌که برخی دیگر بلافاصله و تهاجمی تعقیب می‌کنند. قلمرو مشخص یک گربه می‌تواند کل خانه یا بخشی از آن باشد.

چه زمانی باید بهدنبال مراقبت‌های دامپزشکی باشید

دامپزشک شما می‌تواند در درک پرخاشگری مداوم گربه‌ها به دلایل فیزیکی یا رفتاری به شما کمک کند. عقیم کردن گربه‌ها پرخاشگری را کاهش می‌دهد و درمان بیماری‌هایی مانند بیماری دندان یا پرکاری تیروئید (که متابولیسم را تسریع می‌کند) پرخاشگری را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. با این نکات، توصیه‌های دامپزشک خود و صبر زیاد می‌توانید گربه‌های خزدار خود را آرام کنید و از زندگی‌ای طولانی و شاد با هم لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:  روش عقیم‌‌سازی گربه‌ها | مزایا و معایب عقیم‌‌‌سازی گربه

سخن پایانی

گربه‌های پرخاشگر می‌توانند خطرناک باشند؛ بنابراین تا زمانی که گربه شما ناراحت است هرگز مداخله نکنید. اگر گربه‌ها در حال غوغا و سروصدا هستند، صدای بلند کوتاهی ایجاد کنید یا برای جدا کردن آن‌ها حواس‌پرتی دیگری ایجاد کنید. دقت کنید تا زمانی که گربه‌ها آرام و آماده نشده‌اند به آن‌ها نزدیک نشوید یا آن‌ها را لمس نکنید. دو ساعت طول می‌کشد تا یک گربه پرخاشگر آرام شود.

پرخاشگری یکی از رایج‌ترین رفتار گربه‌سانان است که توسط رفتارشناسان حیوانات دیده می‌شود. گاهی اوقات پرخاشگری گربه کمتر از پرخاشگری سگ جدی گرفته می‌شود، شاید به این دلیل که گربه‌ها کوچک‌تر هستند و افراد را دنبال نمی‌کنند تا آن‌ها را گاز بگیرند، اما درواقع گربه‌های پرخاشگر می‌توانند وحشتناک باشند. آن‌ها پنج سلاح بالقوه دارند (دندان‌ها و چهار پنجه پنجه‌دار) در مقایسه با تنها سلاح سگ که گاز گرفتن است گربه‌ها نیز می‌توانند خطرناک باشند.‌

گربه‌ها می‌توانند گاز بگیرند و پارگی‌های شدیدی ایجاد کنند که دردناک است و این زخم‌ها به‌راحتی می‌توانند عفونی شوند. این زخم‌ها همچنین می‌توانند سبب تب خراش گربه شوند؛ یک بیماری عفونی معمولاً خوش‌خیم که علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می‌کند. دعوا و پرخاشگری بین گربه‌ها به‌ندرت منجر به مرگ می‌شود، اما می‌تواند سبب عفونت شود و هزینه‌های دامپزشکی قابل‌توجهی را برای صاحبان گربه به ‌همراه داشته باشد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *