دسته ها

آیا هویج برای گربه مفید است؟

هویج برای گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

این سؤالی است که هر صاحب گربه‌ای ممکن است از خود بپرسد. در ادامه به بررسی فواید و مضرات هویج برای گربه‌ها خواهیم پرداخت.

آیا گربه‌ها می‌توانند هویج بخورند؟

هویج برای گربه بی‌خطر است و درواقع خوردن مقدار کمی هویج پخته برای گربه خوب است. در تولید بعضی از غذاهای تجاری مانند غذای گربه جوسرا نیز از هویج استفاده می‌شود. اگرچه هویج می‌تواند خوراکی عالی برای گربه شما باشد، اما بهتر است از دادن هویج خام به گربه‌ها پرهیز کنید. هویج خام از این نظر خطرناک است که بسیار سفت است و می‌تواند خطر خفگی ایجاد کند. همچنین هضم هویج خام برای گربه‌ها سخت است و ممکن است مشکلات گوارشی برای آن‌ها به وجود بیاید، به همین دلیل هویج پخته بهترین گزینه است؛ به شرطی که هیچ افزودنی و چاشنی به آن اضافه نشده باشد.

در مورد بچه گربه‌ها نیز دادن یک تکه کوچک هویج پخته‌شده به آن‌ها آسیبی نمی‌رساند، اما بهتر است آن‌ها را با غذاهای باکیفیت و مخصوص بچه گربه‌ها تغذیه کنید. یک غذای گربه با کیفیت مانند غذای گربه رویال کنین حاوی مواد مغذی است که بچه گربه‌ها برای رشد خود به آن نیاز دارند.  توجه داشته باشید که بچه گربه‌ها در مقایسه با گربه‌های بالغ به تغییرات رژیم غذایی حساس‌تر هستند و مصرف غذاهای انسانی مانند هویج خصوصاً به‌صورت خام ممکن است سبب ایجاد مشکلات گوارشی در آن‌ها شود.

خواص هویج برای گربه

فواید هویج برای گربه‌ها چیست؟

هویج برای گربه نوعی سبزی‌ سرشار از بتاکاروتن است که آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. هویج حاوی ویتامین K ،E، منگنز، پتاسیم، منیزیم، فسفر، روی، فیبر غذایی و فولات است. همچنین دارای ویتامین B6 است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کند. ویتامین K1  موجود در هویج نیز به منعقد شدن خون و پتاسیم موجود در هویج هم به پیشگیری از هیپوکالمی کمک می‌کند.

با اینکه هویج برای گربه خوب است، اما باید توجه داشته باشید هویج ماده مغذی اساسی مورد نیاز گربه‌ها یعنی پروتئین را ندارد. گربه‌ها گوشتخوار هستند و برای زنده ماندن به گوشت نیاز دارند؛ بنابراین سبزی‌ها نمی‌توانند مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنند و نباید جایگزین غذاهای حاوی پروتئین شوند. به طور کلی مکعب‌های کوچک هویج آب پز برای گربه‌هایی که طعم آن را دوست دارند تشویقی عالی محسوب می‌شود. هویج پخته برای گربه خوب است و می‌تواند افزودنی فوق‌العاده برای غذای خانگی گربه‌ها باشد؛ به شرط اینکه در حد متعادل مصرف شود.

آیا گربه‌ها خوردن هویج را دوست دارند؟

گربه‌سانان توانایی تشخیص طعم شیرین را ندارند؛ زیرا گیرنده‌های چشایی آن‌ها نمی‌تواند قندها را تشخیص دهد. به همین دلیل طعم هویج برای آن‌ها بسیار متفاوت است. آن‌ها بیشتر جذب بافت، رنگ و بوی هویج می‌شوند تا طعم آن. در برخی از انواع کنسرو گربه، هویج در ترکیب با گوشت یا مرغ وجود دارد که در این صورت برای گربه‌ها بسیار لذیذتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  برنج برای گربه مفیده یا ضرر داره؟

آیا گربه‌ها می‌توانند آب هویج بنوشند؟

آب میوه‌های مصنوعی، اغلب مملو از قند و مواد شیمیایی هستند و به همین دلیل باید از دادن آن‌ها به گربه‌ها خودداری کرد. آب هویج طبیعی برای انسان مفید است، اما هیچ مزیتی برای سلامتی گربه شما ندارد. لیسیدن آب هویج احتمالاً هیچ ضرری ندارد، اما اگر گربه شما مقدار زیادی از آن مصرف کند ممکن است دچار اسهال و استفراغ شود. گربه‌ها فقط باید آب تمیز و خالص بنوشند.

آیا هویج می‌تواند بینایی گربه‌ها را بهبود بخشد؟

رتینول یا ویتامین A برای دید خوب به‌خصوص در نور کم ضروری است، اما بدن گربه‌ها توانایی بسیار محدودی برای تبدیل بتاکاروتن موجود در هویج به ویتامین A را دارد. نوعی از ویتامین A باید در غذای آن‌ها وجود داشته باشد که بدنشان قادر به استفاده و جذب آن است. وقتی ویتامین A وارد جریان خون می‌شود، در پشت کره چشم به شبکیه می‌رود. درنتیجه مصرف ویتامین A در صورت کمبود آن در بدن می‌تواند به بهبود دید در نور کم کمک کند، اما همانطور که گفته شد ویتامین A موجود در هویج قابلیت جذب زیادی در بدن گربه‌ها ندارد؛ بنابراین مصرف هویج برای گربه به‌منظور تقویت بینایی آن‌ها کار بیهوده ای است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

خطرات خوردن هویج برای گربه‌ها

همان‌طور که گفته شد سبزی‌ها بخشی از رژیم غذایی طبیعی گربه نیستند. گربه‌سانان به مواد مغذی خاصی نیاز دارند که تنها در گوشت یافت می‌شود؛ مانند اسید آمینه ضروری تورین. کمبود تورین در گربه‌ها می‌تواند سبب نابینایی، بزرگ شدن قلب و نارسایی قلب شود. همچنین کمبود این ماده در بچه گربه‌ها می‌تواند منجر به تأخیر در رشد شود. اگر هویج در مقادیر کم به عنوان یک تشویقی گربه استفاده شود هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کند، اما هرگز نباید جایگزین غذا باشد.

اگر حیوان خانگی شما غذای خشک گربه یا کنسرو مخصوص گربه‌ها را نمی‌خورد، دچار سوء تغذیه و مشکلات جدی خواهد شد.

به یاد داشته باشید هر غذای جدیدی از جمله هویج برای گربه می‌تواند سبب ایجاد ناراحتی گوارشی، اسهال و استفراغ شود. علاوه بر این هویج حاوی کربوهیدرات است و مقدار کربوهیدرات‌ نباید بیش از 3 درصد از غذای مصرفی روزانه گربه شما باشد. اگر هویج برای گربه زیاد استفاده شود ممکن است به چاقی و دیابت منجر شود. شایع‌ترین علائم دیابت گربه‌ها شامل افزایش ادرار، افزایش تشنگی و افزایش اشتها است. اگر گربه شما علاقه زیادی به خوردن هویج دارد می‌توانید برای او بستنی گربه با طعم هویج و گوشت تهیه کنید.

اگر ویتامین A بیش از حد در رژیم غذایی گربه‌ها وجود داشته باشد ممکن است آن‌ها را دچار مشکلات استخوانی و ضعف عضلانی کند. خوشبختانه، این عارضه در اثر مصرف ویتامین A برای مدت طولانی و در مقادیر بسیار بالا اتفاق می‌افتد و دادن چند تکه هویج کوچک به گربه باعث این عارضه نخواهد شد.

مقدار مجاز هویج برای گربه

آیا گربه‌ها می‌توانند به هویج آلرژی داشته باشند؟

بسیار نادر است که گربه‌ها به هویج حساسیت داشته باشند، اما غیرممکن نیست. علائم واکنش آلرژیک به هویج در گربه‌ها عبارت‌اند از:

  • دشواری در تنفس
  • عطسه
  • سرفه
  • استفراغ
  • اسهال
  • آبریزش بینی
  • ریزش بیش از حد اشک
  • خارش
  • ضایعات پوستی
  • تورم صورت
بیشتر بخوانید:  مسمومیت گربه | نشانه‌ها و علل مسمومیت گربه چیست؟

توجه داشته باشید اگر گربه شما با خوردن هویج هریک از علائم فوق را نشان داد از دادن هویج و حتی غذاهای دارای هویج مانند غذای گربه رفلکس با طعم هویج به او خودداری کنید.

آلرژی به هویج در گربه

چگونه باید هویج را برای خوردن گربه‌ها آماده کرد؟

قبل از استفاده هویج را بشویید و پوست بگیرید تا هرگونه کثیفی یا آفت‌کشی که ممکن است در فرایند رشد این گیاه استفاده شده باشد پاک شود. همیشه هویج را به صورت پخته‌شده (آب‌پز یا بخارپز) برای گربه آماده کنید. از دادن هویج خام به گربه خودداری کنید؛ زیرا هضم آن برای گربه‌ها دشوار خواهد بود و ممکن است سبب مشکلات گوارشی شود. هنگام پختن هویج به آن چیزی اضافه نکنید. حتی اگر هویج را پخته‌اید آن را به قطعات ریز تقسیم کنید تا خوردن آن برای گربه‌ها راحت‌تر شود و خطر خفگی کمتر شود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

سمیه برازنده
سمیه برازنده

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *