دسته ها

راهنمای کامل چکاپ و معاینه گربه

چکاپ و معاینه گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

شاید اعتقادی به این ضرب‌المثل قدیمی نداشته باشید که «پیشگیری بهتر از درمان است» اما فراموش نکنید گربه‌ها حیوانات مخفی‌کار و بازیگران خوبی هستند و علاقه‌ای به بازتاب دردی که درونشان است ندارند. به همین دلیل می‌توانند به‌خوبی وانمود کنند که در سلامتی کامل به سر می‌برند مگر این که دیگر قادر به پنهان‌کردن این درد نباشند. بنابراین بهترین عمل برای کسانی که سرپرست این مخلوقات شیرین هستند این است که چکاپ در بازه‌های زمانی مشخص‌شده توسط دامپزشک و همچنین معاینه هنگام مشاهده علائمی غیرعادی را انجام دهند. همان‌طور که می‌دانید گربه نیز مانند حیوانات دیگر ممکن است دچار بیماری‌هایی شود که سلامتی او را به خطر بیندازد. اما با انجام چکاپ توسط دام‌پزشک می‌توان از رخ‌دادن اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آموزش چکاپ گربه خانگی

مراحلی که برایتان شرح خواهیم داد مراحلی از یک معاینه فیزیکی کامل و جامع است که متخصص و دام‌پزشک صورت می‌دهند. اما شما نیز می‌توانید با مطالعه موارد غیرعادی را تشخیص دهید و درصورت نیاز گربه را زودتر برای چکاپ نزد دام‌پزشک ببرید.

۱. ارزیابی هوشیاری و ظاهر کلی: آیا گربه هوشیار به نظر می‌رسد؟

۲. ارزیابی راه‌رفتن: آیا سفتی، لنگش یا تقارن‌نداشتن هنگام راه‌رفتن وجود دارد؟

۳. ارزیابی پوست و پوشش مو: آیا در مناطق ریزش مو التهاب پوستی وجود دارد؟

بیشتر بخوانید:  با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها آشنا شوید

۴. دمای بدن: محدوده طبیعی برای دمای بدن گربه ۱۰۰ تا ۱۰۲ درجه فارنهایت است.

آموزش چکاپ گربه خانگی

۵. ضربان قلب: محدوده طبیعی برای ضربان قلب گربه ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه است.

۶. تعداد تنفس: میزان طبیعی تعداد تنفس ۱۶ تا ۲۶ تنفس در دقیقه است.

۷. زمان پرکردن مویرگی: این معاینه شمار ثانیه‌هایی است که طول می‌کشد خط لثه پس از سفیدشدن با فشار انگشت صورتی شود. زمان نرمال پرکردن مویرگی ۱-۱.۵ ثانیه است.

۸. لمس غدد لنفاوی: بزرگ و متورم‌شدن آن‌ها خطرناک است.

۹. گوش‌دادن به قلب و ریه‌ها با گوشی پزشکی: آیا صداهای غیرعادی نفس یا اختلال در ریتم قلب وجود دارد؟ سمع باید در دو طرف قفسه سینه انجام شود.

۱۰. لمس شکم: آیا نواحی یا ناراحتی یا ناهنجاری‌های لمس‌شدنی وجود دارد؟

۱۱. لمس غدد تیروئید: آیا بزرگ شده‌اند؟ آیا تیروئید گربه مشهود است؟ این مورد معمولاً درباره گربه‌هایی که دچار پرکاری تیروئید هستند (تولید بیش‌ازحد هورمون تیروئید) صدق می‌کند.

مراحل بالا در یک چکاپ معمولی برای گربه‌ها وجود دارند.‌ توجه کنید که لازم است این چکاپ را یک دام‌پزشک صورت دهد اما در مواقعی ممکن است حس کنید گربه‌تان در حالی عادی به سر نمی‌برد. از این‌رو می‌توانید موارد فوق را چک کرده و این پرسش‌ها را برای خودتان مطرح کنید. زمانی که احساس خطر کردید به دامپزشک مراجعه کنید.

هر چند وقت یک بار باید گربه را چکاپ کنیم؟

پاسخ به این سؤال کاملاً به سن و وضعیت سلامتی فعلی گربه شما بستگی دارد. از ابتدای تولد بچه گربه‌ها آزمایش و چکاپ ماهانه توصیه می‌شود. درحالی‌که برای گربه‌های بالغ سالم معاینات و چکاپ وضعیت سلامتی معمولاً سالانه است. حیوانات خانگی با سرعت بیشتری در مقایسه با انسان‌ها پیر می‌شوند. این یک تصور غلط رایج است که یک سال تقویمی معادل هفت سال در زندگی یک گربه است. درواقع در یک سال تقویمی یک گربه ممکن است معادل چهار تا شانزده سال در زندگی یک انسان پیر شود. دلیل این تفاوت چشم‌گیر این است که بچه گربه‌ها خیلی سریع به بلوغ می‌رسند و اساساً تا یک سالگی نوجوان یا جوان هستند.

فواید چکاپ گربه

بنابراین آن‌ها در اولین تولد خود معادل یک نوجوان ۱۵، ۱۶ ساله در نظر گرفته می‌شوند. در طول سال دوم سرعت پیری کمی کاهش می‌یابد. به‌طوری‌که گربه شما در دومین سالگرد تولدش معادل یک فرد ۲۴ تا ۲۵ ساله است. این بدان معناست که گربه‌ها حدود ۶ سالگی میان‌سال هستند و بین سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی به‌عنوان افراد مسن در نظر گرفته می‌شوند. گربه‌های سالمند به آن‌هایی گفته می‌شود که بالای ۱۵ سال تقویمی سن دارند. دام‌پزشک‌ها در بهترین موقعیت توصیه می‌کنند چکاپ گربه شما هر چند وقت یک‌بار براساس سن، سبک زندگی و وضعیت سلامتی او صورت بگیرد.

فواید چکاپ گربه چیست؟

چکاپ گربه فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه به سه مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 ۱. پیشگیری از بروز مسائل بهداشتی در آینده

اگر می‌خواهید گربه شما زندگی طولانی و سالمی داشته باشد مراقبت‌های پیشگیرانه مکرر ضروری است. در طول بازدیدهای معمول شما، دام‌پزشک ممکن است حیوان خانگی شما را برای جلوگیری از بیماری واکسینه کند. واکسیناسیون ممکن است از گربه شما در برابر ابتلا به بیماری‌های جدی یا کشنده مانند هاری گربه، لوسمی گربه و دیستمپر گربه محافظت کند.

 ۲. ارائه مراقبت یا درمان دندانپزشکی

گربه‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان به مراقبت‌های مکرر دندان نیاز دارند. دام‌پزشک شما می‌تواند مشکلات را در طول معاینات منظم بررسی کند و علائم مشکلاتی مانند بیماری لثه، یا رسوب جرم و پلاک را تشخیص دهد. اگر بیماری لثه و دندان‌درد گربه زود تشخیص داده و درمان نشود، گربه شما ممکن است دچار عفونت شود که نیاز به درمان خاص دارد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مسواک و خمیر دندان گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

۳. شناسایی و اصلاح مشکلات رفتاری

آیا گربه شما از یک بازه زمانی مشخص ناگهان پرخاشگر شده است؟ آیا مبلمانتان قربانی خراش‌های مداوم گربه شما شده است؟ مشکلات رفتاری گربه شما ممکن است به مشاوره یک متخصص، یعنی دام‌پزشک گربه نیاز داشته باشد. برای پی‌بردن به مسائل رفتاری ممکن است دام‌پزشک شما سؤالاتی بپرسد. دامپزشک با پرسیدن این سؤال‌ها متوجه تغییراتی می‌شود که سبب اختلال گربه شما شده است و راه‌حل‌های معقولی برای آن‌ها ارائه می‌دهد.

بهترین زمان برای معاینه بچه‌گربه

چکاپ و معاینه گربه به سن این مخلوقات بستگی دارد. بچه گربه‌ها تا ۶ ماهگی به چکاپ ماهانه نیاز دارند. حتی به تشخیص دام‌پزشک ممکن است در برخی موارد نیاز باشد این جلسات به سه هفته یک‌بار برسد. آن‌ها هر سه هفته داروهای تقویتی دریافت می‌کنند تا چهارماهه شوند. زمانی‌که به شش ماهگی رسیدند چکاپ ماهیانه ممکن است دو ماه یک‌بار شود. در شش ماهگی با بررسی و تأیید دام‌پزشک، عقیم‌سازی گربه می‌تواند صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:  طول عمر گربه چند سال است؟ | تشخیص سن گربه‌ها

چکاپ و معاینه مخصوص گربه‌های مسن‌تر

برای گربه‌های مسن‌تر که بیماری ندارند و از لحاظ جسمانی در سلامت به سر می‌برند چکاپ سالانه در نظر گرفته شده است. زمانی که گربه‌ها کاملاً پیر شدند فاصله زمانی این چکاپ دوباره کم می‌شود و به دستور دام‌پزشک معاینه و چکاپ انجام می‌شود.

بهترین زمان برای معاینه بچه‌گربه

هزینه‌های چکاپ گربه چگونه است؟

هزینه چکاپ گربه با توجه به شهر زندگی شما، دام‌پزشک، محله‌ای که دام‌پزشکی در آن قرار دارد و حتی نوع چکاپ متفاوت است. هزینه چکاپ گربه به‌طور میانگین ۱۰۰ هزار تومان است که البته این مبلغ می‌تواند از ۹۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر باشد (این هزینه شامل آزمایش‌ها و واکسن‌ها نیست و برای آن‌ها باید مبلغی جداگانه پرداخت شود).

 سخن پایانی

چکاپ و معاینه گربه‌ها امری ضروری برای تضمین سلامتی این مخلوقات شیرین است. می‌توانید علاوه‌بر چکاپ‌های مکرر که دام‌پزشک صورت می‌دهد خودتان نیز گاهی با چکاپ خانگی از سلامت جسمانی گربه‌تان اطمینان کسب کنید. نیاز گربه‌ها به چکاپ در هر سن متفاوت است. اما گاهی با دستور دام‌پزشک می‌تواند بازه زمانی این جلسات کمتر یا بیشتر شود. چکاپ و معاینه گربه فواید بسیار زیادی از جمله پیشگیری از بیماری‌ها، پیشگیری از بروز مسائل بهداشتی، پیشگیری از مشکلات دهانی و شناسایی و اصلاح مشکلات رفتاری دارد. کافی است با پرداخت هزینه‌ای از وضعیت سلامتی گربه‌تان باخبر شوید و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *