دسته ها

سیب برای گربه مفیده؟

سیب برای گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سیب سرشار از فیبر و ویتامین و یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها برای انسان‌ها است. از آنجایی که این میوه سالم، ارزان و در دسترس است صاحبان گربه‌ها ممکن است در این فکر باشند که آیا گربه‌ها هم می‌توانند سیب بخورند و آیا سیب برای گربه‌ها سالم و مفید است؟

خوردن یک تکه‌ی کوچک سیب برای گربه خوب است، اما این میوه از مواد ضروری در رژیم غذایی آن‌ها نیست. خود سیب برای گربه سمی نیست اما ساقه، برگ‌ها و دانه‌ها می‌توانند برای گربه‌ها سمی باشند، زیرا همگی حاوی سیانید هستند. گربه شما برای رسیدن به سطح سمی سیانید باید دانه‌های زیادی بخورد. علاوه بر سمی بودن، دانه‌ها می‌توانند باعث ناراحتی معده گربه‌ها شوند.

بیشتر بخوانید:  برنج برای گربه مفیده یا ضرر داره؟

فواید سیب برای گربه ها چیست؟

آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب می‌توانند سیستم ایمنی گربه شما را تقویت کرده و حتی روند پیری او را کندتر کنند. قسمت گوشتی سیب سرشار از کلسیم، ویتامین C و ویتامین K است. کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که گربه‌ها برای استحکام استخوان‌های خود به آن نیاز دارند. همچنین کلسیم به لخته شدن خون و انقباض عضلات کمک می‌کند. ویتامین K نیز یک ویتامین محلول در چربی است که برای لخته شدن خون ضروری است و می‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند.

گربه‌هایی که دچار کمبود ویتامین K هستند، در صورتی که بدنشان نتواند به درستی خونشان را لخته کند، ممکن است دچار خونریزی داخلی یا خارجی شوند. سیب برای گربه منبع خوبی از فیبر است. فیبر موجود در سیب (در صورت مصرف در مقادیر مناسب) می‌تواند به سلامت گوارش گربه‌ها کمک کند.

فواید سیب برای گربه

خطرات سیب برای گربه‌ها چیست؟

میوه‌ها در واقع جزیی از رژیم غذایی طبیعی گربه نیستند. گربه‌ها گوشتخوار هستند و وجود قند زیاد (حتی قند طبیعی موجود در میوه‌ها) در رژیم غذایی گربه می‌تواند به مرور زمان باعث مشکلات گوارشی، چاقی و دیابت شود. استفاده بیش از حد سیب برای گربه به دلیل داشتن فیبر بالا باعث مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های معده نیز می‌شود. بنابراین اگر گربه شما مبتلا به گاستروانتریت یا بیماری التهابی روده است، بهتر است برای جلوگیری از ناراحتی‌های دستگاه گوارش، میوه را به طور کلی از رژیم غذایی او حذف کنید و از بستنی گربه به عنوان تشویقی استفاده نمایید.

گربه‌ها قند میوه‌ها را به طور بسیار متفاوتی هضم می‌کنند و استفاده از سیب برای گربه باعث می‌شود سطح قند خون گربه به صورت مکرر بالا برود و این امر باعث ایجاد مشکلات سلامتی زیادی شود. اگر گربه شما دیابت دارد، بهتر است برای او غذای گربه جوسرا یا رویال کنین مخصوص گربه‌های دیابتی تهیه کنید. توصیه می‌شود که به گربه‌ها سیب در مقادیر زیاد به خصوص به عنوان جایگزین غذا ندهید. سیب‌ها به دلیل داشتن مقادیر بالای قندهای طبیعی به هیچ وجه نباید به گربه‌های دارای اضافه وزن یا مبتلایان به دیابت داده شوند.

بیشتر بخوانید:  آیا هویج برای گربه مفید است؟

خبر خوب این است که گربه‌ها به دلیل گوشتخوار بودن فاقد گیرنده‌های طعم شیرین هستند، بنابراین به خوردن چیز های شیرین از جمله سیب تمایل زیادی نخواهند داشت. اگر طعم سیب برای گربه شما جذاب است می‌توانید برای او کنسرو گربه با طعم سیب و مرغ تهیه کنید.

خطرات سیب برای گربه

آیا گربه‌ها می‌توانند سیب پخته بخورند؟

به طور کلی سیب پخته برای گربه مناسب است و فرآیند پخت نیز میوه را نرمتر و خوردن آن را برای گربه شما آسان‌تر می‌کند. در بسیاری از مواقع سیب پخته شده دارای مواد افزودنی نامناسب برای گربه‌ها مانند دارچین و شکر است، بنابراین اگر می‌خواهید به گربه خود سیب پخته شده بدهید، مطمئن شوید که فقط یک تکه کوچک سیب پخته شده ساده را بدون هیچ گونه افزودنی اضافه در اختیار او می‌گذارید و همچنین مطمئن شوید که تکه سیب پخته شده خیلی داغ نباشد. استفاده از میوه‌ها و سیب پخته شده در مقادیر محدود و در کنار یک غذای با کیفیت مانند غذای گربه رفلکس به حفظ سلامتی و طول عمر او کمک می‌کند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چگونه به گربه خود سیب بدهیم؟

اگر می‌خواهید یک تکه سیب کوچک به گربه خود بدهید باید بدانید آن را دوست دارد یا خیر. مهم است که ابتدا آن را به درستی آماده کنید. قبل از دادن سیب به گربه سیب را به خوبی بشویید و برگ‌ها، ساقه‌ها و دانه‌های آن را جدا کرده و پوست بگیرید، زیرا هضم پوست آن دشوار خواهد بود. سپس برای جلوگیری از خفگی، سیب را به قطعات کوچک خرد کنید.

به یاد داشته باشید که فقط یک یا دو تکه کوچک سیب را به عنوان تشویقی گربه به او بدهید تا از ناراحتی معده که ممکن است در اثر خوردن بیش از حد سیب ایجاد شود جلوگیری کنید.

همیشه مطمئن شوید که تشویقی‌ها بیش از 10 درصد از رژیم غذایی روزانه آنها را تشکیل نمی‌دهد و 90 درصد دیگر تغذیه آنها از غذای کامل و متعادل گربه مانند غذای گربه رویال کنین تأمین می‌شود.

سیب برای گربه

آیا سیب زمینی برای گربه خوب است؟

حالا که در مورد سیب برای گربه صحبت کردیم ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که آیا سیب زمینی برای گربه‌ها مفید است یا خیر؟ سیب زمینی پخته و بدون افزودنی برای گربه‌ها بی‌خطر است. در صورتی که سیب زمینی خام برای گربه‌ها قابل هضم نیست و می‌تواند برای آن‌ها خطرناک و حتی کشنده باشد. پخت سیب زمینی باعث شکسته شدن نشاسته آن شده و در نتیجه برای گربه قابل هضم‌تر خواهد بود. سیب زمینی دارای ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن گربه‌ها کمک می‌کند.

بعضی از غذاهای تجاری ممکن است دارای سیب زمینی در مواد تشکیل دهنده خود باشد. استفاده از غذای خشک گربه دارای سیب زمینی مشکلی ندارد ولی تغذیه گربه نباید به طور کامل از سیب زمینی تشکیل شده باشد.

خوردن سیب زمینی شیرین برای گربه‌ها بهتر است. استفاده از سیب زمینی شیرین باعث افزایش فیبر موجود در رژیم غذایی گربه می‌شود. توجه داشته باشید که سیب زمینی کربوهیدرات و کالری زیادی دارد و اگر گربه شما دچار اضافه وزن و دیابت است از دادن سیب زمینی (حتی به صورت پخته) به او خودداری کنید. به طور کلی سیب زمینی مواد مغذی زیادی برای گربه شما فراهم نمی‌کند و اگر گربه شما علاقه زیادی به سیب زمینی نشان می‌دهد گاهی اوقات (در صورتی که گربه تان دچار دیابت و  اضافه وزن نباشد) می‌توانید به عنوان تشویقی مقدار کمی سیب زمینی در اختیار او بگذارید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

سمیه برازنده
سمیه برازنده

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *