دسته ها

به گربه چه غذایی بدهیم؟

به گربه چه غذایی بدهیم
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گربه‌ها حیواناتی دوست داشتنی هستند که نگهداری از آن‌ها بسیار لذت بخش است. برای نگهداری از یک گربه باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار دهیم تا یک بچه گربه سالم با رشد خوب داشته باشیم. یکی از چالش‌هایی که برای حفظ سلامت گربه‌ها وجود دارد، این است که باید به گربه چه غذایی بدهیم.

تغذیه مناسب گربه‌ها می‌تواند با افزایش طول عمر آن‌ها همراه باشد. این موضوع با حساسیت ویژه‌ای همراه بوده و شما نمی‌توانید هر نوع غذایی را به گربه خود بدهید. با توجه به نیازهای تغذیه‌ای متفاوت گربه‌ها در سنین مختلف، باید نوع غذای آن‌ها در هر مرحله از زندگی متفاوت باشد. همچنین باید‌ها و نباید‌هایی در ترکیب غذایی این گربه‌ها باید رعایت شوند. در این مقاله ما انواع غذای گربه را به شما معرفی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که در هر سنی باید به گربه چه غذایی بدهیم تا یک حیوان خانگی سالم با طول عمر بالا داشته باشیم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

گربه چه غذایی دوست دارد؟

اگر شما به تازگی صاحب یک گربه خانگی دوست داشتنی هستید و درباره این که به گربه چه غذایی بدهیم سرگردان هستید، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. به علت گوشت‌خوار بودن این حیوانات خانگی دوست داشتنی باید منابع غذایی مورد استفاده برای آن‌ها سرشار از پروتئین باشند.

البته برای حفظ سلامت حیوان خانگی شما و بهبود کیفیت زندگی او لازم است که این منبع غذایی غنی از پروتئین با سن و سال او هم خوانی داشته باشد و متناسب با نیازهای متابولیسمی بدن او انتخاب شود. کیفیت غذای انتخابی شما بسیار مهم بوده و دادن غذای باکیفیت به گربه‌ها می‌تواند طول عمر آن‌ها را افزایش دهد. انتخاب غذای مناسب گربه گاه آن قدر حساس می‌شود که شما مجبور خواهید شد با یک دامپزشک در این باره صحبت کنید.

مشورت با یک دامپزشک کمک می‌کند تا با ارزیابی وضعیت سلامتی بدن گربه، بتوانید یک رژیم غذایی مناسب و هماهنگ با نیازهای مربوط به رشد او تهیه کنید.

گربه چه غذایی دوست دارد

اگر قصد دارید گربه خود را با رژیم وگان یا سبزی خوری پرورش دهید، توصیه می‌کنیم که از انجام این کار صرف نظر کنید؛ زیرا گربه‌ها برای رشد و پرورش به منابع غذایی سرشار از پروتئین جانوری نیاز دارند. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن این موجودات دوست داشتنی می‌توانید از غذاهای تجاری آماده مانند غذاهای خشک مخصوص گربه یا غذاهای کنسروی گربه‌سانان استفاده کنید.

همچنین استفاده از گوشت تازه خام یا پخته می‌تواند به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن گربه‌ها کمک کند. توجه داشته باشید که استفاده از گوشت قرمز در غذای گربه‌ها بسیار بهتر از استفاده از گوشت سفید مانند ماهی است. به علت وجود مقادیر زیادی از اسیدهای چرب در گوشت ماهی بهتر است از تغذیه بیش از حد گربه خود با این نوع گوشت خودداری کنید؛ زیرا این اسیدهای چرب مقدار ویتامین E موجود در بدن گربه شما را به شدت کاهش می‌دهند.

میزان غذای مورد نیاز برای بدن گربه‌ها چقدر است؟

برای تنظیم میزان غذای گربه‌ها یک حجم واحد وجود ندارد و میزان غذای مورد نیاز برای تغذیه گربه‌ها با توجه به سن و وزن آن‌ها متفاوت است. تغذیه کردن همه گربه‌ها در هر سن و وزنی با یک معیار تغذیه‌ای واحد می‌تواند به سو تغذیه یا چاقی بیش از حد آن‌ها منجر شود. چاقی در گربه‌ها یک موضوع خطرناک است که می‌تواند موجب به خطر افتادن سلامتی گربه‌ها یا حتی مرگ آن‌ها شود.

با توجه به این شرایط، منطقی است که گربه خانگی خود را با مقادیر استانداری تغذیه کنید. مراجعه به دامپزشک می‌تواند شما را در انتخاب میزان صحیح و کافی غذا برای گربه‌تان یاری کند. همچنین برای حفظ سلامتی گربه‌ها ضرورت دارد که همواره امکان آشامیدن آب آشامیدنی خنک و تازه برای آن‌ها فراهم باشد.

چگونه به بچه گربه غذا بدهیم؟

همان‌طور که گفتیم، غذاهای مورد استفاده برای گربه‌ها در سنین مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال شما نمی‌توانید با همان غذایی که به یک گربه بالغ می‌دهید، بچه گربه‌ها را تغذیه کنید.

حال شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که به بچه گربه‌ها چه غذایی بدهیم؟ به علت این که بچه گربه‌ها در سن رشد هستند و مفاصل و استخوان‌های آن‌ها در حال شکل گیری است، باید به خوبی تغذیه شوند. شما باید غذای بچه گربه خود را با یک رژیم غذایی غنی و با کیفیت بالا تغذیه کنید. هر چند در این دوره استفاده از انواع گوشت‌های خام یا پخته به میزان کم برای تغذیه بچه گربه ضرری ندارد. شما می‌توانید تغذیه بچه گربه خود با گوشت خام را پس از ۲۰ هفتگی او آغاز کنید.

پیش از بیست هفتگی به علت عدم توانایی سیستم ایمنی بچه گربه‌ها برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا، این نوع تغذیه توصیه نمی‌شود. خوردن گوشت خام می‌تواند دندان‌های بچه گربه شما را تمیز کند و از تشکیل پلاک روی آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

استفاده ار استخوان‌های پخته شده در رژیم غذایی بچه گربه‌ها به علت ایجاد انسداد در دستگاه گوارشی یا آسیب رساندن به آن، ممنوع بوده و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. برای بهبود روند گوارش غذا لازم است بچه گربه خود را گاهی با غذاهای مرطوب تغذیه کنید و از تغذیه او تنها با غذاهای خشک اجتناب کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

به این منظور می‌توانید از تکه‌های گوشت نرم و پخته شده یا غذاهای کنسرو شده مرطوب در رژیم غذایی او استفاده کنید. تغذیه روزانه گربه‌ها در سن رشد باید روزانه ۴ بار تغذیه شوند. در صورت کاهش رشد گربه خود یا به خطر افتادن وضعیت سلامتی او با صرف این مقدار غذا، بهتر است حتما با دامپزشک او صحبت کنید.

 

در سنین بزرگسالی باید به گربه چه غذایی بدهیم؟

برای تغذیه کردن گربه‌های بزرگسال و بالغ، شما می‌توانید از غذای مخصوص گربه بالغ استفاده کنید. این غذاها به صورت تجاری و به شکل آماده برای گربه‌های بالغ در سنین مختلف قابل تهیه هستند. در صورت رعایت کردن اصل ارگانیک بودن مواد غذایی خانگی مورد استفاده در غذای گربه، شما می‌توانید از گوشت‌های خام یا پخته شده فاقد مواد نگهدارنده برای تغذیه گربه بالغ خود استفاده کنید. گوشت خام یا پخته یک منبع غنی از پروتئین است و می‌تواند نیازهای گربه بزرگسال شما به انرژی و مواد مغذی را برطرف کند.

بهترین غذا برای تغذیه کردن گربه‌های مسن چیست؟

همانطور که در مقاله “غذای گربه مسن“به آن اشاره کردیم، برای غذا دادن به گربه مسن باید نکات به خصوصی را رعایت کنید تا مشکلات سلامتی مربوط به افزایش سن آن‌ها تشدید نشوند. برای تامین مایعات کافی بدن گربه مسن خود بهتر است در کنار دسترسی همیشگی او به آب تازه، تمیز و خنک از مواد غذایی مرطوبی مانند کنسروها و غذاهای پخته شده تازه برای تغذیه او استفاده کنید.

تعداد وعده‌های غذایی مورد نیاز برای گربه‌های مسن به سن و جثه آن‌ها بستگی دارد. این گربه‌ها معمولا خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر را به خوردن یک جای حجم زیادی از مواد غذایی ترجیح می‌دهند. به همین سبب بهتر است که در طول روز حداقل ۳ الی ۴ وعده غذایی با حجم کم در اختیار این گربه‌ها بگذارید. تغذیه کم‌حجم در دفعات متعدد می‌تواند سلامتی دستگاه گوارشی این حیوانات را تضمین کند.

اگر برای تنظیم مواد غذایی و تعداد وعده‌های غذایی گربه مسن خود سردرگم هستید، می‌توانید با یک دامپزشک در این باره مشورت کنید.

غذا برای گربه های مسن

لیست غذاهای ممنوعه برای گربه‌ها

یک سری از مواد خوراکی وجود دارند که خوردن آن‌ها برای گربه‌ها در هر سنی مضر بوده و حتی می‌تواند منجر به مرگ آن‌ها شود. در این قسمت از مقاله، به بعضی از غذاهایی که هرگز نباید گربه خود را با آن‌ها تغذیه کنید اشاره می‌کنیم؛ اما توجه داشته باشید که این لیست کامل‌ترین لیست از غذاهای ممنوعه و سمی برای گربه‌ها نبوده و تنها تعدادی از آن‌ها را شامل می‌شود.

بعضی از غذاهایی که خوردن آن‌ها برای گربه شما بسیار سمی است عبارتند از کشمش و انگور، انواع شکلات‌ها، پیاز، مواد کافئین داری مانند چای و قهوه و مسکن‌ها، قسمت‌های خمیری نان، آجیل، آووکادو، هسته میوه‌ها، ذرت، گوجه فرنگی، قارچ و محصولات لبنی از جمله شیر.

بیشتر بخوانید:  خوراکی‌ها و غذاهای مضر برای گربه را بشناسید

چرا دادن شیر به گربه‌ها ممنوعیت دارد؟

برخی گمان می‌کنند که شیر یکی از انواع غذای مناسب گربه است که می‌توانند گربه خانگی خود را با آن تغذیه کنند. امکان دارد این تصور غلط به علت دیدن تصاویر کارتونی از گربه‌هایی ایجاد شده باشد که در کاسه شیر می‌خورند.

به هرحال این مسئله نباید شما را در غذا دادن به گربه و انتخاب غذای مناسب گربه سردرگم کند؛ زیرا گربه‌ها قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر و مواد لبنی نیستند و به همین علت، خوردن این مواد می‌تواند با ایجاد آسیب‌های جدی برای آن‌ها همراه باشد.

چه غذایی به گربه بدهیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که باید به گربه چه غذایی بدهیم، این قسمت از مقاله را حتما مطالعه کنید. انواع غذای گربه که در این قسمت نام برده می‌شوند در لیست موادی قرار دارند که برای غذا دادن به گربه مناسب هستند. از جمله مواد غذایی که می‌توانید برای غذا دادن به گربه خانگی خود از آن‌ها استفاده کنید، می‌توان به غذاهای تجاری آماده مانند غذاهای خشک بچه گربه و گربه بالغ و غذاهای کنسرو شده گربه اشاره کرد.

این غذا برای رده‌های سنی مختلف در بازار موجود هستند و شما می‌توانید با خرید آن‌ها بک منبع کامل و جامع از مواد مغذی مورد نیاز بدن گربه خود را در اختیار او قرار دهید. در خرید این مواد غذایی تجاری آماده حتما توجه کنید که از مواد غذایی باکیفیتی تهیه شده باشند. یکی از باکیفیت‌ترین و غنی‌ترین غذا، غذای گربه استوزی است.

همچنین شما می‌توانید گربه خانگی خود را با غذاهای خانگی که خودتان تهیه کرده‌اید تغذیه کنید. این غذاها باید حاوی مقادیر کافی پروتئین باشند و از گوشت قسمت‌های خوب بدن حیوانات تهیه شده باشند. توجه داشته باشید که تهیه این غذاها باید حتما تحت نظر دامپزشک انجام شود.

به گربه چه غذای خشکی بدهیم

یکی از مواردی که باید در رابطه با تهیه غذای مناسب گربه به آن توجه کنید، این است که گربه‌ها نباید در تمامی روزهای هفته با استخوان‌های پخته یا ماهی تغذیه شوند‌ ممکن است گربه شما علاقه زیادی به خوردن ماهی از خود نشان دهد؛ اما خوردن مداوم ماهی نه تنها برای گربه‌ها مفید نیست؛ بلکه می‌تواند بسیار مضر باشد و به بدن آن‌ها آسیب بزند.

شما می‌توانید در کنار رژیم غذایی گربه خود، به مقدار کم و برای تنوع از ماهی استفاده کنید. چنان‌چه حیوان خانگی شما علاقه زیادی به خوردن ماهی از خود نشان می‌دهد می‌توانید از غذاهای کنسرو شده با طعم ماهی برای تغذیه او استفاده کنید.

نحوه غذا دادن به بچه گربه

غذای خانگی مناسب گربه

در این قسمت ما به شما خواهیم گفت که اگر قصد تهیه غذای خانگی گربه را داشتیم باید به گربه چه غذایی بدهیم. بعضی‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند قیمت بالای غذای مخصوص گربه یا عدم اطمینان از کیفیت آن به تغذیه گربه خود با غذاهای خانگی روی بیاورند. دادن غذاهای خانگی به گربه اصول و قواعد خاصی دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها ممکن است به حیوان خانگی خود آسیب جدی وارد کنید.

غذایی که تهیه می‌کنید باید فاقد مواد لبنی و انواع غذاهای مضر برای گربه‌ها باشد. همچنین این غذای خانگی باید تمامی مواد مورد نیاز بدن گربه را از جمله مواد پروتئینی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و… تامین کند. مواد اولیه‌ای که در تهیه غذای خانگی گربه به کار می‌برید باید تازه و باکیفیت باشند. از آن‌جا که تهیه غذای خانگی برای گربه‌ها یک کار بسیار حساس است، بهتر است از قبل از هر اقدامی در این باره با دامپزشک صحبت کنید و از او بخواهید که دستوری برای پخت غذای خانگی گربه را متناسب با نیازهای حیوانتان در اختیار شما قرار دهد.

به گربه‌ های خیابانی چه غذایی بدهیم؟

گربه‌های خیابانی همانند سایر حیوانات تغذیه‌ای متفاوت از انسان‌ها دارند و باید با مواد غذایی به خصوصی که انرژی مورد نیاز بدن آن‌ها را تامین کرده و به رشد آن‌ها کمک می‌کنند، تغذیه شوند. در صورت نگهداری گربه خیابانی، باید به گربه چه غذایی بدهیم؟

غذای گربه خیابانی می‌تواند از میان غذاهای آماده‌ای مثل غذاهای خشک و غذاهای کنسرو شده انتخاب شود یا به صورت خانگی پخته و تهیه شود. غذاهایی که برای گربه‌های خیابانی تهیه می‌کنید، باید فاقد مواد غذایی شیرین باشند. غذاهایی که به گربه خیابانی خود می‌دهید، نباید خیلی سرد باشند.

غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی را پیش از دادن به گربه خیابانی حتما به خوبی بپزید تا از اسهال شدن احتمالی حیوان خانگی خود پس از خوردن آن‌ها جلوگیری کنید. مواد غذایی که گربه خانگی خود را با آن تغذبه می‌کنید باید با غذایی که به سگ‌ها می‌دهید متفاوت باشد؛ زیرا دادن غذای سگ به گربه‌ها مواد مغذی بدن گربه شما را تامین نمی‌کند و می‌تواند به سو تغذیه منجر شود.

به گربه‌ های خیابانی چه غذایی بدهیم

در هرحال انتخاب غذاهای آماده تجاری می‌تواند یک انتخاب خوب برای تغذیه کردن گربه‌تان باشد؛ زیرا این غذاها متناسب با نیارهای بدن این گربه‌ها در سنین مختلف تهیه می‌شوند و تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن گربه را در خود جای داده‌اند. برای تهیه غذای مناسب گربه خیابانی بهتر است با دامپزشک مشورت کنید و از او بخواهید تا غذاهایی مناسب با نیاز تغذیه‌ای گربه‌تان را به شما معرفی کند.

آیا دادن غذاهای تکراری می‌تواند برای گربه ‌ها ناخوشایند باشد؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا با وجود کامل و جامعه بودن غذاهای خشک می‌توانیم هر روز از آن‌ها برای تغذیه گربه خود استفاده کنیم؟ آیا خوردن مداوم این مواد غذایی می‌تواند برای حیوان خانگی ما تکراری و ناخوشایند به نظر برسد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گربه‌ها متوجه تکراری بودن غذایی که هرروز به آن‌ها می‌دهید نخواهند بود.

همه نژادهای گربه در یک ویژگی مشترک هستند و آن ویژگی، عدم تشخیص طعم‌های مختلف توسط گربه است. گربه‌ها نمی‌توانند مزه دو غذای مختلف را از یکدیگر تفکیک دهند و همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها از خوردن غذاهای تکراری هیچ‌گاه خسته نشوند. با این حال گربه‌ها چگونه به خوردن بعضی از مواد غذایی علاقه بیشتری دارند و از خوردن بعضی از غذاها اجتناب می‌کنند؟

گربه‌ها می‌توانند دو مزه شیرینی و تلخی را تشخیص دهند. همین موضوع سبب می‌شود که آن‌ها به خوردن بعضی از مواد غذایی تمایل بیشتری داشته باشند. در واقع، تنها این دو طعم ذائقه گربه‌ها را تعیین می‌کنند و موجب علاقه آن‌ها به خوردن یک ماده غذایی خاص می‌شوند.

سخن پایانی

پاسخ به این پرسش که باید به گربه چه غذایی بدهیم، یکی از چالش‌های همیشگی کسانی است که از این حیوان خانگی نگهداری می‌کنند. گربه‌ها موجوداتی دوست داشتنی هستند که در صورت انجام مراقبت مناسب از آن‌ها می‌توانند چندسال عمر کنند. همان طور که در این مقاله گفته شد، گربه‌ها در سنین مختلف نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند که شما باید به عنوان صاحب آن‌ها با این نیازهای توجه کنید. در صورت برطرف کردن این نیازها شما می‌توانید یک گربه سالم و سرحال داشته باشید که تا رسیدن به سن پیری عمر می‌کند.

همچنین نیازهای تغذیه‌ای گربه‌ها می‌تواند مطابق با نژاد آن‌ها متفاوت باشد. برای تهیه یک برنامه غذایی مناسب برای گربه خود می‌توانید با یک دامپزشک مشورت کنید. دامپزشک حیوان خانگی شما را معاینه می‌کند و مطابق با وزن و سن او غذاهایی را به شما پیشنهاد می‌دهد. همچنین اگر مایل به تغذیه گربه خود با غذاهای آماده هستید، بهتر است این غذاها را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید که غذاهایی باکیفیت عالی از برندهای شناخته شده را به شما عرضه می‌کنند. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشند و بتوانند شما را در مراقبت و نگهداری از حیوان خانگی‌تان کمک کنند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *