دسته ها

خوراکی‌ها و غذاهای مضر برای گربه را بشناسید

غذاهای مضر برای گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

اگر شما از گربه‌ها نگه‌داری می‌کنید، حتماً باید در مورد غذاهای مضر برای گربه اطلاعاتی داشته باشید. همانطور که میدانید گربه‎‌ها حیواناتی ایرادگیر هستند و هر چیزی را نمی‌خورند. در این شکی نیست که گربه‌ها باهوش هستند، اما این رفتار آن‌ها به معنی توانایی تشخیص خوب و بد نیست. دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های مختلف، یکی از مواردی است که در نگه‌داری از گربه با آن روبرو هستید.

حال که تصمیم گرفته‌اید از یک یا چند گربه نگه‌داری کنید، باید به فکر سلامتی آن‌ها نیز باشید. غذا یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. بنابراین در این مقاله از دیجی پت همراه ما باشید، تا با غذاهای مضر برای گربه آشنا شوید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

خوراکی مضر  گربه چیست؟

غذاهای مضر برای گربه، شامل مجموعه خوراکی‌هایی می‌شود که موجب بروز مشکلات پوستی و به ویژه موی آن‌ها شده و احتمال ابتلا به انواع مسمومیت را بالا می‌برد. گربه‌های خوش خوراک ممکن است بیش از بقیه به این مشکلات دچار شوند، چرا که احتمالاً از غذای روزانه شما نیز می‌خورند. در ادامه خواهیم دید که غذای گربه چه چیزهای باید باشد و نباشد!

 

غذاهای خطرناک برای گربه در بین سبزیجات و میوه‌ها

در بین غذاهای خطرناک برای گربه، از خانواده سبزیجات و میوه‌ها نیز موادی دیده می‌شود. شاید به دلیل گوشت‌خوار بودن گربه‌سانان تصور کنید، هیج یک از سبزیجات و میوه‌ها برای گربه مناسب نیست، اما وجود دارند مواردی که می-توانید در برنامه غذایی گربه بگنجانید. در این مقاله بحث درمورد غذاهای مضر برای گربه است، به همین دلیل به معرفی این موارد خواهیم پرداخت.

 

   • خانواده پیازها شامل پیاز، سیر و موسیر

این خانواده از سبزیجات به هیچ عنوان نباید در رژیم غذایی گربه باشد، چرا که موجب آسیب‌ رسیدن به گلوبول‌های قرمز خون گربه و نهایتاً منجر به کم‌خونی می‌شود. اگر گربه تصادفی یا یک بار آن هم به مقدار کم از این مواد استفاده کند، مشکلی پیش نخواهد آمد، اما استفاده آن به صورت معمول در دراز مدت باعث بیماری خواهد شد. بنابراین بهتر است از غذای خود به گربه ندهید، چرا که تقریباً تمام غذاهای ایرانی با پایه پیاز طبخ می‌شوند.

   • انگور و فرآورده‌های آن

انگور از میوه های بسیار مفید برای انسان است، اما برای گربه‌ها آنقدر مضر است که می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی شود. بعضی گربه‌ها پس از مصرف انگور یا کشمش، علائمی نشان نمی دهند، با این حال بسیاری دیگر، علائمی مانند بیش فعالی و استفراغ مکرر از خود نشان می‌دهند.

 

غذاهای ممنوعه برای گربه در بین تنقلات

گفتیم که بسیاری از آن چه ما می‌خوریم، از غذاهای مضر برای گربه است. تنقلات یکی از مهم‌ترین‌های این گروه از مواد غذایی هستند. خوردن آن‌ها برای انسان‌ها جالب است و از طعم آن لذت می‌برند، اما نباید، گربه‌ها را در این لذت سهیم کنید، چرا که درمان بیماری‌های ناشی از آن بسیار دشوار خواهد بود و در برخی موارد برای درمان امیدی نیست.

غذاهای ممنوعه برای گربه

 

احتمالاً نام تئوبرومین را نشنیده‌اید. این ترکیب شیمیایی مشابه کافئین است که باعث نشاط‌آوری می‌شود. این ماده در تنقلاتی که شکلات دارند وجود دارد. خوب است بدانید که اگر گربه‌ها از آن مصرف کنند، دچار تشنج و آریتمی قلبی خواهند شد. این ماده آن‌قدر مضر است که در طی چند روز پس از مصرف می‌تواند موجب مرگ شود.

علاوه‌بر تئوبرومین، باید نگران زایلیتول یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز باشید. این ماده در بسیاری تنقلات مانند آدامس و آبنبات یافت می‌شود. مصرف آن جریان انسولین خون گربه را مختل کرده و موجب افت قند نارسایی کبد می‌شود. بنابراین تنقلات از غذاهای ممنوعه برای گربه‌ها هستند.

 

غذای غیرمجاز برای گربه در بین لبنیات و پروتئین‌ها

گوشت‌خوار بودن گربه، دلیل موجهی برای استفاده از هر نوع گوشت و پروتئین در رژیم غذایی آن نیست. همچنین به این دلیل که شیر از غذاهای محبوب بچه گربه‌ها است، نمی‌توان به این نتیجه رسید که برای گربه‌های بالغ نیز مناسب است. بنابراین بدانید که حتی در بین غذاهای به ظاهر مفید نیز، موارد خطرناک یافت می‌شود. در مقاله ای جداگانه تحت عنوان “به گربه چه غذایی بدهیم؟” ب این موضوع به طور کامل پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید:  12 علت غذا نخوردن گربه و راه حل آن

   • لبنیات

سیستم گوارش گربه‌های بالغ برعکس بچه گربه‌ها، توانایی هضم لبنیات را ندارد. مصرف این مواد برای گربه-های بالغ مشکلات گوارشی ایجاد خواهد کرد، که اگر چه کشنده نیست، اما نهایتاً به بیماری منجر می‌شود. برخی گربه‌ها ممکن است به خوردن لبنیاتی مثل ماست و پنیر علاقه نشان دهند، در این صورت می‌توانید از لبنیات پروبیوتیک کم‌چرب و بدون نمک استفاده کنید.

   • گوشت‌ها

استخوان اولین موردی است که باید به آن توجه کنید. وجود استخوان در غذای گربه می‌تواند موجب خفگی یا خراش در سیستم گوارش آن شود. پس از استخوان باید به وجود چربی دقت کنید. چربی در هر دو حال پخته و خام برای دستگاه گوارش گربه مضر است و می‌تواند موجب اسهال شود. بهتر است خوراکی هایی مانند غذای پوچ گربه را جایگیزن این نوع غذاها نمایید.

   • ماهی و گوشت خام

تیامین و خانواده ویتامین B برای گربه ها ضروری است. گوشت خام و ماهی می‌تواند این ویتامین‌ها و مواد مغذی را از بین برده و اثر آن‌ها را خنثی کنید. اثرات کمبود ویتامین‌های خانواده B منجر به آسیب‌های جدی سیستم عصبی و تشنج در گربه‌ها خواهد شد.

این به دلیل آنزیم‌هایی است که در گوشت خام و ماهی خام وجود دارد. همچنین تخم مرغ خام نیز به همین ترتیب موجب نقصان ویتامین می‌شود. علاوه‌ بر این تخم مرغ خام می‌تواند عامل بروز باکتری سالمونلا شود. بنابراین هرگز، هیچ گوشتی را نپخته به گربه ندهید، حتی سنگدان مرغ که از غذاهای مفید برای گربه است.

   • جگر

جگر مورد بعدی از خانواده پروتئین‌ها است که مصرف زیاد آن با ایجاد مسمومیت ویتامین A بیماری‌های استخوانی ایجاد می-کند. درواقع جگر غذای بدی نیست و می‌توانید به گربه بدهید، اما نباید درصد بالایی از رژیم غذایی گربه را تشکیل دهد. چرا که مصرف بلند مدت آن مشکل‌ساز خواهد بود.

   • تن ماهی

تن ماهی نیز از آن دسته از مواد غذایی است که استفاده طولانی مدت آن موجب بروز بیماری می‌شود. این موضوع برای انسان نیز وجود دارد. شما نمی‌توانید هرروز تن ماهی بخورید و بعد از گذشت چند مدت بیمار نشوید. البته باید بگوییم که تن ماهی مخصوص گربه نیز وجود دارد، که مواد مغذی لازم را دارا می‌باشد. با این حال به دلیل وجود مواد نگه‌دارنده استفاده از هر نوع تن ماهی در طولانی مدت برای گربه مضر است.

غذای غیرمجاز برای گربه در بین لبنیات و پروتئین‌ها

غذای سایر حیوانات مانند سگ

غذای سگ نیز شامل ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگری است که با خرید غذای گربه رفلکس این موارد به طور کامل پوشش داده می‌شود، اما شیوه تهیه و نحوه فرآوری و نبود برخی ویتامین‌ها، آن را به غذای غیرمجاز برای گربه تبدیل کرده است. چنانچه گربه‌ها بیش از اندازه از غذای سگ استفاده کنند، دچار سوء‌تغذیه خواهند شد.

داروهای انسانی، خطرناک و ممنوعه

اگر گربه‌ای از داروهای انسانی استفاده کند، به احتمال زیاد دچار مسمومیت خواهد شد. حتماً دیده‌اید که روی بسته داروها اخطار داده شده، آن را از دسترس کودکان دور نگه-دارید. این کار را باید برای گربه‌ها نیز انجام دهید.

گربه‌ها حیواناتی کنجکاو هستند که به هرجایی سرک می‌کشند. همین امر ممکن است منجر به مصرف دارو شود. بنابراین آن‌ها را در محلی غیرقابل دسترس نگه‌دارید. همچنین هرگز بدون تجویز دارویی به گربه ندهید، به ویژه اگر داروی مخصوص انسان باشد. حتی استفاده از مسکن‌های ساده مانند استامینوفن نیز ممکن است منجر به مرگ گربه‌ها شود. از قراردادن وسایل دیگری مانند برس مخصوص گربه در کنار وی نیز خودداری نمایید.

 

ادویه و نمک

در بین مواد خوراکی مجاز برای گربه‌ها، نام برخی غلات، سیب-زمینی و میوه‌ها به چشم می‌خورد. این مواد می‌توانند درصدی از رژیم غذایی گربه را به خود اختصاص دهند، با این حال تنها زمانی مجاز هستند، که هیچ گونه، نمک و ادویه‌ای نداشته باشند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

کافئین، ماده مرگبار!

اگر از غذاهای روزمره خود به گربه نیز می‌دهید، مطمئن شوید که به هیچ عنوان قهره، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکند. کافئین ماده‌ای است که این نوشیدنی‌ها را برای گربه مرگبار می‌کند. علائمی که با مصرف آن در گربه مشاهده خواهید کرد، شامل بی‌قراری، تنفس سریع، تپش قلب بالا، لرزش‌های عضلانی و بیهوشی است.

 

خمیر به ویژه خمیرهای ورنیامده

اگر از آن دسته افرادی هستید که نان و شیرینی درست می‌کنید، مطمئن شوید که گربه شما از خمیر نخورد. می‌دانیم که خمیر مناسب برای بسیاری از نان‌ها و شیرینی‌ها باید چند ساعت استراحت کرده تا اصطلاحاً ور بیاید. اگر گربه پیش از این استراحت خمیر بخورد، فرآیند ورآمدن در معده او صورت خواهد گرفت و باعث بروز درد و مشکلات گوارشی خواهد شد. به طور کلی خوردن خمیر مضر است و نباید در دسترس گربه قرار بگیرد.

انواع چربی‌ها

خوردن چربی، به سیستم گوارش گربه آسیب می‌زند و موجب اسهال می‌شود. به همین دلیل از دادن هرنوع چربی به گربه خودداری کنید. این چربی می‌تواند روغن به شکل مستقیم، چربی گوشت و حتی برخی میوه‌ها مانند آووکادو یا دانه-های چرب دیگر باشد.

بیشتر بخوانید:  خوراکی‌ها و غذاهای مضر برای گربه را بشناسید

در گربه خود عادت غذایی مناسب ایجاد کنید

حال که به این جا رسیدیم، ممکن است بخواهید برخی از غذاهای مضر برای گربه که تا به حال در رژیم غذایی حیوان خانگی شما بوده را حذف کنید. اگر شروع به این کار کرده‌اید ولی گربه شما از غذای جدید استقبال نمی‌کند و با حالت قهر از خوردن غذا امتناع می‌کند، می‌توانید غذای جدید را با کمی از غذای قبلی مخلوط کرده و کم کم درصد ان را افزایش دهید، تا برای مثال در عرض دو هفته عادت جدید را بپذیرد.

به هر حال شما مسئولیت یک موجود زنده را پذیرفته‌اید و باید برای حفظ سلامت او نهایت تلاش خود را بکنید. همچنین میزان غذای گربه در روز را کنترل کنید ومراقب پرخوری او باشید.

همان طور که انسان‌ها با خوردن زیاد از حد دچار چاقی و بیماری دیابت می‌شوند، گربه‌ها نیز چنین هستند. چاقی بیش از حد منجر به اختلالات جسمانی و حرکتی می‌شود و با اضافه شدن دیابت مشکل دو چندان خواهد شد. بنابراین باید با توجه به سن گربه و میزان تحرک آن، رژیم مناسب را تهیه و تنظیم کنید.

اقدامات لازم بعد از آن که گربه از غذاهای ممنوعه خورد چیست؟

نگرانی طبیعی است، اما در وهله اول باید خونسردی خود را حفظ کنید. همیشه سعی کنید شماره تماس یک بیمارستان یا مرکز شبانه‌روزی را داشته باشید. حال باید با پزشک تماس گرفته و از او کمک بخواهید. اگر مشکل جدی نباشد ممکن است با راهنمایی تلفنی، رفع شود. در غیر این صورت باید به بیمارستان مراجعه کرده و روال درمان را طی کنید.

 

سخن پایانی

وقتی پذیرفته‌اید از یک حیوان نگه‌داری کنید، باید نهایت توجه را به حفظ امنیت و سلامت آن داشته باشید. به این منظور باید بدانید که بیشتر مواد غذایی موجود در آشپزخانه برای گربه‌ها مضر هستند. بنابراین خوب است، بتوانید آن‌ها را از آشپزخانه دور نگه‌دارید، یا با آموزش، به آن‌ها یاد بدهید که فقط از ظرف خود غذا بخورند. همچنین ممکن است شب‌ها که شما خواب هستید، گربه‌ها بیدار شوند و به گوشه و کنار سرک بکشند.

بنابراین بهتر است برخی خوراکی‌های خطرناک را در جایی خارج از دسترس پنهان کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود آن چه می‌خورند را مدیریت کنید. مراجعه مستمر به دامپزشک، می‌تواند از بسیاری مشکلات پیش‌گیری کند، بنابراین این کار را در برنامه خود قرار دهید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *