دسته ها

میزان غذای گربه در روز چقدر است؟

میزان غذای گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گربه‌ها جزء محبوب‌ترین حیوانات خانگی هستند و شیوه مراقبت از آن‌ها برای والدین اهمیت زیادی دارد. اگر به درستی از گربه‌های خود مراقبت نکنیم، آن‌ها زیبایی و جذابیت خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین اهمیت دادن به شیوه‌ مراقبتی گربه، جزء وظایف هر کسی است که مسئولیت نگهداری از چنین حیوانی را برعهده گرفته؛ اما در کنار تمام نیازهای مراقبتی گربه، حجم غذای گربه، باید به اندازه مواد موجود در غذا مورد توجه قرار بگیرد.

اگر رژیم غذایی گربه نامناسب باشد، اضافه وزن یا کمبود وزن آن را به دنبال داشته که در نهایت به بروز بیماری و اختلال می‌انجامد. پس برای این که میزان غذای گربه خود را تشخیص دهید، تا انتهای این مطلب را با ما همراه بمانید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

مقدار غذای گربه در روز

ابتدا برای این کار، باید برنامه مشخصی برای رژیم غذایی گربه داشته باشید؛ یعنی ظرف خاصی را در نظر بگیرید که همه‌ی اعضای خانواده غذا را در آن ظرف برای گربه قرار دهند. در این صورت، مقدار غذا کاملاً مشخص بوده و از زیاد یا کم غذا دادن به گربه جلوگیری می‌شود. اما این که چه ظرفی را برای این امر در نظر گرفته و در کل، میزان غذای گربه‌مان را چگونه تنظیم کنیم، بهتر است بدانید که این امر به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • نژاد گربه
  • سن گربه
  • متابولیسم گربه
  • مقدار تحرک گربه
  • وزن گربه

چند وعده در روز به گربه غذا بدهیم؟

تمام این موارد در تنظیم رژیم غذایی گربه نقش دارند. به همین خاطر، بهترین راهنما برای تنظیم برنامه غذایی گربه، توصیه‌های دامپزشک خواهد بود؛ اما اگر به هر دلیلی به دامپزشک دسترسی ندارید، می‌توانید براساس مقدار وزن گربه‌تان، از برنامه‌ی زیر پیروی کنید:

  • گربه با وزن 2 الی 3 کیلوگرم: (30 الی 40 گرم غذا در روز)
  • گربه با وزن 4 الی 5 کیلوگرم: (45 الی 65 گرم غذا در روز)
  • گربه با وزن 6 الی 8 کیلوگرم: (65 الی 95 گرم غذا در روز)

اگر حس می‌کنید گربه‌تان اضافه وزن دارد، از حداقل مقادیر اعلام شده استفاده کنید. همچنین اگر گربه‌تان کمبود وزن دارد و بسیار لاغر است، از حداکثر مقدار اعلام شده برای غذا دادن به آن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای گربه خیابانی چیست؟ | قیمت و خرید غذای گربه خیابانی

چند وعده در روز به گربه غذا بدهیم؟

برای تعیین مقدار مناسب غذا برای گربه در روز، می‌توانید از سه گزینه‌ای که قبلاً عنوان کردیم استفاده کنید؛ اما این مقدار را در چند وعده به گربه بدهیم؟!

برای پاسخ این سؤال، باید شرایط زندگی خود را در نظر بگیرید. باید بدانید که شما به عنوان صاحب گربه، چند وعده در روز می‌توانید به گربه خود غذا بدهید. به صورت کلی، گربه‌ها در روز به حداقل دو وعده غذایی نیاز دارند. اما با توجه به این که برخی از گربه‌ها غذای روزانه خود را در دو وعده تمام نمی‌کنند، شما می‌توانید مقدار غذای روزانه آن را در وعده‌های بیشتری به آن بدهید (صبحانه – نهار- عصرانه – شام – قبل از خواب).

همچنین در مورد بچه‌گربه‌ها، برخی‌ها توصیه می‌کنند که غذای فراوان را در تمام طول روز در اختیار آن‌ها قرار دهید. اما این توصیه نمی‌تواند درست باشد، چرا که بچه‌گربه به پرخوری و سریع‌خوری عادت می‌کند. پس بهتر است میزان غذای بچه گربه در روز به وعده‌های متعدد و مقادیر کمتر تقسیم شود تا این حیوانات حساس و کوچک دچار هیچ مشکلی نشوند. لازم به ذکر است که نباید هرگز بین وعده‌های غذایی گربه بیشتر از 12 ساعت فاصله باشد.

چگونه بفهمیم که گربه‌مان اضافه وزن دارد؟

اگر نسبت به میزان غذای گربه‌تان مطمئن نیستید و حس می‌کنید که مقدار آن کم یا زیاد است، حتماً وزن ایده‌آل گربه خود را پیدا کرده و هر دو هفته یک‌بار گربه را وزن کنید تا نسبت به زیاد یا کم شدن وزن آن، اطلاع پیدا کرده و میزان غذای گربه را طبق آن دوباره تنظیم کنید.

میزان غذای گربه چاق

به‌صورت کلی، وزن ایده‌آل برای گربه‌های نژاد متوسط بین 4 تا 5 کیلوگرم است. گربه‌های نژاد کوچک، می‌توانند وزن ایده‌آلی برابر با 2 الی 5/2 کیلوگرم داشته باشند. گربه‌های نژاد بزرگ نیز با داشتن وزن 10 الی 11 کیلو، هیکل ایده‌آلی خواهند داشت. شما می‌توانید بسته به نژاد گربه خود، مقدار وزن ایده‌آل آن را محاسبه کرده و با وزن کردن‌های پی‌در‌پی، از چاقی یا لاغری آن‌ها جلوگیری کنید.

آب در برنامه غذایی گربه

آب در رژیم غذایی گربه نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر گربه به اندازه کافی آب ننوشد، پوست، مو، اندام‌های داخلی، به‌ خصوص کلیه‌های آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. پس دادن مقدار کافی آب در روز به گربه‌ها ضروری است. به صورت کلی، گربه‌ها در برابر هر یک کیلوگرم از وزن خود، روزانه به 40 الی 60 گرم آب نیاز دارند. یعنی یک گربه سه کیلویی، باید در طول روز بین 120 تا 180 گرم ( میلی لیتر) آب بنوشد.

البته مقدار آبی که گربه می‌نوشد، به نوع و مقدار غذایی که گربه مصرف می‌کند نیز بستگی دارد. غذاهای خشک 10 درصد آب دارند و غذاهای کنسروی و مرطوب هم دارای حدود 80 درصد آب هستند. اگر گربه شما اکثراً از غذای خشک گربه تغذیه می‌کند، باید آب بیشتری را در اختیار آن قرار دهید. اما مصرف زیاد آب به همراه غذاهای کنسرویی، توصیه نمی‌شود. در هر صورت، همیشه آب کافی و تمیز را در اختیار گربه‌تان قرار دهید تا در تمام طول روز از آن بنوشد.

میزان آب در غذای گربه

چگونه گربه‌ را برای نوشیدن آب ترغیب کنیم؟

گاهی گربه‌ها غذای خشک خود را تمام کرده، اما از نوشیدن آب به همراه آن امتناع می‌کنند. برای ترغیب کردن گربه‌ها به نوشیدن آب، بهتر است که از آب‌های روان و فواره‌ای استفاده شود. گربه‌‌ها عاشق آب‌هایی هستند که به‌صورت قطره‌ای یا فواره‌ای از یک لوله باریک یا از یک ارتفاع پایین می‌آید. بنابراین شما می‌توانید از یک ظرف مخصوص فواره‌دار برای آب دادن به گربه استفاده کنید.

همچنین برخی از گربه‌ها دوست ندارند که آب سنگین مصرف کنند. بنابراین اگر آب محل زندگی شما رسوب زیادی دارد، آب مقطر یا آب معدنی را در اختیار گربه‌تان قرار دهید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

نحوه غذا دادن به گربه

هرگز در تعیین مقدار غذای گربه خود، تمام غذای روزانه آن را به‌صورت غذاهای خشک تجاری در نظر نگیرید؛ چراکه صرف مصرف غذاهای خشک، در درازمدت کلیه این حیوان را دچار آسیب می‌کند. پس سعی کنید همیشه ترکیب مناسبی از غذاهای خشک و کنسرویی و غذای مکمل گربه را در کنار هم به او بدهید. گربه‌ها برای شادابی و زیبایی پوست و موی خود، به آمینواسیدهای خاصی نیاز دارند که تنها در پروتئین‌های حیوانی قوی یافت می‌شود.

پس همیشه، ضمن توجه به میزان غذای گربه، برند و کیفیت غذای گربه‌ها را نیز در نظر داشته باشید. اگر نوع غذا و میزان غذای گربه در یک حالت متعادل و غنی قرار بگیرند، قطعاً گربه شما در تمام طول عمر خود، سالم و شاداب خواهد بود.

سخن پایانی

میزان غذای گربه به‌صورت روزانه اهمیت بسیاری دارد. شاید تصور کنید که اگر در تغذیه گربه خود سخت‌گیری نکرده و در تمام طول روز غذا را در اختیار آن قرار دهید، گربه راضی و تپلی خواهید داشت؛ اما این تصور درست نیست؛ چراکه اضافه وزن، نه تنها گربه شما را زیبا و جذاب نمی‌کند، بلکه باعث بروز بیماری‌های مختلف در بدن این حیوان خانگی می‌شود. پس به‌ جای چاق کردن گربه، از نژادهایی مراقبت کنید که به‌صورت ذاتی جذاب و تپل هستند. همچنین مقدار غذای گربه را با توجه به وزن و دیگر فاکتورهای نامبرده تنظیم کرده و از دادن میزان غذای کمتر یا بیشتر به آن، خودداری کنید.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *