دسته ها

مهم‌ترین موارد درباره نگهداری دندان سگ‌ ها

دندان سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

تحقیقات پزشکی اثبات کرده است بیماری دندان سگ، یکی از بیماری‌های شایع در میان سگ‌ها است؛ برای مثال بیماری پریودنتال، یکی از بیماری‌های مربوط به دندان است که 80 درصد سگ‌ها به آن مبتلا می‌شوند. متأسفانه تنها روی 7 درصد سگ‌ها مراقبت‌های دندان و نظافت آن به‌طور مرتب انجام می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند علت افتادن دندان سگ بالغ یا علت سیاه شدن دندان سگ به‌خاطر پیری است، اما باید گفت این امر نشانه بروز بیماری دندان است. برای مراقبت بهتر از دندان‌های سگ مهم است با شکل دندان‌های سگ و چگونگی حفظ سلامت دندان آن آشنا باشید. در ادامه مطلب، با مواردی درباره بیماری‌های دندان سگ و نشانه‌های آن بیشتر آشنا خواهید.

بیشتر بخوانید:  شایع‌ترین بیماری‌های سگ را بشناسید!

سگ‌ها چگونه به بیماری‌های دندانی مبتلا می‌شوند؟

بیماری‌های دندان سگ، دقیقاً مانند انسان‌ها با ایجاد پلاک و تمیز نکردن آن ایجاد می‌شود.‌ با غذا خوردن، ذرات غذا، باکتری و بزاق به دندان سگ می‌چسبند و لایه‌ای از پلاک را تشکیل می‌دهند. به‌مرور این پلاک‌های روی دندان ضخیم‌تر شده و سبب بوی بد دهان سگ و التهاب لثه در سگ می‌شوند. اگر این مشکل درمان نشود سبب خونریزی، علائم درد در سگ و افتادن دندان و درنهایت سبب بیماری قلبی، کبدی و کلیوی در سگ‌ها خواهد شد که این تجربه‌ای بسیار دردناک و ناراحت‌کننده برای هر سگی است؛ بنابراین توصیه می‌شود به‌طور مرتب به دندانپزشکی سگ مراجعه کنید؛ چون ممکن است سگ شما از مشکل دندان رنج ببرد و هیچ نشانه مشخصی نداشته باشد.

نشانه‌های بیماری‌های دندانی در سگ‌ها

آیا دهان سگ شما بوی بدی دارد؟ شاید به نظر شما این امری طبیعی باشد، اما باید گفت بوی بد دهان در سگ‌ها خیلی طبیعی نیست و نشانه بیماری جدی است. البته ممکن است خوردن چیزهای عجیب و غریب سبب بوی بد دهان سگ شود، اما بیشتر اوقات ممکن است به‌دلیل تجمع پلاک‌ها روی دندان باشد. در ادامه با نشانه‌های بیماری دندان در سگ بیشتر آشنا خواهید شد.

  • تغییر رنگ و ایجاد پلاک و جرم روی دندان‌ها

دندان‌های سالم سگ باید مانند دندان سالم انسان سفید باشد. دندان‌هایی که تیره و لکه‌دار هستند باید تمیز شوند. اگر دندان‌های سگ شما تیره و زرد به ‌نظر می‌رسد حتماً در اولین فرصت به دندان‌پزشک سگ مراجعه کنید.

  • قرمزی یا التهاب لثه (ژنژیویت)

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های وجود بیماری‌های دندان در سگ قرمز بودن و التهاب لثه است. اگر لثه‌های سگ شما متورم و حساس است این وضعیت برای این حیوان خانگی بسیار دردناک خواهد بود و درصورت درمان نشدن ممکن است سبب از دست دادن دندان در سگ‌ها شود.

نشانه‌های بیماری‌های دندانی در سگ‌ها

  • مشکل در غذا خوردن یا از دست دادن اشتها

هر فردی که سگ دارد می‌داند این حیوانات خانگی عاشق غذا خوردن هستند. اگر مشاهده کردید اشتهای سگ شما کم شده است، میل زیادی به غذا خوردن نشان نمی‌دهد و هنگام خوردن غذاهای خشک از یک طرف دهان غذا را می‌جود باید این نشانه‌ها را جدی بگیرید. اگر هر نشانه غیرعادی و کم‌اشتهایی هنگام غذا خوردن سگ یا غذا نخوردن سگ را مشاهده کردید به دندان‌پزشک سگ مراجعه کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • ناراحتی، توده یا خونریزی در اطراف دهان

وجود بیماری دندان و لثه در سگ‌ها از نشانه‌های بیماری در دهان بوده و درنهایت ممکن است سبب رشد تومورهای دهان مانند اپولیس شود. اگر این توده‌ها جلوی دهان باشد دیدن و تشخیص آن آسان‌تر خواهد بود.

  • تورم زیر چشم

گاهی ‌اوقات نشانه‌های بیماری‌های دندانی در سگ‌ها، خود را در اعضای دیگر بدن نشان می‌دهد؛ برای مثال وجود عفونت و شکستگی دندان‌ها سبب آبسه و تورم در زیر چشم سگ‌ها می‌شود که برای درمان این مشکل، دندان‌پزشک بهترین روش درمان را توصیه می‌کند.

  • محصولات دندانپزشکی سگ را بخرید

همه می‌دانید مراقبت از دندان‌های سگ مهم است. بررسی منظم این نشانه‌های بیماری‌های دندانی و اجرای برنامه‌های روزانه دندانپزشکی به‌سرعت سلامت دندان سگ شما را تسریع کرده و از ابتلا به بیماری‌های دندانی در سگ جلوگیری می‌کند.

 بیماری‌های دندان سگ

هنگامی که دامپزشکان درباره بیماری‌های دندان سگ صحبت می‌کنند، بیشتر به التهاب لثه و پریودنتیت اشاره می‌کنند. ژنژیویت نوعی التهاب لثه است که معمولاً نتیجه تجمع باکتری‌های حاوی پلاک در اطراف خط لثه دندان‌هاست، اما می‌تواند با برخی ویروس‌ها و سایر بیماری‌ها نیز ایجاد شود.

پیشگیری و درمان التهاب لثه، روش کلیدی برای کنترل سلامت دندان سگ شماست. پریودنتیت همان چیزی است که اگر التهاب لثه سگ درمان نشود اتفاق می‌افتد. باکتری‌هایی که سبب التهاب لثه می‌شوند به زیر خط لثه حمله می‌کنند و درنتیجه التهاب و آسیب بیشتری به بافتی که دندان را به لثه متصل می‌کند، وارد می‌شود و به لق شدن دندان‌ها و درنهایت افتادن دندان سگ بالغ می‌انجامد.

 بیماری‌های دندان سگ

بیماری‌های دندانی در سگ‌ها چقدر شایع است؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، بیماری دندان سگ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پزشکی است. به‌طور تقریبی بیش از 80 درصد سگ‌های بالای سه سال دارای بیماری فعال دندانی هستند. بسیاری از این نشانه‌های بیماری دندان در سگ ‌مشاهده نمی‌‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود با دیدن کوچک‌ترین نشانه غیرعادی در سگ به دندان‌پزشک سگ خود مراجعه کنید.

سگ و بیماری پریودنتال

سگ‌های مبتلا به بیماری پریودنتال در مراحل اولیه بیماری خود، نشانه‌های مشخصی ندارند. با این ‌حال هنگامی که بیماری پریودنتال سگ پیشرفت کند، علائم آن درد مزمن، افتادن دندان و فرسایش لثه خواهد بود. در سگ‌های نژاد کوچک، بیماری پریودنتال پیشرفته اغلب سبب شکستگی فک می‌شود.

ایجاد بیماری پریودنتال در سگ‌ها نیز با تغذیه و رژیم غذایی نامناسب در برخی سگ‌ها همراه است. سایر عواملی که ممکن است در ایجاد بیماری پریودنتال در سگ‌ها نقش داشته باشد می‌تواند شامل اسباب‌بازی‌های کثیف و ‌مراقبت ناکافی از دندان‌ها باشد.

بیماری پریودنتال از سگ به سگ دیگر قابل انتقال است.  این امر سبب می‌شود خانواده‌هایی که چندین سگ دارند، بیشتر مستعد این بیماری شوند؛ به‌خصوص زمانی که سگ‌ها کاسه مشترک دارند. همان‌طور که قبلاً گفته شد، باکتری‌ها می‌توانند از سگ به انسان منتقل شوند. اگر تماس بزاق روی حفره دهان یا اطراف آن وجود داشته باشد، این امر سبب خطر بالاتر انتقال باکتری از سگ به صاحب می‌شود. باکتری‌ها از حفره دهان سگ به صاحب سگ می‌توانند روزانه از طریق تماس نزدیک منتقل شوند.

 نکاتی برای مراقبت از دندان سگ‌ها

برای نظافت دندان سگ‌های بزرگ می‌توانید از مسواک معمولی انسان استفاده کنید. برای دندان سگ‌های کوچک، بهتر است از مسواک کودک یا برس سرانگشتی استفاده کنید. مسواک زدن دندان‌های سگ، شبیه مسواک زدن دندان‌های خودتان است. فقط مسواک را خیس کنید و یک لایه خمیر دندان روی مسواک بزنید. سپس دندان‌های سگ خود را مسواک بزنید. اگر سگ شما به شما اجازه نمی‌دهد داخل دندان‌هایش را مسواک بزنید، اشکالی ندارد. پس از اتمام مسواک زدن، نیازی به شست‌وشوی خمیر دندان از دهان آن‌ها نیست.

سعی کنید 2 تا 3 روز در هفته دندان‌های سگ خود را مسواک بزنید، اما اگر وقت دارید و سگ شما از آن لذت می‌برد، مسواک زدن روزانه دندان‌های او بهتر است! اگر نگران هستید سگتان درصورت مسواک زدن ممکن است شما را گاز بگیرد، از این کار اجتناب کنید و درعوض موارد زیر را امتحان کنید:

پودر دندان را به وعده‌های غذایی سگ خود اضافه کنید

پودر دندان سگ پودری طعم‌دار است که به رشد باکتری سالم در دهان سگ کمک می‌کند و سبب از بین بردن پلاک دندان می‌شود. زمان مصرف این پودر بعد از هر وعده غذایی سگ است و از ایجاد جرم و پلاک دندان سگ شما جلوگیری می‌کند.

استفاده از دهانشویه

نیازی به آموزش غرغره کردن برای سگ نیست. فقط مقداری از دهان‌شویه بهداشتی را به کاسه آب اضافه کنید یا روی لثه‌های سگ بزنید. این کار به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

بیماری‌های دندانی در سگ‌ها چقدر شایع است

رژیم غذایی مناسب

از دادن غذاهای شیرین یا نشاسته‌ای به سگ خودداری کنید. این‌ها سبب رشد باکتری می‌شوند که می‌تواند به پوسیدگی دندان بینجامد. همچنین تغذیه سگ‌ها با غذای خشک پیشنهاد می‌شود. سگ‌هایی که این نوع غذا را می‌خورند کمتر در بزرگ‌سالی از بیماری‌های دندانی رنج می‌برند. به این دلیل که بافت سخت کیبل به حذف پلاک دندان کمک کرده و از تجمع غذا و باکتری در اطراف خط لثه جلوگیری می‌کند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ رویال کنین به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سگ‌ها را برای معاینات منظم ببرید

هیچ‌کس به‌اندازه دام‌پزشک شما صلاحیت تمیز کردن دندان‌های سگتان را ندارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود درصورت مشاهده کوچک‌ترین مشکلی به دندان‌پزشک سگ مراجعه کنید.

نحوه مسواک زدن دندان‌های سگ

سعی کنید سگ خود را با تمیز کردن دندان‌هایش از همان سنین اولیه آشنا کنید تا این تجربه جزئی از برنامه روزانه این حیوان باشد. برای شروع تمرین مسواک زدن، زمانی را انتخاب کنید که سگ شما حال خوب و آرامی دارد. در ادامه مسواک زدن را به‌آرامی انجام دهید. مدت مسواک زدن را کوتاه نگه دارید و هنگامی که احساس کردید سگ شما حس خوبی ندارد آن را متوقف کنید. در ادامه با نحوه مسواک زدن بیشتر آشنا خواهید شد:

  • گونه سگ خود را به‌آرامی به و عقب نوازش کنید تا عادت کند دست شما کنار دهانش باشد. شما این کار را برای دو تا سه روز قبل از ادامه مرحله بعدی انجام دهید.
  • در ادامه خمیر دندان را روی انگشت خود وارد کنید و به سگتان اجازه دهید آن را لیس بزند.
  • بعد از اینکه سگ شما نشان داد از طعم خمیردندان لذت می‌برد، شروع به کشیدن انگشت خود در امتداد داخل دهانش کنید.
  • اگر سگ شما در موقعیت راحت بود و به شما اجازه داد این کار را انجام دهید، پس از چند روز می‌توانید مسواک را معرفی کرده و به سگ خود اجازه دهید با خمیر دندان سگ، مسواک را لیس بزند؛ البته مسواک را در دهانش نگذارید.
  • حالا وقت آن است که مسواک زدن دندان سگ را شروع کنید. به‌آرامی آغاز کنید و با هدف قرار دادن دندان‌های جلو، ابتدا باید به‌طور منظم توقف کنید تا سگ مسواک را لیس بزند.
  • وقتی سگ شما اجازه داد، می‌توانید دندان‌های جلو و نیش را مسواک بزنید. می‌توانید روی دندان‌های عقب حرکت کرده و روند مسواک زدن سگ را تکرار کنید.
  • بعد از چند هفته از انجام این مراحل، باید بتوانید دندان سگ خود را به‌آرامی و بدون دردسر مسواک بزنید. اگر سگ مسن‌تری دارید برای مسواک زدن دندان او ناامید نشوید. زمان طولانی‌تر نیاز است، اما همچنان می‌توانید آموزش دهید که او مسواک زدن را بپذیرید.

غذاها، جویدن‌ها و درمان‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به آب و دهان‌شویه‌ها اضافه شود و به حذف پلاک‌ها کمک کند، اما باید گفت مسواک زدن روزانه دندان‌های این حیوانات خانگی بهترین راه برای سلامت دندان‌های آن‌هاست. اگر به نظر می‌رسد دندان‌های سگ شما پلاک زیادی دارند، باید این موضوع را با دام‌پزشک خود بررسی کنید؛ زیرا ممکن است سگ شما به مراقبت حرفه‌ای نیاز داشته باشد.

نحوه مسواک زدن دندان‌های سگ

علائم افتادن دندان توله‌سگ

اغلب هیچ نشانه آشکاری از افتادن دندان در سگ‌ها وجود ندارد و ممکن است سگ‌ها با وجود افتادن دندان خود، به رفتار طبیعی‌شان ادامه دهند، حتی اگر دهانشان دردناک باشد. با این ‌حال، در اینجا علائمی وجود دارد که ممکن است هنگام از دست دادن دندان سگ، شما را از این اتفاق آگاه کند. این علائم عبارت‌اند از:

  • از دست دادن اشتها
  • آبریزش ناگهانی (بیشتر از حد معمول)
  • بوی بد دهان سگ
  • پنجه زدن در دهان
  • مشکل در غذا خوردن
  • خوردن غذا در یک طرف دهان

درصورت مشاهده هریک از علائم فوق با دام‌پزشک خود تماس بگیرید؛ زیرا هرکدام از این نشانه‌ها می‌تواند به بیماری‌هایی مانند بیماری پریودنتال اشاره کند.

بیشتر بخوانید:  معاینه و چکاپ سگ | آزمایش خون + معاینات بالینی

سخن پایانی

سگ‌ها بهترین دوست انسان شناخته شده‌اند و مدت‌هاست همراه آن‌ها هستند. این حیوانات خانگی بسیار باهوش هستند و می‌توانند در نقش‌های مختلف مانند سگ‌های جست‌وجو و نجات، سگ‌های پلیس و نقش‌های دیگر در کنار انسان‌ها باشند. بهداشت دهان و دندان سگ به همان اندازه که برای انسان مهم است برای سگ‌ها نیز اهمیت دارد. بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند سبب بیماری‌هایی از جمله آسیب به کلیه، کبد و عضله قلب شود. سلامت دهان و دندان تأثیری مستقیم بر سلامت کلی آن‌ها دارد؛ با این ‌حال تعداد کمی از سگ‌ها مراقبت‌های دندانی لازم را برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌های خود دریافت می‌کنند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *