دسته ها

دلیل غذا نخوردن سگ چیست؟ (10 دلیل عمده بی اشتهایی سگ‌ها)

غذا نخوردن سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سگ‌های خانگی به نسبت سگ‌های وحشی که در جنگل زندگی می‌کنند، بسیار حساس‌ترند. یک سگ وحشی ممکن است در طبیعت هرآنچه که بدست بیاورد را بخورد و هرگز دچار بی‌اشتهای نشود. اما سگ‌های خانگی این چنین نیستند؛‌ آن‌ها نیازهای مختلفی دارند که به طور روزانه رفع می‌شوند.

برای مثال، یک سگ خانگی هر روز غذاهای ویژه‌ای را مصرف می‌کند، از والدینش تشویقی می‌گیرد، در یک جای معین ادرار خود را دفع می‌کند و از یک سری مکان‌ها و اسباب‌بازی‌های مخصوص هم برای بازی کردن بهره می‌گیرد. به‌ خاطر همین زندگی برنامه‌ریزی شده است که غذا نخوردن سگ خانگی، می‌تواند یک موضوع قابل تأمل برای والدین باشد. در ادامه می‌خواهیم مشکل بی اشتهایی در سگ خانگی را بررسی کنیم که مطمئناً آگاهی از آن برای تمام صاحبان سگ‌های باوفا و دوست‌داشتنی ضروری است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چرا سگم غذا نمیخوره؟

غذا نخورن سگ می‌تواند دلایل ساده یا خطرناکی داشته باشد، اما در هر صورت نیازی به آشفتگی و نگرانی نیست، چراکه در هر صورت یک راهکاری برای این قضیه وجود دارد. غذا نخوردن سگ یا بی اشتهایی در سگ‌ها را با اصطلاح عمده‌ی آنورکسیا «Anorexia» می‌شناسیم که در برخی از منابع به آن  بی اشتهایی «Loss of Appetite» هم گفته می‌شود. اما به صورت کلی، آنورکسیا یا بی اشتهایی در سگ به دو مدل زیر اتفاق می‌اُفتد:

  • بی‌اشتهایی واقعی «True-Anorexia»

وقتی بی اشتهایی در سگ واقعی باشد، به این معنی است که سگ هیچ تمایلی به غذا خوردن ندارد، به آن نزدیک نمی‌شود و در کل توجهی به غذا ندارد.

  • بی‌اشتهایی کاذب «Pseudo-anorexia»

برعکس بی‌اشتهایی واقعی، اگر سگ شما به خوردن غذا تمایل داشته باشد، به آن نگاه کند، حتی به آن دست بزند و در دهان بگذارد، اما به هر دلیلی قادر به جویدن و قورت دادن آن نباشد، بی‌اشتهایی از نوع کاذب در آن اتفاق اُفتاده است.

چرا سگم غذای خشک نمیخوره

10 دلیل عمده بی اشتهایی در سگ‌ها

غذا نخوردن سگ می‌تواند دلایل واقعی و کاذب بسیاری داشته باشد؛ اما در ادامه 10 دلیل رایج و عمده‌ای که بیشتر نژاد سگ‌ها به دلیل بروز آن‌ها دچار بی‌اشتهایی می‌شوند را عنوان می‌کنیم تا اگر این نشانه‌ها را در سگ خود مشاهده کردید، به‌راحتی بتوانید برای رفع آن برنامه‌ریزی کنید. این 10 دلیل به قرار زیر هستند:

  • گرسنه نبودن سگ

گاهی تنها دلیل غذا نخوردن سگ می‌تواند گرسنه نبودن آن باشد. اگر سگ‌ها برنامه‌ی غذایی متناسب و درستی نداشته باشند و والدین قبل از اینکه غذای قبلی را هضم و تبدیل به انرژی کرده باشند، غذای دیگری به آن‌ها بدهند، طبیعی است که سگ هیچ تمایلی به خوردن غذا نشان ندهد. گاهی دلیل بی اشتهایی در سگ می‌تواند به همین سادگی باشد. آن‌گاه می‌توانید با مشورت دامپزشک، مقدار یا تعداد وعده‌های غذایی سگ‌تان را کاهش دهید. برای ترغیب سگتان به غذا خوردن بهتر است از غذاهای مفید برای سگ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  مقدار غذای سگ و زمان غذا دادن به‌ آن در نژادهای مختلف
  • غذاهای تکراری، بی‌کیفیت یا حتی فاسد

اگرچه سگ‌ها ذاتاً حیوانات تنوع طلبی نیستند، اما تکراری بودن بیش از حد غذا و نداشتن هیچ تنوعی در آن، می‌تواند سگ‌ها را در درازمدت دچار دلزدگی کند. همچنین سگی که به خوردن غذاهای باکیفیت عادت کرده باشد، به یکباره نمی‌تواند غذاهای ارزان و بی کیفیت بخورد.

پس اگر به یکباره رژیم غذایی سگ‌تان را با یک غذای ارزانتر جایگزین کردید، غذا نخوردن سگ‌تان امری طبیعی خواهد بود. علاوه بر این موارد، سگ‌ها خیلی بهتر از انسان‌ها متوجه فاسد شدن غذا می‌شوند. بنابراین اگر متوجه بی اشتهایی در سگ شدید، نگاهی هم به تاریخ انقضای روی بسته‌بندی غذای آن بیندازید.

غذا نخوردن سگ

  • مشکلات دهان و دندان

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل غذا نخوردن سگ‌ها، مشکلات دهان و دندان آن‌هاست. سگی که دندان‌درد داشته باشد یا زخمی در لثه‌هایش ایجاد شده باشد، نمی‌تواند به راحتی غذا را جویده یا قورت دهد. بنابراین اگر متوجه بی اشتهایی در سگ‌تان شدید، دهانش را باز کنید و خوب تمام دندان‌ها و لثه‌های سگ را وارسی نمایید. اگر متوجه زخم یا خرابی دندان شدید، سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.

البته گاهی سگ‌ها به غذاهای مرطوب یا آبکی علاقه نشان می‌دهند و صرفاً از خوردن غذاهای خشک امتناع می‌کنند که این مدل از بی اشتهایی در سگ می‌تواند دقیقاً ناشی از درد دهان آن در جویدن غذاهای خشک و سفت باشد.

بیشتر بخوانید:  طریقه مصرف غذای خشک سگ
  • ترس و اضطراب

وقتی سگی ترسیده باشد یا به هر دلیلی درگیر اضطراب باشد، نمی‌تواند غذا بخورد. البته برای اینکه بدانید سگ‌تان ترسیده یا نه، باید حالت بدن آن را بررسی کنید. اگر سگ گوشه‌گیر شده، به اندازه گذشته سرحال نیست، مرتب واق واق می‌کند یا هر رفتار غیرعادی و وحشت زده دیگر دارد، نشان دهنده ترس یا اضطراب است. در چنین شرایطی طبیعی است که بی اشتهایی در سگ نیز بروز کند. بنابراین باید سعی کنید حواستان بیشتر به سگ‌تان باشد و کاری کنید که تا به کمک دامپزشک سگ‌تان از آن ترس، وحشت و اضطراب رها شود.

  • وجود حیوانات خانگی دیگر

وقتی یکدفعه‌ای حیوانات خانگی دیگری را به خانه‌تان می‌آورید، ممکن است سگ قدیمی‌تان احساس بدی داشته باشد. همین احساس بد روی غذا نخوردن سگ هم تأثیر می‌گذارد. بنابراین در چنین شرایطی باشد به سگ خود بفهمانید که جایگاهش در نزد شما باقی است و بیشتر از قبل به آن توجه کنید. البته مشورت با یک روان‌درمانگر حیوانات هم می‌تواند مفید واقع شود تا سگ شما باز هم بتواند اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و به رژیم غذایی‌اش برگردد.

غذا نخوردن سگ به دلیل وجود خیوانی دیگر

  • ریزه‌ خواری‌های سگ

سگ‌ها حیوانات همه‌چیز خواری هستند و اگر در بیرون از منزل مشغول بازی شوند، ممکن است چیزهای زیادی بخورند. حتی در داخل منزل هم اگر به منبع خاصی دسترسی داشته باشند، مرتب می‌خورند. البته برخی از والدین نیز تشویقی و سایر مواد خوراکی را به‌صورت افراطی در اختیار سگ‌شان قرار می‌دهند که می‌تواند سگ را سیر کند.

در این صورت، دیگر سگ جایی برای خوردن غذای اصلی‌اش نمی‌ماند و دچار بی‌اشتهایی می‌شود. بنابراین یک روز کامل سگ‌تان را زیر نظر بگیرید و ببینید چه چیزهایی می‌خورد که نباید بخورد. خودتان هم از دادن خوراکی‌های اضافه به آن خودداری کنید.

  • خوردن ته‌مانده غذای والدین

بعضی از سگ‌ها عادت دارند تا ته‌مانده غذای والدین خود را بخورند و والدین هم در برابر این عمل، عکس‌العمل خاصی نشان نمی‌دهند. در واقع اجازه می‌دهند که سگ از غذاهای انسانی آن‌ها استفاده کند. این رفتار باعث می‌شود که دستگاه گوارش سگ در درازمدت با مشکل روبه‌رو شود؛ چراکه ترکیب غذای انسان با ساختار فیزیولوژیکی سگ سازگار نیست و برای آن خطرناک است.

دیگر عارضه مصرف ته مانده غذای والدین برای سگ‌ها، غذا نخوردن سگ در هنگام سرو وعده‌های غذایی مخصوص خودش است. پس اگر سگ‌ شما از آن حیواناتی است که به خوردن غذاهای انسانی علاقه دارد، سعی کنید تا با روش‌های متعدد و مشورت با دامپزشک، آن را از این رفتار منع کنید.

  • مسمومیت

اگر سگ شما به هر دلیلی مسموم شده باشد، نمی‌تواند غذایش را بخورد. البته معمولاً مسمومیت با علائمی همراه است که به راحتی می‌توان آن را تشخیص داد. برای مثال، وقتی سگ مسموم می‌شود، بی‌حال شده، یک جا می‌نشیند یا دچار اسهال و استفراغ می‌شود. اگر غذا نخوردن سگ با این علائم همراه است، پس می‌تواند دلیل غذا نخوردن سگ را در مسمومیت آن جستجو کرد که باید بلافاصله به دامپزشک مراجعه شود.

مسمومیت دلیل غذا نخوردن سگ

  • انسداد روده

سگ‌های همه‌چیز خوار، گاهی اسباب‌بازی‌های کوچک خود یا حتی اشیا‌ء ریز منزل را می‌بلعند که موجب انسداد روده آن‌ها می‌شود. در این صورت سگ نمی‌تواند غذای خود را به راحتی میل کند. پس اگر متوجه شدید که سگ‌تان به غذا نزدیک می‌شود اما نمی‌تواند آن را بخورد، مشکل می‌تواند به دلیل انسداد روده باشد. باید به دامپزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی را تشخیص داده و سگ‌تان را نجات دهد.

  • واکسیناسیون

یکی از رفتارهایی که سگ‌ها پس از واکسیناسیون از خود بروز می‌دهند، بی‌میلی نسبت به غذا است. بنابراین اگر به تازگی به سگ‌تان واکسن زده‌اند و آن از خوردن غذا اجتناب می‌کند، نگران نباشید. چراکه این غذا نخوردن موقتی است و معمولاً سگ پس از چند ساعت یا نهایتاً یک روز به روال عادی تغذیه‌ای خود بازمی‌گردد.

 

درمان غذا نخوردن توله سگ

مشکلاتی که برای غذا نخوردن سگ عنوان کردیم، بیشترشان در مورد توله‌ها نیز صدق می‌کند. اما اگر شما می‌خواهید درمان غذا نخوردن توله‌ را پیدا کنید، باید بدانید که درمان با توجه به دلیل بی‌اشتهایی آن باید صورت بگیرد. اگر بی‌اشتهایی  توله‌سگ واقعی باشد، باید تنوع در غذای توله سگ ایجاد کنید یا رنگ و بوی بهتری به غذاهای آن ببخشید.

درمان غذا نخوردن توله سگ

عوض کردن ظرف غذای سگ، دادن آب بیشتر و … نیز می‌تواند مفید باشد. اما اگر دلایل بی‌اشتهایی توله‌ها کاذب باشد، باید حتماً به دامپزشک مراجعه شود. پس اینکه چرا توله سگ غذا نمی‌خوره، باید با دقت بیشتری از سگ‌های بالغ بررسی شده و مورد توجه بیشتر هم قرار بگیرد. چون توله‌ها بسیار حساس‌تر از سگ‌های بالغ هستند.

سایر دلایل غذا نخوردن سگ‌ها

علاوه بر 10 دلیل کاذب و واقعی که در این مطلب برای غذا نخوردن سگ عنوان کردیم، این رفتار سگ‌ها می‌تواند دلیل بسیار بیشتری هم داشته باشد. پس اگر سگ‌تان دچار بی اشتهایی شد، حتماً ابتدا به کاذب یا واقعی بودن آن دقت داشته باشید. اقدامات اولیه را در خصوص رنگ و بو بخشیدن به غذا و تنوع آن انجام دهید. اگر باز سگ از خوردن اجتناب کرد، دامپزشک را در جریان بگذارید.

اگر می‌پرسید که چرا سگم غذا خشک نمیخوره، همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، این مشکل می‌تواند به علت مشکلات دهانی سگ باشد که توان جویدن غذاهای خشک و سفت را از دست می‌دهد. غذا نخوردن سگ از روی زمین هم در بین برخی از نژادها شایع است و با قرار دادن غذای در یک ارتفاع چند سانتی‌متری حل می‌شود. غذا نخوردن سگ از دست غریبه هم برای برخی از والدین حساسیت ایجاد می‌کند؛ اما در حقیقت رفتار مناسبی است و نباید سگ را تشویق کرد که از غریبه‌ها غذا بگیرد.

غذا نخوردن سگ و استفراغ، معمولاً با هم اتفاق می‌اُفتند و ناشی از مسمومیت هستند. بنابراین هرگاه سگ‌تان استفراغ کرده و از خوردن غذایش اجتناب کرد، حتماً آن را نزد دامپزشک ببرید.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *