دسته ها

شایع‌ترین بیماری‌های سگ را بشناسید!

شایع‌ترین بیماری‌های سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

شایع‌ترین بیماری‌های سگ معمولا ریشه در عفونت دارند. اجتناب از بیماری‌های مختلف به خصوص در حیوانات خانگی بسیار سخت است. اما اگر اطلاعات خوبی در خصوص شایع‌ترین بیماری‌های سگ‌ها داشته باشید، شانس این‌که بتوانید از این بیماری‌ها پیشگیری کنید، بالاتر می‌رود. بیشتر عفونت‌های سگ از طریق هوا و جریان خون منتقل می‌شوند. همچنین ممکن است برخی از بیماری‌های عفونی از طریق وسایل مشترک، حشرات آلوده یا زخم‌های باز شیوع پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم در خصوص بیماری‌های شایع در سگ‌ها صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

همه ما می‌دانیم که سگ‌ها مجودات دوست‌داشتنی هستند و بعد از مدتی به یکی از اعضا خانواده تبدیل می‌شوند و این‌که بخواهیم بیماری و رنج‌شان را ببینیم، برای‌مان سخت است. به علاوه اگر سگ‌ها مریض شده باشند و آن‌ها را پیش دامپزشک برده باشید می‌دانید که دادن جواب‌های درست و کامل چقدر می‌توانند مهم و کمک کننده باشند. اگر علائم بیماری حیوان خانگی‌تان را به درستی تشخیص دهید، به تشخیص درست دامپزشک در مورد بیماری کمک می‌کنید. بعضی از بیماری‌های شایع در سگ اگر پیشرفت کنند، تشخیص و درمان آن‌ها مشکل شده و حتی ممکن است جان سگ عزیزتان به خطر بیفتد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله در خصوص بیماری‌های شایع در سگ‌ها صحبت کنیم تا به واسطه اطلاعاتی که در این مقاله به دست می‌آورید، بتوانید دید بهتری نسبت به بیماری این حیوانات داشته باشید و احتمال تشخیص به موقع و درست بیماری را بیشتر کنید.

بیماری شایع در سگ

معرفی شایع‌ترین بیماری سگ‌ها

  • بیماری کلیوی

بیماری کلیه در تمام سنین در کمین سگ‌ها و گربه‌ها است و حتی می‌تواند منشا مادرزادی داشته باشد و باید توسط دامپزشک معاینه شده و تشخیص داده شود. سگ‌هایی که دچار این بیماری هستند، معمولا بیماری آن‌ها دیر تشخیص داده می‌شود و گاهی درمان آن‌ها هم به سختی انجام می‌شود. این درحالی است که این بیماری در گربه‌ها تلفات کمتری دارد و آن‌ها می‌توانند با شانس بیشتری از این بیماری خلاص شوند.

  • دیابت

از جمله علائم ابتلا سگ‌ها به بیماری دیابت می‌توان کم و زیاد شدن اشتها را عنوان کرد. همچنین سگ‌هایی که دچار دیابت هستند، آب زیادی مصرف می‌کنند، دچار کاهش وزن می‌شوند، ادرار بیشتر می‌کنند، اغلب دچار بی‌حالی می‌شوند، عفونت ادراری دارند و مواردی مانند استفراغ و آب مروارید یا کوری هم در کمین آن‌ها است. درست مانند انسان‌ها، حیوانات خانگی هم موقعی که سن‌شان بالا برود، درگیر دیابت می‌شوند. بیماری دیابت سگ با روش و رژیم غذایی منظم قابل کنترل است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع کنسرو سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

البته اگر پزشک معالج تشخیص این بیماری را بدهد، این حیوانات خانگی هم به تزریق انسولین نیاز دارند. دلایل ابتلا سگ‌ها به دیابت، ژنتیک، چاقی، استرس و هیجان بیش از اندازه، التهاب لوزالمعده است. معمولا سگ‌های 6 تا 9 ساله بیشتر دچار این بیماری می‌شوند و نژادهای تریر، استرالیایی، اشناوزر مینیاتوری، کیش‌هاند، پودل و داشهوند بیشتر از دیگر نژادها در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

  • آرتریت یا آرتروز

این بیماری از شایع‌ترین بیماری‌های سگ‌ها است. آرتروز که همان التهاب مفاصل است، با علائمی مانند ورم مفاصل، لنگ‌لنگان راه‌رفتن، شل بودن عضلات، بی‌اشتهایی، ضعف و سستی و بی‌حالی، درد و ناراحتی زیاد و افسردگی و پرخاشگری سگ‌ها را به همراه دارد. این بیماری به موارد مختلفی ماند نژاد، سن و وزن حیوان بستگی دارد.

  • کنه‌ها و کک‌ها

کنه‌ها و کک‌ها با اینکه خیلی ریز هستند اما به سختی با چشم دیده می‌شوند. این حشرات، ناقل انواع بیماری‌ها هستند و بیشتر باعث بروز انواع بیماری‌های پوستی در سگ‌ها و حیوانات خانگی می‌شوند که با مراقبت بهداشتی و چکاپ این مسئله هم قابل پیشگیری و درمان است. پس توصیه ما این است که اگر می‌خواهید از ابتلا شدن آن‌ها به کنه سگ جلوگیری کنید، باید منظم آن‌ها را حمام ببرید. این کار از بروز خیلی از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

  • بیماری‌های دندانی در سگ‌ها

عفونت‌های دهان و دندان معمولا جزء شایع‌ترین بیماری‌های سگ‌ها است که بعد از سه سالگی در این حیوانات ایجاد می‌شود. تاتار و ژنژیویت یکی از رایج‌ترین مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان سگ‌ها است. این درحالی است که بیماری‌های پریودنتال شدید مانند آبسه معمولا در سگ‌هایی که سن بالایی دارند، بیشتر شایع است. علائم متداول بیماری‌های دندانی عبارتند از دندان‌های شل شده، تغییر در اشتها، امتناع از خوردن مواد غذایی خشک، خارج شدن خون و چرک از دهان، چرت زدن‌های طولانی، توده‌های لثه یا زیر زبان و تغییر رنگ دندان‌ها و لثه‌ها.

برای درمان این دسته از بیماری‌ها باید کارهایی مانند تمیز کردن دندان‌ها، خارج کردن و گاهی اوقات حتی یک درمان کانال ریشه را انجام داد. همه این درمان‌ها باید توسط دندانپزشک مخصوص حیوانات خانگی شما انجام شوند. مراقبت‌های دهان و دندان برای حیوان خانگی شما بسیار مهم است و بازدید مرتب توسط دندانپزشک مخصوص حیوانات خانگی بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های دندانی است. اگر حیوان خانگی شما مرتب توسط دامپزشک ویزیت شود، همچنین شما به عنوان صاحبان حیوان مرتب دندان‌های او را تمیز کنید، مشکلی برای او پیش نمی‌آید.

بیماری کنه در سگ

  • عفونت گوش از بیماری‌های شایع در سگ‌ها

اگر سگ شما مدام دچار عفونت در ناحیه گوش‌ها می‌شود، ممکن است دچار آلرژی باشد. مواد آلرژی‌زا برای سگ‌ها معمولا در مواد غذایی ذرت، گندم و سویا وجود دارند یا عوامل خارجی می توانند مسبب بروز این عفونت‌ها باشند. سگ‌هایی که گوش‌های بزرگ یا آویزان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش هستند. اگر متوجه شدید که سگ شما مداوم گوشش را می‌خاراند یا با پنجه به گوش خودش می‌زند و سرش را تکان می‌دهد یا گوشش را روی مبلمان یا کف خانه قرار می‌دهد، ممکن است دچار عفونت گوش شده باشد. علائم شدید این بیماری می‌تواند شامل قرمزی کانال گوش، پوسته اطراف گوش، ریزش مو سگ در اطراف گوش، مشکلات تعادل و راه رفتن در مسیر دایره‌ای، درد و کاهش شنوایی باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره گوش و چشم سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • خارش پوست و عفونت‌های پوستی

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های سگ عفونت و خارش پوست است. به خاطر اینکه سگ‌ها زیاد خودشان را می خارانند، ممکن است دیر متوجه بیماری‌های پوستی در او شوید. اما اگر متوجه شدید که سگ‌تان بیشتر از حد معمول این کار را انجام می‌دهد، بهتر است به این بیماری شک کنید. شایع‌ترین مواردی که می‌تواند به آلرژی پوستی منجر شود، آلرژن‌های غذایی است که عبارتند از ذرت، گندم و سویا که در بسیاری از غذاهای سگ وجود دارند. گاهی عوض کردن رژیم غذایی سگ و جایگزین کردن آن با گوشت بره یا برنج می‌تواند خارش پوست سگ را برطرف کند.

اما اگر عوض کردن رژیم غذایی سگ هم تاثیری روی وضعیت سلامتی او نداشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. عفونت‌های باکتریایی و مخمرها می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد خارش در سگ شوند و می‌توانند منجر به مشکلی شناخته شده به عنوان نقاط داغ شوند. نقاط داغ باعث ایجاد زخم‌های بسیار دردناک، به خصوص برای سگ‌هایی با پوست ضخیم می‌شوند.

بسته به نوع عفونتی که سگ شما درگیر آن است، یک شامپو برای درمان آلرژی‌ها یا پماد آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌های شدید پوست توصیه می‌شود. دلایل مختلفی برای خارش پوست سگ وجود دارد بنابراین تشخیص دلیل خارش پوست سگ، اولین کاری است که باید انجام دهید.

  • اسهال و استفراغ

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های سگ استفراغ و اسهال است. مانند انسان، سگ‌ها هم ممکن است دچار ناراحتی معده شوند. معمولا در سگ‌ها هم درست مانند انسان‌ها، بعد از چند روز مشکلات گوارشی حل می‌شود. اما اگر استفراغ و اسهال بیش از چند روز طول کشید، همچنین متوجه شدید که سگ هم استفراغ دارد و هم اسهال و هر دو مدت طولانی است که گریبان‌گیر سگ‌تان شده‌اند، باید بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید. اسهال و استفراغ سگ می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر در حیوان باشد.

بیشتر بخوانید:  بررسی کامل روش‌های درمان اسهال سگ + علل اسهال سگ و توله آن

پاروا ویروس، کرم روده و انگل‌ها از جمله بیماری‌هایی هستند که باعث ناراحتی روده در سگ می‌شوند. یک تشخیص مناسب از طرف دامپزشک شما می‌تواند مشکل دقیق و نحوه درمان آن را مشخص کند.

  • پاروو یا پاروا ویروس چیست؟

یک نوع بیماری ویروسی در سگ‌ها به نام پاروا وجود دارد که بسیار مسری است و در بیشتر حیواناتی که واکسینه نشده‌اند، دیده می‌شود. این ویروس دو نوع بیماری ایجاد می‌کند که نوع اول عفونت روده‌ای است که با اسهال و استفراغ و غذا نخوردن سگ و کاهش وزن حیوان همراه بوده و قابل درمان است؛ اما نوع دوم گرفتگی عضلات قلبی را در پی دارد و در نهایت باعث مرگ حیوان می‌شود.

  • سفتی و درد مفاصل در سگ

در صورتی که سگ شما بیشتر از شش سال دارد ممکن است متوجه شده باشید که در موقعیت نشسته یا دراز کشیدن او ناراحت است و شاید در هنگام بالا رفتن از پله‌ها هم اذیت شود؛ این علائم نشان‌هنده سفتی و درد است. برای درمان این بیماری در سگ باید سعی کنید همیشه وزن سگ را در اندازه نرمال خود نگه دارید. افزایش سن، اجتناب ناپذیر است اما می‌توان جلوی افزایش وزن را گرفت. به سگ در نگه داشتن وزن ثابت خود کمک کنید. با ورزش دادن به او و مدام در حرکت نگه داشتن او می‌توانید وزن حیوان را در اندازه نرمال و متعادلی نگه دارید و اجازه گرفتگی عضلات را ندهید.

درد مفاصل در سگ

  • چاقی

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا سگ شما باید لاغر شود این است که دستان خودتان را روی قفسه سینه حیوان قرار دهید. اگر شما نتوانستید دنده‌های او را حس کنید، به این معنی است که سگ شما اضافه وزن دارد. در بیشتر سگ‌ها، چاقی کاملا واضح و مشخص است اما برای سگ‌هایی که خز بلندتر دارند، آزمون تست سینه برای اینکه مشخص شود آیا باید سگ‌تان را لاغر کنید، راه بهتری است. بهترین درمان برای چاقی سگ‌ها این است که یک رژیم غذایی با کیفیت بالا در نظر بگیرید و مطمئن شوید که سگ‌تان به اندازه کافی تحرک داشته باشد.

  • کرم قلبی یا هرت وورم

این بیماری توسط پشه منتشر می‌شود و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سگ است. البته درمان آن اصلا سخت نیست. این کرم از طریق پشه از یک حیوان به حیوان دیگر منتقل می‌شود و برای رواج بیمای به یک کرم ماده و یک کم نر نیاز است. این انگل می‌تواند تا 30 سانتی‌متر رشد کند. چکاپ و آزمایش خون می‌تواند روند تشخیص و درمان این کرم قلب را آسان‌تر کند. از جمله علائم ابتلا به این بیماری مشکلات در تنفس، سرفه، استفراغ، کاهش وزن و خستگی بیش از حد است. اما بعضی از سگ‌ها تا مراحل انتهایی عفونت، علائم خاصی ندارند.‌ برای تشخیص این بیماری باید رادیوگرافی، آزمایش خون، سونوگرافی انجام شود. با توجه به اینکه عامل انتقال این بیماری پشه است، سگ‌هایی که در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، بیشتر درمعرض این بیماری هستند.

بیشتر بخوانید:  نشانه ها و علائم کرم قلب سگ چیست؟ | پیشگیری و درمان آن چگونه است؟
  • ویروس سگی

ویروس سگی یک عفونت در روده و دستگاه گوارشی سگ‌ها است که تا اندازه زیادی مسری بوده و هم سگ‌های وحشی و هم سگ‌های خانگی و اهلی به آن دچار می‌شوند. این عفونت دو سوم بالای روده سگ‌ها را آلوده می‌کند. در بیشتر مواقع عفونت هیچ نشانه خاصی ندارد و خود به خود درمان می‌شود. اما اگر سگ عفوت‌های دیگری مانند پاروویروس داشته باشد، با وجود این بیماری دچار مشکل می‌شود.

برای درمان این بیماری سگ باید مقدار زیادی مایعات و الکترولیت مصرف کند. اگر فکر می‌کنید که سگ شما به این ویروس مبتلا شده است، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید چرا که این بیماری در نهایت می‌تواند کشنده باشد.

ویروس سگی

  • دیستمپر در سگ‌ها

دیستمپر سگ یک بیماری ویروسی جدی است که به واسطه هوا از یک سگ به سگ دیگر منتقل می‌شود. این بیماری هم تا اندازه زیادی مسری است و هیچ درمان شناخته شده‌ای ندارد. به همین خاطر است که توصیه می‌شود برای پیشگیری از این دست بیماری‌ها حتما سگ‌تان را از قبل واکسینه کنید. علائم رایج این بیماری عبارتند از:

  • سرفه
  • بی‌حالی سگ
  • کاهش‌اشتها
  • تنفس شدید
  • قرمزی چشم
  • آبریزش بینی
  • درجه حرارت بالا
  • اسهال و استفراغ

اگر فکر می‌کنید که سگ شما به این بیماری مبتلا شده است، بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید و تا موقعی که از سلامت سگ‌تان مطمئن نشده‌اید، او را قرنطینه کنید تا سگ‌های دیگری مبتلا و دچار نشوند.

  • هپاتیت سگ

این بیماری یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های سگ است که منشا ویروسی دارد و معمولا با بدخلقی در سگ‌ها اشتباه گرفته می‌شود. این بیماری از طریق مدفوع، ادرار، خون و بزاق منتقل می‌شود.

علائم بیماری عبارتند از:

  • سرفه
  • استفراغ
  • افسردگی سگ
  • درد شکم
  • درجه حرارت بالای بدن
  • کم‌رنگ شدن لثه
  • از دست دادن اشتها

در کنار تمام علائم گفته شده، سگ ممکن است علائمی هم از زردی داشته باشد. چرا که این بیماری کبد و کلیه را هم آلوده می‌کند. اگر به این وضعیت مشکوک هستید با دامپزشک سگ‌تان در خصوص شایع‌ترین بیماری‌های سگ سوال کنید و علائم سگ را با او چک کنید. همچنین تا زمانی که شک‌تان برطرف نشده است، اجازه ندهید که سگ شما با دیگر سگ‌ها در تماس باشد و حتی مدفوع خودش را پاک کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *