دسته ها

علائم درد در سگ | چطور به سگی که درد دارد کمک کنیم؟

علائم درد در سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

علائم درد در سگ‌ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. گاهی ممکن است این علائم کاملاً واضح و قابل‌رؤیت باشند و صاحب سگ به سهولت احساس درد در سگ را تشخیص دهد، اما گاهی این علائم در ظاهر سگ‌ها آشکار نیست و درد در برخی نواحی‌ است که به سهولت تشخیص داده نمی‌شود.

علائم درد در سگ‌ها با توجه به ناحیه درد آن‌ها متفاوت است؛ برای مثال علائم درد دندان سگ با علائم درد معده در یا علائم درد گوش در این حیوان کاملاً متفاوت است. بنابراین باید صاحبان سگ‌ها پیش از هر اقدامی تشخیص دهند احساس درد در سگ در کدام ناحیه است تا بتوانند اقدامات لازم را به‌موقع صورت دهند. در این مقاله ضمن بررسی علائم درد در سگ‌ها، به بررسی عواملی می‌پردازیم که سبب بروز احساس درد در سگ‌ها می‌شود. درنهایت نیز راهکارهایی برای کمک به سگی که درد دارد ارائه می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره گوش و چشم سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علائم درد در سگ چیست؟

علائم درد در سگ‌ها با توجه به این که ناحیه درد چه قسمتی است، سبب واکنش‌های متفاوتی در این حیوانات می‌شود. البته بدیهی است گاهی سگ‌ها در مواقع درد، به‌دلیل رنجی که متحمل می‌شوند، برخی از علائم یکسان نیز از خود بروز می‌دهند. این علائم درد در سگ‌ها که معمولاً در زمان احساس درد مشترک هستند، عبارت‌اند از: تنبلی و نداشتن فعالیت، نگه‌داشتن سر زیر شانه‌ها، انقباض عضلانی غیرمعمول، لرزیدن، بی‌اشتهایی، کم‌تحرکی، بی‌قراری، پرخاشگری سگ، لیس‌زدن بیش‌ازحد، ایجاد سر و صدا برای جلب‌توجه و…

بیشتر بخوانید:  علت لیسیدن سگ | لیس‌زدن سگ‌ها نشانه چیست؟

احساس درد در سگ‌ها مانند انسان‌ها آستانه تحمل آن‌ها را پایین می‌آورد و البته اینکه این حیوانات نمی‌توانند درد خود را عنوان کنند، بسیار سخت است. از این‌رو این وظیفه صاحبان آن‌هاست که علائم درد را در سگ خود تشخیص دهند و برای برطرف‌کردن آن اقدام کنند. در ادامه علائم درد در سگ‌ها در شرایط مختلف بررسی شده است:

علائم درد دندان در سگ

علائم درد دندان در سگ‌ها گاهی ساده‌تر از باقی دردهاست؛ چراکه مستقیم با غذاخوردن سگ مرتبط می‌شود. از علائم درد دندان در سگ می‌توان به میل‌نداشتن به خوردن غذا، امتناع از خوردن غذاهای خشک، بوی نامطبوع دهان، پنجه‌کشیدن روی دهان، ناله‌کردن و زوزه‌کشیدن اشاره کرد؛ البته برای تشخیص علائم درد دندان در سگ‌ها، وجود همه علائم نیاز نیست؛ از این‌رو اگر احساس درد در سگ را متوجه شدید و برخی علائم گفته‌شده در این حیوان وجود داشت، نشان‌دهنده درد دندان در سگ‌هاست. در این مواقع برای اطمینان بهتر است لثه‌های سگ‌ها بررسی شود. تورم و قرمزشدن لثه‌ها می‌تواند از علائم مشکلات دندان سگ‌ها باشد. همه این علائم با هم بروز نمی‌کنند، اما وجود 2 تا 3 مورد از این علائم درد در سگ‌ها را باید جدی گرفت و به دام‌پزشک مراجعه کرد.

علائم درد گوش در سگ

علائم درد معده در سگ

علائم درد معده در سگ ممکن است به دلایل متعددی بروز کند. سنگ کلیه، تورم لوزالمعده، زخم معده، مسمومیت غذایی، یبوست و سوءهاضمه، بیماری‌های کبدی و… می‌توانند از علائم این درد باشند. معمولاً شایع‌ترین علائم درد معده در سگ‌ها زمانی بروز می‌کند که غذا یا خوراکی غیر قابل هضمی خورده باشند. برخی از علائم درد معده در سگ‌ها که بسیار شایع هستند، عبارت‌اند از: بی‌اشتهایی، خستگی و بی‌حالی سگ، اسهال سگ، تب و لرز، خستگی و بی‌تحرکی، درد در نواحی سینه و شکم و ترشح بیش‌ازحد بزاق دهان.

البته همان‌طور که در علائم درد دندان در سگ‌ها هم گفته شد، لازم نیست این علائم در کنار یکدیگر جمع باشند بلکه وجود چند مورد از آن‌ها هم کافی است تا احساس درد در سگ تشخیص داده شود و برای برطرف‌کردن آن اقدامات لازم صورت بگیرد. گفتنی است بروز علائم درد در سگ‌ها به آستانه تحمل درد در آن‌ها نیز مربوط است. برخی از سگ‌ها معمولاً درد خود را به‌سادگی بروز نمی‌دهند.

علائم درد گوش در سگ

از مهم‌ترین علائم درد گوش در سگ‌ها می‌توان به تکان‌دادن مداوم و غیرمعمول سر، پایین نگه‌داشتن سر، خارش و بوی نامطبوع گوش، خروج عفونت از گوش و قرمزی گوش اشاره کرد. گاهی عفونت گوش در سگ‌ها تا حدی بالا می‌رود که در شنود وی تأثیر می‌گذارد. در این مواقع ممکن است سگ‌ها به صداهای اطرافشان واکنش نشان ندهند که دلیل این موضوع می‌تواند وجود عفونت در گوش سگ‌ها باشد.

البته برخلاف باقی احساس درد در سگ‌ها که بر اشتها سگ‌ها نیز تأثیر می‌گذارد، عفونت گوش سگ به‌ندرت سبب بی‌اشتهایی آن‌ها می‌شود؛ مگر این که عفونت گوش در خون حیوان پخش شده باشد. این حالت در مواقعی که عفونت گوش، مربوط به گوش میانی سگ باشد شایع است. در بیشتر مواقع با بروز علائم درد گوش در سگ‌ها، این مشکل به سهولت رفع می‌شود. درصورت وجود علائم درد گوش در سگ‌ها، 3 نوع درمان با توجه به نوع درد توسط دام‌پزشکان توصیه می‌شود. درمان‌های درد گوش عبارت‌اند از: درمان موضعی، درمان خوراکی و جراحی.

البته عملیات جراحی در مواقع بسیار حاد برای برطرف‌شدن درد گوش در سگ‌ها استفاده می‌شود و معمولاً علائم آن در سگ‌ها با درمان موضعی و خوراکی برطرف می‌شود. اگر علائم درد در سگ‌ها به‌موقع تشخیص داده شود، چه درد گوش باشد و چه هر درد دیگری، درمان بسیار ساده خواهد بود. درواقع تشخیص به‌موقع علائم درد در سگ‌ها، بخشی از درمان آن‌ها محسوب می‌شود.

عوامل بروز درد در سگ‌ها

عوامل متعددی ممکن است سبب بروز درد در سگ‌ها شود. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها بیمار می‌شوند، در معرض درد قرار می‌گیرند و درصورت وجود بیماری نیازمند درمان و مراقبت هستند. علائم درد در سگ نشان‌دهنده این است که سگ در معرض بیماری قرار گرفته است و باید هر چه زودتر درمان شود.

عوامل بروز درد در سگ‌ها

عواملی مانند عفونت گوش، درد دندان، معده درد، آرتروز و… می‌توانند سبب بروز درد در سگ‌ها شوند. علائم درد در هرکدام از این مشکلات متفاوت است، اما در زمان احساس درد در سگ‌ها برخی از نشانه‌های مشابه هم دیده می‌شوند. معمولاً نخستین موضوعی که ممکن است احساس درد در سگ را نشان دهد، بی‌اشتهایی و نداشتن تحرک است که معمولاً در بیشتر بیماری‌ها در سگ‌ها بروز می‌کند و همین موضوع می‌تواند زنگ خطری برای بروز علائم بیماری در سگ‌ها باشد.

اگر علائم درد در سگ‌ها دیر تشخیص داده شود یا این که به آن‌ها توجه نشود، همین امر می‌تواند یک بیماری ساده در سگ‌ها را به بیماری حاد تبدیل کرده و لطمه‌های جبران‌ناپذیری را به این حیوانات وارد کند. گاهی حتی بی‌توجهی به علائم درد در سگ‌ها، این حیوانات را در معرض مرگ قرار می‌دهد. از این‌رو لازم است به هر علائم غیرعادی که در سگ خانگی بروز می‌کند، هوشیار بود. صاحبان این حیوانات باید دقت داشته باشند اگر متوجه احساس درد در سگ شدند، به‌سرعت علت و منشأ آن را جست‌و‌جو کنند و اقدامات لازم را درصدد برطرف‌کردن آن انجام دهند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مسواک و خمیر دندان سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 چطور به سگی که درد دارد کمک کنیم؟

بدیهی است هیچ‌کدام از صاحبان سگ‌ها تمایل ندارند سگ آن‌ها درد بکشد و بیمار شود، اما بیماری نیز موضوعی اجتناب‌ناپذیر است و ممکن است گاهی در سگ‌ها نیز رخ دهد. از بیماری فراری نیست، اما می‌توان با تشخیص به‌موقع از بروز مشکلات آتی برای این حیوانات جلوگیری کرد.

  1. در آغوش گرفتن و ایجاد حس امنیت در سگ

زمانی که علائم درد در سگ‌ها تشخیص داده شد، اولین اقدام باید در آغوش گرفتن و ایجاد حس امنیت در سگ باشد. سگ‌ها موجودات احساساتی هستند و زمانی که متوجه شوند درد و بیماری آن‌ها برای صاحبان آن‌ها مهم است، آرام می‌گیرند.

  1. 2. تماس با دام‌پزشک و درصورت نیاز مراجعه حضوری

دومین اقدام در زمان بروز علائم درد در سگ‌ها، باید تماس یا مراجعه حضوری نزد دام‌پزشک باشد تا منشأ درد بررسی شود و اقدامات لازم صورت بگیرد. ممکن است با راهکارهایی که دام‌پزشک ارائه می‌دهد، مشکل با یک تماس تلفنی ساده هم حل شود، اما گاهی لازم است حتماً حیوان به‌صورت حضوری توسط دام‌پزشک معاینه شود.

  1. 3. تجویزنکردن خودسرانه آنتی‌بیوتیک و مسکن‌های ضد درد

توجه به این نکته ضروری است که در مواقع بروز احساس درد در سگ‌ها، به‌هیچ‌عنوان بدون تجویز دام‌پزشک نباید از داروهای آنتی‌بیوتیک یا قرص‌های مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و… استفاده کرد. گاهی ممکن است دامپزشک نیز همین قرص‌ها را تجویز کند، اما او دوز مناسبی برای تجویز در نظر می‌گیرد. ممکن است سگ‌ها نیاز به سرم داشته باشند که در این مواقع بهتر است در کنار آن‌ها بود و نوازششان کرد.

ایجاد حس امنیت در سگ

  1. 4. مراقب و تغذیه مناسب

زمانی که علائم درد در سگ‌ها تشخیص داده شده و روند درمان آغاز می‌شود، سگ‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در این مواقع آن‌ها بی‌اشتها می‌شوند؛ به‌ویژه زمانی که آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند. از این‌رو برای جلوگیری از ضعف آن‌ها لازم است فواصل زمانی بین وعده‌های غذایی را کوتاه کرد؛ برای مثال اگر سگی 3 وعده در روز غذا می‌خورد، بهتر است تعداد دفعات را بالاتر برد، اما مقدار غذا را در هر بار کمتر کرد (5 یا 6 وعده غذا در روز، اما هر بار به مقدار کم در حد اشتهای سگ). در این مواقع، دمای محیط محل استراحت سگ‌ها نیز باید در حد مطلوب باشد.

بیشتر بخوانید:  دلیل غذا نخوردن سگ چیست؟ (10 دلیل عمده بی اشتهایی سگ‌ها)
  1. 5. مصرف به‌موقع داروها

داروهای تجویزی دامپزشک باید به‌موقع به سگ خورانده شوند. معمولاً برخی سگ‌ها از خوردن داروهای خوراکی خودداری می‌کنند که در این مواقع لازم است تدابیری برای خوراندن دارو به آن‌ها اندیشیده شود. تشویق و جایزه دادن گاهی در خوراندن دارو به سگ‌ها مؤثر است.

از زمان بروز احساس درد در سگ‌ها، این موجودات بسیار حساس‌تر می‌شوند؛ بنابراین از دعواکردن و دادزدن باید پرهیز شود. لازم است در زمان بیماری، علائم و میزان تب سگ چک شده و درصورت مشاهده موضوع مشکوک به دامپزشک اطلاع داده شود. همچنین اگر با مصرف داروها و مراقبت‌ها علائم درد در سگ کاهش نیابد، لازم است این موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید.

  1. فراهم‌کردن محیطی آرام برای استراحت

در مواقع بیماری و احساس درد در سگ‌ها، این موجودات بی‌حوصله و گاهی پرخاشگر می‌شوند؛ پس بهتر است در این زمان محیط اطراف آن‌ها شلوغ نباشد تا بیشتر و بهتر استراحت کنند و دوران بیماری را پشت سر بگذارند.

  1. 7. صبر و تحمل بالا

گاهی ممکن است کاهش علائم درد در سگ‌ها به‌سرعت انجام نشود. در این مواقع باید صبر کرد تا دوران بیماری طی شود. فراموش نکنید که سگ‌ها در این دوران بیش از هر زمان به نوازش و محبت دیگری نیاز دارند و همین موضوع به‌ظاهر ساده در کاهش درد این موجودات به‌شدت مؤثر است.

سخن پایانی

همان‌طور که بیان شد علائم درد در سگ‌ها با توجه به نوع دردی که تحمل می‌کنند، متفاوت است؛ بنابراین علائم درد دندان در با علائم درد معده در سگ‌ها یا علائم درد گوش در با علائم درد در سایر بیماری‌ها در این حیوان به‌هیچ‌وجه یکسان نیست. نکته مهم این است که احساس درد در سگ‌ها باید به‌سرعت تشخیص داده شود و برای برطرف‌کردن درد آن‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد. گاهی با بروز علائم درد در سگ‌ها و تشخیص به‌موقع این موضوع، در کوتاه‌ترین زمان و به سهولت بیماری سگ‌ها قابل درمان است، اما گاهی با بی‌توجهی به علائم درد در سگ‌ها، ممکن است بیماری در بدن آن‌ها ریشه بگستراند و جان این حیوانات را نیز تهدید کند. از این‌رو لازم است هر رفتار غیرمعمولی را که سگ‌های خانگی از خود بروز می‌دهند، جدی گرفت و به دنبال منشأ بود. اگر حرکات غیرمعمول این حیوانات طول بکشد و دلیل موجهی هم نداشته باشد حتماً لازم است به دام‌پزشک مراجعه شود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *