دسته ها

بررسی کامل روش‌های درمان اسهال سگ + علل اسهال سگ و توله آن

اسهال سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

یکی از مشکلات جدی و رایجی که سگ‌­ها را تحت تاثیر خود قرار می­دهد، اسهال است. البته شاید این مورد در وهله اول یک مشکلی عادی به نظر برسد ولی می­تواند زمینه یا علائم یک بیماری جدی به شمار برود؛ به­‌خصوص اگر اسهال به صورت شدید و ادامه دار رخ دهد. در حالت کلی علت­‌های مختلفی می­تواند زمینه را برای بروز اسهال سگ به وجود بیاورند که روش درمان آن­‌ها با توجه به علت متفاوت است. از این‌­رو جهت درک بهتر این مشکل، در ادامه اطلاعات لازم درباره علت، علائم، درمان و نحوه تشخیص اسهال سگ گردآوری شده است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بررسی نشانه‌های اسهال در سگ

همانگونه که در قسمت­ قبلی بیان شد، علت­‌های مختلفی می­تواند باعث بروز اسهال در سگ شود. شایان ذکر است که نشانه­‌های اسهال با توجه به مزمن و یا حاد بودن بیماری متفاوت است. چنانچه اسهال بودن سگ از در حدود 1 الی 2 روز طول کشید و یا به صورت همزمان نشانه‌‌­های مشکوک دیگری در این حیوان خانگی مشاهده کردید، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

از جمله مهم‌­ترین نشانه­‌های اسهال سگ عبارت­ند از :

  • حرکت­‌های غیر­استاندارد روده
  • فشار دادن هنگام تخلیه مدفوع
  • جمع شدن آب در قسمت پاها، شکم و سینه
  • پایین آمدن وزن سگ
  • شکننده و خشک شدن مو­ها
  • شل شدن مدفوع
  • زیاد شدن میزان مدفوع
  • داشتن درد در ناحیه شکم
  • داشتن حالت افسردگی
  • ضعیف و بی­حال بودن
  • وجود خون در مدفوع
  • استفراغ کردن
  • کاهش اشتهای سگ

 

علت اسهال سگ

 

بررسی انواع اسهال در سگ

در حالت کلی اسهال می­تواند به دلیل درگیر شدن روده بزرگ یا روده کوچک رخ دهد :

  • اسهال روده کوچک

با توجه به بررسی­‌های صورت گرفته این نوع اسهال به دلیل صدمه دیدن و یا تحریک شدن روده کوچک رخ می­دهد که می­تواند زمینه را برای بروز مشکلاتی مانند استفراغ و پایین آمدن وزن به وجود بیاورد. در اسهال روده کوچک، مدفوع در هر 24 ساعت بین 3 تا 5 بار از روده عبور می­کند. شایان ذکر است که در این نوع اسهال، مدفوع به راحتی از روده گذر کرده و حتی این امکان وجود دارد که صدای باد معده نیز به گوشتان برسد. دقت کنید که در مدفوع خون تیره رنگ وجود خواهد داشت.

  • اسهال روده بزرگ

با استناد بر آزمایشات صورت گرفته این نوع اسهال به دلیل صدمه دیدن یا تحریک شدن روده بزرگ و مقعد رخ می­دهد. چنانچه سگ مورد نظر با مشکل اسهال روده بزرگ مواجه شود، روزانه بیش از 5 بار مدفوع خود را دفع خواهد کرد. اگر­چه در این حالت میزان مدفوع نسبتاً کم است، اما سگ باید هر­بار برای خروج آن فشار دهد. بر­خلاف مورد قبلی، هیچ نشانه‌­ای از کاهش وزن و استفراغ نخواهد دید و در صورت وجود لکه خون در مدفوع، رنگ آن قرمز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  آیا تغذیه سگ با استخوان صحیح است؟ + روش اصولی مصرف استخوان

علت اسهال سگ چیست؟

مبتلا شدن سگ به اسهال می­تواند تحت تاثیر فاکتور­ها و دلایل متعددی رخ دهد که البته برای درمان بعضی از آن­ها اعمال تغییرات و برخی محدودیت­‎‌ها در رژیم غذایی کافی خواهد بود. اما توصیه می­شود در صورت بروز اسهال در سگ و یا دیدن علائم آن، حتماً در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید. اگر تشخیص بیماری و شروع پروسه درمان بدون فوت وقت انجام شود، بدیهی است که سگ مورد­نظر در طی یک دوره کوتاه سلامتی خود را بدست خواهد آورد. در حالت کلی موارد زیر را می­توان علت اسهال سگ در نظر گرفت:

  • دیستمپر
  • پاروا
  • ویروس کرونا
  • سندروم روده تحریک‌­پذیر
  • بروز بیماری همستی
  • بروز حساسیت
  • وجود کرم شلاقی یا برخی انگل­‌های دیگر در بدن سگ
  • ژیاردیا
  • بیماری­های کلیه، لوزه­‌المعده و کبد
  • تغذیه از خوراکی نامناسب، خراب یا آشغال
  • پرکاری تیروئید
  • ماندن یا گیر کردن برخی اشیا مانند چوب یا استخوان در روده
  • عوض کردن رژیم غذایی، استفاده از غذای کم کیفیت یا پرچرب
  • حساس بودن سیستم گوارش
  • مسموم شدن با سرب یا حشره­‌کش
  • وجود تومور یا پولیپ
  • استرس
  • سرطان
  • عفونت‌­هایی که توسط ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد می­شود
  • تاثیر برخی از دارو­­ها

با توجه به موارد ذکر شده می­توان به این نتیجه رسید که بروز اسهال در سگ بر­خلاف عقیده بیشتر افراد می­تواند به عنوان علائم یک مشکل جدی تلقی شود؛ از این­‌رو برای جلوگیری از هرگونه مشکل یا حاد­تر شدن شرایط باید حتماً در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

بررسی بیماری اسهال در نژاد­های مختلف سگ

در حالت کلی مشکل اسهال و درمان آن در بیشتر سگ­ها یکسان است؛ اما بررسی دقیق­‌تر این موضوع خالی از لطف نیست. اسهال سگ ژرمن تحت تاثیر برخی عوامل مانند پرخوری، باکتری، ویروس، قارچ، انگل، اختلالت عصبی، بیماری دستگاه گوارش و … رخ می­دهد. اسهال سگ ژرمن در مراحل اولیه با رعایت برخی نکات و دادن برخی مواد غذایی و بخصوص آب در محیط خانه قابل درمان است. اما اگر بعد از گذشت 2 روز تغییری در وضعیت آن ایجاد نشد، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید. باید توجه داشت که در این دو روز خوردن آب برای جلوگیری از مشکل کم آب شدن به دلیل اسهال اهمیت بسیار زیادی دارد.

اسهال سگ تریر می­تواند تحت تاثیر مواردی که در قسمت­های مختلف مقاله ذکر شد، رخ دهد. در چنین زمانی باید 12 الی 24 ساعت بعد از اسهال شدن به سگ غذا ندهید، چرا­که همچنان سیستم گوارش آن نسبت به غذا حساس است. بعد از گذشت این مدت باید بر خلاف عادت همیشه از برخی مواد غذایی خاص مانند برنج پخته شده استفاده کنید. برای خوش طعم کردن برنج می­توانید مقداری گوشت مرغ پخته شده در داخل آن قرار دهید. در این دوره باید حجم مواد غذایی را کاهش داده و تعداد دفعات غذا دادن را بالا ببرید. همچنین برای سرعت بخشیدن به درمان اسهال سگ تریر می­توانید پروبیوتیک به آن بدهید. چنانچه شرایط سگ تریر بعد از 3 روز تغییر پیدا نکرد، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای سگ گلدن رتریور چیست؟ | قیمت و خرید غذای سگ گلدن رتریور

سگ­ سرابی یکی از نژاد­های ایرانی است که به دلیل قدرت بالایی که دارند، در تعداد بالایی به کشور­های خارجی نیز صادر می­شوند. اسهال سگ سرابی به ندرت رخ می­دهد اما با این حال امری غیرممکن نیست. اگر در این مدت غذای سگ سرابی شما، گوشت خام آلوده بوده باشد میتواند باعث ایجاد اسهال در او شود. که البته در کوتاه مدت با رعایت نکاتی که در قسمت­های قبل اشاره شد، سلامتی خود را به دست می آورند. اما توصیه می­شود در مواجهه با اسهال سگ سرابی نیز حتماً به دامپزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل جدی، پروسه درمان بدون فوت وقت شروع شود.

اسهال سگ توله برخلاف موارد قبلی یک مشکل جدی بوده و حتی می­تواند باعث مرگ توله شود. چنانچه توله مورد نظر زیر 3 هفته سن دارد، بروز اسهال می­تواند تحت تاثیر کرم­های انگلی صورت بگیرد ولی در سنین بالا­تر این مشکل تحت تاثیر ویروس­‌ها و انگل‌­ها رخ می­دهد که در این حالت باید از مدفوع توله سگ نمونه­‌گیری شود. درمان اسهال سگ توله متفاوت از سگ­های بالغ است، چرا که توله­ها به دلیل ضعیف بودن بیشتر با بیماری درگیر شده و شرایط آن­ها خطرناک­تر می­شود. در چنین مواردی باید در گام اول توله مورد نظر را از بقیه توله­‌ها جدا کرده و در یک جای گرم و تحت نظارت نگه دارید، تا بدین ترتیب در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید.

 

علت خون در مدفوع سگ

 

اهمیت واکسیناسیون سگ چقدر است؟

همیشه گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است. واکسیناسیون سگ‌­ها تاثیر قابل توجهی در سلامتی و بالا رفتن مقاومت بدنی آن­ها در برابر انواع بیماری‌­ها دارد. یک بیماری خطرناک مانند هپاتیت که مسری است می­تواند از یک سگ به سگ دیگر منتقل شود و زمینه را برای بیماری کردن و حتی مرگ سگ ایجاد کند. این درحالی است که تنها با زدن یک واکسن ساده می­توان از بروز این مشکل جدی جلوگیری نمود.

بیماری­‌ها و ویروس‌­های گوناگونی مانند پاروا ویروس سگ، دیستمپر می­تواند سگ را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی مانند اسهال، استفراغ و کاهش وزن را در آن به وجود بیاورد. برای پیشگیری از این موضوع باید واکسیناسیون سگ در دوره­‌های تعیین شده انجام شود. البته در برخی موارد نادر مشکلاتی مانند تب، درد، تورم، استفراغ، تب، کاهش اشتها و اسهال سگ بعد از واکسن زدن دیده شده است. البته برای جلوگیری از بروز مشکلات نادر مختلف مانند اسهال سگ بعد از واکسن زدن، خود دامپزشک حرکات و شرایط سگ شما را زیر نظر می­گیرد تا در صورت نیاز از واکنش­‌های احتمالی جلوگیری کند. توصیه می­شود که خود شما هم تا چند ساعت بعد از فرایند واکسیناسیون، حرکات و رفتار سگ را زیر نظر بگیرید و در صورت دیدن مورد مشکوک با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

علت خون در مدفوع سگ چیست؟

اسهال خونی یکی از انواع مشکلاتی است که می­تواند سگ را تحت تاثیر خود قرار دهید. این نوع اسهال با حرکات مکرر روده قوام آبکی مدفوع آغاز می­شود. البته در مواردی که اسهال در حالت نرمال بوده و هیچ خونی در آن وجود ندارد، مشکل چندان جدی نیست. اما وجود خون در مدفوع را می­توان به عنوان علائم مشکلات جدی در نظر گرفت.

در حالت کلی مواردی مانند عفونت پاروا ویروسی، وجود کرم­های قلاب­دار، کرم­های میله­ای یا همان شلاقی، بیماری HGE، تغییرات رژیم غذایی، بیماری روده التهابی و آسیب‌­های رکتوم می­تواند باعث ظاهر شدن خون در اسهال سگ شود.

 

 علت وجود مخاط در مدفوع سگ

 

 علت وجود مخاط در مدفوع سگ چیست؟

صاحب سگ با بررسی مدفوع این حیوان می­تواند به راحتی اطلاعات لازم درباره شرایط سلامتی سگ را بدست بیاورد. شکل، قوام، رنگ، مخاط، اندازه و محتوای مدفوع دارای برخی استاندارد­ها است و تغییر یا غیر نرمان بودن یکی از این فاکتور­ها می­تواند مشکل یا بیماری خاصی را نشان دهد.

یکی از مهم­‌ترین مواردی که در مدفوع سگ باید بررسی شود، مخاط است. روده پایین سگ مخاط ژل‌ه­ای و شفاف تولید می­کند از این رو دیدن این نوع مخاط امری طبیعی بوده و برای جلوگیری از بروز یبوست و همچنین جهت روغن­کاری روده بزرگ ضروری است. در حالت کلی موارد نشان­‌دهنده مخاط غیر عادی عبارت­ند از:

  • زیاد بودن میزان مخاط و کم بودن مدفوع
  • رنگ مخاظ از حالت شفاف به رنگ دیگری تبدیل شود
  • نبود مدفوع و خروج مخاط خالی
  • نرم شدن مدفوع به دلیل زیاد بودن مخاط

در صورت مواجه با هر یک از این موارد باید حتماً در اولین فرصت به یک دامپزشک مراجعه کنید، چرا که گاهاً این موارد در­واقع علائم برخی بیماری­‌های خطرناک است.

 

اسهال سگ بعد از زایمان چیست؟

سگ‌­ها میتوانند در هر بار زمان 2 یا 3 توله به دنیا بیاورند. اسهال شدن یکی از مشکلات جدی است که می­تواند این­ توله‌­ها را درگیر خود کند. زیاد بودن شیر مادر زمینه را ایجاد می­کند تا توله­‌ها بیشتر از حد عادی شیر بخورند و در این حالت فرایند هضم شیر در بدن توله با مشکل مواجه شده و از ظرف دیگر ممکن است که شیر قبل از هشم شدن فاسد شود. در این حالت روده بر اساس سیستمی که دارد دچار استرس شده و مخاط بیشتری ترشح می­کند که در نهایت زمینه برای اسهال سگ بعد از زایمان ایجاد می­شود.

اسهال سبز در توله‌­ها بیانگر فاسد شدن غذا در بدن است که البته می­تواند تحت تاثیر برخی ویروس‌­ها و انگل­‌ها نیز ایجاد شود. توله‌­ها با توجه به پایین بودن سن و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن به راحتی تحت تاثیر اسهال ضعیف شده و حتی دچار مرگ می­شوند؛ از این‌­رو در چنین مواقعی باید فوراً با دامپزشک تماس حاصل فرمایید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. اصولا اسهال سگ در اثر تماس با محیط آلوده و فضای سبزی که در آن حیوانات دیگر تردد دارند بوجود میآید و عامل مهم بعدی تغذیه غذاهای بی کیفیت و هورمون دار مثل بال و استخوان مرغ که محل جمع شدن هورمون در خوراک مرغداری ها میباشد. سگ اگر سینه مرغ آب پز یا گوشت آب پز بخورد بسیار بندرت اسهال میگیرد یا اگر از این عوامل نبود دیگر فقط دامپزشک میتواند او را بهبود ببخشد‌. و مشگلتان مشخص هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *