دسته ها

نحوه نگهداری توله سگ بدون مادر

توله سگ بدون مادر
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

نگهداری توله سگ بدون مادر و تازه متولد شده می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. کمک به توله سگ بدون مادر برای داشتن رشد سالم مستلزم صرف زمان و تلاش از سوی شما است. اگر قبلاً توله‌ سگ بدون مادر بزرگ نکرده‌اید، باید قبل از هر چیزی از دامپزشک بخواهید که توله‌ را معاینه کند. در ادامه اطلاعات کلی در مورد مراقبت از توله سگ بدون مادر شما گفته خواهد شد.

ایجاد فضایی مناسب برای توله‌های تازه متولد شده

اگر توله سگ‌ها توسط مادرشان نگهداری می‌شدند، او مکانی را انتخاب می‌کرد که نرم، گرم و به دور از نور شدید خورشید باشد. چشمان توله سگ‌ها از 10 تا 14 روزگی باز می‌شود. از آنجایی که چشمان آن‌ها به نور بسیار حساس است، باید تا 4 هفتگی از نور مستقیم خورشید دور نگه داشته شوند. در غیاب مادرشان شما باید این نوع محیط را فراهم کنید. یک جعبه با اندازه مناسب تهیه کنید. جعبه را در یک فضای گرم و خلوت قرار دهید.

در محل خواب توله سگ بدون مادر کاغذ تمیز یا پدهای ادراری قرار دهید. توجه کنید توله سگ‌های تازه متولد شده می‌توانند در پارچه‌های نرم گیر کنند و ممکن است خفه شوند. بعد از اینکه توله‌ سگ توانست سر خود را بلند کند و کمی حرکت کند، می‌توانید از حوله، ملحفه یا پتو استفاده کنید.

محل نگهداری توله سگ بدون مادر

تأمین حرارت مورد نیاز توله‌ها

سرمازدگی در توله سگ‌های تازه متولد شده عامل مهمی است که می‌تواند کشنده باشد. یک توله سگ نسبت به یک سگ بالغ گرمای بیشتری نیاز دارد. توله‌ها برای گرم ماندن به گرمای بدن مادرشان وابسته هستند. کنترل دمای ثابت مورد نیاز توله سگ بدون مادر، اهمیت زیادی دارد. برای کنترل دما می‌توان از روش‌های مختلفی مانند انکوباتور، لامپ حرارتی یا بطری آب گرم  استفاده کرد.

اگر دمای توله سگ به کمتر از 34.4 درجه سانتیگراد برسد، وضعیت آنها بحرانی است. توله سگ بدون مادر در چهار روز اول زندگی خود باید در دمای محیطی 29-32 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

گرمای لازم بایستی به تدریج در اختیار توله قرار داده شود. همچنین گرم شدن خیلی سریع توله سگ سرمازده، ممکن است منجر به مرگ او شود. اگر مکان نگهداری توله‌‌ها بزرگ باشد، آنها در کنار هم جمع می‌شوند و به گرمای خارجی کمتری نیاز خواهند داشت. مراقب باشید که توله سگ بدون مادر بیش از حد در معرض گرما قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید:  علت گرمازدگی سگ + علایم و درمان گرمازدگی

پیشگیری از بیماری

توله سگ‌ها به خصوص توله سگ بدون مادر که آغوز دریافت نکرده‌اند، در برابر بیماری بسیار آسیب پذیر هستند. همیشه قبل از دست زدن به توله دست‌های خود را بشویید. اگر با حیوانات دیگر کار می‌کنید یا از پناهگاه‌های حیوانات یا محل‌های نگهداری سگ بازدید می‌کنید (هر مکانی که با سگ‌های دیگر در تماس هستید)، همیشه قبل از ورود به محل نگهداری توله‌ها و قبل از دست زدن به توله‌ها لباس‌ها و کفش‌های خود را عوض کنید.

سرمازدگی دز توله سگ

بررسی وزن

بررسی روزانه وزن توله سگ می‌تواند به شما اطمینان دهد که وضعیت آنها خوب است. اگر یک توله سگ نتوانست وزن اضافه کند یا در حال کاهش وزن است باید با دامپزشک مشورت کنید. سعی کنید که بعد از اینکه توله‌ها توانایی غذا خوردن پیدا کردند، از غذاهای با کیفیتی مانند غذای سگ رویال کنین مخصوص توله سگ‌ها برای تغذیه آن‌ها استفاده کنید.

تحریک توله‌ها برای دفع

در دو هفته اول توله سگ برای دفع ادرار و مدفوع به تحریک شدن توسط مادرشان نیاز دارد. در مورد توله سگ بدون مادر شما باید این شرایط را فراهم کنید. ناحیه تناسلی توله سگ بدون مادر را با یک پارچه مرطوب ماساژ دهید تا عملکرد مثانه و روده تحریک شود. پس از دو هفته توله باید خودش ادرار و مدفوع کند. او را با دقت زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که این اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید:  علائم نفخ سگ و روش‌های پیشگیری و درمان آن

مشکلات نگهداری توله سگ بدون مادر

در حین نگهداری توله سگ بدون مادر ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

کم آبی بدن

عدم مصرف منظم مایعات یا قرار گرفتن توله سگ بدون مادر در معرض هوای خشک به راحتی می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. نشانه‌های کم آبی بدن شامل از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و لثه‌های خشک و چسبنده در دهان است. یکی از روش‌های حفظ رطوبت این است که یک حوله مرطوب و گرم را در نزدیکی توله سگ و در بستر او قرار دهید. یک دستگاه رطوبت ساز نیز ابزاری عالی برای حفظ رطوبت مناسب برای توله سگ است.

هیپوگلیسمی

علائم هیپوگلیسمی (کاهش غیرطبیعی قند خون) بی‌حالی، انقباض عضلانی و گاهی تشنج است. اگر یک توله سگ علائم هیپوگلیسمی را نشان دهد، چند قطره محلول قند روی زبان می‌تواند زندگی او را نجات دهد.

کم آبی در توله سگ بدون مادر

تغذیه توله سگ بدون مادر

توله سگ تازه متولد شده هر دو تا سه ساعت (۶ تا ۸ وعده در روز) به غذا نیاز دارد. توله سگ‌های کوچک یا ضعیف ممکن است به تغذیه بیشتری نیاز داشته باشند.

هنگام غذا دادن به توله‌ سگ بدون مادر بهتر است از بطری‌های نوزاد حیوانات استفاده کنید. می‌توانید در مواقع اضطراری از قطره چکان استفاده کنید. اندازه سوراخ نوک بطری بسیار مهم است. اگر بطری را وارونه کنید و شیر آزادانه چکه کند به این معنی است که سوراخ بسیار بزرگ است. بطری باید به فشار ملایمی نیاز داشته باشد (شبیه سازی شیردهی توله سگ) تا شیر بیرون بیاید.

توله سگ را روی شکمش قرار دهید، طوری که سرش همسطح باشد (انگار که توله سگ از مادرش شیر می‌خورد).  باید بسیار مراقب باشید که مایع از نای به ریه‌های توله نرود. به همین دلیل توله سگ را هنگام غذا دادن به پشت نخوابانید. دهان توله سگ را به آرامی با یک انگشت باز کنید و نوک بطری را روی زبان او قرار دهید. اگر شروع به مکیدن نکرد او را نوازش کنید. اجازه ندهید که توله سگ خیلی سریع شیر بخورد و او را مجبور به خوردن شیر نکنید. پس از هر بار تغذیه، توله سگ باید آروغ بزند. آنها را روی شانه خود نگه دارید و به آرامی به پشت آنها ضربه بزنید.

تا زمانی که توله سگ بدون مادر به سن سه هفتگی می‌رسد بایستی با شیر خشک مخصوص سگ تغذیه شود. پس از ۳ هفتگی توله سگ‌ها توانایی خوردن کنسرو سگ و غذاهای نرم را دارند. شیر خشک مخصوص توله سگ را طبق دستور روی بسته‌بندی آماده کنید و قبل از تغذیه دمای شیر خشک را روی ساعد خود تست کنید (همانطور که برای نوزاد انسان انجام می دهند). شیر گاو و بز هر دو منابع تغذیه ناکافی برای توله سگ بدون مادر هستند و از نظر پروتئین و چربی کمبود دارند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

در هفته سوم، یک ظرف آب در اختیار توله قرار دهید. دقت کنید که ظرف باید خیلی بزرگ نباشد. در سه هفتگی می‌توانید با مخلوط کردن غذای خشک سگ با شیر خشک سگ، یک غذای مناسب برای توله سگ ها فراهم کنید. در 6 هفتگی بیشتر توله‌ها می‌توانند  غذای خشک توله سگ بخورند، بهتر است از غذاهای خشک با کیفیتی مانند غذای سگ رفلکس استفاده کنید. فراموش نکنید که توله‌ها باید پس از هفته سوم به آب شیرین و تمیز دسترسی دائمی داشته باشند.

زمانی که توله سگ بدون مادر بزرگتر شد بایستی آموزش‌های اولیه را شروع کنید. یکی از بهترین وسیله‌ها برای آموزش توله‌ها تشویقی است. توجه کنید تشویقی سگ مناسب توله سگ‌ها تهیه کنید که متناسب با فک و اندازه او باشند و باعث خفگی او نشوند. برای اینکه توله سگ‌هایی سالم داشته باشید برای آن‌ها تغذیه‌های با کیفیت و متعادل فراهم کنید و ترجیحا از غذاهایی با کیفیت معمولی مانند غذای سگ مفید برای توله‌های در حال رشد استفاده نکنید.

در حین نگهداری توله سگ بدون مادر مراجعه به دامپزشک برای چکاپ را فراموش نکنید. همچنین واکسیناسیون و قرص‌های ضد انگل را طبق توصیه دامپزشک به موقع انجام دهید تا توله سگ شما همیشه سالم و سرحال بماند.

دامپزشک برای معاینه توله سگ بدون مادر

سخن پایانی

نگهداری توله سگ بدون مادر نیازمند توجه ویژه و مراقبت‌های خاص است. این توله‌ها به گرما و تغذیه منظم با شیر جایگزین نیاز دارند، زیرا شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای آن‌هاست. باید محیطی گرم و آرام برایشان فراهم کرد و به دقت نظافت آن‌ها را رعایت نمود. تغذیه با شیشه شیر مخصوص توله سگ‌ها، حفظ بهداشت و جلوگیری از عفونت‌ها و بررسی منظم توسط دامپزشک از جمله اقدامات ضروری است.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

سمیه برازنده
سمیه برازنده

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *