دسته ها

پرخاشگری سگ | علت عصبی‌بودن و خشونت سگ چیست؟

پرخاشگری سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

پرخاشگری سگ، معمولا با نمایش‌های خطرناکی مانند خیره‌شدن سخت، غرغرکردن، پارس‌کردن، خرخرکردن، هق‌کردن، کوبیدن و یا گازگرفتن همراه است. خشونت سگ، می‌تواند یک شکل عادی ارتباط در سگ‌ها باشد، بااین‌حال عصبی‌بودن سگ نسبت به یک شخص یا حیوان دیگر نامطلوب یا مشکل‌ساز تلقی می‌شود. بیشتر پرخاشگری و گازگرفتن سگ‌ها به‌صورت عاطفی (ترس و یا اضطراب) در مغز ایجاد می‌شود، اما پرخاشگری درنده توسط مرکز اشتهای مغز برانگیخته می‌شود. در این مقاله با علت وحشی‌بودن سگ‌ها و درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

علت خشونت سگها

دلایل متعددی وجود دارد که سگ، ممکن است نسبت به اطرافیان پرخاشگری نشان دهد. شایع‌ترین علل پرخاشگری سگ عبارتند از: درگیری، پرخاشگری مبتنی بر ترس، پرخاشگری تدافعی، پرخاشگری مرتبط با وضعیت، پرخاشگری مالکانه، پرخاشگری محافظ غذا و پرخاشگری تغییر مسیر.

بیشتر بخوانید:  حل انواع مشکلات رفتاری سگ و روش‌های رایج درمان مشکلات سگ‌ها

زندگی با سگی که نسبت به اعضای خانواده پرخاشگر است، حتما دشوار، خطرناک، ناامیدکننده و خسته‌کننده خواهد بود. ممکن است سگ‌های پرخاشگر، غریزه مبارزه یا فرار را در مقابل تهدید به ارث برده باشند. نمایش پرخاشگری در سگ‌ها ممکن است ژنتیکی (به ارث رسیده از والدین سگ) یا یک رفتار خاص نژادی باشد. نژادهای خاصی از سگ‌ها برای محافظت از دام‌ها یا هشدارها نسبت به تهدیدات محیط، رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند. نژادهای مختلف سگ برای نشان‌دادن رفتار درنده انتخاب شده‌اند. پرخاشگری ممکن است از تجربیات قبلی سگ آموخته شود زیرا ممکن است در جلوگیری از یک نتیجه ناخوشایند، موفق عمل کرده باشد.

پرخاشگری در توله سگ

رایج‌ترین علت پرخاشگری سگ، ترس یا نگرانی است. برخی از پرخاشگری‌ها در سگ‌ها معمولا در سنین جوانی (3 تا 4 ماه زندگی) ظاهر می‌شوند، اما سایر انواع پرخاشگری بیشتر در دوران نوجوانی یا بلوغ اجتماعی رخ می‌دهد. پرخاشگری در توله‌سگ‌های جوان، بیشتر با ترس مرتبط است. پرخاشگری که در دوران نوجوانی یا در بلوغ اجتماعی نشان می‌دهد ممکن است به‌خاطر جنسیت، مسائل اجتماعی یا مربوط به تهدیدات سرزمینی باشد (که اتفاقاً این نوع پرخاشگری دارای یک نوع ترس است.)

بیماری و جراحت

برخی از شرایط بیماری می‌تواند باعث پرخاشگری سگ‌ها شود. اگر سگی که هیچ‌وقت هیچ نشانه‌ای از پرخاشگری را نشان نمی‌‌دهد، شروع به غرغرکردن و گازگرفتن می‌کند، ممکن است نشانه یک بیماری باشد. درد یکی از علل شایع پرخاشگری سگ‌هاست. سگ پرخاشگر شما ممکن است آسیب یا بیماری داشته باشد که باعث ناراحتی و استرس شدید شود. برخی از دلایل احتمالی درد عبارتند از آرتریت، شکستگی استخوان، آسیب‌های داخلی، تومورهای مختلف و پارگی.

بیماری‌های دیگر نیز ممکن است بر مغز سگ شما تأثیر بگذارد و باعث پرخاشگری به ظاهر غیرمنطقی او شود. شرایطی مانند اختلال عملکرد شناختی و بیماری‌های مغزی یا تومورها ممکن است باعث شروع پرخاشگری شود. این مشکلات بیشتر در سگ‌های مسن‌تر اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

ممکن است وسوسه شوید که برای تسکین درد به سگ خود دارو بدهید، اما نباید این کار را بدون مشورت دامپزشک انجام دهید. اگر سگ شما بیمار است، قبل از شروع هر درمانی باید دقیقا بدانید که چه مشکلی در او وجود دارد. تا زمانی که متوجه نشدید با چه چیزی سر و کار دارید، سعی کنید مسائل را به دست دامپزشک بسپارید. فقط یک دامپزشک می‌تواند توصیه کند که چه داروهایی برای سگ شما مناسب است.

ترس

یک سگ پرخاشگر می‌تواند به‌راحتی رفتار وحشیانه‌ای از خود بروز دهد. بیشتر سگ‌ها فقط وقتی رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند که احساس می‌کنند در خطر هستند و نمی‌توانند فرار کنند. به عنوان مثال، اگر سگی به گوشه‌ای بدون هیچ راه خروجی عقب‌نشینی کند، یا اگر فکر کند که دستی بالای سرش قرار می‌گیرد، رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهد. اگر سگ شما یک سگ نجات است که رفتار پرخاشگرانه ترسناک و غیرعادی از خود نشان می‌دهد، ممکن است مورد آزار یا مورد بی توجهی قرار گرفته، یا یک حادثه آسیب‌زا را تجربه کرده باشد.

بیشتر بخوانید:  شناخت زبان بدن سگ‌ها | چگونه معنی حرکات سگ را بفهمیم؟

مالکیت

یکی دیگر از عواملی که باعث بروز پرخاشگری سگ می‌شود، تجاوز به مالکیت یا نگهبانی است. این نوع خشونت سگ زمانی اتفاق می‌افتد که سگ چیزی را تصاحب کند. این مالکیت می‌تواند به‌خاطر غذا، اسباب‌ بازی سگ یا هر چیز با ارزش دیگری باشد. سگی که پرخاشگری برای مالکیت نشان می‌دهد، اگر کسی به ظرف غذای او نزدیک شود یا وقتی در حال جویدن اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش است به او نزدیک شود، ممکن است غرغر کند. یک سگ همچنین ممکن است هنگامی که غریبه‌ای وارد خانه شما شود، او را گاز بگیرد. درجه پرخاشگری سگ ممکن است از سگی به سگ دیگر متفاوت باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

نمایش سلطه

یکی از عوامل پرخاشگری سگ، نمایش سلطه است. سگ‌ها گاهی اوقات به‌عنوان نمایش تسلط رفتار پرخاشگرانه دارند. غرغرکردن، کوبیدن و گازگرفتن زمانی اتفاق می‌افتد که سگ احساس می‌کند به چالش کشیده می‌شود. متأسفانه، مردم اغلب علت پرخاشگری سگ را به‌عنوان رفتار مرتبط با تسلط اشتباه می‌گیرند، درحالی‌که ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد. در حقیقت، رفتار غالب پرخاشگرانه معمولا به اندازه سایر علل پرخاشگری رایج نیست.

خشونت سگ

ممکن است پرخاشگری سگ شما با علائم دیگری مانند ریزش مو، افزایش وزن یا بی‌حالی همراه باشد که می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید باشد. این پرخاشگری اگر با تشنج یا تغییرات سریع خلقی همراه باشد، می‌تواند ناشی از تشنج باشد. آسیب مغزی به نواحی خاصی از مغز ناشی از تومورها، مشکلات تیروئید و ضربه نیز می‌تواند منجر به مشکلات پرخاشگری شود. اگر سگ شما به‌طور ناگهانی در حضور صداهای بلند تهاجمی شود، عفونت گوش سگ می‌تواند در پرخاشگری او دخیل باشد. اگر غذاخوردن سگ شما را بدخلق می‌کند، ممکن است یک مشکل دندانی علت آن باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره گوش و چشم سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آیا باید نگران نمایش پرخاشگری سگم باشم؟

بله! رفتار پرخاشگرانه در سگ‌ها خطری برای انسان یا سایر حیوانات است و احتمال آسیب جسمی نیز وجود دارد. پرخاشگری ممکن است ناشی از بیماری‌های عفونی مانند هاری سگ بیماری‌های غیر عفونی باشد که معمولا سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر سگی پرخاشگری نشان دهد، سلامتی و یا احساس عاطفی او احتمالا به خطر می‌افتد. نمایش رفتار پرخاشگرانه سگ باید با دامپزشک در میان گذاشته شود. هر چه زودتر به دنبال درمان باشید، بهترین شانس برای بهبود است.

علائم پرخاشگری در سگها

سگ‌ها ممکن است به روش‌های مختلف رفتار پرخاشگرانه‌ای داشته باشند. اما بیشتر اوقات پرخاشگری سگ را می‌توان توسط یک مربی حرفه‌ای، شناسایی و اصلاح کرد‌. در لیست زیر می‌توانید با علائم پرخاشگری سگ بیشتر آشنا شوید.

  • پارس‌کردن، گازگرفتن
  • آن‌ها ثابت و سفت با گوش‌های جلو، دهان بسته و دم بالا می‌ایستند.
  • سگ‌های پرخاشگر غرغر می‌کنند یا دندان‌های خود را نمایش می‌دهند.
  • راه‌ مردم یا سگ‌های دیگر را مسدود می‌کنند.
  • آن‌ها جلوتر از شما از درها یا دروازه‌ها عبور می‌کنند.
  • آن‌ها خواستار توجه هستند.
  • آن‌ها نگهبان منابع هستند.
  • آن‌ها بر پاهای مردم یا سگ‌های دیگر سوار می‌شوند.
  • از پهلو به سگ دیگری نزدیک می‌شوند و سر خود را روی سگ‌های دیگر به عقب نشانه می‌گیرند.
بیشتر بخوانید:  همه چیز درمورد پارس کردن سگ‌ها + معنی انواع صدای سگ

نکات مهم در درمان پرخاشگری سگها

بارها شنیده‌ایم که می‌گویند سگ “بهترین دوست انسان” است، اما در مورد سگ‌های پرخاشگر، این جمله صحت ندارد. بیشتر سگ‌ها وقتی غریبه‌ای نزدیک می‌شوند، پارس می‌کنند تا به شما هشدار دهند، این بخشی طبیعی از نقش آن‌ها است و بیشتر صاحبان حیوانات خانگی، بابت این رفتار سگ‌ها قدردانی می‌کنند. بااین‌حال، برخی از سگ‌ها این رفتار محافظتی و هشدار‌دهنده را بیش‌ازحد انجام می‌دهند، رفتار پرخاشگرانه‌ای نسبت به غریبه‌ها نشان می‌دهند و حتی به آن‌ها حمله می‌کنند.

  • درمان پرخاشگری سگ به علت پرخاشگری بستگی دارد.
  • در مورد پرخاشگری سگ، ابتدا باید با دامپزشک در مورد مناسب‌ترین نوع درمان صحبت کنید. دامپزشک ممکن است شما را به یک رفتار‌شناس دامپزشکی دارای گواهی ارجاع دهد.
  • سگ‌ها از سگ‌های دیگر چیزهای بسیاری یاد می‌گیرند. با این روش، سگ‌ها به شیوه‌های قابل‌قبولی رفتار می‌کنند. آموزش زودهنگام سگ و قراردادن آن‌ها در معرض سگ‌های دیگر و آموزش‌دیده می‌تواند راه خوبی باشد.

درمان خشم سگ

  • با یک متخصص صحبت کنید تا بیاموزید که چگونه سگ خود را طوری تربیت کنید که همه را شاد، ایمن و سالم نگه دارید.
  • اگر احساس امنیت می‌کنید، داخل دهان سگ خود را بررسی کنید تا ببینید آیا یک جسم خارجی ممکن است باعث پرخاشگری او شده باشد یا خیر. اگر سگ احساس بدی می‌کند، ممکن است پرخاشگری در او بروز کند. اما مشکل گاهی می‌تواند چیزی به سادگی یک تکه غذای خشک سگ، اسباب‌بازی یا چوب گیر کرده در دندان سگ شما باشد.
  • اگر سگ شما به هر نحوی شما را تهدید می‌کند، معاینه نهایی را به دامپزشک بسپارید.

نتیجه نهایی

درمان پرخاشگری سگ، برای انسان‌ها بسیار چالش‌برانگیز است، اما در بسیاری از موارد می‌توان پرخاشگری سگ را به اندازه کافی بهبود بخشید تا سگ در اطراف اعضای خانواده مفیدتر باشد. درک انگیزه پرخاشگری سگ، نقطه شروع برای صاحبانی است که اصلاح رفتار را برای این نوع سگ انجام می‌دهد.

لطفا توجه داشته باشید انواع مختلفی از پرخاشگری سگ وجود دارد که نسبت به اعضای خانواده و غریبه‌ها به‌طور متفاوت بروز می‌کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *