دسته ها

دلایل ریزش موی سگ و راه‌های درمان آن

ریزش موی سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

ریزش مو که به عنوان آلوپسی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری بسیار شایع در سگ‌هاست. قسمتی که ریزش رخ می‌دهد، می‌تواند به علت اصلی آن بستگی داشته باشد. یعنی اگر سگ شما در اطراف گردن و دم خود ریزش دارد، احتمال زیادی وجود دارد که به‌دلیل کک باشد. این مورد در سگ‌ها، رایج و بسیار قابل توجه است. ریزش مو می‌تواند در یک نقطه، به‌صورت تکه‌ای یا در سراسر بدن ظاهر شود. گاهی ممکن است از ریزش زیاد موهای سگ خود متعجب شوید و با خود بگویید که چرا این‌گونه است و آیا باید به‌دنبال درمان آن باشید یا خیر. موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ریزش موی سگ شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید شانه سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علائم ریزش مو در سگ‌ها چیست؟

بسته به علت ریزش مو، علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

_ خاراندن خفیف تا شدید.
_ پوست قرمز، ملتهب، خونریزی.
_ پوست دارای پاپول (لکه‌های قرمز)، جوش یا کهیر.

اگر ریزش توسط انگل‌ها ایجاد شده باشد، ممکن است قابل مشاهده باشند؛ البته لازم به ذکر است که فقط یک سری از انگل‌ها قابل مشاهده هستند. کک، کنه و شپش را می‌توان با چشم غیرمسلح دید، ولی کنه‌ها و عناصر قارچی مانند کرم حلقوی دیده نمی‌شوند.

دلایل ریزش موی سگ چیست؟

به احتمال زیاد، سگ شما به‌خاطر یکی از پنج دلیل رایجی که در زیر شرح خواهیم داد، ریزش مو دارد:

ریزش فصلی

گاهی اوقات، ریزش به‌ظاهر شدید موی سگ، فقط یک ریزش طبیعی است. بسیاری از سگ‌ها در طول سال ریزش مو دارند. اگر در آب‌وهوای معتدل زندگی می‌کنید، ریزش فصلی اغلب کاهش می‌یابد.

ریزش فصلی موی سگ

عفونت‌های باکتریایی و قارچی

باکتری‌ها و مخمرها ساکنان طبیعی پوست سگ هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند خارج از کنترل رشد کرده و عفونت ایجاد کنند. وجود عفونت‌های قارچی یا باکتریایی روی پوست و عدم رعایت بهداشت موی سگ ممکن است باعث ریزش مو، قرمزی، خارش و بو شود. گاهی اوقات، عفونت‌های باکتریایی باعث ایجاد جوش نیز می‌شوند.
سگ‌ها هم‌چنین می‌توانند به کرم حلقوی مبتلا شوند؛ قارچی که باعث ریزش مو و عفونت‌های کوچک در برخی از قسمت‌های بدن سگ می‌شود. اگر لکه‌های قرمز، خارش‌دار یا پوسته‌پوسته مشاهده کردید، نیاز است که به یک دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک یک معاینۀ کامل انجام می‌دهد، آزمایش‌هایی را توصیه می‌کند و در صورت نیاز، آنتی‌بیوتیک یا ضدقارچ برای درمان عفونت تجویز می‌کند.

جرب و سایر انگل‌ها

جرب یک اصطلاح رایج برای عفونت‌های پوستی خارش‌دار ناشی از کنه است. کنه‌ها موجودات بسیار کوچکی هستند که با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند و روی سطح پوست یا فولیکول‌های مو زندگی می‌کنند. آن‌ها با جویدن پوست باعث ریزش مو و خارش می‌شوند. کک یکی از دلایل بسیار رایج ریزش موی سگ است. کنه‌ها و کک‌ها بسیار مسری هستند. بنابراین، هر انگلی که در سطح پوست سگ خود پیدا کنید، ممکن است قبلاً به خانه و سایر حیوانات خانگی شما سرایت کرده باشد. اگر شواهدی از کنه یا کک پیدا کردید، دامپزشک شما می‌تواند یک داروی ضدانگلی تجویز کند و نکاتی را برای خلاصی از آفات خانۀ شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:  جرب گوش سگ چیست؟ | نشانه‌ها و علائم جرب سگ

آلرژی

سگ‌ها نیز ممکن است مانند انسان‌ها دچار آلرژی شوند و علائمی مانند خارش پوست و ریزش مو داشته باشند. از شایع‌ترین آلرژی‌ها در سگ‌، حساسیت‌های محیطی به محرک‌هایی مانند کپک، کنه‌های گردوغبار، آلرژی به کک و آلرژی غذایی است. اگر دامپزشک شما مشکوک به آلرژی باشد، ممکن است کنترل کک، مصرف دارو برای کنترل خارش، اجتناب از مواد آلرژی‌زا یا تغییر غذا را برای رد حساسیت غذایی، توصیه کند.

بیشتر بخوانید:  شناخت غذاهای آلرژی زا در سگ + علائم آلرژی در سگ و راه‌‎های درمان آن

آلرژی غذایی را می‌توان تنها با انجام یک آزمایش غذایی برای حداقل هشت هفته تشخیص داد. اگر دامپزشک شما سگ شما را با یک برنامۀ غذایی با مواد محدود یا غذای درمانی در یک آزمایش غذایی قرار می‌دهد، بسیار مهم است که مطمئن شوید سگ شما در طول آزمایش هیچ چیز دیگری نمی‌خورد. یک غذا یا لقمه‌ای خارج از برنامۀ غذایی تعیین‌شده، می‌تواند نتایج را تغییر دهد. اگر علت اصلی ریزش موی سگ شما آلرژی باشد و به‌درستی و توسط دامپزشکی خوب درمان شود، ریزش و خارش باید متوقف شود و موی سگ شما دوباره رشد کند.

بهداشت موی سگ

شرایط پزشکی زمینه‌ای

پوست از نظر فنی، بزرگترین عضو بدن است و برای سالم‌ماندن به مقادیر زیادی مواد مغذی نیاز دارد. اگر سگ شما یک بیماری زمینه‌ای داشته باشد، مو و خز او ممکن است تحت‎‌تأثیر قرار گیرد. شرایط هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید، اختلالات غدۀ فوق کلیوی یا اختلالات هورمون رشد همگی می‌توانند باعث ریزش موی سگ شوند. اگر دامپزشک شما مشکوک به یک مشکل داخلی به‌عنوان علت ریزش مو باشد، ممکن است یک سری آزمایش و احتمالاً تصویربرداری با اشعۀ ایکس یا اولتراسوند را برای تعیین علت توصیه کند.

چگونه دامپزشکان ریزش مو را در سگ‌ها تشخیص می‌دهند؟

معاینۀ فیزیکی کامل توسط دامپزشک، مهم‌ترین مرحله در تشخیص علت یا علل آن در سگ است. در مورد اختلالات پوستی در سگ‌ها، به‌ندرت یک راه‌حل سریع وجود دارد. دامپزشک شما عوامل متعددی را قبل از تشخیص مناسب در مورد سگ شما (از جمله سن، نژاد، جنس، وضعیت سلامتی و سابقۀ پزشکی قبلی) در نظر می‌گیرد. متأسفانه هیچ «دستورالعمل» ساده‌ای برای رفع ریزش مو در سگ‌ها وجود ندارد.

کشف علت برای انتخاب گزینه‌های درمانی ضروری است. هنگام ملاقات با دامپزشک خود، آمادۀ پاسخگویی به سؤالات کامل در مورد سگ خود باشید؛ از جمله: رژیم غذایی، تعداد حیوانات خانگی در خانه، خارش، درمان‌های گذشته، محیط سگ، مشکلات سلامتی قبلی یا ناهنجاری‌های خونی. هنگامی که دامپزشک شما این پاسخ‌ها را دریافت کرد، می‌تواند حیوان خانگی شما را بررسی کند و علل احتمالی را تعیین کند.

راه‌های کاهش ریزش موی سگ

استفاده از داروها (آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدقارچ‌ها، استروئیدها، آنتی‌هیستامین‌ها، انگل‌کش‌ها، داروهای ضدالتهاب یا ضدخارش مانند تزریق آپوکل، آتوپیکا یا سیتوپوینت) از راه‌های کاهش ریزش موی سگ هستند.

 

راه‌های کاهش ریزش موی سگ

موهای سگ خود را شانه بزنید: شانه‌زدن منظم، حتی روزانه، مؤثرترین راه برای بدون مو نگه‌داشتن خانۀ شماست

غذای مناسب سگ: به سگ خود غذای باکیفیت و با منابع پروتئین قابل هضم خوب بدهید و بعد از مدتی، متوجه کمترشدن ریزش موی سگ خود خواهید شد.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه غذای خانگی سگ | دستور پخت خوراکی و غذای سگ

مصرف یک مکمل اسید چرب: دادن مکمل اسید چرب مانند Vitacoat Plus به سگ شما کمک می‌کند تا پوست سالمی داشته باشد.

درطول تابستان هرازگاهی سگ خود را حمام کنید: استفاده از یک شامپوی سگ ملایم بلغور جو دوسر یک‌بار در هفته یا بیشتر، پوست را تمیز می‌کند و پوشش ضعیف مو را جوان می‌کند.

کدام نژاد سگ ریزش موی کمتری دارد؟

سگ‌های بدون‌ریزش یا سگ‌هایی که ریزش موی بسیار کمی دارند، همیشه جزء اولویت علاقمندان بوده‌اند. سگ‌هایی با ریزش موی کم عبارتنداز: نژاد مالتیز، نژاد بیچون‌ فرایز، نژاد داچس‌ هاند، نژاد پودل، پرتگیز‌ واترداگ، نژاد یورکشایر تریر، نژاد بوردر تریر، نژاد شناوزر، نژاد شیتزو، نژاد گری هاند ایتالیایی و غیره.

چهار روش سریع رشد موی سگ

پس از این‌که به علت ریزش موی سگ خود پی بردید و آن را برطرف کردید، ممکن است مشاهده کنید که سگ شما موی زیادی از دست داده‌است؛ دراین‌مواقع می‌توانید به‌راحتی راه‌هایی را برای رشد مجدد موهای سگ خود در خانه امتحان کنید. در این‌جا چهار روش رشد سریع مو را برایتان شرح خواهیم داد:

روش‌های سریع رشد موی سگ

آبلیمو برای رشد مو

اسیدسیتریک موجود در آبلیمو دارای خواص ضدباکتریایی شگفت‌انگیزی است. این می‌تواند با عفونت باکتریایی در خز سگ شما مبارزه کند. با خلاص‌شدن از شر باکتری‌ها، می‌توانید به رشد مجدد موهای سگ خود کمک کنید. مقدار کمی آبلیمو را به یک اسفنج مرطوب اضافه کنید و آن را روی سگ خود بزنید. اجازه دهید چند دقیقه درحالی‌که حیوان خانگی خود را نظارت می‌کنید، بماند تا مطمئن شوید که او خودش را نمی‌لیسد. سپس آبلیمو را از موهای حیوان خانگی خود به‌صورت کامل بشویید.

آلوئه‌ورا برای رشد مو

آلوئه‌ورا می‌تواند خارش ناشی از کک یا آلرژی غذایی را کاهش دهد. خاراندن وسواسی سگ منجر به ریزش مو می‌شود. پس از رفع آلودگی کک یا واکنش‌های آلرژیک، کمی آلوئه‌ورا روی نواحی دارای خارش در پوست حیوان خانگی خود بمالید تا پوستش تسکین یابد. آنزیم‌های طبیعی موجود در آلوئه‌ورا هم‌چنین سلول‌های مردۀ پوست را از بین می‌برد و رشد مو را تقویت می‌کند. در کنار آن برای رشد بهتر مو، استفاده از مکمل ها هم می‌تواند گزینه ی خوبی باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید مکمل و مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سرکۀ سیب برای رشد مو

اسیدهای موجود در سرکۀ سیب می‌تواند قارچ‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد و در عین حال، سیستم ایمنی سگ شما را تقویت کند. سرکه و آب را به‌طور مساوی با هم ترکیب کنید و مخلوط را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید. هم‌چنین، می‌توانید مقدار بسیار کمی سرکۀ سیب را به آب خوراکی سگ اضافه کنید.

روغن‌های ضروری برای رشد مو

اسانس‌ها می‌توانند خارش پوست سگ را تسکین دهند و رشد مو را تقویت کنند. آن‌ها را در آب رقیق کنید و فقط یک یا دو قطره را روی نواحی خارش‌دار یا تحریک‌شده بمالید. ریزش بیش‌ازحد می‌تواند ناشی از استرس، تغذیۀ نامناسب، بارداری، شیردهی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد. اگر فکر می‌کنید موهای سگ شما بیش‌ازحد طبیعی ریزش دارد یا در حال ایجاد لکه‌های طاس است، با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. سگی که موهایش می‌ریزد، نیاز دارد به یک دامپزشک مراجعه کند، اما وضعیت او اغلب می‌تواند با یک تغییر ساده در غذا یا دارو برطرف شود. مثلا تغذیه سگ باردار کمی متفاوت است و بهتر است در آن دوره یک رژیم غذایی سالم‌تر داشته باشد. هم‌چنین سعی کنید به نظافت و شانه‌زدن منظم ادامه دهید تا بتوانید اولین علائم مشکل را تشخیص دهید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *