دسته ها

زمان گرفتن توله سگ از مادر چه زمانی است؟

گرفتن توله سگ از مادر
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گرفتن توله سگ از مادر باید در حدود هفته 8 تا 12 باشد. این سن برای اکثر توله سگ‌ها برای ترک مادرشان زمان مناسبی است. جدا کردن توله سگ از مادر در سن 5 تا 6 هفتگی یا حتی زودتر از آن باعث می‌شود توله‌ها در طول زندگی خود دچار مشکلاتی شوند. در ادامه به سن مناسب و زمان گرفتن توله سگ از مادر پرداخته‌ایم.

سن مناسب برای گرفتن توله سگ از مادر

سن معمول برای گرفتن توله سگ از مادر و رفتن به خانه جدیدشان 8 هفتگی است. در این سن، بیشتر توله سگ‌ها می‌توانند خوب غذا بخورند، دیگر نیازی به خوردن شیر مادر یا شیر خشک ندارند، فعال بوده و از دنیای پیرامون خود آگاه هستند و به خوبی با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. آنها در معرض انواع مناظر، صداها و بوها قرار گرفته‌اند و محیط اطراف برایشان ناشناخته نیست و ترسی ندارند. در هشت هفتگی این توله‌ها آماده هستند تا مادر و خواهر و برادر خود را ترک کنند و به خانه جدید خود بروند.

از آنجایی که برخی از توله سگ‌ها در هشت هفتگی دوره ترس را پشت سر می‌گذارند (آگاهی از دنیای اطراف که می‌تواند باعث اضطراب شود)، بسیاری از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند یک یا دو هفته دیگر صبر کنند. توله سگ‌ها در سن 9 هفتگی کمی بالغ‌تر و آماده‌تر برای زندگی جدید خود هستند. یک تا دو هفته می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. در سن ۹ هفتگی توله سگ آماده است تا یاد بگیرد، کاوش کند و دریابد که زندگی جدیدش قرار است چگونه باشد.

بیشتر بخوانید:  نحوه نگهداری توله سگ بدون مادر

برخی از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند توله‌های خود را کمی بیشتر از 10 هفته نگه دارند و گرفتن توله سگ از مادر را تا بعد از 10 هفتگی به تعویق می‌اندازند. کسانی که به خصوص نژادهای کوچک از جمله چیواوا، پامرانین و سایر سگ‌های کوچک را پرورش می‌دهند، توله‌ها را تا سن 11 تا 12 هفتگی نگه می‌دارند. این توله‌های کوچک می‌توانند از نظر جسمی کاملاً شکننده باشند و ممکن است از نظر ذهنی و عاطفی در دوران نوزادی کندتر رشد کنند.

در مورد توله سگ‌های نژاد بزرگ نیازی نیست تا بعد از هفته دهم برای رفتن به خانه‌های جدید خود صبر کنند. سن 9 تا 10 هفتگی برای توله‌های نژاد بزرگ خوب است، اما گرفتن توله سگ از مادر در نژادهای بزرگ در سن بیشتر از 10 هفتگی می‌تواند مشکل ساز باشد. توله‌های نژاد بزرگ نه تنها به سرعت رشد می‌کنند، بلکه قوی‌تر و پر جنب و جوش‌تر هستند.

دیرهنگام گرفتن توله سگ از مادر، ارتباط صاحبان جدید با این توله ‌سگ هیجان‌زده و بزرگ که در حال پریدن و پنجه زدن است را دشوارتر می‌کند. یک توله سگ 10 هفته‌ای نژاد بزرگ، هنوز یک نوزاد وابسته است و تا 12 هفته او در حال تغییر است. برای صاحبان جدید بسیار آسانتر است که با یک توله سگ هشت تا ده هفته‌ای ارتباط برقرار کنند.

گرفتن توله سگ از مادر

چرا توله سگ ها باید در زمان درستی از مادر جدا شوند؟

توله سگ‌ها نباید قبل از هشت هفتگی مادر و خانواده خود را ترک کنند؛ زیرا سگ مادر چیزهای زیادی برای آموزش به توله سگ خود دارد. درس‌هایی که در تمام زندگی‌اش بر او تأثیر می‌گذارد و حتی اگر سگ مادر از دنیا رفته باشد، همزادان باید در کنار هم بمانند.

توله سگ‌هایی که خانواده خود را خیلی زود ترک می‌کنند، در آینده مشکلات رفتاری از خود نشان می‌دهند. آنها از خیلی چیزها می‌ترسند و اعتماد به نفس ندارند. آنها همچنین می‌توانند در برقراری ارتباط با مردم دچار مشکل شوند یا آنقدر به صاحبان جدید خود دلبسته شوند که وقتی تنها می‌مانند، وحشت زده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  راهکارهای دوست شدن با سگ

گاز گرفتن در توله سگ‌هایی که زود از مادر جدا می‌شوند رایج است. سگ مادر به توله سگ می‌آموزد که گاز گرفتن خود را کنترل کند. وقتی توله‌ها به خانه جدیدشان می‌روند، انتظار می‌رود که کمی گاز بگیرد، زیرا همه توله‌ها با گاز گرفتن و دهانشان محیط پیرامونشان را شناسایی می‌کنند. اما وقتی توله از آموزش‌‌های اولیه توسط مادر محروم شود، بیشتر و سخت‌تر گاز می‌گیرد و آموزش گاز نگرفتن به او دشوارتر می‌شود. اگر توله سگ در سن درستی از مادر جدا شود به راحتی می‌توان آموزش‌های اولیه دیگر را با کمک تشویقی سگ به او یاد داد.

زود هنگام گرفتن توله سگ از مادر باعث می‌شود توله ها ندانند چگونه با دیگر توله‌ها یا سگ‌ها رفتار کنند و از آنجایی که آنها متفاوت عمل می‌کنند، سگ‌های دیگر واکنش بدی به این توله‌ها نشان می‌دهند. از آنجایی که مادرشان این فرصت را نداشت که به توله‌ها، سگ بودن را بیاموزد، او همیشه از نظر اجتماعی ناتوان خواهد بود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

توله سگ‌ها برای از شیر گرفته شدن و تغییر غذا به غذای خشک سگ نیاز به زمان دارند. توله سگ‌ها معمولاً در سه تا پنج هفتگی مراحل از شیر گرفته شدن را طی می‌کنند. این زمان انتقال مهم است و تضمین می‌کند که آنها تمام مواد مغذی مورد نیاز را از مادر خود دریافت کرده‌اند. این امر برای سیستم ایمنی و  سلامت توله‌ها در طولانی مدت بسیار مهم است. علاوه‌بر این شروع زودهنگام فرآیند از شیر گرفتن، عوارض رفتاری برای سگ‌های جوان دارد. شیر خوردن از مادر حتی بدون نیاز به شیر، می‌تواند منبع آرامش برای توله‌ها باشد.

اگر به توله سگ‌ها زمان کافی داده نشود تا خودشان انتقال از شیر به غذای خشک و کنسرو سگ را انجام دهند، به احتمال زیاد دچار ناامنی و اضطراب می‌شوند. بهتر است از پرورش دهنده‌ها توله سگ تهیه کنید که نگهداری مناسبی از مادر و توله‌هایش داشته است و مادر را با غذاهای با کیفیتی مانند غذای سگ رفلکس و غذای سگ رویال کنین تغذیه کرده است. هر چقدر تغذیه مادر در دوران بارداری و شیردهی بهتر باشد، توله‌های سالم‌تر و قوی‌تری خواهد داشت. اگر خودتان پرورش دهنده یا صاحب سگ مادری هستید مراقب تغذیه او در دوران حساس زندگیش باشید، بهتر است سگ مادر را با غذاهایی که کیفیت متوسطی دارند مانند غذای سگ مفید تغذیه نکنید.

رفتار توله سگ بعد از گرفتن از مادر

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا شما می‌توانید بهترین زمان برای جدا کردن توله سگ از مادر را تخمین بزنید. اگر می‌خواهید توله سگی را بخرید، اطمینان حاصل کنید که گرفتن توله سگ از مادر در سن مناسبی اتفاق افتاده است. برخی از پرورش دهنده‌ها برای سود بیشتر ممکن است توله سگ را در سن پایین از مادر جدا کرده و بفروشند.

قبل از خرید توله سگ برای تخمین سن و چکاپ او را پیش دکتر دامپزشک ببرید. علائمی وجود دارند که نشان می‌دهند توله سگ برای جدا شدن از مادرش خیلی کوچک است. از جمله این علائم می‌توان به این موارد اشاره کرد که چشم یا گوشش باز نیست، نمی‌تواند راه برود یا واکنشی به صداها نشان نمی‌دهد (نوزادان توله ها ناشنوا هستند). بعد از گرفتن توله سگ در سن مناسب، او را با غذاهای با کیفیت بالایی که مخصوص توله‌ها است تغذیه کنید و آموزش‌های اولیه را از سن مناسب شروع کنید تا در کنار یکدیگر لحظات خوبی را سپری کنید.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

سمیه برازنده
سمیه برازنده

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *