دسته ها

علائم دیابت سگ + غذای سگ دیابتی (هرگز این خوراکی ها را به سگتان ندهید!)

دیابت سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

دیابت یک بیماری نسبتاً شایع میان سگ‌ها است. این بیماری تقریبا پیچیده است و به دلیل کمبود انسولین به وجود می‌آید. سگ‌ها موجودات دوست داشتنی هستند که برای نگهداری از آن‌ها باید همه تلاش خود را بکنید. یکی از مهم‌ترین اصول در نگهداری این موجودات، تشخیص بیماری‌های آن‌ها و همچنین تغذیه صحیح آن‌ها است. اگر سگ شما دچار بیماری شود، ممکن است راهکارهای درمان آن بسیار سخت باشد، پس بهتر است قبل از آن که دیر بشود آن را تشخیص داده و درمان کنید.

دیابت سگ ممکن است بر سلامت آن‌ها تاثیرات مخربی بگذارد. پس با داشتن اطلاعات کافی از ایجاد قند خون بالا در سگ‌ خود جلوگیری نمایید. اگر در مورد علت‌ها و همچنین علائم بیماری دیابت سگ اطلاعاتی ندارید و به دنبال رژیم غذایی مناسب برای این نوع سگ‌ها هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

دیابت در سگ‌ها چگونه است؟

بیماری دیابت در سگ‌ها اساسا به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود. نوع اول وابسته به انسولین و نوع دوم مقاوم به انسولین بوده است. یک سگ ممکن است به هر دو نوع این بیماری‌ها مبتلا شود. اما دیابت نوع دوم در میان سگ‌های چاق و مسن اغلب دیده شده است. اگر این بیماری را زود تشخیص ندهید و در صدد درمان آن نباشید ممکن است به تدریج اندام‌های دیگر مانند قلب، کلیه، چشم‌ها، عروق خونی و همچنین سیستم عصبی آن‌ها را مختل کرده و به آن‌ها آسیب بزند.

بنابراین خوب است بدانید که دیابت سگ، بیماری کنترل شده‌ای است و بسیاری از آن‌ها با وجود این بیماری سال‌های طولانی زندگی سالمی دارند، این امر به واسطه داشتن یک غذایی مخصوص برای این سگ‌ها امکان پذیر است.
میزان گلوگز در یک سگ سالم اغلب بین 75 الی 120 میلی گرم بوده است. اگر سگ شما میزان گلوکز خونش بیش از این باشد، دارای قندخون بالا و یا هایپرگلاسیمی شده است و باید رژیم غذایی سگ دیابتی را برایش آغاز کنید. البته لازم به ذکر است که قند خون بالا در این حیوانات ممکن است کاملا موقتی باشد و بعد از مدتی از بین برود، در این مواقع قند خون بالا از عواملی چون استرس ایجاد می‌شود.

قند خون بالا زمانی موقتی است که سگ دچار استرس شده، رژیم غذایی ناسالم داشته و یا بعضی از داروهای خاصی را مصرف کرده باشد. اما اگر میزان قند خون در آن‌ها همیشه زیاد باشد، دچار دیابت شده است.

قند خون بالا در سگ

 

نشانه‌ها و علائم دیابت سگ چیست؟

علائم و نشانه‌های دیابت سگ متعدد هستند. میزان ابتلا سگ‌ها در سنین بالا بین 6 الی 9 سالگی، سگ‌های چاق و ماده بیشتر از سایر سگ‌ها است. عوامل ژنتیکی نیز در میزان ابتلا سگ‌ها به این بیماری تاثیر به‌سزایی دارد، در واقع، نژادهای داهشوند، پودل، کیش هاند، اشناورز مینیاتوری و تریر استرالیایی نسبت به بقیه سگ‌ها بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

از عمده‌ترین علائم دیابت در سگ‌ها می‌توان تشنگی زیاد و مصرف آب فراوان را نام برد. این علامت اولین علت تشخیص دیابت سگ بوده است. اگر سگ شما در طول شبانه روز آب زیادی مصرف می‌کند و ظرف آب سگ به وفور خالی می‌شود، این بدین معنی است که دهان او خشک شده و همیشه احساس تشنگی می‌کند. بهبود نیافتن عفونت‌ها و زخم‌ها در سگ‌ها از دیگر نشانه‌های این بیماری است. از دیگر نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بزرگ شدن اندازه کبد
  • افسردگی
  • خون مردگی در چشم
  • عفونت کلیه و یا عفونت ادراری
  • آب مروارید
  • بیش فعال بودن
  • کاهش و یا افزایش ناگهانی وزن
  • تکرر ادرار
  • افزایش اشتها و عطش

اگر سگ شما این علائم را داشت، باید حتما او را نزد دامپزشک برده و برنامه غذایی مخصوص و در صورت نیاز دارو برایش تهیه کنید، تا از جدی‌ شدن و وخیم شدن بیماری جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:  شناخت غذاهای آلرژی زا در سگ + علائم آلرژی در سگ و راه‌‎های درمان آن

علت‌های ایجاد دیابت سگ چیست؟

دیابت در سگ‌ها ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد. این عوامل شامل:

  1. دیابت ملیتوس: در این مدل از دیابت با نابود شدن سلول‌های بتا پانکراس، اتفاق می‌افتد و بدین تربیت میزان انسولین کاهش می‌یابد و سگ دیگر نمی‌تواند قند خون لازم را دریافت نماید.
  2. پانکراتیت: پانکراتیت یا التهاب پانکراس می‌تواند سلول‌های مولد انسولین را تخریب کرده و به آن‌ها آسیب بزند. در این حالت بدن آن‌ها دیگر نمی‌تواند قند خون کافی را دریافت کند و دچار این بیماری می‌شوند.
  3. هایپرآدرنوکورتیزیسم: این امر به علت وجود غده در غده هیپوفیز و یا بزرگ شدن این غده رخ می‌دهد و در نتیجه کورتیزول خون بیشتر شده و متابولیسن بدنی آن‌ها دچار مشکل می‌شود.
  4. دیابت سگ ممکن است در اثر مصرف بعضی از داروها پیش آید.
  5. عفونت‌های دندان و کلیه و یا حتی عفونت‌های مجاری ادراری نیز می‌تواند موجب این بیماری در سگ‌ها شود.
  6. هیجان، تقلا کردن و استرس نیز می‌تواند موجب بالا رفتن قند خون به صورت موقت و یا حتی دائمی شود.
  7. مصرف غذاهایی با قند بالا

نحوه تشخیص دیابت در سگ‌ها

اگر سگ شما نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد را داشت باید به دامپزشک مراجعه نمایید. چرا که ممکن است علت به وجود آمدن این بیماری در سگ شما متفاوت بوده باشد. بدین ترتیب با تغییر برنامه غذایی و همچنین زیاد کردن و کم کردن میزا فعالیت می‌توان بیماری‌ها و عفونت‌ها را در او دور کرد. اگر رفتار غیرطبیعی در سگ و یا در بدن او دیدید می‌تواند هر کدام علائمی برای بروز دیابت باشد.
در صورت دیدن نشانه‌های این بیماری، دامپزشک ابتدا آزمایشات کاملی از سگ شما گرفته و از بروز این بیماری در بدن او مطمئن می‌شود. اگر نتیجه آزمایشات مثبت باشد، با انجام آزمایش کامل میزان قند خون به طور دقیق بررسی می‌شود. این آزمایش شامل، سنجش تعداد گلبول‌های سفید و قرمز، هموگلوبین خون و پلاکت‌ها هستند. همچنین در این آزمایش مشخصات کامل شیمیایی خون مانند اندازه قند، الکترولیت خون و پروتئین نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چنانچه تنها قند خون سگ بالا باشد و هیچ مورد مشکوک دیگری در او دیده نشود، پزشک تشخیص قند خون موقت را می‌دهد.

 

رژیم غذای سگ دیابتی
پس از آن میزان آنزیم‌های نشان دهنده پانکراتیت مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این آزمایش ممکن است از او عکس‌هایی به وسیله اشعه ایکس و یا امواج فراصوت گرفته شود تا مطمئن شوند قند خون بالای سگ در اثر بیماری خاصی نباشد. علاوه‌بر این آزمایشات، آزمایش ادرار نیز در ظرف ادرار سگ گرفته خواهد شد تا مقدار قند خون، باکتری، چرک و همچنین اجسام کتونی در بدن سگ را بررسی کنند، این آزمایش تشخیص می‌دهد که او به دیابت ملیتوس مبتلا شده است یا خیر.

راه‌های درمان دیابت سگ

اگر بعد از انجام آزمایشات ذکر شده مشخص شد که سگ شما به بیماری دیابت مبتلا شده است، باید راهکارهایی را برای درمان این بیماری در سگ انجام دهید تا بتوانید این بیماری را در او درمان کنید. این راهکارها به شرح زیر هستند:

  • بررسی میزان قند خون به طور منظم: پس از تشخیص بیماری دیابت سگ در روند کنترل و درمان آن باید به طور روزانه میزان قند خون سگ شما بررسی شود. بهتر آن است که این عمل را هر 4 ساعت یک مرتبه در روز انجام دهید و روند تغییرات میزان قند خون را در او یادداشت نمایید.
  • انجام فعالیت‌های بدنی منظم: اگر سگ شما به این بیماری مبتلا شد، بهتر است که در روز فعالیت‌های سبک و منظمی را انجام دهد. این فعالیت‌ها مانند پیاده‌روی که برای سگ سبک بوده باشد و او را از استرس دور کند. توجه داشته باشید انجام فعالیت‌هایی که به سگ شما استرس وارد می‌کند غدغن است.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب: برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب و منظم در ابتدا بهتر است که با پزشک مشورت نمایید. اما به طور کلی بهترین رژیم غذایی برای این سگ‌ها غذاهایی با پروتئین و فیبر بالا هستند و در مقابل میزان کربوهیدرات در آن کم باشد. برای میان وعده و یا حتی وعده‌های اصلی می‌توانید از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید. لازم به ذکر است که شکر طبیعی که در سبزیجات و میوه‌ها وجود دراند موجب بالا رفتن قند خون در حیوان نمی‌شود. استفاده از سبزیجات پخته مانند کلم بروکلی و کلم می‌تواند برای سلامتی آن‌ها بسیار مفید باشد، چرا که این سبزیجات دارای فیبر زیادی هستند و به کنترل میزان قند خون آن‌ها کمک می‌کنند.
بیشتر بخوانید:  غذاهای مفید برای سگ کدامند؟ + معرفی بهترین مارک‌های غذا
  • عقیم کردن: همانطور که گفته شد سگ‌های ماده بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت سگ هستند، این امر به دلیل نوسانات هورمونی مثل افزایش پروژسترون اتفاق می افتد و احتمال بروز این بیماری را در آن‌ها بیشتر می‌کند. بنابراین با عقیم کردن حیوان می‌توانید عوارض آن را کاهش داده و یا احتمال بروز این بیماری را در آن‌ها کم کنید.
  • درمان اورژانسی: در مواقع حاد چنانچه دامپزشک تشخیص دهد، سگ شما باید در بیمارستان بستری باشد و داروهایی از قبیل مسکن‌ها، داروهای ضد التهاب، آنتی بیوتیک‌ها و یا سرم تزریق شود.
  • تزریق انسولین: اکثر سگ‌ها زمانی که به این بیماری دچار می‌شوند باید به صورت روزانه انسولین در زیر پوست‌شان تزریق شود. این میزان انسولین روزانه توسط دامپزشک تعیین خواهد شد و با آموزش‌های لازم، می‌توانید خودتان این کار را در منزل انجام دهید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ دیابتی به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

غذای سگ دیابتی باید چگونه باشد؟

مسلما غذای یک سگ دیابتی با یک سگ سالم با هم تفاوت دارند. شما با رژیم غذایی مناسب می‌توانید میزان گلوکز خون او را متعادل نگه دارید چرا که غذا رابطه مستقیمی با میزان قند خون دارد. با استفاده از یک برنامه غذایی باکیفیت می‌توانید به تنظیم میزان قند خون سگ خود کمک کنید. در درمان دیابت سگ می‌توانید از غذاهای خانگی نیز استفاده کنید، بدین صورت که غذاها با میزان کربوهیدرات کم باشند.

همچنین می‌توانید از غذاهای خشک و کنسرو مخصوص سگ‌های دیابتی استفاده کنید. توجه داشته باشید که رژیم غذایی مرطوب می‌تواند برای سگ شما خطرناک باشد. سگ باید از خوردن غذاها و نان‌های شیرین پرهیز کند. همچنین میزان پروتئین در برنامه غذایی این سگ‌ها باید کمی افزایش داشته باشد، به خصوص برای سگ‌ها چاق میزان پروتئین بالا به تقویت ماهیچه‌هایش کمک می‌کند.

علائم دیابت سگ

از غذاهای آماده تجاری خشک که برای سگ‌های دیابتی تهیه شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذای خشک مخصوص سگ دیابتی DIABETIC DC 37

    این غذا از برند رویال کنین بوده و برای سگ‌های دیابتی بالا یک سال بسیار مفید می‌باشد. ترکیب غذایی این محصول می‌تواند به کنترل قند خون در سگ‌ها کمک کرده و با کاهش میزان نشاسته موجب کاهش وزن آن‌ها شود. توجه داشته باشید که سگ‌های باردار و شیرده و همچنین توله سگ‌ها نباید از این نوع غذا مصرف کنند. ترکیبات موجود در این غذای تجاری شامل پروتئین مرغ، گلوتن گندم، جو، چربی‌های حیوانی، الیاف گیاهی، تفاله چغندر، تایپوکا، روغن ماهی، پروتئین حیوانی، پسیلیوم و عصاره گل همیشه بهار است که طعم و بوی بسیار مطبوعی نیز دارد.

  • غذای خشک مخصوص سگ دیابتی وت لایف

    این محصول نیز با وجود کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد می‌تواند در برنامه غذایی سگ دیابتی در وعده‌های اصلی استفاده شود. این برند یکی از برندهای معتبر تولید غذای تجاری سگ بوده است و مصرف آن در طول عمر سگ می‌تواند به بهبود این بیماری و همچنین کنترل و تنظیم قند خون در آن‌ها کمک کند.

غذاهای خشک و آماده دیگری نیز از برندهای معتبر در دنیا وجود دارند که بسته‌هایی برای کمک به دیابت سگ تهیه کرده‌اند، با تهیه و مصرف این غذاها می‌توانید این حیوانات معصوم را از خطر ابتلا به بیماری‌های وخیم‌تر حفظ کنید. از جمله این برندهای غذایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. غذای خشک سگ سیمبا
  2. غذای خشک سگ سلبن
  3. غذای خشک سگ دکتر جان

سخن پایانی

سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها و دیگر حیوانات دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند، یکی از بیماری‌های رایج در سگ‌ها، بیماری قند خون بالا و یا دیابت است که به دیابت شیرین معروف است. این نوع بیماری بیشتر در سگ‌های ماده و چاق رایج بوده و کنترل نکردن آن می‌تواند موجب از کار افتادن سایر اندام‌های آن‌ها شود. پس برای این که بتوانید حیوان خود را در کنار خود سال‌های زیادی داشته باشید، باید او را از خطر ابتلا به بیماری دیابت سگ حفظ کنید.
نسبت به رفتارها و اندام سگ خود حساس باشید و در صورت مشاهده هر چیز غیر عادی با دامپزشک مشورت کنید. مهم‌ترین چیز در نگهداری از حیوانات خانگی تغذیه صحیح و سالم آن‌هاست. چنانچه تغذیه آن‌ها درست باشد، مدت بیشتری سالم مانده و زندگی شاد و سلامتی را خواهند داشت. بهتر است برای حفظ سلامتی آن‌ها نسبت به امور تغذیه‌ای بسیار حساس باشید و با مشورت دامپزشک، رژیم غذایی مناسبی را برای سگ خود در نظر بگیرید. بدون شک داشتن یک سگ سالم می‌تواند در روحیه اعضای خانواده نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *