دسته ها

با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها آشنا شوید

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه در بین 6 تا 15 درصد از گربه سان دیده می‌شود. پوست بزرگ‌ترین اندام بدن گربه است که ¼ وزن بدن او را تشکیل می‌دهد. این اندام شگفت‌انگیز یک سد محافظ برای گربه ایجاد کرده و دمای بدن او را تنظیم می‌کند. گربه‌های مبتلا به بیماری پوستی اغلب از درماتیت یا التهاب پوست رنج می‌برند. این التهاب ممکن است ناشی از فرآیندی باشد که باعث شروع بیماری پوستی می‌شود، مانند برخی از آلرژی‌های غذایی که باعث التهاب پوست می‌شود، یا ممکن است نتیجه خراشیدن یا گاز گرفتن توسط خود گربه در پاسخ به تحریک ناشی از بیماری باشد. در هر صورت، التهاب، باعث خارش می‌شود و خراش ناشی از آن می‌تواند باعث آسیب بیشتر پوست شود.

مشاوره دقیق با دامپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین راه درمان جوش‌های پوستی گربه و زخم روی پوست گربه دست پیدا کنید. در ادامه مقاله به معرفی شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه می‌پردازیم.

تشخیص شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها

پی بردن به علت بیماری پوستی در گربه‌ها دشوار است، اگر چه در برخی موارد پی بردن به علت آن راحت‌تر مشخص می‌شود. بررسی دقیق تاریخچه بیماری، معاینه فیزیکی، نتایج آزمایشات تشخیصی در درمان و تشخیص شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه مهم است. تاریخچه بیماری می‌تواند اطلاعاتی در مورد قرارگرفتن در معرض احتمالی با چیزهایی که ممکن است باعث بیماری پوستی شوند (از جمله کک)، ارائه دهد. یک معاینه فیزیکی دقیق برای ارزیابی ماهیت و الگوی ناهنجاری‌های پوستی (از جمله ریزش مو، قرمزی و وجود انگل) ممکن است علت بیماری پوستی را نشان دهد.

بیماری‌های پوستی گربه‌های خانگی

حساسیت پوستی گربه‌ها از انگل گرفته تا آلرژی، می‌تواند باعث بیماری پوستی در گربه‌ها شود. شیوع هر بیماری پوستی گربه با توجه به موقعیت جغرافیایی آن متفاوت است. مطالعات نشان می‌دهد که آبسه از شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه است. سبک زندگی، جنسیت و نژاد گربه نیز می‌تواند در ابتلا به بیماری‌های پوستی مختلف تأثیر بگذارد.

بیماری‌های پوستی گربه‌های خانگی

در مقایسه با گربه‌های داخل خانه، گربه‌هایی که در فضای باز هستند، بیشتر در معرض آلوده‌شدن به انگل‌های خارجی مانند کک‌ها قرار دارند و خطر آسیب‌دیدگی و آبسه‌های ناشی از جنگ با گربه‌ها یا حیوانات دیگر بیشتر است. علاوه‌بر این، گربه‌های نر بیشتر از گربه‌های ماده رفتار تهاجمی دارند که ممکن است منجر به آبسه‌های ناشی از زخم گاز‌گرفتن شود.

بیماری پوستی گربه چیست؟

طیف وسیعی از علائم شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در پوست گربه شما باشد. گربه‌ها برای کاهش علائم آلرژی به حیوانات خانگی دیگر چنگ زدن گربه می‌اندازند و همچنین به لیسیدن موی خود برای تسکین عفونت‌های پوستی مشغول هستند.

بیشتر بخوانید:  علت لیسیدن سگ | لیس‌زدن سگ‌ها نشانه چیست؟

اگر گربه شما هر یک از علائم زیر را داشت، فورا با دامپزشک تماس بگیرید:

  • خارش شدید
  • موی کدر
  • سرخی
  • پوست خشک
  • آکنه
  • بوی نامطبوع
  • نظافت بیش‌ازحد

انواع بیماری پوستی گربه

  • جرب

جرب یک بیماری التهابی پوستی و یکی از شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه است که توسط انواع مختلف کنه‌ها ایجاد می‌شود. برخی از کنه‌ها برای شناسایی به میکروسکوپ نیاز دارند زیرا توسط چشم غیرمسلح انسان دیده نمی‌شوند. کنه‌ها در پوست و موی گربه فرو می‌روند و باعث خارش بیش از حد و تورم و ریزش موهای اطراف صورت، پلک‌ها، گردن و پشت گربه می‌شوند. خاراندن شدید ناشی از جرب گربه همچنین می‌تواند باعث ایجاد دلمه و قرمزی شود، زیرا گربه به‌طور مداوم مناطق آسیب‌دیده را با چنگال‌های خود مورد هدف قرار می‌دهد.

  • بیماری پوستی دم گربه

بیماری دم گربه که هیپرپلازی غده دم نیز نامیده می‌شود، به غدد بیش‌فعال بالای دم اشاره دارد. این غدد، ترشحات مومی تولید می‌کند که منجر به ریزش مو و ضایعات پوسته‌پوسته می‌شود. در موارد شدید، این وضعیت می‌تواند دم را در برابر عفونت‌های باکتریایی آسیب‌پذیر کند. عقیم‌ردن ممکن است این مشکل را در گربه‌های نر برطرف کند.

بیماری پوستی گربه چیست؟

  • خشکی پوست گربه

خشکی پوست یکی از شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه است. این حساسیت پوستی، همچنین می‌تواند نشانه‌ای از اضافه‌وزن گربه یا یکی از نشانه‌های مشکلات حرکتی باشد. یک دلیل دیگر برای پوسته‌پوسته شدن در گربه‌ها کاهش نظافت و حمام نکردن است، وقتی گربه‌ها نمی‌توانند به نظافت خود برسند، این کار منجر به مات‌شدن مو، التهاب پوست و پوسته‌پوسته شدن می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شامپو گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • کنه و کک

کنه و کک باعث شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه هستند. درمان‌های پیشگیرانه گربه برای کنه و کک ضروری است، بنابراین گربه شما باید برای مبارزه با هرگونه حشره‌ای که وسوسه می‌شود روی پوست یا موی گربه بچسبد، آماده باشد. درمان‌های پیشگیرانه برای کنه و کک، پس از استفاده روی پوست گربه شما با گردش سیستم خون کار می‌کند. از آن‌جایی که بزاق کک باعث واکنش می‌شود، مهم‌ترین درمان آلرژی به کک، جلوگیری از کک است. بیشتر هجوم کک‌ها در هوای گرم‌تر اتفاق می‌افتد اما می‌تواند در تمام سال نیز رخ دهد. کنترل دقیق کک پایه و اساس درمان موفق است.

بدون این نوع درمان، گربه شما بیشتر مستعد ابتلا به کنه و کک است. با‌این‌حال، برخی از حیوانات خانگی نسبت به بزاق کک آلرژی دارند زیرا کک می‌گزد و وارد بدن گربه می‌شود و باعث خارش شدید می‌شود که در نهایت منجر به قرمزی، زخم و ریزش مو و اغلب منجر به درماتیت میلیاری می‌شود که در آن پوسته‌های کوچک بسیار زیادی وجود دارد. این پوسته‌های ناشی از کک و کنه بیشتر در پشت گربه وجود دارد. اگر یک یا دو کک را در محیط مشاهده کردید، احتمالا ده‌ها و صدها کک در محیط زندگی گربه‌ وجود دارد.

  • آبسه در گربه

اگر متوجه تورم و آبسه‌های چرکی در پوست گربه خود شدید، این نشانه عفونت است که با تمیز نگه‌داشتن ناحیه و استفاده از درمان پزشکی تجویز شده توسط دامپزشک، می‌توانید آن را کاهش دهید. گربه‌هایی که آبسه دارند، اغلب ناخوشایند و ساکت به نظر می‌رسند و خوب غذا نمی‌خورند.

بیشتر بخوانید:  12 علت غذا نخوردن گربه و راه حل آن

در موارد دیگر، صاحبان گربه، متوجه می‌شوند که گربه‌ها در ناحیه خاصی زخم دارند. در گربه‌های نر با  اخته‌شدن آن‌ها می‌توان ابتلا به آبسه را کاهش داد.

انواع بیماری پوستی گربه

  • بیماری قارچ پوستی گربه

از شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه، بیماری قارچ در گربه‌هاست. بیماری‌های قارچی می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت گربه‌های ما باشد. در برخی موارد، عفونت قارچی گربه شما حتی می‌تواند به شما و خانواده‌تان و همچنین سایر حیوانات خانگی در خانه منتقل شود.

(قارچ‌ها) که منجر به عفونت در گربه‌ها می‌شوند، معمولا در خاک زندگی می‌کنند که می‌توان آن‌ها را استنشاق کرد، بلعید یا از طریق بریدگی‌ها یا خراش‌های باز به بدن حیوان راه پیدا کرد. هنگامی که این قارچ‌ها راه خود را به بدن گربه شما پیدا می‌کنند، رشد کرده و هاگ تولید می‌کنند که اغلب باعث عفونت‌های موضعی شده که در سراسر بدن حیوان خانگی شما پخش می‌شوند.

شایع‌ترین عفونت‌های قارچی که دامپزشکان در گربه‌ها مشاهده می‌کنند، عفونت‌های پوستی (مانند کرم حلقوی) هستند، در حالی که عفونت‌های قارچی عمومی نادر هستند. اگرچه برخی از قارچ‌ها می‌توانند باعث بیماری در گربه‌های سالم شوند، اما به طور کلی بیماری قارچ در گربه‌هایی که بیمار و دارای نقص ایمنی، بچه گربه‌ها یا گربه‌هایی که بسیار پیر هستند نیز دیده می‌شود.

  • زخم دور دهان گربه

معاینه زخم دور دهان گربه می‌تواند کمی مشکل باشد، زیرا گربه تمایلی به بازکردن دهان خود ندارد. دامپزشک شما ممکن است برای تسهیل معاینه کامل‌تر، آرام‌بخش را توصیه کند.  از آن‌جایی که این وضعیت بسیار دردناک است، درمان اولیه به‌طور کلی شامل تجویز دارو برای کنترل درد و التهاب است. آنتی بیوتیک‌ها نیز معمولا تجویز می‌شوند. برخی از گربه‌ها ممکن است مایل به خوردن غذای نرم باشند، بنابراین ممکن است به صاحبان آن‌ها توصیه شود که تا زمان بهبودی دهان گربه، غذای کنسرو شده را پوره کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع سوپ و کنسرو گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

دامپزشک شما احتمالا مدیریت بیماری دندان را به‌عنوان بخشی از برنامه درمانی کلی توصیه می‌کند. تمیزکردن کامل دندان نیز ممکن است توصیه شود. از آن‌جایی که سطوح دندان مناطقی را برای اتصال باکتری‌ها فراهم می‌کند، برداشتن دندان‌ها می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند و باکتری‌هایی را که سیستم ایمنی را در گربه‌های مبتلا تحریک می‌کنند، به حداقل برساند. گربه‌ها بدون دندان‌هایشان خیلی خوب عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  دندان‌درد گربه و مشکلات دندان گربه‌ها را بشناسید
  • آلرژی غذایی در گربه

آلرژی غذایی در گربه‌ها به دلیل واکنش ایمنی به غذای خشک گربه یا افزودنی غذایی ایجاد می‌شود. آلرژی اغلب در پاسخ به جزء پروتئینی غذا ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ یا بوقلمون. پروتئین‌های گیاهی مانند آن‌هایی که در ذرت یا گندم یافت می‌شوند و همچنین افزودنی‌های غذایی و نگه‌دارنده‌ها ممکن است در برخی موارد باعث ایجاد حساسیت غذایی و مسمومیت گربه شوند. آلرژی غذایی ممکن است هر یک از علائمی مانند از خارش، اختلالات گوارشی و ناراحتی تنفسی ایجاد کند.

  • آلرژی تماسی

از شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه، آلرژی تماسی است که در اثر تماس با یک ماده آلرژیک باعث واکنش موضعی روی پوست می‌شوند. نمونه‌هایی از حساسیت تماسی شامل واکنش به شامپو، کک یا انواع خاصی از ملافه‌ها مانند پشم است. اگر گربه به چنین موادی حساسیت داشته باشد، در نقاط تماس، سوزش و خارش پوست ایجاد می‌شود. در این مواقع حذف محرک تماسی، مشکل را حل می‌کند. با این حال، شناسایی آلرژی در بسیاری از موارد می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

  • عفونت

عفونت‌های میکروبی را نمی‌توان با چشم غیرمسلح دید، نشانه‌های عفونت روی پوست شامل موارد زیر است:

  • درماتیت میلیاری (برجستگی‌های کوچک و دانه دار)
  • پوسچول (برجستگی‌های کوچک پر از مایع)
  • کلارت‌های اپیدرمی (پوست پوسته پوسته ای که ناحیه ای از پوست قرمز یا تیره را احاطه کرده است)
  • ترشحات زرد، سبز یا درشتی که از پوست گربه شما می‌آید. با‌این‌حال در بسیاری از موارد، پوست گربه که عفونی می‌شود، خیلی غیر طبیعی به نظر نمی‌رسد. خارش همراه با شاید یکی دو مورد از علائم ذکر شده در بالا ممکن است تنها نشانه وجود عفونت پوستی باشد.

عفونت‌های قارچی در گربه‌ها

انواع عفونت‌های قارچی که در گربه‌ها دیده می‌شود

تعدادی زیادی قارچ در محیط وجود دارد که می‌تواند بر سلامت گربه شما تأثیر منفی بگذارد. با‌این‌حال، ما شاهد برخی از انواع عفونت‌ها بیشتر از سایرین هستیم. در زیر برخی از عفونت‌های قارچی که از شایع‌‌ترین بیماری‌های پوستی گربه است، آورده شده:

  • آسپرژیلوزیس
  • کاندیدیازیس
  • کریپتوکوکوزیس
  • کوکسیدیوئیدومیکوز
  • هیستوپلاسموز
  • بلاستومیکوزیس
  • میستوما
  • رینوسپوریدیوز
  • اسپورتریکوزیس
  • فئوهیفومیکوزیس

عفونت‌های قارچی در گربه‌ها ممکن است در یک ناحیه مانند بینی و مجرای بینی، ریه‌ها (اغلب منجر به ذات‌الریه قارچی در گربه‌ها) یا پوست متمرکز شوند، اما ممکن است در سراسر بدن حیوان نیز منتشر شوند.

درمان بیماری پوستی گربه‌ها

پوست گربه، به‌عنوان یک مانع بین بدن آن‌ها و دنیای بیرون عمل می‌کند. اگر یک گربه بیماری پوستی داشته باشد، این مانع می‌تواند مختل شود. این سیستم دفاعی بدن آن‌ها را ضعیف می‌کند و در بسیاری از موارد باعث ایجاد ناراحتی شدید می‌شود. از آن‌جایی که پوست گربه یکی از معدود اندام‌هایی است که می‌توانیم به‌راحتی با چشم غیرمسلح ببینیم، بیماری پوست گربه به‌راحتی قابل تشخیص است. با‌این‌حال، صدها دلیل برای بیماری پوستی در گربه‌ها وجود دارد، بنابراین تنها راه برای اطمینان از این موضوع این است که گربه خود را نزد دامپزشک ببرید.

درمان بیماری پوست گربه به علت خاص آن بستگی دارد. به‌طور مثال برای درمان آلودگی کک باید از محصولات کنترل کک برای ازبین‌بردن کک‌ها و محیط اطراف استفاده کرد. آلرژی‌های غذایی معمولا با ایجاد یک رژیم غذایی که حاوی اجزایی است، درمان می‌شود. آبسه‌ها با تخلیه محل عفونی و دادن آنتی‌بیوتیک به گربه برای مبارزه با عفونت باکتریایی و بیماری قارچی معمولا با داروهای ضد قارچ درمان می‌شود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *