دسته ها

مسمومیت گربه | نشانه‌ها و علل مسمومیت گربه چیست؟

مسمومیت گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

آیا علائم مسمومیت گربه‌ را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید گربه‌ها به‌خاطر کنجکاوی و علاقه به نظافت، بیشتر از حیوانات خانگی دیگر در معرض مسمومیت هستند؟ مسمومیت گربه‌ها، بسته به چیزی که خورده، استنشاق کرده یا با آن تماس پیدا کرده‌اند، متفاوت است. برخی از سموم فورا روی بدن او اثر می‌گذارند. درحالی‌که برخی دیگر ممکن است چندین روز طول بکشند تا علائم مسمومیت را نشان دهند.

ما برخی از رایج‌ترین علائم مسمومیت گربه را در این مقاله ذکر کردیم، اما به‌ خاطر داشته باشید که این علائم جامع نیستند و گاهی ممکن است برخی از این موارد ویژگی‌های غیر مسمومیت را نیز نشان دهند.

علائم مسمومیت گربه و درمان این عارضه

چنانچه شک دارید که گربه شما مسموم شده، مهم است که در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید. مسئله زمان، واقعا در این مواقع ضروری است. دامپزشک باید بتواند بر‌اساس شواهدی که ارائه می‌کنید، علائم گربه شما و نتایج آزمایش خون و ادرار او، تشخیص انواع مسمومیت گربه را به شما بدهد.

مسمومیت غذایی در گربه

سونوگرافی هم ممکن است برای بررسی کبد و کلیه‌ها که اغلب بهشدت تحت تاثیر مواد سمی هستند، استفاده شود. سایر علائم مسمومیت عبارت است از:

بیشتر بخوانید:  علت بالا آوردن گربه چیست؟ | درمان خانگی استفراغ گربه

کدام وسایل خانه برای گربه‌ها سمی است؟

شاید تعجب کنید که بسیاری از وسایل خانه، یا حداقل آن‌هایی که در باغ، آلونک یا گاراژ شما نگه‌داری می‌شوند، برای گربه‌ها سمی هستند. محصولات پاک‌کننده، مواد شیمیایی و عوامل کنترل آفات همگی در صورت بلعیدن می‌توانند باعث مسمومیت گربه شوند. این موارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • طعمه جوندگان، به ویژه انواع ضد انعقاد. توجه داشته باشید که گربه‌ها نیز می‌توانند با خوردن جوندگان مسموم، آسیب ببینند.
  • مسمومیت با گیاه
  • علف‌کش‌ها
  • حشره‌کش
  • ضدیخ
  • مسکن/داروها
  • درمان کک یا کنه (در صورت بلعیده شدن)
  • برخی از غذاهای انسان
  • روغن

از مصرف این مواد در محلی که گربه شما زندگی می‌کند، خودداری کنید. تمام محصولات پاک‌کننده را در قفسه بلندی قرار دهید که در دسترس گربه نباشد، تمام درب‌ها و رویه‌ها را محکم ببندید.

مسمومیت گربه با جگر

جگر حاوی سطوح بسیار بالایی از ویتامین A است و زمانی که به‌طور معمول برای چندین ماه تغذیه شود، می‌تواند به دلیل تجمع بیش‌ازحد ویتامین A در بافت‌ها باعث رشد غیر طبیعی استخوان شود. استخوان اضافی در محل اتصال تاندون‌ها و رباط‌ها و جایی که کپسول‌های مفصلی به استخوان‌ها می‌چسبند، تشکیل می‌شود.

مهره‌های گردن اولین بخشی است که در این مسمومیت تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما این روند می‌تواند به بقیه ستون فقرات، دنده‌ها، آرنج‌ها و سایر مفاصل نیز گسترش یابد. در نهایت، ادغام کامل مفاصل در امتداد ستون فقرات و جاهای دیگر رخ می‌دهد و در نتیجه، گربه قادر به حرکت‌دادن گردن یا اندام‌های آسیب‌دیده خود نخواهد بود. رشد استخوانی ناشی از مسمومیت گربه، همچنین می‌تواند روی ستون فقرات و نخاع فشار وارد کند که بسیار دردناک است.

در این نوع از مسمومیت گربه، حیوان قادر نیست حرکت خود را اصلاح کند و ممکن است تا حدی یا به‌طور کامل فلج شود. بچه‌گربه‌ها نیز در این نوع مسمومیت می‌توانند از لق‌شدن و رشد غیر طبیعی دندان‌ها و ناهنجاری‌های رشد استخوان رنج ببرند. متأسفانه پس از ایجاد تغییرات گسترده استخوانی، این بیماری قابل برگشت نیست. بااین‌حال، اگر این رژیم غذایی خیلی زود اصلاح شود، می‌توان مقداری از سفتی و ناراحتی آن را کاهش داد.

بیشتر بخوانید:  به گربه چه غذایی بدهیم؟

با‌این‌حال، معرفی رژیم غذایی متفاوت به گربه‌ای که به خوردن جگر عادت کرده است، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برخی از گربه‌ها به سادگی هر چیزی را می‌خورند. بنابراین، بسیار مهم است که به گربه خود، غذای با‌کیفیت خوب بدهید که به‌طور علمی برای رفع نیازهای غذایی خاص، فرموله شده باشد. اجتناب از دادن جگر به گربه، عاقلانه‌ترین راه پیشگیری از مسمومیت است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مسمومیت گربه با گیاه

بعضی از گیاهان معمولی، گیاهان آپارتمانی و گیاهان باغی، سمی هستند یا می‌توانند باعث تحریک پوست گربه‌ها شوند. اگر گربه‌ها به‌طور دائم داخل خانه نگه‌داری می‌شوند، ممکن است به گیاه دسترسی نداشته باشند و سعی کنند چیزهای دیگری بخورند یا به برخی از مواد گیاهی دسترسی پیدا کنند. فقط رشد گیاهان نیست که می‌تواند مشکل‌ساز باشد، گل‌های شاخه بریده مانند زنبق (گیاهان گونه لیلیوم) نیز بسیار سمی هستند. نه فقط برگ‌ها، بلکه گل‌ها و گرده‌های گیاهان نیز سمی هستند. خوردن کمتر از یک برگ توسط گربه می‌تواند باعث نارسایی شود که برای جلوگیری از مرگ به درمان فوری دامپزشکی نیاز دارد.

مسمومیت گربه با گیاه

مسمومیت گربه با شیر

حتی اگر گربه شما از نوشیدن شیر لذت ببرد، لزوما شیر برای او خوب نیست. گربه‌ها در هضم لاکتوز شیر مشکل دارند که می‌تواند باعث ناراحتی معده یا اسهال در آن‌ها شود. بیشتر گربه‌ها فقط زمانی که بچه هستند، در معرض لاکتوز شیر مادرشان قرار می‌گیرند. از آن‌جایی که بچه گربه‌ها فقط برای چند هفته از شیر مادرشان می‌نوشند، سیستم گوارش آن‌ها اغلب برای ورود مجدد لاکتوز مجهز نیست.

بیشتر بخوانید:  خوراکی‌ها و غذاهای مضر برای گربه را بشناسید

مسمومیت گربه با دارو

علائم مسمومیت دارویی در گربه‌ها شامل ناراحتی دستگاه گوارش (اسهال، استفراغ)، تب، کم آبی، بی‌حالی، رنگ پریدگی یا تیره‌شدن لثه‌ها، تشنج، ضربان قلب سریع یا علائم درد است. صاحبان حیوانات خانگی باید همیشه مراقب باشند که داروها را دور از دسترس حیوانات خانگی قرار دهند تا از بلع تصادفی آن‌ها جلوگیری شود، اما گاهی اوقات گربه‌های کنجکاو وارد کمد می‌شوند و اقلامی را مصرف می‌کنند که قرار نیست آن‌ها را بخورند.

اگر شک دارید که گربه شما دارویی مصرف کرده که برای او سمی است یا خیر، باید فورا با دامپزشک تماس بگیرید. دامپزشک می‌داند که چگونه پاسخ دهد. در برخی موارد پادزهری وجود دارد یا گاهی اوقات ممکن است گربه نیاز به استفراغ داشته باشد.

داروهایی که برای گربه‌ها سمی هستند:

  • استامینوفن (تیلنول)
  • آسپرین
  • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • ناپروکسن (Aleve، Anaprox)
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروی ADD/ADHD
  • داروهای‌های خواب (بنزودیازپین‌ها، زاناکس، آمبین)
  • مسدودکننده‌های بتا
  • هورمون‌های تیروئید
  • داروهای کلسترول

گربه‌ها چطور مسموم میشوند؟

روش‌های مسمومیت گربه به شکل زیر است:

  • بلع مستقیم یک ماده سمی یا خوردن طعمه مسموم
  • بلعیدن سم در حین نظافت موی آلوده
  • جذب برخی از سموم از طریق پوست (به ویژه پنجه‌ها)
  • استنشاق سم

آیا گربهها از مسمومیت بهبود مییابند؟

اگر گربه‌ها به موقع و مناسب درمان شوند، می‌توانند از مسمومیت جان سالم به در ببرند. در یک مطالعه روی 20 گربه مسموم شده توسط پرمترین، یک ماده شیمیایی که به‌طور مستقیم در محصولات کنترل کک برای سگ‌ها استفاده می‌شود، تنها یک گربه مرد که به این دلیل بود که او را به مدت 24 ساعت نزد دامپزشک نبردند.

مراقبت‌های فوری بعد از تشخیص علل مسمومیت در گربه

بهبودی از مسمومیت گربه‌ها بستگی به زمان دارد. هرچه گربه شما زودتر تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد، درمان زودتر شروع می‌شود و زمان کمتری برای راه‌اندازی سم در سیستم او وجود دارد. برای بسیاری از گربه‌ها، آن‌هایی که درمان زودهنگام دریافت می‌کنند، در مدت کوتاهی به حالت عادی خود باز می‌گردند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد میزان بهبودی گربه خود با دامپزشک صحبت کنید. علائم مسمومیت به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، بنابراین مهم است که آگاه باشید. حتی اگر فقط شک دارید که گربه شما چیزی سمی را بلعیده یا لمس کرده است، باید سریع عمل کنید. بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید. منتظر علائم بیماری نباشید، زیرا گاهی ممکن است گربه، علائم مسمومیت را زود نشان دهد.

مسمومیت گربه با دارو

صاحبان حیوانات خانگی باید همیشه مراقب باشند که داروها را دور از دسترس حیوانات خانگی قرار دهند تا از بلع تصادفی آن‌ها جلوگیری شود، اما گاهی اوقات گربه‌های کنجکاو وارد کمد می‌شوند و اقلامی را مصرف می‌کنند که قرار نیست آن‌ها را بخورند. اگر شک دارید که گربه شما دارویی مصرف کرده که برای او سمی است، باید فورا با دامپزشک تماس بگیرید.

در برخی موارد مسمومیت گربه، پادزهر وجود دارد یا گاهی اوقات ممکن است گربه نیاز به استفراغ داشته باشد. اجبار یا تشویق گربه به استفراغ ممکن است مفید نباشد و شما نباید خودتان سعی کنید مسمومیت گربه را درمان کنید. اگر می‌توانید سم را ببینید، گربه خود را فورا از آن دور کنید.

در صورت امکان، نمونه ای از سم را با خود به مطب دامپزشکی ببرید تا به دامپزشک در انتخاب دوره درمانی کمک کنید.  دامپزشک ممکن است از شما بخواهد که گربه خود را فورا به مطب بیاورید یا ممکن است از طریق تلفن شما را راهنمایی کند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

درمان خانگی مسمومیت گربه

مجموعه کاملی از پیشنهادات درمانی خانگی برای مسمومیت گربه در اینترنت وجود دارد. اما توصیه اکید ما این است که فقط از راهنمایی‌های یک دامپزشک ماهر پیروی کنید. دلیل اصلی ما برای این امر حجم بالای این پیشنهادات است.  روش‌هایی مانند تغذیه حیوان خانگی مسموم با شیر، کره بادام زمینی، روغن نباتی یا نمک و بعضی از این موارد، بیش از آن که مفید باشد، ضرر دارد. به عنوان مثال، سموم حاوی فرآورده‌های نفتی هنگام استفراغ گربه باعث عفونت ریه می‌شوند. یکی از کارهایی که می‌توانید در صورت وجود سم روی پوست حیوان خانگی خود انجام دهید، این است که ناحیه آسیب‌دیده را کاملا بشویید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *