دسته ها

علت لیسیدن سگ | لیس‌زدن سگ‌ها نشانه چیست؟

لیس‌زدن سگ‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

لیس‌زدن سگ‌ها یکی از کارهایی است که زیاد در آن‌ها دیده می‌شود و این حرکت را در بچگی از مادرشان آموخته‌اند. اگر می‌خواهید از این حرکت سگ‌تان جلوگیری کنید یا آن را کمتر کنید، حتماً باید دلیلش را پیدا کنید تا بتوانید راه‌حلی مناسب برای آن پیدا کنید. لیسیدن سگ مشکلی اساسی است که هرچه سریع‌تر باید به فکر درمان آن باشید. علاقه بیش‌ازحد سگ به انجام‌دادن این کار در قسمت صورت سرپرستشان است؛ وگرنه دست‌ها و لباس‌ها به‌راحتی قابل شست‌وشو هستند. از نظر تکاملی این لیسیدن سگ ارثی است و تحقیقات نشان می‌دهد اجداد آن‌ها یعنی گرگ‌ها هم این کار را به‌صورت مکرر انجام می‌دادند.

بیشتر بخوانید:  حل انواع مشکلات رفتاری سگ و روش‌های رایج درمان مشکلات سگ‌ها

توله‌گرگ‌ها در میان طبیعت با لیسیدن صورت پدر و مادرشان، به بالاآمدن غذای نیمه‌هضم منجر می‌شوند. این قسمت در طول زندگی برای توله‌ها نقش مهمی دارد. چون بعد از تمام‌شدن دوره شیرخواری آن‌ها، هنوز هم نمی‌توانند غذاهای خام و نپخته بخورند. هنگامی که سگ‌ها صورت شما و پوزه سگ‌های دیگر را لیس می‌زنند، رفتارشان کاملاً طبیعی است. زیرا می‌تواند نشان‌دهندة درخواست آن‌ها برای غذا یا راهی برای محبت‌جویی و درخواست توجه از سمت شما باشد، اما چنانچه این رفتار را نادیده بگیرید، ممکن است به روح آن‌ها صدمه بزنید. یکی دیگر از رفتارهایی که سگ‌ها عادت به انجام آن دارند، این است که با لیس‌زدن خودشان را تمیز می‌کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علت لیس ‌زدن سگ‌ها

اگر شما فهمیدید که سگ بارها یک بخشی را به‌طور مداوم لیس می‌زند، یا حتی متوجه شدید هر بار که از چیزی می‌ترسد یا خشمگین می‌شود خود را لیس می‌زند، حتماً باید به فکر کمک‌گرفتن از یک دام‌پزشک باشید. هرچند لیسیدن سگ می‌تواند مسکنی خوب و سالم برای جلوگیری از استرس این حیوان باشد، لیس‌‌ زدن از روی وسواس تنها سبب مضطرب‌شدن می‌شود و مشکل را دوچندان می‌کند. سگ‌ها در بعضی وقت‌ها در مواقع اضطراب و آشفته‌حالی شروع به لیس‌‌زدن خودشان می‌کنند و این می‌تواند مهم‌ترین دلیل لیس‌زدن سگ باشد. این موضوع بسیار نگران‌کننده است. چراکه آن‌ها با لیس‌‌زدن پشت‌سرهم سبب التهاب پوستی خود نیز می‌شوند. پس هنگام روبه‌رو شدن با چنین موضوعی باید هرچه سریع‌تر به دام‌پزشک مطمئنی برای رفع خطر التهاب پوستی مراجعه کنید.

آیا باید لیس‌زدن سگ را متوقف کنیم

آیا باید لیس‌زدن سگ را متوقف کنیم؟

شخصی از امام صادق (ع) درباره سگ سؤال کرد. آن حضرت در جواب به شخص فرمودند سگ حیوانی نجس است. آبی را که سگ نیمی از آنرا خورده، دور بریزید و حتی وضوگرفتن با آن نماز را باطل می‌کند. برای رفع نجسی ظرف آب را با خاک و سپس با آب خوب بشویید. از آن حضرت (ع) دوباره سؤالی درباره سگ پرسیدند. هنگامی که بدن سگ به بعضی از قسمت‌های بدن انسان برخورد کند، حکم آن و حکم لیسیدن سگ چیست. حضرت فرمود: باید محلی که در تماس با سگ بوده، با آب شسته شود.
اما درباره این که نجاست در چه مواقعی از اشیای نجس به اشیای پاک سرایت پیدا می‌کند، باید گفت: به شرطی سرایت پیدا می‌کند که رطوبت یا در سگ یا در اجسام که با آن برخورد می‌کند باشد، اما وقتی هر دو طرف خشک باشند یا رطوبت در حد بسیار کم باشد که از یکی به دیگری منتقل نشود، نجاست انتقال پیدا نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

برای تشخیص احتمالی در ابتدا باید از این موارد گذشت و بعد به جنبه روانی پرداخت. در سابقه بیماری ALD در سگ‌ها می‌توان مشاهده کرد که حیوان مبتلا به این بیماری در بیشتر مواقع تنها است. بیماران کلاسیک ALD سگ‌هایی به‌ندرت با اندازه بزرگ و پرتلاش هستند که صاحبان بیشتر وقت‌ها آنان را در منزل تنها می‌گذارند و بیشتر این حیوان‌ها در این مدت در خانه تنها هستند. کم ‌بودن آزادی سگ و محدودکردن او نیز می‌تواند زمینه‌ساز این قضیه باشد. سگ‌هایی که برای مدت‌زمان طولانی در محلی محدود یا بسته هستند و صاحب‌شان زمانی برای بازی‌کردن با آن‌ها همراه با اسباب‌بازی‌ سگ نمی‌گذارند، برای جایگزینی یک هم‌بازی یا برای سرگرم‌کردن خود به ناچار دست خودشان را لیس می‌زنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

در دیگر سگ‌ها وجود درماتوزی که قبلاً هم وجود آن ثابت شده (درماتوز موضعی) مانند عفونت، نئوپلاسم و حتی زخم هم می‌تواند به تسریع سیکل معیوب خارش و لیس زدن سگ به آن کمک کند. به‌طور منظم لیس‌‌زدن می‌تواند سبب تحریک پوست شود که خود آن زمینه‌ساز ایجاد خارش است و خارش زیاد هم لیس‌زدن را به همراه دارد. این زنجیره تا وقتی که زخم ایجاد شود، ادامه دارد. چه خوب است بدانید زخم می‌تواند زمینه خارش باشد و خارش سبب آرامش حیوان می‌شود و گاهی این خارش‌های حاصل از لیس‌زدن باعث ریزش موی سگ می‌شود و هم‌چنین به‌طور کاملاً غیرارادی می‌تواند باعث به‌وجودآمدن زخم شود. لیسیدن زخم یا اروزیون به عمیق‌شدن آن می‌انجامد و آن را به لایه‌های عمیق‌تر اپیدرم پوست می‌رساند.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *