دسته ها

نشانه‌ها و علائم جرب گربه | جرب گوش گربه چیست؟

جرب گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

یکی از مشکلاتی که برای حیواناتی چون سگ و گربه پیش می‌آید را می‌توان جرب گوش در نظر گرفت. این بیماری که بسیار رایج و آزاردهنده است، علائم و راه‌های درمانی متفاوتی دارد. سطح داخلی گوش حیواناتی چون سگ و گربه به‌طور طبیعی دارای مقدار کمی ترشحاتی موم مانند است؛ اما گاهی اوقات به دلیل مشکلات گوناگونی گوش حیوانات دچار تحریک، التهاب و عفونت می‌شود و اگر این بیماری‌ها مانند جرب گربه و سگ درمان نشود، مشکلات پیچیده‌تری را به همراه خواهند داشت‌.

در چنین شرایطی، سگ و گربه با علائمی چون خاراندن، تکان دادن، نگه‌داشتن سر و مواردی از این دست به صاحبان خود نشان می‌دهند که در قسمت گوش با مشکل مواجه هستند. جرب گربه و سگ یکی از شایع‌ترین مشکلات به شمار می‌آید که امکان دارد شما با آن آشنا نباشید؛ از همین رو در ادامه تصمیم داریم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم تا به‌طور کامل با بیماری و راه‌های درمان آن آشنا شوید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

جرب در گربه چیست؟

جرب گوش از متداول‌ترین انگل‌هایی به شمار می‌آید که می‌توانید آن‌ها را در مجرای شنوایی گوش سگ و گربه پیدا کنید. اتودکتس سینوتیس یا جرب گوش در حقیقت شایع‌ترین و مهم‌ترین انگلی است که می‌تواند کانال گوش در سگ و گربه را به‌طور کامل درگیر کند و اگر به‌موقع درمان نشود، علاوه بر آنکه می‌تواند باعث درد و تورم گوش خارجی در این حیوانات شود، مشکلات بیشتری را نیز می‌تواند به وجود آورد.

حال موضوعی که وجود دارد، این است که اهمیت جرب گربه در مقایسه با جرب سگ بیشتر است، چرا که تا به حال بیشتر از 50 تا 80 درصد دلیل تورم‌های گوش خارجی که در گربه‌ها اتفاق افتاده، انگل جرب معرفی شده است؛ در حالی که این مقدار در سگ‌ها بین 5 تا 10 درصد بوده. همچنین باید بدانید که میزان آلودگی گربه‌ها نیز در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود. برای مثال در ایالات‌متحده آمریکا این میزان 75 درصد است، در حالی که در استرالیا 3.5 درصد گزارش شده. در کشور ایران نیز با توجه به بازه‌های زمانی مختلف، این میزان بین 9 تا 22.9 درصد گزارش شده است.

موضوعی که در رابطه با این بیماری وجود دارد و باید به آن توجه شود، این است که جرب گوش گربه و سگ بسیار مسری اعلام شده و اگر حیوانی که با این مشکل مواجه است با حیوان سالمی در تماس مستقیم قرار گیرد، جرب به حیوان دیگر انتقال پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که این بیماری بیشتر در حیواناتی که جوان هستند و سن کمی دارند دیده می‌شود. اتودکتس سینوتیس علاوه بر آنکه در حیواناتی چون گربه و سگ دیده می‌شود، می‌تواند به دیگر حیوانات اهلی و وحشی مانند راسوی اهلی و روباه نیز حمله کند. همچنین گاهی اوقات گزارش شده که حیوان آلوده توانسته این مشکل را به صاحب خود یعنی انسان نیز انتقال دهد  و دروافع یک بیماری‌ مشترک انسان و گربه محسوب می‌شود.

جرب گوش گربه

نشانه‌ها و علائم جرب در گربه چیست؟

حال شاید برای شما سوال پیش آید که از کجا باید متوجه شد که حیوان به مشکل جرب گوش مبتلا شده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت برخی از علائم و نشانه‌ها هستند که با دیدن آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که این مشکل وجود دارد. در ادامه به برخی از نشانه‌ها و علائم جرب گربه اشاره خواهیم.

گربه یا سگ مبتلا شده به این بیماری، به‌طور مداوم سر خود را تکان می‌دهد و سعی می‌کند که گوش خود را بخاراند. گاهی اوقات که مشکل پیشرفت می‌کند، گوش حیوان شما حالت افتاده‌ای نیز به خود می‌گیرد؛ بنابراین اگر شما تمام این علائم و نشانه‌ها را کنار یکدیگر مشاهده کردید، باید به وجود مشکل جرب پی ببرید.

در چنین حالتی اگر گوش گربه یا سگ خود را مشاهده کنید، می‌بینید که ضایعاتی به شکل ترشحات چسبناک توپی شکل که رنگی قهوه‌ای مایل به سیاه دارند، در گوش گربه یا سگ هستند. این ضایعات در بخش خارجی گوش دیده خواهند شد و خارشی که وجود دارد نیز به همین بخش مربوط می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر جرب گربه یا سگ درمان نشود، توسعه پیدا می‌کند که در چنین حالتی خارش نیز شدیدتر می‌شود. همچنین موضوعی که اهمیت دارد، این است که اگر درمان جرب گربه یا سگ انجام نشود، به دیگر نقاط بدن نیز سرایت می‌کند. به‌طوری که مشاهده شده در سگ‌هایی که گوش بزرگی دارند، هماتوم ناشی از خارش شدید رخ داده است.

احتمال دیگری که اگر این بیماری درمان نشود، وجود دارد، این است که یک آماس چرکی در بخش گوش خارجی ایجاد شود. این موضوع اگر شدت پیدا کند، می‌تواند به پرده صماخ نیز آسیب برساند و در ادامه مشکلاتی را نیز برای گوش میانی، داخلی و حتی مغز پیش آورد. این موضوع به دلیل ضرباتی خواهد بود که حیوان برای برطرف کردن خارش به گوش خود وارد می‌کند. همچنین باید متذکر شد که اگر این بیماری شدت پیدا کند، می‌تواند دیگر اختلالات عصبی مانند صرع را نیز به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی باسرطان گربه‌ها | انواع، نشانه‌ها، پیشگیری و درمان

سگ و گربه چگونه به جرب گوش مبتلا می‌شوند؟

در طول متن گفته شد که جرب‌ها انگل‌هایی هستند که می‌توانند باعث ایجاد مشکل و بیماری برای سگ‌ها و گربه‌ها شوند؛ اما موضوعی که اهمیت دارد، چگونگی ابتلای سگ و گربه به این انگل است. در رابطه با این موضوع باید گفت جرب‌ها به‌سرعت و به‌راحتی از یک میزبان به میزبان دیگر منتقل می‌شوند. برای انتقال این انگل، باید تماس فیزیکی بین حیوان بیمار و سالم صورت گیرد. از همین رو بیشتر گربه و سگ‌هایی که به محیط بیرون دسترسی دارند دچار این مشکل می‌شوند.

نکته دیگری که باید بدانید، این است که اگر در محیط خانه از چند حیوان نگهداری می‌کنید، احتمال مبتلا شدن تمام آن‌ها به این انگل وجود دارد؛ بنابراین باید درمان را برای تمام آن‌ها انجام دهید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این انگل توانایی زندگی کوتاه‌مدت در محیط بیرون و خارج از بدن حیوان را نیز دارد، یعنی اگر در یک محیط حیوانی این مشکل را داشته باشد، تا 3 الی 4 روز، حیوان دیگری نباید در آن محیط قرار گیرد.

گال گربه

درمان جرب گوش گربه

افرادی که در منزل خود از سگ و گربه پرشین نگهداری می‌کنند، به دنبال راه‌های گوناگونی برای درمان مشکل جرب گربه و سگ هستند. باید بدانید که درمان جرب در گربه پرشین و سگ‌ها به دو صورت انجام می‌شود. اولین شیوه این است که شما گربه یا سگ خود را به یک مرکز دامپزشکی ببرید تا دامپزشک با استفاده از مایع شستشو مخصوص، گوش حیوان را بشویید.

راه دیگر درمان خانگی است. صاحب گربه یا سگ باید برای درمان جرب یا گال گربه و همچنین سگ خود، از داروهای ضد قارچی یا آنتی‌بیوتیک استفاده کند. در نتیجه توصیه می‌شود با یک دامپزشک مشورت کنید تا با شما داروی جرب گوش سگ و گربه را معرفی کند؛ همچنین نحوه مصرف را نیز بگوید. شما می‌توانید با انجام دستورات لازم، این مشکل را سریعا برطرف کنید تا مشکل جدی‌تری پیش نیاید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *