دسته ها

12 علت غذا نخوردن گربه و راه حل آن

غذا نخوردن گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گربه‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین و زیباترین حیوانات خانگی، در کنار جذابیت‌هایی که دارند، گاهی با مشکلاتی نیز روبه‌رو می‌شوند که لازم است والدین درباره آن توجه بیشتری را به آن‌ها نشان دهند. یکی از مشکلاتی که گاهی در گربه‌ها رخ می‌دهد، غذا نخوردن گربه یا به عبارتی سوء تغذیه گربه است.

این موضوع شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما بی اشتهایی گربه در مدت‌زمان بیشتر از 48 ساعت، ممکن است اختلالات جدی را برای این حیوان ایجاد کند. پس والدینی که از گربه‌ها مراقبت می‌کنند باید اطلاعات کافی در مورد دلایل سوء تغذیه آن‌ها داشته باشند. تنها در این صورت است که می‌توانند در شرایط بحرانی به گربه خود کمک کنند. برای پی بردن به دلایل غذا نخوردن گربه، با ما همراه باشید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

آنورکسی یا بی اشتهایی کاذب در گربه چیست؟

وقتی گربه‌ دچار بی‌اشتهایی می‌شود، اصطلاحاً گفته می‌شود که: «گربه دچار آنورکسی شده است!»؛ با این وجود، گاهی آنورکسی کاذب در گربه‌ها اتفاق می‌اُفتد که در آن، گربه‌ها علی‌رغم داشتن اشتها، به دلیل ناتوانی در خوردن غذا، از تمام کردن خوراک خود اجتناب می‌کنند. در چنین شرایطی ممکن است گربه به دلیل وجود درد در ناحیه دندان یا دهان، عدم توانایی در جویدن و بلعیدن غذا یا به دلیل وجود درد در سایر اندام‌ها، قادر به خوردن غذای خود نباشد.

اگر بی‌اشتهایی در گربه‌ها بیشتر از دو روز ادامه داشته باشد، به اندام‌های داخلی این حیوان آسیب جدی وارد می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تجمع چربی در کبد اشاره کرد. بنابراین هرگاه متوجه شدید که گربه‌تان علی‌رغم داشتن اشتها، قادر به خوردن غذایش نیست، حتماً دامپزشک را در جریان بگذارید تا برای تشخیص مشکل و درمان آن، اقدامات لازم را انجام دهد.

علاوه بر این مورد، به عبارت دیگری هم می‌توان موضوع را بررسی کرد. به‌طوری که بی‌اشتهایی واقعی در گربه، به مشکلات درونی آن برمی‌گردد. اما توجه داشته باشید که اگر میزان غذای گربه در روز کم شده و او از روی لجباری، بازیگوشی یا بهانه از خوردن غذا اجتناب کند، بی‌اشتهایی آن، کاذب خواهد بود.

 

بی اشتهایی در گربه

12 علت غذا نخوردن گربه

گاهی گربه‌ها هیچ مشکل خاصی از نظر سلامتی ندارند، اما به دلایل دیگری از خوردن غذای خشک و سوپ و مولتی ویتامین و حتی مکمل غذای گربه نیز اجتناب می‌کنند. از دیگر دلایل واقعی یا کاذبی که سبب می‌شوند گربه بد غذا شود یا دلایلی که سبب غذا نخوردن بچه گربه می‌شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افسردگی در گربه

گربه‌ها اگر توجه کافی از صاحب خود دریافت نکنند یا کلاً از صاحب خود دور باشند، افسرده می‌شوند. البته گاهی به هم خوردن تعامل هورمونی یا دیگر مشکلات فیزیولوژیکی نیز به افسردگی گربه‌ها می‌انجامد که از اولین پیامدهای آن می‌توان کم اشتهایی گربه را نام برد.

  • ترس گربه

ترس، یکی از شایع‌ترین دلایل بی اشتهایی گربه است که ممکن است در اثر صداهای خطرناک مانند صدای رعد و برق یا صاعقه برای این حیوان ایجاد شود. همچنین اگر گربه شما به هر دلیلی احساس ناامنی کند یا دچار استرس شود، دچار بی‌اشتهایی خواهد شد.

  • سرد بودن غذای گربه

گربه‌ها ذاتاً حیوانات وحشی و گوشتخواری در طبیعت هستند که پس از شکار کردن، طعمه‌ را بلافاصله زمانی که هنوز گرم است، می‌درند و می‌خورند. حالا اگر غذایی که در خانه برای این حیوان قرار می‌دهید، شبیه به غذای آن در طبیعت، اما سرد باشد، همین امر موجب غذا نخوردن گربه می‌شود.

  • ظرف پلاستیکی غذای گربه

ظروف پلاستیکی پس از مدتی بوی غذاها را به خود می‌گیرند. در این صورت، هربار که شما ظرف پلاستیکی را می‌شویید، باز هم بوی غذاهای قدیمی از آن می‌آید که گربه‌ها به سرعت قادر به تشخیص این بوها هستند و همین سبب عدم تمایل گربه به غذا خوردن می‌شود.

  • نیاز به تغییر رژیم غذایی

ممکن است گربه‌ها از رژیم غذایی تکراری که دارند خسته شده و دیگر میلی به صرف آن نداشته باشند. بنابراین یکی دیگر از دلایل نداشتن میل به غذا در گربه‌ها، تکراری شدن طعم غذاها است.

  • افزایش سن

افزایش سن، یکی دیگر از دلایل کم اشتهایی گربه‌ها است. ممکن است گربه شما که همیشه غذایش را تمام می‌کرد، کم‌کم رغبت خود برای خوردن غذا را از دست بدهد که اگر گربه شما یک گربه پیر است، حتما باید بهترین غذای گربه مسن را برای او تهیه نمایید. اما در هر صورت باید با دامپزشک هم مشورت کنید.

  • مسمومیت

گربه‌ها به دلیل حس کنجکاوی و بازیگوشی ذاتی که دارند، گاهی به غیر از غذای اصلی خود، مواد دیگری را می‌خورند که در نهایت به مسمومیت آن‌ها انجامیده و سوء تغذیه گربه را به همراه دارد. از جمله مواردی که می‌توانند گربه شما را مسموم کنند، می‌توان مرگ موش، گل و گیاهان خانگی، داروهای انسان و …. را نام برد.

 علت غذا نخوردن گربه

  • دندان درد

گاهی غذا نخوردن گربه، به دردهای دهان و دندان آن مربوط می‌شود. بنابراین اگر با کم اشتهایی گربه‌تان روبه رو شدید، حتماً دندان‌ها و دهانش را بررسی کنید. اگر زخمی در دهان و لثه گربه وجود داشته باشد، دلیل کم اشتهایی گربه، به راحتی مشخص خواهد شد. آن‌گاه می‌توانید برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.

لازم به ذکر است که در برخی از مواقع، گربه‌ها غذاهای نرم را می‌خورند، اما از خوردن غذاهای خشک و سفت امتناع می‌کنند که اکثراً این حالت به درد دندان یا وجود زخم در داخل دهان برمی‌گردد که خوردن غذای سفت برای گربه را با درد همراه می‌کند.

  • دل‌درد

گربه‌ها نیز چون بچه‌های انسان، گاهی دچار دل‌درد، اسهال یا استفراغ می‌شوند که در نهایت کم‌اشتهایی گربه را به همراه داشته و موجب کم شن میل گربه به غذا خوردن می‌شود. این گونه موارد، پس از چند ساعت یا نهایتاً یک روز حل شده و اشتهای گربه به روال عادی برمی‌گردد.

  • انگل

اگر غذا نخوردن گربه به هیچکدام از دلایل شایع دیگر نباشد، احتمالاً وجود انگل‌های روده‌ای، بی اشتهایی گربه را ایجاد می‌کنند. برای تشخیص این مشکل، حتماً باید دامپزشک از گربه آزمایش خون و مدفوع بگیرد.

  • فصل جفت‌گیری

نه همه‌ی گربه‌ها، بلکه فقط تعدادی از آن‌ها در دوران جفت‌گیری، بی اشتها شده و از خوردن غذای خود به طور کامل، امتناع می‌کنند. این‌گونه دلایل عوارض خطرناکی در پی ندارد و معمولاً گربه خیلی زود به روال عادی غذا خوردن و تغذیه خود برمی‌گردد.

  • ایام بارداری

در این مورد نیز، برخی از گربه‌ها در اوایل دوران بارداری خود، نسبت به خوردن غذاها بی‌میل یا بی‌اشتها می‌شوند. اما با عادت کردن به بارداری، نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها بیشتر شده و در نتیجه مقدار بیشتری غذا می‌خورند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

تشخیص بی اشتهایی گربه

تشخیص بی اشتهایی گربه، بلافاصله توسط والدین قابل انجام است. وقتی از یک گربه مراقبت می‌کنید، قطعاً وعده‌های غذایی خاصی را هم برای غذا دادن به گربه در نظر گرفته‌اید. حالا اگر گربه بر طبق روال عادی غذا نخورد، قطعاً والدین متوجه این تغییر رفتار خواهند شد. اما اگر شما به تازگی گربه‌ای را به خانه آورده‌اید و هنوز به‌صورت کامل با روحیات آن آشنا نیستید، از روی علائم زیر می‌توانید به کم اشتهایی گربه خود پی ببرید:

  • اگر گربه شما به صورت کامل از خوردن غذا امتناع می‌کند و ظرف غذایش دست‌نخورده باقی می‌ماند، حتماً دچار بی‌اشتهایی شده و باید موضوع را بلافاصله با دامپزشک در میان بگذارید.
  • اگر حالت غذا خوردن گربه شما نسبت به روزهای قبل تغییر کرده، مثلاً بسیار بیشتر یا بسیار کمتر غذا می‌خورد، این مورد نیز نشان از برهم خوردن تعادل غذایی گربه‌تان دارد که باید به‌صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد.
  • اگر به هر صورت احساس می‌کنید که تغذیه گربه‌تان حالت طبیعی ندارد و از یک روند مشخص پیروی نمی‌کند، باید در مورد بی اشتهایی آن نگران بوده و برای جلوگیری از عوارض شدیدتر، وضعیت سلامتی آن را بررسی کنید.

گربه‌تان به دلایل زیادی که قبلاً نام بردیم، ممکن است از خوردن غذا خودداری کند که اگر در مراحل اولیه به آن توجه شود، مشکلی خاصی را ایجاد نخواهد کرد. اما اگر موضوع کم‌اشتهایی گربه را پشت گوش انداخته و نسبت به آن بی‌توجه باشید، ممکن است این مشکل جدی بوده و در نهایت عوارض شدیدی را برای حیوان کوچک و حساس شما به همراه داشته باشد.

تشخیص بی اشتهایی گربه

چطور بی اشتهایی گربه را رفع کنیم؟

رفع کم اشتهایی گربه، به کشف علت بی اشتهایی آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است به محض این که متوجه شدید که گربه بد غذا شده، آن را به نزد دامپزشک ببرید. اما اگر به راحتی به دامپزشک دسترسی ندارید، قبل از مراجعه به آن، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • غذای گربه بی‌اشتها را گرم کنید و غذای سرد جلوی حیوان نگذارید.
  • غذای گربه را در یک ظرف شیشه‌ای یا فلزی کاملاً تمیز قرار دهید.
  • آب معدنی یا آب مقطر همراه غذا برای گربه بگذارید.
  • بخشی از غذای گربه را عوض کنید. توجه داشته باشید که تغییر ناگهانی کل رژیم غذایی گربه، ممکن است عوارض دیگری را به همراه داشته باشد. پس فقط بخشی از غذا را تغییر دهید تا گربه برای خوردن غذا ترغیب شود.
  • غذای مورد علاقه گربه را برایش قرار دهید. معمولاً ماهی ساردین و جگر، موردعلاقه اکثر گربه‌ها هستند.
  • به صورت موقت – نه همیشگی – مقداری عصاره مرغ، گوشت و سبزیجات به غذای گربه اضافه کنید.
  • سعی کنید گربه را نوازش کرده و سپس با دست خود به آن غذا بدهید.

اگر در هنگام غذا دادن به گربه، موارد فوق را لحاظ کرده اما به نتیجه نرسیدید و گربه همچنان از خوردن غذا اجتناب می‌کرد، حتماً آن را نزد دامپزشک برده و دلیل بی اشتهایی‌اش را به صورت جدی پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید:  میزان غذای گربه در روز چقدر است؟

دامپزشک چگونه به گربه بی‌اشتهای شما کمک می‌کند؟

دامپزشک‌ها از شما دلیل بی‌اشتها شدن گربه را می‌پرسند. آن‌گاه شما باید بی‌اشتهایی واقعی یا کاذب پِت خود را تشخیص داده باشید. وقتی شما غذا را سرو می‌کنید و گربه با اشتیاق به سمت آن می‌آید، اما در نهایت به آن لب نمی‌زند، معلوم است که گربه به دلیل درد یا ناراحتی نمی‌تواند غذا را بخورد. اما اگر گربه هیچ توجهی به غذا نشان نمی‌دهد، احتمالاً بی اشتهایی به دلایلی دیگری صورت گرفته است.

آن‌گاه شما با بیان این که گربه‌تان از چه زمانی دچار بی‌اشتهایی شده و همچین با بررسی سابقه پزشکی آن، به دامپزشک کمک می‌کنید که دلیل اصلی غذا نخوردن حیوان را بررسی کند. در نهایت با گرفتن آزمایش‌های ادرار، مدفوع، خون و سونوگرافی، دلیل اصلی بی‌اشتهایی گربه مشخص شده و اقدامات دارویی و غیردارویی برای رفع آن توسط شما و دامپزشک، انجام خواهد شد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *