دسته ها

علت چنگ‌زدن گربه چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

چنگ‌زدن گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

علت چنگ‌انداختن گربه به عوامل گوناگونی بستگی دارد. چنگ‌زدن، یک رفتار طبیعی و غریزی گربه است. باید گفت گربه‌ها نیاز به چنگ‌انداختن دارند و این کار را برای تجربه، هیجان یا استرس انجام می‌دهند، هم‌چنین برداشتن قسمت مرده ناخن خود و چیزهایی که برای به‌دست‌آوردن آن، کشش خوبی داشته باشند از علت‌های چنگ‌زدن گربه است. گربه‌ها به درستی یا نادرستی انجام چنگ‌انداختن فکر نمی‌کنند؛ درواقع، هیچ مفهومی از انجام کار درست یا غلط ندارند. گربه‌ها فقط به این فکر می‌کنند که نیازهایشان را برآورده کنند. زمانی‌که گربه نیاز به چنگ‌زدن دارد، دنبال پاسخ به این سؤال است که “کجا باید چنگ بندازم؟” در این مقاله به علت چنگ‌انداختن گربه و راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

علت چنگ زدن گربه چیست؟

حتما برای بهترین صاحب گربه هم این اتفاق افتاده است، گربه‌ها را نوازش می‌کنید ولی او خود را کنار می‌کشد. هم‌چنین ممکن است شما را  گاز بگیرد و چنگ بندازد. این کار، ماهیچه‌های اندام جلویی و ستون فقرات او را تمرین می‌دهد تا او را برای شکار در وضعیت بالایی نگه دارد. برخی از گربه‌ها با درازکشیدن و کشش وزن بدن خود در امتداد زمین، چنگ می‌اندازند. سطح انتخاب شده برای چنگ‌انداختن گربه، معمولا ثابت است و در برابر نیروهای اعمال‌شده توسط گربه مقاوم هستند.

بیشتر بخوانید:  مفهوم انواع رفتار گربه‌ها را بشناسید | حرکات گربه­‌ها چه معنایی دارد؟

علت چنگ‌انداختن گربه هم‌چنین به نوعی ارتباط با قلمروی محل زندگی او هم به شمار می‌رود. رایحه و غدد عرق در بین پدهای پا با هم مخلوط می‌شوند تا بویی خاص به تولیدکننده برسد. زمانی‌که پنجه‌ها روی سطحی خراشیده می‌شوند، این بو رسوب می‌کند و ترکیبی از علامت، پوسته‌های پنجه دور ریخته، پیام بصری و بویی قوی را به گربه‌های دیگر می‌دهد. شواهدی از چنگ‌زدن گربه خارج از منزل را می‌توان روی درختان، ستون‌های حصار، سوله‌ها و دروازه‌های چوبی دید. چوب‌های بدون لاک و پوست درختان، طبیعی‌ترین سطوح هستند که می‌توانند به آن چنگ بیندازند، زیرا سطح کاملی از مقاومت را در برابر چنگ زدن ایجاد می‌کنند.

علت چنگ زدن گربه چیست؟

چنگ‌انداختن گربه روی فرش

اگر گربه خود را از زمانی دارید که توله بوده، مهم است که در سنین پایین به نگه‌داری و مهار آن عادت کرده باشید. اگر گربه به عنوان یک بچه‌گربه به کوتاه‌کردن پنجه عادت کند، این امر در بزرگسالی او به‌خوبی تحمل می‌شود و از آسیب‌دیدن مبلمان و فرش منزل شما جلوگیری می‌کند. با‌این‌حال، کوتاه‌کردن ناخن گربه باید تنها در صورتی انجام شود که گربه شما منحصرا داخل خانه نگه‌داری می‌شود، زیرا ممکن است برای دفاع در برابر حمله و رهایی از دردسر به آن پنجه‌های تیز نیاز داشته باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ناخن گیر گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

با‌این‌حال، کوتاه‌کردن پنجه راه‌حل کاملی برای جلوگیری از چنگ‌انداختن گربه نخواهد بود. اگر سطح یا جسم خاصی آسیب دیده باشد، ارائه یک جایگزین قابل قبول برای چنگ‌انداختن که تجربه مشابهی را در گربه ایجاد کند، بسیار مهم است. به‌عنوان مثال، اگر گربه شما کاغذ دیواری بافت‌دار را در ارتفاع خاصی می‌خراشد، توصیه می‌شود که وسیله خراشی که در اختیار او قرار می‌دهید، جایگزین عمودی با بافت و خطوط مشابه باشد که به گربه اجازه می‌دهد تا به همان سطح کشیده شود.

جلوگیری از چنگ‌زدن و ناخن‌کشی گربه

صفحه‌های خراش (پست‌های خراش) تجاری از یک ساختار عمودی با پایه سنگین تا یک واحد مدولار پیچیده از کف تا سقف را شامل می‌شود که فرصت‌های زیادی برای بازی با گربه همراه با اسباب‌‌بازی‌های مخصوص گربه، ورزش و استراحت و هم‌چنین سطوح مختلف برای خراشیدن گربه فراهم می‌کنند. در خانواده‌های چند گربه‌ای، توصیه می‌شود برای هر گربه، یک صفحه خراش (به‌علاوه یک پست دیگر برای انتخاب) در مکان‌های مختلف قرار دهید.

انتخاب پست خراش (صفحه خراش) بستگی به بودجه و فضای موجود دارد. اگر فضا مشکل دارد، پانل‌های خراش را می‌توان با استفاده از محصولات خانگی یا تجاری روی دیوارها ثابت کرد. می‌توان بخش‌هایی از فرش را با استفاده از چسب فرش دو طرفه و باتوم‌های چوبی تثبیت کرد که در بالا و پایین (با استفاده از شمع‌ها و پیچ‌ها) برای امنیت بیشتر به دیوارها متصل می‌شود. فرشی که جهت ایجاد سطح مناسب برای خراش انتخاب می‌شود، باید حلقه‌بافی باشد تا درجه مقاومت مناسبی را ایجاد کند. هم‌چنین ضروری است که در موقعیتی قرار گیرد که گربه بتواند در حالت کشش کامل، آن را خراش دهد (به یاد داشته باشید که بچه گربه‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند، بنابراین کشش کامل برای آن‌ها به اندازه کافی سخت نخواهد بود.)

آیا گربه خود را برای چنگ‌زدن مجازات کنم؟

مهم است که به یاد داشته باشید که گربه شما این کار را فقط برای شیطنت انجام نمی‌دهد. در واقع شما یک رفتار طبیعی در گربه را تنبیه می‌کنید (برای گربه بسیار گیج‌کننده است)، بدون این‌که علت چنگ‌کشیدن او را بدانید. اگر گربه شما به دلیل اضطراب و ناامنی بیش‌از‌حد چنگ می‌اندازد، تنبیه بر ناراحتی او افزوده و احتمالا وضعیت او را بدتر می‌کند.

چگونه میتوانم تشخیص دهم علت چنگ‌زدن گربه، طبیعی است؟

اگر نقاط خراشیده‌ای در سراسر خانه، به‌ویژه اطراف درها و پنجره‌ها کشف شود، احتمالا نشان‌دهنده یک احساس ناامنی عمومی است. اگر پست خراش یا نواحی جذاب خراش داخل خانه انجام نشده باشد، احتمالا به مبلمان، کاغذ دیواری یا فرش آسیب وارد می‌شود! با شناخت زبان بدن گربه‌ها می‌توانید چیزی برای چنگ‌زدن به گربه خود بدهید که از نظر آن‌ها از کاناپه یا پایه‌های میز غذاخوری شما مطلوب‌تر است.

بیشتر بخوانید:  انواع تیپ شخصیتی گربه‌ها و نوع رفتار آن‌ها

مکان‌های مطلوب برای چنگ‌زدن گربه

گربه‌ها ترجیح می‌دهند اجسام بلند و محکم را چنگ بندازند که به آن‌ها اجازه می‌دهد ناخن‌های خود را فرو ببرند و به‌خوبی به آن چنگ بزنند. به همین دلیل است که تمایل دارند مبلمان را خراش دهند. بیشتر گربه‌ها یک پایه محکم را ترجیح می‌دهند که حداقل 32 اینچ ارتفاع داشته باشد و هنگام خراشیدن، تکان نخورد و از نوعی طناب به نام سیزال ساخته شده باشد. برخی از گربه‌ها هم ترجیح می‌دهند سطحی را به‌صورت افقی خراش دهند، دراین‌صورت می‌توانید پایه خراش عمودی را کنار آن قرار دهید یا یک سطح خراش افقی محکم با پوشش سیزال پیدا کنید. برخی از گربه‌ها خراشیدن مقوای راه‌راه را نیز دوست دارند. یکی دیگر از سطوح ایده‌آل خراش، چوب است. بنابراین می‌توانید پست یا پد خراش خود را بسازید. فقط مطمئن شوید که به اندازه کافی بلند و محکم باشد.

مکان‌های مطلوب برای چنگ‌زدن گربه

صفحه خراش را در مکانی قرار دهید که گربه می‌خواهد چنگ بزند

اگر گربه شما از چنگ‌زدن به مبل لذت می‌برد، پایه خراش را کنار مبل قرار دهید. اگر وقتی به خانه می‌روید، گربه‌تان از خراشیدن دیوار کنار درب ورودی لذت می‌برد، ستون خراش را نزدیک درب ورودی خانه خود قرار دهید.

گربه خود را با صفحه خراش آشنا کنید

شما می‌دانید که بهترین سطح خراش را برای گربه خود دارید، اما گربه شما هنوز این را نمی‌داند. ساده‌ترین راه برای معرفی صفحه خراش به گربه این است که با او در اطراف این صفحه بازی کنید. به عنوان مثال، با استفاده از یک اسباب‌بازی مورد علاقه یا نور لیزر، به طوری که در میانه بازی آن‌ها با پست (صفحه) ارتباط برقرار کنند. هم‌چنین می‌توانید در چند روز اول گیلاسی را روی صفحه خراش بمالید که معمولا گربه را به بررسی این صفحه سوق می‌دهد. بسیار مهم است که گربه خود را به سطح خراشنده نبرید و پنجه‌های او را روی سطح نمالید. این کار ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما می‌تواند در برخی از گربه‌ها یک واکنش استرسی ایجاد کند و باعث شود آن‌ها از چنگ انداختن به صفحه خراش یا پد جلوگیری کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علت چنگ‌زدن گربه روی دست

در واقع باید گفت علت چنگ انداختن گربه روی دست جواب روشنی ندارد، ممکن است به خاطر غریزه، ترس و استرس، غذا یا میل به بازی و بازیگوشی باشد. اما بهتر است شما توصیه‌های زیر را انجام دهید و هنگام نزدیک‌شدن به گربه، بهتر است اجازه دهید اولین حرکت را گربه، انجام دهد و او به شما نزدیک شود. اگر قبلا گربه شما به دست‌تان چنگ زده است، کارهای کوچکی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا در نظر او، کمتر ترسناک به نظر برسید:

  • از صداهای بلند و حرکاتی که ممکن است گربه شما را مبهوت کند، دوری کنید.
  • از تظاهرکردن محبت به او خودداری کنید، زیرا شما را بزرگ‌تر و بالقوه تهدیدکننده جلوه می‌دهد. در عوض روی زمین بنشینید تا خود را در سطح او قرار دهید.
  • سعی کنید به جای حرکت در فضای او، گربه را به فضای خود دعوت کنید.
  • از تعقیب گربه خود بپرهیزید زیرا این امر می‌تواند باعث ترس شود، تجربه‌ای که می‌تواند آینده او را با شما خدشه‌دار کند.
  • نزدیک‌شدن به یک گربه ناآشنا همیشه یک پیشنهاد بالقوه خطرناک است زیرا رفتارش برای شما آشنا نیست. اگرچه ممکن است دوستانه رفتار کند، یک صدا یا حرکت می‌تواند واکنشی نسبت به شما ایجاد کند. هنگام بازدید از خانه دوستی، بهتر است در مورد رفتار آن‌ها با غریبه‌ها بپرسید. اگر این گربه با غریبه‌ها رفتار دوستانه‌ای دارد، قبل از این‌که بخواهید او را نوازش کنید، انگشتان خود را نزدیک او بگیرید تا بوی دستان شما را حس کند و به شما نزدیک شود. اگر با گربه‌ای در فضای باز آشنا نیستید، به او نزدیک نشوید. این کار از شما در برابر نیش‌ها، خراش‌ها و بیماری‌های عفونی مانند هاری و بیماری خراش گربه محافظت می‌کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *