دسته ها

مشکلات دندان سگ‌­ها را بشناسید | رایج‌ترین مشکل دندان سگ چیست؟

مشکلات دندان سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

نگه‌داری از سگ­‌ها چندان کار سختی نیست، اما افرادی که از این حیوان بی­‌نظیر مراقبت می‌­کنند، باید نکات متعددی را در رابطه با آن­‌ها بدانند تا از وقوع مشکلات مختلفی که سگ‌­ها با آن روبرو می‌­شوند، جلوگیری کنند. سگ­‌ها در مقایسه با بسیاری از حیوانات خانگی، کمتر دچار بیماری­‌های گوناگون می‌­شوند؛ اما این موضوع به معنی این نخواهد بود که به مراقبت کمتری نیاز داشته باشند. در صورتی که این حیوانات در شرایط نامناسبی قرار گیرند، دچار آسیب­‌های متعددی مانند مشکلات دندان سگ‌ها خواهند شد.

خوشبختانه، روش­‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن­‌ها می­‌توان به جلوگیری از به­‌وجود­آمدن مشکل دندان سگ‌­ها اقدام کرد. با رعایت این موارد، نه تنها سگ­‌ها دندان سالم‌­تری خواهند داشت، بلکه سلامت کلی آن‌­ها نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. ضمن این‌که این حیوانات خانگی اذیت نخواهد شد و از شادابی بالاتری برخوردار خواهد بود.

برای این‌که بتوانید به افزایش سلامت دندان سگ­‌ها بپردازید، در این مطلب تصمیم گرفته‌­ایم تا به معرفی مشکلات دندان سگ­‌ها بپردازیم. مشکلاتی که بسیاری از این حیوانات در طول حیات خود با آن روبرو می‌­شوند.

 

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مکمل و درمانی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مشکلات دندان سگ‌­ها

سگ­‌های خانگی معمولاً دچار یک سری از بیماری‌­های خاص دهان و دندان می­‌شوند که این بیماری­‌ها باعث می‌­شود مشکلات زیادی را تجربه کنند و در برخی از موارد، حتی رفتار­های غیر­عادی نشان دهند. بسیاری از مشکلات دندان سگ­‌ها به وجود می­‌آید، در گربه­‌ها هم دیده می­‌شود، اما معمولاً شدت آن­‌ها در سگ­‌ها بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

۱. بیماری لثه

مشکلات دندان سگ، بیماری­‌های مربوط به لثه، از بیماری­‌های رایجی هستند که سگ­‌ها ممکن است به آن مبتلا شوند. بیماری­‌ها به دلایل مختلفی رخ می‌­دهند، اما عفونت‌­های دندان یکی از دلایل اصلی آن­‌ها به شمار می­‌روند. در صورتی که سگ­‌ها دچار عفونت دندان شوند و به­‌موقع مورد معالجه قرار نگیرند، این امکان وجود دارد که پس از مدتی کوتاه، دچار التهاب و بیماری­‌های مربوط به لثه شوند.

عدم درمان عفونت دندان سگ و بیماری‌های لثه سگ باعث آزار و اذیت آن‌ها خواهد شد. به‌­طوری‌که بسیاری از سگ­‌ها بعد از ابتلا به این بیماری‌­ها، کم‌­تحرک شده و کاملاً بیمار به نظر می­‌رسند؛ اما التهاب­‌های لثه مشکلات دیگری را نیز به وجود خواهند آورد، تا جایی که در بسیاری از موارد، به افتادن دندان سگ‌­ها نیز منجر خواهند شد. به همین دلیل، باید در سریع‌­ترین زمان ممکن به درمان این مشکل پرداخت.

تجمع باکتری­‌ها در نقاط مختلف لثه، یکی از اصلی­‌ترین دلایلی است که سگ­‌ها به دلیل آن دچار بیماری­‌های لثه می‌شوند؛ اما خوشبختانه مشکلات دندان سگ به­‌راحتی قابل پیشگیری است و با رعایت نکاتی که در همین مطلب به آن اشاره خواهیم کرد می­‌توان جلوی آن را گرفت. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که بیماری­‌های لثه در سگ­‌ها می­‌تواند علت­‌های گوناگونی داشته باشد که در برخی از موارد، به­‌راحتی قابل پیشگیری نخواهند بود.

نژاد یکی از عواملی است که در ابتلای سگ­‌ها به بیماری­‌های دندان و لثه تأثیر­گذار است. در واقع، برخی از سگ‌­ها به­‌دلیل نژاد خاص خود، بیشتر دچار بیماری­‌های دندان می­‌شوند که باید بیشتر از آن­‌ها مراقبت کرد. سگ­‌هایی که دچار بیماری­‌های مختلف می‌­شوند نیز در معرض مشکلات دهان و دندان قرار می­‌گیرند. به همین دلیل، باید با انجام تست­‌های دوره­ای، از سلامت سگ­‌ها اطمینان حاصل کرد تا بیماری­‌های دیگر منجر به بیماری‌­های دندان نشوند.

 

درمان عفونت دندان سگ

 

۲. بیماری اندودنتیک

همه‌ی مشکلات دندان سگ‌­ها به عوامل داخلی مربوط نیست. در بسیاری از مواقع، وارد­شدن آسیب­‌های خارجی نیز باعث خواهد شد تا دندان سگ­‌ها در معرض خرابی قرار گیرد. بیماری اندودنتیک نوعی از بیماری­‌های دندان است که در آن، دندان به­‌صورت فیزیکی دچار خرابی می‌­شود. خوشبختانه، بیماری اندودنتیک نیز قابل پیشگیری خواهد بود؛ اما برای اینکه دندان سگ­‌ها دچار این مشکل نشود، باید به دقت از آن­‌ها مراقبت کرد.

عوامل خارجی یکی از اصلی­‌ترین دلایل بیماری اندودنتیک هستند. بسیاری از سگ­‌ها در بازی­‌های تهاجمی دچار آسیب در قسمت­‌های مختلف دندان می‌­شوند. برخی از سگ­‌ها هم در تصادف با وسایل نقلیه، این آسیب­‌ها را تجربه می­‌کنند.

متأسفانه برخی از سگ­‌ها به دلیل گاز­گرفتن اشیای سفت، دچار شکستگی دندان می‌­شوند؛ این در حالی است که در بسیاری از موارد می‌­توان با آموزش‌­دادن به سگ­‌ها کاری کرد تا از گاز­گرفتن اجسام سخت خودداری کنند. علاوه بر این، بهتر است اشیای سختی که از شکل­‌های فریبنده برخوردارند، در اختیار سگ‌­ها قرار نگیرد؛ چون این امکان وجود دارد که آن را به­‌دلیل تشابه با اجسام دیگر گاز بگیرند.

البته بیماری اندودنتیک در سگ­‌ها و حیوانات خانگی به دلایل دیگری نیز رخ می‌­دهند که عوامل خارجی در آن­‌ها نقشی نخواهند داشت؛ برای مثال، بسیاری از سگ­‌ها به‌ علت پوسیدگی دندان این مشکل را تجربه می­‌کنند. مهم‌ترین مشکل دندان سگ ناهنجاری­‌های مینای دندان است که به­‌صورت ژنتیکی در برخی سگ­‌ها وجود دارد نیز ممکن است در برخی از موارد باعث ابتلا به بیماری اندودنتیک که یکی از اصلی­‌ترین مشکل دندان سگ به شمار می‌رود، شود.

بیماری اندودنتیک را می­‌توان با مشاهده‌ی بسیاری از علائم در سگ­‌ها شناسایی کرد که یکی از رایج‌­ترین موارد، کاهش اشتها است. سگ­‌هایی که دچار شکستگی دندان و بیماری اندودنتیک می­‌شوند، به­‌سرعت اشتهای خود را از دست می­‌دهند و از غذا­خوردن خودداری می­‌کنند. این در حالی است که در این مواقع، معمولاً صورت آن­‌ها نیز دچار برآمدگی و تورم می‌­شود و بهتر است در طول این دوره برای وعده‌های غذایی آن‌ها به‌جای غذاهای خشک از کنسرو و سوپ سگ استفاده کنیم.

 

خراب‌شدن دندان سگ

 

۳. دندان بدون استفاده

یکی از مشکلات دندان سگ­‌ها که در برخی از نژاد‌­ها بیشتر دیده می‌­شود، دندان‌­های بدون استفاده است. سگ­‌هایی که این مشکل را دارند، دارای دندان­‌هایی هستند که در خوردن غذاها استفاده نمی­‌شوند؛ یعنی این دندان­‌ها به­‌دلیل اندازه و فرم خاصی که دارند، از سایر دندان­‌ها مجزا هستند. دندان بدون استفاده در بلند­مدت معمولاً باعث وارد­شدن آسیب­‌های مختلف به دهان سگ خواهد شد؛ تا جایی که در برخی از موارد، سلامت فک‌­ها را نیز به خطر خواهد انداخت و بیماری­‌های شدیدی ایجاد خواهد کرد.

علت خراب­ شدن دندان سگ

خراب ­شدن دندان سگ­‌ها علت­‌های گوناگونی دارند. بسیاری از سگ­‌ها به‌­صورت ژنتیکی از نقص­‌های مربوط در قسمت­‌های مختلف دندان برخوردارند که همین باعث می‌شود دندان آن­‌ها شروع به پوسیدگی کند.

خراب ­شدن و دندان­ درد سگ­‌ها در برخی از موارد هم به علت وارد­شدن آسیب­‌های فیزیکی به­‌صورت آن‌­ها خواهد بود. بهتر است بدانید حتی وارد­شدن یک آسیب فیزیکی بسیار کوچک به دندان سگ باعث خواهد شد تا بعد از مدتی کوتاه، قسمت­‌های دیگری از دندان نیز در معرض پوسیدگی قرار گیرند.

از دیگر دلایل مربوط به خراب ­شدن و دندان­ درد سگ­‌ها، می‌­توان به عدم مراقبت صحیح از آن‌­ها اشاره کرد. دندان سگ‌­های خانگی به مراقبت مداوم نیاز خواهد داشت؛ به‌طوری که مسواک‌­زدن دندان سگ‌ها ضروری به شمار می‌­رود. در صورتی که این کار را انجام ندهید، باید انتظار خرابی دندان حیوان خانگی خود را داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید:  روش درست مسواک زدن سگ چیست؟ + ویژگی‌های خمیردندان مخصوص سگ

 

علت زرد­شدن دندان سگ

زرد­شدن دندان سگ می­‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ اما در بسیاری از موارد، این مشکل نگران­‌کننده نخواهد بود. در بسیاری از مواقع، مسواک­‌زدن دندان سگ باعث می­‌شود تا زردی دندان سگ­‌ها به مرور کاهش پیدا کند.

مشکلات گوارشی یکی از دلایلی است که نه تنها به زردی دندان منجر خواهد شد، بلکه باعث بسیاری از مشکلات دیگر نیز خواهد شد. در صورتی که به مسواک‌­زدن دندان حیوان خانگی خود اهمیت می‌­دهید و با این وجود، شاهد زردتر­شدن آن هستید، پیشنهاد می­‌کنیم نظر متخصصان دامپزشکی را در این رابطه جویا شوید و حیوان خود را به کلینیک­‌های تخصصی ببرید.

 

زردشدن دندان سگ

چطور از دندان سگ مراقبت کنید

همان‌­طور که اشاره کردیم، مسواک‌­زدن صحیح دندان سگ یکی از بهترین روش‌­ها برای مراقبت از دندان و دهان سگ­‌ها به شمار خواهد رفت؛ اما برای مراقبت بیشتر از دهان سگ­‌ها، می­‌توان به استفاده از محصولاتی که در این رابطه ساخته شده­‌اند نیز پرداخت. اسپری‌­های ازبین­‌برنده‌ی پلاک، یکی از محصولاتی هستند که در سال­‌های اخیر برای مراقبت از دندان سگ­‌ها ساخته شده‌­اند و در کنار مسواک پیشنهاد می‌­شوند.

برای اینکه از به وجود­آمدن مشکلات دندان سگ جلوگیری شود، باید به رژیم غذایی این حیوانات نیز توجه ویژه‌­ای داشت. در صورتی که نیاز­های تغذیه‌­ای سگ­‌ها برطرف شود، امکان خرابی دندان­‌ها و بیماری­‌های لثه به­‌شدت کاهش خواهد یافت.

 

مراقبت از دندان سگ

چطور متوجه مشکل دندان سگ خود بشوید

اطلاع از مشکل دندان سگ، کار چندان سختی به شمار نخواهد رفت. در بسیاری از مواقع، سگ­‌ها در مواجهه با بیماری­‌های دندان و دهان دچار بی­‌حالی می‌شوند و واکنش‌­های آن­‌ها در برابر عوامل محیطی به‌­شدت کاهش پیدا می‌­کند. در این زمان درمان عفونت دندان سگ امری ضروری خواهد بود. مشکلات مربوط به دهان و دندان را می­‌توان با بررسی دندان ­درد سگ­‌ها نیز متوجه شد. برای این کار کافی است تا دندان­‌ها را به‌­صورت جدا­گانه لمس کرد. در صورتی که سگ دچار بیماری­‌های دندان شده باشد، حتماً واکنش نشان خواهد داد.

از دیگر علائم مشکلات دندان و دهان سگ‌­ها، می‌­توان به کاهش اشتها، ‌آبسه­‌های دندانی و شل‌­شدن دندان­‌ها اشاره کرد که همه‌ی آن­‌ها به­‌سادگی قابل شناسایی خواهند بود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *