دسته ها

عفونت گوش سگ | هر آنچه باید درباره عفونت گوش سگ بدانید!

عفونت گوش سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

بیماری‌های متفاوتی در میان سگ‌ها همه‌گیر است که بیماری گوش نیز از بیماری‌های رایج و دردآور به شمار می‌رود. هرکدام از بیماری‌ها علائم خاص خود را دارند که پس از گذشت زمان این علائم آشکار می‌شوند. عفونت گوش سگ نیز پس از مدتی علائم خاص خود را بروز می‌دهد. بیماری دردآور گوش سگ درمان‌های متفاوتی دارد. اگر به درمان گوش سگ نپردازید و به آن بی‌توجهی کنید، ممکن است مشکلاتی بیشتر و پیچیده‌تر را برای سگ به همراه داشته باشد. از جمله این مشکلات کاهش حس شنوایی است. سگ‌ها بیماری گوش خود را با علائمی مانند خاراندن، تکان‌دادن و کج‌نگه‌داشتن سر نشان می‌دهند. اگر این علائم را در سگ خود مشاهده کردید، حتماً برای درمان آن به دام‌پزشک مراجعه کنید تا مانند آنفولانزای سگ و دیگر بیماری‌ها، با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ از پیشروی بیماری جلوگیری کنید. هم‌چنین با مصرف مکمل و مولتی ویتامین سگ احتمال ضعیف‌شدن حیوان در طول دوره‌ی بیماری‌اش کمتر می‌شود. درمجموع گوش دارای ترشحاتی موم‌مانند است و سطح داخلی گوش نیز بسیار نرم است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بعضی سگ‌ها به‌راحتی به بیماری‌های گوش مبتلا می‌شوند. چنین سگ‌هایی گوش‌های آویزانی دارند و بیشتر در آب شنا می‌کنند. این سگ‌ها زودتر به بیماری گوش مبتلا خواهند شد. هم‌چنین سگ‌هایی که در هوای مرطوب و گرم قرار دارند، زودتر دچار بیماری از ناحیه گوش خواهند شد. بیماری گوش سگ توسط  مخمرها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود. از عوامل دیگری که سبب مبتلاشدن به عفونت می‌شوند، جرب گوش سگ و رشد بیش‌ازحد مو است. هم‌چنین آلرژی و کم‌کاری تیروئید از دیگر عوامل تأثیرگذار در عفونت گوش سگ است.

علائم عفونت گوش سگ

علائم عفونت گوش سگ چیست؟

سگ‌ها در مواردی که دچار ناراحتی بوده یا درد بسیاری را متحمل باشند، با علائم ظاهری واکنش‌های تندی نشان خواهند داد. از جمله واکنش‌ها این است که شروع  به حمله خواهند کرد. این واکنش زمانی اتفاق می‌افتد که سگ درد بسیاری زیادی را تحمل می‌کند. اگر زمانی شاهد هرگونه تغییر رفتار در سگ بودید، حتماً برای معاینه سگ خود به دام‌پزشک مراجعه کنید تا از سلامتی کامل آن مطمئن شوید. عفونت گوش در سگ‌ها متفاوت است. بعضی سگ‌ها به‌راحتی به عفونت گوش مبتلا نمی‌شوند، اما بعضی دیگر به‌دلیل‌ این‌که به آلرژی مبتلا هستند، زودتر درگیر عفونت گوش خواهند شد. هم‌چنین اگر سگ گوش‌های افتاده داشته باشد، امکان ابتلا به عفونت بالاتر خواهد رفت. همین‌طور سگ‌هایی که در کانال گوش رشد بیش‌ازحد مو دارند نیز زودتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

اگر هرگونه ترشح قهوه‌ای یا زردرنگ یا خونی مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این‌گونه ترشحات ممکن است خطرآفرین باشد و باید به پزشک مراجعه کرد. از علائم دیگر عفوت گوش سگ این است که گوش و اطراف گوش دچار خارش خواهند شد و همین‌طور بوی نامطلوب و بدی از گوش خارج خواهد شد. عفونت گوش سگ گوش را قرمز و متورم می‌کند. اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید، هرچه‌زودتر به درمان آن بپردازید. عفونت گوش سگ سبب می‌شود سگ تعادل خود را از دست بدهد و دایره‌وار راه برود. همین‌طور زمانی‌که گوش سگ دچار عفونت شود، شنوایی آن کاهش پیدا خواهد کرد.

روش‌های جلوگیری از عفونت گوش سگ چیست؟

عفونت گوش سگ بسیار دردآور است و باید از مبتلاشدن سگ خود به عفونت جلوگیری کنیم. علائم مشخصی برای تشخیص عفونت وجود دارد. اگر هرکدام از آن‌ها را در سگ خود مشاهده کردید، به دام‌پزشک مراجعه کنید تا از پیشروی بیماری جلوگیری نمایید. برای اینکه سگ به عفونت مبتلا نشود، باید مراحلی را طی کرد و به‌صورت مرتب این مراحل را نیز تکرار نمود. اگر گوش سگ دچار آلودگی و کثیفی بود، یک محلول مناسب تهیه کرده و پنبه را به آن آغشته کنید و به تمیزکردن گوش سگ بپردازید، اما به‌صورت متعدد و با فشار این کار را انجام ندهید؛ زیرا امکان تحریک گوش میانی وجود دارد.

از موارد دیگری که می‌توان از عفونت گوش جلوگیری کرد، خشک‌کردن کامل گوش‌ها پس از استحمام یا واردشدن سگ به آب است. این مورد بسیار مهم است و باید در انجام این امر دقت‌های لازم را داشته باشید. همچنین پوسته داخلی گوش ظریف است و باید روش صحیح خشک‌کردن گوش را آموزش دیده باشید تا به پوسته داخلی گوش سگ صدمه وارد نکنید. اگر در اطراف کانال گوش، موهای زیادی را مشاهده کردید، حتماً به اصلاح آن‌ها بپردازید.

روش‌های جلوگیری از عفونت گوش سگ

انواع عفونت گوش سگ چیست؟

گوش سگ‌ها از نظر شکل و اندازه با یک‌دیگر متفاوت هستند. مجرای گوش سگ بلند است و اجزای داخلی آن به شکل L و بعضی دیگر به‌صورت J شکل است. همین امر سبب می‌شود موارد خارجی در گوش سگ گیر کند و نتواند از آن خارج شود. خارج‌نشدن مواد، عفونت گوش را به همراه خواهد داشت. عفونت در گوش سگ‌ها بسیار رایج است و بیشتر سگ‌ها دچار عفونت گوش می‌شوند که به سه شکل متفاوت در سگ ایجاد می‌شود. بدین‌گونه که گوش به سه قسمت تقسیم می‌شود. در مرحله اول مجرای گوش و پرده گوش، بعد از این قسمت گوش میانی و درنهایت گوش داخلی که در قسمت عمقی و داخلی گوش قرار دارد تقسیم می‌شود.

عفونت گوش در سگ ممکن است در هرکدام از این سه قسمت ایجاد شود. بیشتر سگ‌ها به عفونت گوش خارجی مبتلا می‌شوند که در قسمت مجرا یا پرده گوش ایجاد می‌شود که رایج‌ترین عفونت در این قسمت اتفاق می‌افتد. زیرا این قسمت از گوش خارجی بیشتر در معرض عوامل خارجی است. عفونت گوش میانی به این صورت است که عفونت یا التهاب در قسمت داخلی گوش ایجاد می‌شود.

علت عفونت گوش سگ چیست؟

علت‌های متفاوتی وجود دارد که گوش سگ و توله سگ دچار عفونت می‌شود. لایه طبیعی محافظ گوش سگ ناتوان و ضعیف است و همین امر سبب می‌شود گوش سگ دچار عفونت شود. زمانی‌که اطراف گوش التهاب داشته و مرطوب باشد، رشد باکتری‌ها و مخمرها به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد. همین‌طور رشد بیش‌ازحد باکتری و مخمر یکی از عواملی است که عفونت را در گوش ایجاد خواهد کرد. هنگامی که  اجسام خارجی مانند مو و چمن وارد گوش شود، می‌تواند در گوش عفونت ایجاد کند. زمانی‌که سگ خود را از حمام خارج کردید، حتماً رطوبت گوش آن را خشک کنید که موجب عفونت نشود. هم‌چنین حساسیت‌های غذایی و محیطی می‌تواند عامل اصلی عفونت باشند. کم‌کاری تیروئید نیز موجب عفونت می‌شود. محافظت‌های لازم را از گوش انجام دهید.

بیشتر بخوانید:  شناخت غذاهای آلرژی زا در سگ + علائم آلرژی در سگ و راه‌‎های درمان آن

زیرا ضربه به گوش سگ می‌تواند سبب عفونت شود. عفونت در توله‌سگ نیز می‌تواند خطرناک باشد. پس حتماً برای درمان آن به دام‌پزشک مراجعه کنید. عفونت گوش سگ به‌راحتی درمان نخواهد شد و بی‌توجهی به آن می‌تواند مشکلات بیشتری را به همراه بیاورد. برای تشخیص عفونت گوش سگ به دام‌پزشک مراجعه کنید  تا با یک بررسی ساده پرده گوش به‌راحتی آن را تشخیص داده و درمان کند. عفونت گوش سگ خانگی نیز وجود دارد و سگ‌های خانگی هم به آن مبتلا خواهند شد.

انواع عفونت گوش سگ

 

راه‌های درمان عفونت گوش سگ چیست؟

درمان عفونت گوش سگ خانگی در منزل امکان‌پذیر نیست و برای درمان باید به دام‌پزشک مراجعه کرده و طبق تجویز پزشک دارو مصرف کرد. زمانی‌که به دام‌پزشک مراجعه کردید، وی با معاینه پرده گوش تشخیص می‌دهد که درمان خانگی پاسخ‌گو است یا خیر. اگر عفونتی که در گوش قرار دارد، کم باشد می‌توان از درمان خانگی استفاده کرد. اگر دام‌پزشک تشخیص دهد عفونتی که در گوش قرار دارد، بیشتر از حد خاصی است، باید به تمیزکردن آن بپردازید و اگر سگ درد بسیاری داشت، با تزریق آرام‌بخش می‌توان این کار را انجام داد. هم‌چنین در مواردی باید از عفونت نمونه‌برداری و آن را آزمایش کرد. آزمایش سیتولوژی به باقی‌مانده عفونت قارچ گوش سگ رنگ می‌بخشد و آن را قابل‌رؤیت خواهد کرد و با مشاهده آن می‌توانید عفونت قارچ سگ را بررسی کنید.

از روش‌های دیگر برای تشخیص عفونت در سگ‌ها می‌توان به سی‌ تی‌ اسکن و آزمایش خون اشاره کرد. سی‌ تی‌ اسکن از جمجمه سگ انجام می‌شود و مقدار عفونت داخل گوش را نشان خواهد داد. اگر عفونت بیشتر در عمق گوش قرار گرفته باشد، می‌توان از عکس‌برداری با اشعه استفاده کرد و مقدار عفونت در گوش سگ را تشخیص داد. آزمایش خون نیز برای تشخیص غدد درونی بسیار حیاتی است و می‌توان با این آزمایش غدد درون‌ریز را بررسی کرد. زمانی‌که عفونت گوش سگ تشخیص داده شد، درمان مناسب آغاز خواهد شد. از جمله درمان گوش سگ می‌توان به درمان‌های موضعی، داروهای خوراکی و جراحی اشاره کرد.

درمان موضعی عفونت گوش سگ

درمان موضعی را با یک پاک‌کننده به همراه یک پماد یا قطره عفونت گوش استفاده کنید. توجه داشته باشید، دارو باید به داخل گوش وارد شود. هم‌چنین می‌توانید از روغن گوش استفاده کنید. دارویی که داخل گوش می‌ریزید، در لایه لانولین باقی خواهد ماند و هرگز خارج نمی‌شود. این دارو در گوش آزاد می‌شود و گوش را پاکیزه می‌‌کند. با استفاده از این دارو دیگر نیازی به استفاده از قطره عفونت گوش سگ نیست.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

درمان خوراکی عفونت گوش سگ

درمان خوراکی به این صورت است که براساس عفونت گوش سگ آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد شد که در ازبین‌بردن عفونت گوش سگ بسیار مؤثر خواهد بود. داروی دیگری که می‌توان تجویز کرد، ضدقارچ یا استروئیدی است که برای التهاب گوش بسیار تأثیرگذار است و توسط دام‌پزشک‌ها تجویز می‌‌شود.

درمان جراحی عفونت گوش سگ

درمان جراحی زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بیوتیک و داروهای دیگر تأثیرگذار نباشند. هم‌چنین عفونت گوش سگ بیشتر شده باشد و با تجویز دارو از بین نرود. همین‌طور در سگ‌هایی که به عفونت گوش بسیار شدید و مزمن مبتلا باشند، بهترین راه برای ازبین‌بردن عفونت درمان جراحی است. در عمل جراحی مجرای گوش به‌طور کامل  باز خواهد شد و بافت‌هایی که دچار آسیب شده‌اند، به‌صورت کامل برداشته خواهند شد.

چگونه باید گوش سگ را پاک‌سازی کرد؟

چگونه باید گوش سگ را پاکسازی کرد؟

هنگامی که گوش سگ را پاکیزه نگه دارید و تعدادی نکات ساده را رعایت کنید، دیگر سگ دچار عفونت‌های مزمن یا بیماری‌های مختلف گوش نخواهد شد. از جمله این نکات این است که نباید وقتی با گوش پاک‌کن گوش را تمیز می‌کنید، آن را به‌صورت عمیق وارد گوش کنید. زیرا امکان پارگی پرده گوش وجود دارد. همین‌طور از الکل یا پراکسید هیدروژن به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید. زیرا ممکن است به سلول‌های گوش آسیب جدی وارد کنند. اگر می‌توانید از پنبه یا دستمال مرطوب برای پاک‌سازی ابتدای مجرای گوش و همین‌طور لاله گوش استفاده کنید. علاوه‌براین زمانی‌که از محلول برای پاک‌سازی گوش استفاده می‌کنید، طبق دستور عمل محلول پاک‌کننده پیش بروید. زمانی‌که محلول پاک‌کننده را داخل گوش ریختید، گوش را ببندید و شروع به ماساژ پایه گوش کنید تا محلول به‌طور کامل وارد گوش شود. هم‌چنین اگر داروی خاصی برای عفونت گوش سگ تجویز شده است، به‌طور مرتب از آن استفاده کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *