دسته ها

علت اسهال گربه چیست؟ راه تشخیص و درمان اسهال گربه به چه صورت است؟

اسهال گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

اسهال در گربه ها یکی از بیماری‌های ناراحت‌ کننده است. این بیماری معمولاً موقتی و زودگذر خواهد بود که با کمی ‌مراقبت و رسیدگی درمان می‌شود. این بیماری و درمان آن یکی از دغدغه‌های صاحبان گربه است. اگر گربه شما دارای شناسنامه است، در شناسنامه زمان تزریق واکسن گربه قرص ضد اسهال و انگل هم درج می‌شود که در پیشگیری از این بیماری ها و سلامت گربه بسیار اهمیت دارد. اسهال گربه یک واکنش بدن به محیط است یا نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک است که باید حتما در اسرع وقت درمان شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بیماری اسهال گربه چیست؟

اسهال در گربه ها در واقع حرکات مکرر روده و دفع مدفوع آبکی از بدن است. این بیماری ممکن است علت بسیار ساده‌ای مثل تغییر در رژیم غذایی ایجاد شود و نوع وخیم آن به علت عفونت باشد. اگر گربه شما دچار یک اسهال ساده شده که در عرض یک روز خوب شد، جای نگرانی نخواهد بود. اما اگر بیش از یک روز یا نهایتا دو روز ادامه داشت، باید آن را جدی گرفت. چرا که اسهال مداوم باعث کم آبی شدید بدن می‌شود و یا حتی منجر به مرگ خواهد شد. در این موارد حتما باید به دکتر دامپزشک مراجعه کنید.

درمان اسهال گربه و بچه گربه

بدن‌های بچه گربه‌ها نسبت به گربه‌های بالغ ضعیف‌تر است. بنابراین در صورتی که بچه گربه دچار اسهال شد باید سریعاً به دامپزشکی مراجعه کنید. تا زمانی که اسهال در گربه ادامه دارد بهتر است از شیر به عنوان غذای بچه گربه استفاده نکنید. همچنین کدو حلوایی پخته شده می‌تواند برای درمان اسهال بچه گربه مفید باشد. پروبیوتیک‌ هم باعث می‌شود روده‌ها بهتر کار کند و سالم‌تر بماند.

 

علت اسهال گربه

 

دلایل ابتلا گربه ها به اسهال گربه چیست؟

اسهال معمولاً به دلیل رد شدن سریع غذا از روده به وجود می‌آید. عوامل زیادی باعث اسهال در گربه‌ها می‌شود. اگر گربه شما دچار افسردگی و دردهای شکمی ‌است یا در اسهالش خون دیده شد، حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید. در ادامه چند دلیل ابتلا گربه‌ها به اسهال گربه را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

  • استرس و هیجان

استرس و هیجان ممکن است با تعویض خانه و وارد شدن به محیط جدید در گربه‌ها دیده شود. همچنین با آوردن حیوان خانگی دیگر به خانه یا با فشار دادن گربه که مثلا با گربه بازی می‌کنیم، ممکن است در گربه‌ها استرس ایجاد شود. بنابراین همین استرس‌های وارده می‌تواند باعث اسهال شود.

  • انگل‌های داخلی مانند کرم‌ ها

انگل‌های داخلی مانند کرم‌‌ها که بیشتر در گربه‌های جوان و بچه گربه‌‌ها وجود دارد و بسیار خطر آفرین هستند و باعث اسهال گربه می‌شوند.

  • واکنش آلرژیک

بعضی مواقع گربه‌‌ها نسبت به غذاهای جدید آلرژی دارند و باعث اسهال در گربه‌ها می‌شود. پس بهتر است غذای گربه را به‌صورت ناگهانی تغییر نداده و اگر خواستید غذای جدیدی به گربه‌تان بدهید کم‌کم به وعده غذایی آن اضافه کنید.

  • سرطان یا سایر تومورهای دستگاه گوارش

اگر در دستگاه گوارش گربه‌ای تومور وجود داشته باشد، این تومور باعث اسهال خواهد شد. اسهال ناشی از این تومور باعث کمبود آب، بی‌حالی و کمبود اشتها شده و بیشتر با حالت استفراغ و خون در اسهال گربه قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید:  میزان غذای گربه در روز چقدر است؟
  • خوردن برخی گیاهان

گیاهان زیادی برای گربه‌ها ضرر دارند که صاحبان این حیوان‌های خانگی باید در این مورد اطلاع کافی داشته باشند و باید آن‌ها را بشناسند. برخی گیاهان هم هستند که گربه‌ها به آن‌ها حساسیت نشان می‌دهند و دچار اسهال و استفراغ می‌شوند. بعضی از این گیاهان عبارتند از: نرگس زرد (Daffodils)، آلوئه ورا، گل‌های لاله و سنبل، سرخس و مارچوبه.

  • مصرف لبنیات

یک تصور اشتباه وجود دارد که لبنیات به‌خصوص شیر یکی از غذاهای مورد علاقه گربه‌ها است، اما این یک باور غلط است. جایگزین مناسب لبنیات برای بچه گربه‌ها شیر خشک مخصوص است، که میتوانید آن را بوسیله شیشه شیر مخصوص بچه گربه به او بدهید و برای گربه‌های جوان و بالغ نیز شیر بدون لاکتوز است. زیرا بدن آن‌ها آنزیم لازم برای هضم برخی مواد غذایی را نداشته و دچار اسهال می‌شوند.

  • ویروس‌‌ها و باکتری‌ها

بیماری‌های ویروسی و باکتری بسیار خطرناک و اغلب شایع‌ترین علت اسهال در گربه‌ها در ایران است. طی آزمایشات انجام شده، وجود خون در اسهال گربه‌ها، نشانه بیماری ویروسی است.

  • مصرف خوراک خراب شده و فاسد

مصرف غذاهای فاسد برای همه موجودات ضرر دارد و تصور این که گربه‌ها در خیابان زندگی می‌کنند و هر نوع غذایی می‌توانند استفاده کنند کاملا اشتباه است. بنابراین مراقب باشید چرا که مصرف غذای فاسد هم باعث اسهال و بیماری گربه‌ها خواهد شد.

  • بیماری های روده از جمله التهاب روده یا IBD

از علایم بیماری‌های روده از جمله التهاب روده در گربه‌ها می‌توان به کاهش وزن و اسهال و استفراغ اشاره کرد.

  • بیماری‌هایی مانند کبد و کلیه و مشکلات قلبی و پرکاری تیروئید

بروز اسهال علامت برخی از بیماری‌های مهلک و خطرناک مانند بیماری‌های کبد یا پانکراس و پریتونیت عفونی مشکلات قلبی و پرکاری تیروئید در گربه‌ها است. در این موارد اسهال به صورت مزمن بوده که حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت.

  • یبوست

در برخی موارد گربه‌های پیرتر به مشکلات حرکتی در کولون‌های خود دچار می‌شوند که منجر به یبوست می‌شوند. در این موارد، گربه‌ها اغلب موفق به دفع مقدار کمی ‌مدفوع با مایع زیاد در اطراف محلی که دچار گرفتگی شده‌اند، خواهند شد.

 

درمان اسهال گربه

 

علائم بیماری اسهال در گربه چیست؟

باتوجه به دلایل بیماری اسهال گربه خانگی که در بالا به آن اشاره کردیم، باید آگاه باشید که اگر گربه دچار اسهال و استفراغ همراه با خون شد، به دامپزشک نسبت به تشخیص و درمان آن مراجعه کنید. به طور کلی باید بدانید خون در مدفوع نشان از بیماری‌های کبدی یا تومور‌ها است. از علائم شایع بیماری اسهال در گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدفوع مکرر و آبکی شدن مدفوع و از دست دادن قوام آن از شایع‌ترین نشانه اسهال است.
  • بروز درد‌های شدید شکمی
  • نفخ شکم و زور زدن زیاد و تجمع گاز در روده‌‌ها
  • بی‌حالی، کم‌آبی، تب، استفراغ، کاهش اشتها، کاهش وزن نیز ممکن است همراه با اسهال از علائم اسهال گربه باشد.

قرص ضد اسهال و داروی اسهال گربه

دامپزشک با توجه به نوع اسهال، برای تشخیص بیماری ممکن است کارهایی از قبیل آزمایش خون، آندوسکوپی، بافت‌برداری یا کشت مدفوع، رادیولوژی و سونوگرافی را تجویز نماید. با استفاده از آزمایش‌هایی که توسط متخصص انجام می‌شود، اگر علت بیماری انگل باشد قرص‌های ضد انگل تجویز می‌کنند و اگر بیماری اسهال باشد ممکن است سه داروی مترونیدازول، پیش بینیولون یا تیلوسین یا قرص ضد اسهال گربه تجویز شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

درمان خانگی اسهال گربه چگونه است؟

بسیاری از افرادی که گربه خانگی دارند اسهال گربه و درمان آن را یکی از سخت‌ترین کارها می‌دانند. به همین دلیل همیشه به دنبال پاسخ این سوال می‌گردند؛ برای اسهال گربه چی خوبه؟ در پاسخ باید گفت: اگر در اسهال و استفراغ گربه خون دیده نشود و گربه افسرده و بی‌حال نباشد می‌توان در خانه این نوع بیماری را درمان کرد.
در اسهال ساده و خفیف بهتر است مقدار خیلی کمی‌ غذا به صورت کم‌چرب، ملایم و سهل‌‌الهضم به میزان 4 وعده در روز به گربه بدهید. می‌توان برای تغذیه از گوشت سینه مرغ، گوسفند یا ماهی استفاده کرد. درمان خانگی اسهال گربه خانگی در چند مرحله انجام می‌گیرد:

مرحله اول: در روز اول اسهال به مدت 12 – 24 ساعت به گربه غذا نداده و در تمام این مدت آب در اختیار او قرار دهید تا بدن دچار کم آبی نگردد.

مرحله دوم: در روز دوم می‌توان مقداری برنج به‌صورت کته درست کرد به همراه مرغ پخته که هیچ پوست و استخوانی نداشته باشد در اختیار گربه گذاشت.

مرحله سوم: در روز سوم می‌توان به غذا کمی ‌سبزیجات اضافه کرد و به مرور درصد برنج کته و مرغ آب پز را کم کرد تا فیبر موجود در غذا سبب جذب مایعات موجود در روده‌ها و سفت شدن قوام مدفوع گردد.

مرحله چهارم: در این مرحله ممکن است دامپزشک داروهایی برای گربه تجویز کند که باعث شود که ویتامین‌ها و مواد از دست رفته بدن او پس از اسهال را جبران نماید. توجه داشته باشید بدون مشورت با دامپزشک هیچ دارویی به گربه خود ندهید.

نکته مهم در نغذیه مناسب برای اسهال در گربه‌ها

  • به غذای گربه خود یک یا دو قاشق چای خوری متاموسیل (METAMUCIL) به مدت هفت روز اضافه کنید.
  • از کمپوت کدو حلوایی استفاده کنید؛ چون دارای فیبر بالایی است و برای گربه بسیار مفید است.
  • پروبیتوتیک‌ها هم در کنار رژیم غذایی پر فیبر برای گربه ‌ها مفید است.

 

قرص ضد اسهال و داروی اسهال گربه

 

روش‌های درمان اسهال گربه به چه صورت است؟

1. درمان اسهال گربه پرشین با دارو و مراجعه به دامپزشک

اگر گربه یا بچه گربه شما به اسهال مبتلا شده و دچار استفراغ یا بی‌حالی است و این حالت بیش از چند روز طول کشیده است، نیاز به مراجعه به دامپزشک الزامی ‌است. متخصص مورد نظر، نمونه‌ای از مدفوع تازه که کمتر از 12 ساعت از آن می‌گذرد را مورد آزمایش قرار می‌دهد و طبق تشخیص خود داروهایی را تجویز می‌کند. اگر دامپزشک، انگل‌های روده‌ای در مدفوع گربه ببیند، داروهای مناسب تجویز می‌کند.
در غیر این صورت داروهایی برای کاهش سرعت و درمان اسهال بچه گربه یا گربه بالغ اسهال مانند مترونیدازول، پردنیزولون یا تایلوزین تجویز می‌کند. از دامپزشک خود سوال کنید که چه زمانی بعد از مصرف داروها بهبودی حاصل می‌شود. اگر برنامه درمان اسهال گربه‌تان اثر بخش بود، اسهال باید بهبود یافته و یا به طور کامل درمان گردد.

2. تغییر رژیم غذایی گربه

  • اگر اسهال بچه گربه در مدت یک تا دو روز بعد از تغییر غذای گربه باشد، رژیم غذایی پت را باید بررسی کنید.
  • اگر گربه به غذای خاصی آلرژی دارد، آن را در نظر داشته باشید.
  • به تدریج یک رژیم غذایی جدید را جایگزین کنید. در هنگام تغییر غذا باید در ابتدا غذا از90 درصد مواد غذایی فعلی و 10 درصد از مواد غذایی جدید باشد.
  • از متاموسیل و کنسرو کدو تنبل سرشار از فیبر استفاده کنید.
  • پروبیوتیک را به رژیم غذایی گربه اضافه کنید. در واقع پروبیوتیک‌ها باکتری‌های روده‌ای مفیدی را به دستگاه گوارش وارد کرده و اسهال را رفع می‌کنند.
  • آب فراوان در اختیار گربه بگذارید چون ممکن است آب زیادی از دست داده باشد. برای تشخیص کمبود آب، به آرامی ‌پوست پشت گردن را بکشید. هنگامی‌که یک گربه در حالت معمول باشد، پوست کشیده شده سر جای خود بر می‌گردد. اگر غیر از این بود او را نزد دامپزشک ببرید.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *