دسته ها

روش‌های تشخیص و درمان سرماخوردگی گربه + داروی سرماخوردگی گربه

سرماخوردگی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گربه‌ها، موجودات کوچک بامزه هم دچار بیماری‌های خاص و شایعی می‌شوند. مراقبت و نگهداری از حیوانات خانگی به راحتی که برخی افراد تصور می‌کنند نیست. باید به تغذیه حیوان، محل نگهداری، محل خواب و نظافت آن‌ها اهمیت زیادی بدهید تا دچار بیماری‌های مختلف نشوند و سلامت آن‌ها به خطر نیوفتد. سرماخوردگی گربه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصلی در بین این حیوانات است. سرماخوردگی گربه‌ها اغلب خطرناک نبوده و با مراقبت و مصرف غذاهای مفید و موثر می‌توانید این بیماری را از بدن آن‌ها دور کنید.
این بیماری معمولا با فرارسیدن فصل سرما در آن‌ها رخ می‌دهد و علت آن نیز دو ویروس می‌تواند باشد. شما به عنوان صاحب گربه باید نسبت به این بیماری مانند بیماری‌های مهم گوارشی و تنفسی اهمیت دهید و بدانید چه دارویی را در این موقعیت‌ها باید به گربه بالغ سرما خورده و یا بچه گربه سرما خورده بدهید. مسلما تغذیه گربه سرما خورده نیز با دیگر گربه‌ها تفاوت خواهد داشت و شما باید نحوه غذا دادن به آن‌ها را در این شرایط بدانید. در ادامه علت و همچنین درمان سرماخوردگی گربه را برای شما به طور کامل شرح می‌دهیم. با رعایت نکات گفته شده می‌توانید یک گربه سالم و شاد داشته باشید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سرماخوردگی در گربه‌ها

یکی از مهم‌ترین اصول مراقبتی از گربه‌ها با نژادهای مختلف و همچنین بچه گربه‌ها تشحیص زودهنگام و صحیح بیماری‌ها و همچنین مداوای آن‌ها است. سرماخوردگی نیز همانند اکثر بیماری‌ها علائم خاصی دارد که هنگامی که در یک گربه بروز می‌کند، با این علائم همراه هستند.
لازم است بدانید که نگهداری از گربه‌ها حتما باید تحت نظر دامپزشک انجام شود تا بتوانید در شرایط حساس با کمک آن‌ها بیماری‌های مختلف از جمله همین سرماخوردگی ساده را در آن‌ها تشخیص دهید. گفتنی است که سرماخوردگی اغلب در بچه گربه‌هایی رخ می‌دهد که واکسینه نشده‌اند. اما چطور به درمان سرماخوردگی گربه خیابانی و یا خانگی می‌توان کمک کرد. با ما همراه باشید تا نکات ارزشمندی در این خصوص ارائه نماییم.

درمان سرماخوردگی گربه در خانه

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که اهل دکتر رفتن نیستند و ترجیح  می‌دهند بیماری‌های شایع و ساده ای مانند سرماخوردگی را در منزل درمان کنند. پس این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. هر بیماری مسلما با علامت‌هایی همراه است، سرماخوردگی نیز با گرفتگی بینی گربه، گرفتگی صدا و تورم گلوی آن‌ها همراه خواهد بود.
توجه داشته باشید اگر می‌خواهید او را در منزل درمان کنید، از خوراندن بدون تجویز آموکسی سیلین و یا داروهای مضر دیگر جدا خودداری کنید و در مصرف دارو حتما با دامپزشک مشورت کنید.
یکی از مهم‌ترین نکات در درمان این بیماری این است که بتوانید آن را به خوبی تشخیص دهید. شاید تصور کنید که همانطور که گفته شد سرماخوردگی نمی‌تواند برای گربه‌ها خطرناک باشد، اما توجه داشته باشید تشخیص دیرهنگام آن می‌تواند کشنده باشد. شما می‌توانید با فراهم آوردن شرایط مناسب نگهداری سرماخوردگی گربه را رفع کنید و با استفاده از غذاهای مفید سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید:  میوه ها و سبزیجات مجاز برای گربه کدام اند؟

توجه داشته باشید که هرگز از قطره‌های چشمی مانند دگزامتازون و بتامتازون برای آن‌ها استفاده نکنید، چرا که این قطره‌ها موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی آن‌ها و آسیب خطرناک به قرنیه چشم و در پی آن کور شدن آن‌ها را به همراه دارد. در درمان سرماخوردگی گربه‌ها از قرص‌های سرماخوردگی انسان و یا آزیترومایسین نیز استفاده نکنید و در مورد دارو حتما با دامپزشک مشورت کنید.

علل و علائم سرماخوردگی گربه چه چیزهایی است؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم علت این بیماری دو نوع ویروس هرپس و کلسی است که حدود 90 درصد از گربه‌ها به دلیل انتقال این ویروس‌ها به سرماخوردگی دچار می‌شوند. حدود 10 درصد نیز بر اثر عوامل متعددی چون باکتری بردتلا، پاستورلا، کامیدیا، ریوویروس و یا مایکوپلاسما خواهد بود.
علائم سرماخوردگی در این حیوانات اغلب با عوامل مختلف بالینی مشترک نظیر، ضعف، بی اشتهایی، سرفه، عطسه، چرک بینی و چشم، ترشحات شفاف بین و چشم، بسته شدن پلک‌ها در سرماخوردگی‌های شدید، زخم دهان و زبان، قرمزی و التهاب چشم‌ها و همچنین تورم غده‌های لنفاوی می‌تواند همراه باشد. به ندرت هم می‌توان عفونت‌های ریه‌ای را در سرماخوردگی با ویروس هرپس را مشاهده نمود.
با مشاهده هر کدام از این علائم شما متوجه بیماری سرماخوردگی گربه شده و باید اقدامات لازم جهت رفع و بهبود آن‌ها را در پیش گیرید. توجه داشته باشید که انواع نژادها در درمان و علائم این سرماخوردگی متفاوت هستند. بعضی از نژادها علائم متفاوتی از خود بروز می‌دهند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علائم و درمان سرماخوردگی گربه پرشین چیست؟

گربه‌های پرشین، آن گربه‌های بامزه و ملوسی هستند که به خاطر موهای بلندشان بسیار معروف هستند. سرماخوردگی در گربه‌های پرشین نیز همانند دیگر گربه‌ها اغلب با گرفتگی صدا و بینی همراه است. نژاد این گربه اگر در محل محدودی مانند فروشگاه‌های حیوانات و پرورشگاه‌ها باشند بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.
گربه‌ها حتی پس از بهبود هم می‌توانند این بیماری را انتقال دهند و به آن‌ها گربه‌های ناقل گفته می‌شود. ممکن است این بیماری را در فصول دیگر سال نیز مشاهده کنید. برای اینکه این بیماری به دیگری منتقل نشود باید تمام ظروف گربه سرماخورده را جدا کرده و مراقب البسه و یا تماس با او باشید.

داروی سرماخوردگی گربه چیست؟

در بیشتر موارد سرماخوردگی در این حیوانات پس از سپری شدن یک الی دو هفته بهبود می‌یابد و پس از مراقبت در طول این مدت، حال گربه شما خوب خواهد شد. اما زمانی که بیماری سرماخوردگی گربه را تشخیص دادید، لازم است بدانید که بهترین دارو برای آن‌ها چه داروهایی هستند.
لازم است بدانید برای ویروس سرماخوردگی در گربه‌ها هنوز واکسنی تهیه نشده است و با تسکین علائم سرماخوردگی باید سلامتی را به آن‌ها برگردانید. علاوه‌بر داروهایی که دامپزشک در این مواقع تجویز می‌کند می‌توانید از چند روش درمانی برای آن‌ها استفاده کنید:

  • گرما
    اولین اقدامی که برای بهبود سرماخوردگی گربه باید انجام دهید، گرم کردن محیط خانه است. اگر نژاد گربه شما بدون مو است، باید لباس مناسب به تن شود.
  • غذا
    غذای گربه سرماخورده به دلیل اینکه به سختی تنفس می‌کند و بوی غذا را متوجه نمی‌شود باید فرق داشته باشد که در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.
  • دوش بخار
    گربه را به داخل حمام برده و با آب گرم شتستو دهید، بگذارید بخار آب در حمام وجود داشته باشد و به مدت 15 دقیقه گربه را در حمام نگه دارید.
    ریلی

آنتی بیوتیک و آموکسی سیلین برای سرماخوردگی گربه

در این مطلب بارها و بارها تذکر دادیم که نباید به طور خودسرانه به گربه‌ای که سرماخورده است دارو بدهید و حتما باید با تحویز پزشک این کار را انجام دهید. شاید تصور کنید که آنتی بیوتیک‌ها و آموکسی سیلین می‌تواند در بهبود سرماخوردگی گربه بسیار مفید باشد. بعضی نیز معتقد هستند که پودر کپسول آموکسی سیلین را در غذای گربه رویال کنین می‌توانند استفاده کنند.
شاید تمام این راهکارها جواب دهد، اما توجه داشته باشید که بعضی از داروها ممکن است حیوان را بکشد، پس حتما قبل از مصرف با دامپزشک مشورت شود. آموکسی سیلین نیز یک ماده مخدر نیمه سنتتیک است و موجب مهار کردن تشکیل دیواره سلولی در میکروارگانیسم می شود. از این دارو اغلب برای بهبود بیماری‌های ذات الریه و برونشیت استفاده می‌شود، پس همانطور که گفتیم از مصرف خودسرانه آن خودداری نمایید.

داروی سرماخوردگی گربه چیست

غذای گربه سرماخورده باید چه باشد؟

در بیماری سرماخوردگی گربه باید غذاهای مخصوص و مقوی به او بدهید تا بتوانید از این طریق سیستم ایمنی بدنشان را تقویت نمایید. بهتر است که از غذاهای مفید و ساده استفاده کنید. یکی از غذاهای ساده به هنگام سرماخوردگی برای گربه‌ها مرغ پخته شده است.
شما می‌توانید مرغ را بپزید و با کمی برنج به آن‌ها بدهید. توجه کنید که برنج باید کاملا یکدست و نرم شده باشد. مرغ می‌تواند پروتئین‌ها و همچنین ویتامین‌های مورد نیاز برای قوی‌تر شدن گربه‌ها را داشته باشد و برنج در کنارش نیز می‌تواند کمک کند تا بیماری‌اش زودتر بهبود یابد.

غذای بچه گربه سرما خورده

سرماخوردگی در بچه گربه‌ها اغلب حساس‌تر بوده و ممکن است برای آن‌ها خطرناک‌تر نیز باشد، چرا که آن‌ها هنوز بالغ نشده‌اند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند و این بیماری می‌تواند حتی موجب مرگ آن‌ها شود. بنابراین با تشخیص سرماخوردگی گربه باید سریعا آن‌ها را نزد دامپزشک ببرید. بچه گربه‌ها همانند گربه‌های بالغ نمی‌توانند غذاهای سنگین را هضم کنند چرا که سیستم گوارشی در آن‌ها هنوز تقویت نشده است.
می‌توانید برای بچه گربه سوپ خانگی درست کنید، این سوپ باید کاملا مایع باشد و از عصاره مرغ در آن استفاده شده باشد. سوپ‌ها تمام ویتامین‌های ضروری برای تقویت سیستم ایمنی گربه‌ها را دارند. توجه کنید که نخوردن غذا و آب در هنگام سرماخوردگی می‌تواند گربه شما را از پا در آورد، پس در چنین شرایطی خودتان به آن‌ها همانند یک بچه غذا بدهید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با نحوه تهیه غذای خانگی گربه و بچه گربه

سخن پایانی

گربه‌ها این موجودات بامزه هم ممکن است گاها دچار بیماری‌های متعددی شوند یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها که بیشتر در فصول سرد برای آن‌ها رخ می‌دهد سرماخوردگی است. سرماخوردگی گربه با علائمی همراه است که شما می‌توانید با مشاهده آن‌ها، این بیماری را خیلی زود تشخیص دهید. از اصلی‌ترین علامت‌ها می‌توان به گرفتگی صدا و تورم گلوی آن‌ها اشاره کرد. در صورت بروز هر گونه علامتی که در این مطلب ذکر شد بهتر است گربه را نزد دامپزشک برده و به هیچ عنوان از داروهای خودسرانه برای بهبود حال گربه خود استفاده نکنید.
گربه‌ها مانند انسان‌ها نمی‌توانند بعضی از داروها را به خوبی هضم کنند و مصرف بعضی از آن‌ها حتی ممکن است منجر به مرگ آن‌ها شود. بنابراین در نگهداری گربه‌ها به هیچ وجه هیچ کار خودسرانه‌ای انجام نداده و برنامه غذایی و دارویی آن‌ها را به هنگام سرماخوردگی از دامپزشک بخواهید. دامپزشک بهتر از هر کس دیگری می‌تواند بیماری‌ها و علائم بیماری‌ها را در حیوانات تشخیص داده و برای بهبود هر چه بیشتر و بهتر آن‌ها تلاش کنند. در این مطلب، نکات ارزشمندی در مورد غذای گربه سرماخورده و همچنین راه‌های درمان خانگی این بیماری در گربه‌ها صحبت شد، امیدواریم با رعایت این نکات بتوانید بهبودی را به گربه خود بازگردانید. 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *