دسته ها

پنلوکوپنی گربه چیست؟ | علائم درمان پنلوکوپنی گربه

پنلوکوپنی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

نام بیماری: پَن لوکوپنی گربه FPLV

نوع بیماری: ویروسی

نوع عارضه: ایجاد عفونت شدید

آسیب: دستگاه گوارش – سیستم دفاعی – سیستم عصبی

تاثیرات اولیه: کم شدن گلبول‌های سفید بدن گربه

واکسن مرتبط: 2ماهگی – واکسن تریکت (واکسن سه‌گانه گربه)

عوامل تاثیرگذار بر بیماری: سن گربه – تعداد ویروس وارد شده – تحمل سیستم دفاعی بدن گربه – واکسیناسیون گربه

بافت های مورد آسیب: مغر استخوان گربه – بافت لنفوئیدی گربه – سلول پوششی روده گربه – بافت مغزی و شبکیه

علائم اولیه : بی اشتهایی گربه – ضعف و بیحالی گربه – اسهال خونی و آبکی در گربه

درمان : آنتی بیوتیک – خوردن یا تزریق مایعات – داروی ضد تهوع – تزریق ویتامین ب – انتقال خون

بیماری «پنلوکوپنی گربه» از جمله بیماری‌هایی است که متأسفانه بسیاری از گربه‌ها را درگیر می‌کند. خوشبختانه این بیماری عفونی واکسن دارد. اما چنانچه به آن توجه نشود، صددرصد به مرگ گربه منتهی خواهد شد. اگر دوره واکسن گربه شما تکمیل نشده، خطر این بیماری در کمین گربه‌تان قرار دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با پن لکوپنی گربه ها آشنا کنیم؛ بدین ترتیب شما می‌توانید گربه خود را از هر نوع ویروس این‌چنینی دور نگه‌دارید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

راه انتقال پنلوکوپنی گربه چیست؟

به پنلوکوپنی گربه، «دیستمپر گربه» هم گفته می‌شود. اما شما نباید آن را با بیماری دیستمپر سگ اشتباه بگیرید؛ چراکه این دو بیماری شاید نام مشابهی داشته باشند، اما دو ویروس کاملاً متفاوت هستند. همان‌گونه که گفته شد، این بیماری بیشتر در بچه گربه‌ها دیده می‌شود و خطر مرگ بسیار بالایی را برای بچه گربه ایجاد می‌کند. با آلوده شدن روده‌ها، پوست، مغز استخوان و سلول‌های بدن گربه، کارایی و عملکرد اصلی خود را از دست می‌دهند. بنابراین باید همیشه یک اصول خاص برای نگهداری از گربه‌تان داشته باشید. چنانچه گربه با خون، ادرار، مدفوع و هر نوع مایع آلوده دیگر در تماس باشد، بدون شک به این ویروس مبتلا می‌شود.

البته این ویروس به هیچ عنوان به انسان سرایت نمی‌کند. اما برعکس، اگر انسان با یک گربه آلوده در تماس باشد و سپس با گربه سالم تماس پیدا کند، این ویروس به گربه سالم نیز منتقل می‌شود. حتی شما نباید از ظروف مشترک آب و غذا برای گربه‌ها استفاده کنید؛ چراکه این‌چنین نیز راه انتقال این ویروس را آسان کرده‌اید. یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری کشنده و مسری، تماس با گربه‌های آلوده به این ویروس است. البته به جزء گربه‌ها، شاید بسیاری از وسایل و اجسام که به این ویروس آلوده هستند، بتوانند باعث انتقال ویروس مورد نظر به بدن بچه‌گربه شوند. یکی از دلایلی که قدرتمندی این ویروس را نشان می‌دهد، مقاومت بالایی است که آن در برابر مواد ضدعفونی از خود نشان می‌دهد. به همین خاطر گربه‌ها شاید به سختی بتوانند در مقابل ویروس پنلوکوپنی دوام بیاورند.

پنلوکوپنی در گربه

نشانه‌ها و علائم پنلوکوپنی گربه

علائم و نشانه‌های پنلوکوپنی در گربه را می‌توانید تا حدودی با استفراغ پی‌در‌پی گربه متوجه شوید. خصوصاً اگر استفراغ با اسهال گربه به‌صورت خونی همراه باشد؛ در این‌صورت، شک شما به یقین تبدیل خواهد شد. با پایین آمدن وزن غیر طبیعی گربه، ضعف و بی‌حالی بسیار شدید نیز ایجاد می‌شود. به گونه‌ای که هیچ تمایلی به خوردن غذا ندارد. حتی گوشه‌گیری نیز یکی از علائم بسیار رایج این بیماری شناخته می‌شود. تب بالا و کم‌خونی به خاطر کم شدن گلبول‌های قرمز خون باعث می‌شود تا موهای گربه کاملاً زبر و خشن شوند. از دست دادن اشتها را نباید موضوع بی اهمیتی بدانید؛ بسیاری از گربه‌ها با اینکه بدخوراک هستند، اما اینگونه نیست که کاملاً غذا و خوراک خود را کنار بگذارند. شما با دیدن چنین رفتاری، باید نسبت به سلامت گربه خود مشکوک شوید!

با مشاهده هر کدام از علائم فوق، بهتر است هرچه سریع‌تر گربه را به یک دامپزشکی معتبر ببرید. چون بعد از 4 روز که علائم بالینی آشکار می‌شود تا 14 روز بعد متوجه تکثیر بالای ویروس در بدن بچه گربه می‌شوید. این ویروس به شکلی تکثیر می‌شود که مغز استخوان، دستگاه گوارش و روده به شدت آسیب می‌بینند. این‌چنین است که گربه با خطر مرگ جدی روبه‌رو می‌شود. در حقیقت، کم شدن گلبول‌های سفید و گلبول‌های قرمز خون به عملکرد و سیستم دفاعی بدن گربه آسیب جدی وارد می‌کند. به همین دلیل است که شما باید این ویروس مهلک و کشنده را بسیار جدی بگیرید. در غیر این صورت گربه نمی‌تواند در مقابل ویروس دوام بیاورید و در طی چند روز کوتاه ممکن است جان خود را از دست بدهد. گربه‌ای که به بازی کردن علاقه‌ای نشان ندهد و بیشتر از حد معمول به استراحت بپردازد، به احتمال زیاد، به این بیماری دچار است!

 سیستم دفاعی بدن بچه گربه که به خاطر پنلوکوپنی گربه ضعیف می‌شود، با کم شدن گلبول‌های سفید در مقابل بسیاری از عفونت‌ها مقاومت خود را از دست می‌دهد. در واقع بچه‌گربه‌ها بسیار بیشتر از گربه‌های بالغ به مراقبت و بهداشت نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:  به گربه چه غذایی بدهیم؟

بیشترین گروه در معرض ابتلاء به پنلوکوپنی گربه کدامند؟

به جزء بچه گربه‌ها، پنلوکوپنی در گربه بزرگسال نیز دیده می‌شود؛ اما نکته حائز اهمیت، مسأله واکسیناسیون بچه گربه است تا بعدها پنلوکوپنی در گربه های بالغ مشاهده نشود. اگر بچه‌گربه‌ها واکسینه نشوند، پنلوکوپنی در سن بزرگسالی گریبان گربه را خواهد گرفت. اصولاً گروهی که در معرض ابتلاء به این ویروس قرار دارند، بچه گربه‌های بین ۲ تا ۶ ماهه هستند؛ پنلوکوپنی گربه در این سن برای گربه‌ها بسیار رایج شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که بسیاری از بچه‌گربه‌هایی که در پناهگاه، پانسیون و به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، بیشتر از دیگر بچه‌گربه‌‌ها در معرض ابتلاء به پنلوکوپنی گربه قرار دارند. اگر تنها یک بار گربه به این بیماری دچار شود، در صورتی که زنده بماند، تا آخر عمر دوام و مقاومت قابل توجهی در مقابل این ویروس خواهد داشت.

گربه‌های باردار در صورت ابتلاء به این ویروس ممکن است جنین خود را از دست بدهند. البته همیشه این‌چنین نیست و در بسیاری از شرایط بچه‌گربه با اینکه مادر به این ویروس مبتلا است، می‌تواند زنده از مهلکه خارج شود. اما یکسری فرایند‌های خاص بر روی مغز بچه‌ گربه اعمال می‌شود که شاید در آینده مشکل ساز باشد.

پیشگیری پنلوکوپنی گربه

یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری پنلوکوپنی در گربه، واکسیناسیون است. مرحله اول این واکسن را بین شش تا هشت هفتگی به بچه گربه تزریق می‌کنند. سپس حدوداً بین ۱۰ تا 12 یا ۱۴ تا ۱۶ هفتگی دوباره به تزریق واکسن می‌پردازند. واکسن‌های اصلی گربه شامل واکسن پنلوکوپنی، کلسی ویروس و واکسن هاری است. شما اگر به تزریق این واکسن‌ها توجهی نداشته باشید، در آینده برای گربه مشکلات خاص و بیماری‌های مهلکی به وجود می‌آید. بعد از تزریق این واکسن‌ها، نگهداری گربه در منزل و هر محل دیگری باید به صورت بهداشتی با غذاهایی کاملاً مقوی و باکیفیت انجام پذیرد؛ در غیر این صورت شما نمی‌توانید یک پیشگیری درست، اصولی و استاندارد را برای بچه‌گربه در نظر بگیرید!

متاسفانه برخی از افراد به وجود انواع بیماری در گربه پی می‌برند، اما توجه خاصی به این موضوع ندارند و در مدت زمان کوتاه با مرگ گربه روبه‌رو می‌شوند. این‌چنین است که این کار به لحاظ انسانی اصلاً قابل قبول نیست. شما باید در زمان نگهداری از گربه خانگی از لحاظ روحی و جسمی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. خصوصاً گربه‌ها در ایام بیماری، به توجه و درمان حمایتی بیشتری نیاز دارد. اگر یک گربه خانگی را به خانه خود راه داده‌اید، پس وظیفه دارید به نحو احسن از آن مراقبت کنید.

پنلوکوپنی در گربه های بالغ

دارو و درمان پنلوکوپنی گربه

اگر بچه‌گربه‌های زیر هشت هفته به این ویروس مبتلا شوند، متأسفانه احتمال زنده ماندن آن‌ها بسیار کم است. اما اگر بچه‌گربه تنها 5 روز دوام بیاورد، شما با مراقبت و درمان‌های خانگی و مراجعه به دامپزشکی قادر هستید هر چه سریع‌تر به درمان این بیماری کمک کنید. درمان‌های حمایتی می‌توانند به بهترین شکل ممکن باعث درمان پنلوکوپنی گربه شوند. البته در صورت شدید بودن علائم پنلوکوپنی گربه، باید در دامپزشکی بستری شوند و شما به تزریق انواع مایعات ادامه دهید؛ چراکه گربه با کم آبی بسیار شدیدی روبه‌رو می‌شود. قرنطینه گربه بیمار نیز بهترین روشی است که می‌توانید به انجام آن بپردازید. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از داروهای آنتی بیوتیکی نمی‌توانند تاثیر آن‌ چنان مفیدی بر روی این ویروس داشته باشد.

داروهای ضد تهوع و تزریق ویتامین b و البته در برخی از شرایط انتقال خون از روش‌های درمانی است که می‌تواند به بهبود حال بچه‌گربه کمک کند. در صورت ابتلا، گربه را در یک محل اختصاصی و جدا از گروه‌های دیگر نگهداری کنید. برای برگرداندن قوای جسمانی بهتر است از غذای گربه باکیفیت استفاده نمایید. همچنین توجه خود به گربه‌تان را چند برابر کنید. گربه در ایام بیماری به توجه، عشق و علاقه بسیار بیشتر والدین نیاز دارد. این بیماری ویروسی با به وجود آوردن عفونت شدید در دستگاه گوارش بچه‌گربه و گربه‌های بزرگسال، سیستم دفاعی و سیستم عصبی آنان را با مشکل جدی مواجه می‌کند. به طوری که گربه‌ها دیگر در مقابل بیماری دوام و تحملی ندارند. اما باز در چنین شرایطی هم توجه والدین، خوراک مفید، داروهای اثربخش و مکمل‌های گربه تجویزی می‌تواند به نجات گربه بینجامد.

بیشتر بخوانید:  آیا بیماری هرپس گربه قابل درمان است؟ | علائم هرپس گربه + راه‌های پیشگیری

سه مرحله اصلی مراقبت از گربه‌ها در برابر پنلوکوپنی

برای اینکه گربه‌های خانگی شما از خطر بیماری پنلوکوپنی در امان بمانند، باید نکات مراقبتی خاصی را در نظر بگیرید. اگرچه در قسمت‌های فوق به روش‌های پیشگیری این بیماری اشاره کردیم، اما در اینجا به‌صورت موردی، راه‌حل‌های موجود را دسته‌بندی خواهیم کرد. این راه‌حل‌ها شامل سه مرحله زیر هستند:

  • رعایت نهایت بهداشت در نگهداری از گربه‌های تازه متولد شده
  • واکسیناسیون بچه‌گربه‌ها به محض فرارسیدن دوران واکسن آن‌ها
  • ادامه دادن به مراقبت‌های بهداشتی، حتی پس از واکسیناسیون

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با پنلوکوپنی گربه آشنا کنیم. در مورد نوع آسیب‌ها و تاثیرات آن بر بدن بچه گربه، عوامل تاثیرگذار بر شدت بیماری، راه درمان و پیشگیری از پنلوکوپنی گربه نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. متاسفانه بافت‌های خاصی مانند لنفوئیدی، مغز استخوان، شبکیه و سلول پوششی روده از جمله بافت‌هایی هستند که در اثر این بیماری آسیب زیادی می‌بینند. بنابراین هرگاه علائمی چون اسهال خونی و آبکی، ضعف و بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تب و لرز را در گربه خود مشاهده کردید، در اسرع وقت گربه را به نزد دامپزشک ببرید. آن‌گاه دامپزشک می‌تواند اقدامات لازم را انجام داده و گاهاً گربه را نجات دهد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *