دسته ها

بهترین روش‌های مراقبت از چشم گربه 2023

مراقبت از چشم گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

صرف‌نظر از اینکه گربه شما علائمی از مشکلات چشمی را نشان می‌دهد، مراقبت از چشم گربه می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. تغذیه گربه با غذای گربه با کیفیت بالا، انجام واکسیناسیون مرتب، نگه داشتن گربه در داخل خانه و محدود کردن آن‌ها از معرض گربه‌های عجیب و غریب همگی می‌توانند به مراقبت از چشم گربه شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

نشانههای چشم سالم گربه

چشمان سالم گربه شفاف و روشن است. مردمک چشم گربه شما باید از نظر اندازه و شکل برابر باشد و ناحیه اطراف کره چشم او باید سفید خالص باشد. گربه‌هایی با مردمک‌های غیر هم‌اندازه از آنیزوکوریا رنج می‌برند که یک علامت است. اگر آنیزوکوری ناگهان رخ دهد، باید آن را یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفت و فوراً برای معاینه گربه با دامپزشک خود تماس بگیرید. به‌آرامی پلک گربه را با انگشت شست خود به سمت پایین بچرخانید تا پوشش پلک را بررسی کنید.

نشانه‌های چشم آسیب‌دیده گربه

گربه‌ها قدرت بینایی بسیار خوبی دارند. شما می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید تا مطمئن شوید چشم‌های گربه تا حد امکان سالم می‌مانند. در اینجا، ما به بررسی مراقبت چشم بچه گربه، نحوه شست‌وشوی چشم گربه درصورت لزوم و نحوه تشخیص علائم شایع‌ترین مشکلات چشم گربه می‌پردازیم. در اینجا برخی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی را که در گربه‌ها پیدا می‌شود بیان کرده‌ایم. اگر شما هم نگران چشمان گربه خود هستید، همیشه بهتر است در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.

  • ورم ملتحمه

این عارضه که به‌عنوان تصاویر خارجی شناخته می‌شود، سبب ایجاد مشکل در پلک داخلی یا لایه چشم می‌شود.

این یکی از شایع‌ترین مشکلات چشمی گربه‌هاست و به‌دلیل عواملی که باعث ایجاد بیماری می‌شود، می‌تواند توسط آلرژن‌ها و اجسام خارجی نیز ایجاد شود. علائم این بیماری چشم در گربه عبارت‌اند از:

  • سرخی چشم
  • تورم
  • چشمک زدن
  • سوزش و پنجه زدن در چشم

مراقبت از چشم بچه گربه

درمانی که دامپزشک شما برای مراقبت از چشم گربه انجام می‌دهد این است که ابتدا تشخیص دهد چه چیزی باعث ورم ملتحمه چشم گربه شما شده است.

اگر ورم ملتحمه گربه شما باکتریایی است، دامپزشک شما ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی را تجویز کند که ممکن است موضعی، خوراکی یا هر دو باشد.

برای عفونت‌های ویروسی، گاهی اوقات داروهای ضدویروسی توصیه می‌شود، اما واکسیناسیون می‌تواند از عوامل بعدی بیماری محافظت کند.

ورم ملتحمه آلرژیک ممکن است با تغییر محیطی یا داروهای ضد آلرژی درمان شود. همچنین ممکن است درمان‌های استروئیدی توصیه شود.

  • زخم قرنیه

اگر قرنیه چشم گربه شما خراشیده شود، می‌تواند به یک زخم دردناک تبدیل شود. بعضی از این زخم‌ها به‌دلیل پارگی از خراش به چشم یا جسم خارجی مانند دانه علف ایجاد می‌شوند. تشخیص زخم قرنیه امکان‌پذیر است، اما می‌تواند به‌سرعت پیشرفت کند. علائم این بیماری چشم گربه موارد زیر است:

  • چشمان بیش‌ازحد اشک‌آلود
  • پلک زدن بیش‌ازحد معمول
  • سرخی چشم
  • پنجه زدن در چشم

برای درمان زخم قرنیه دامپزشک شما ممکن است از یک وسیله مخصوص برای تشخیص استفاده کند. حتی ممکن است چشم گربه نیاز به جراحی داشته باشد.

  • آب مروارید

آب مروارید می‌تواند یک بیماری ارثی در گربه باشد. برخی نژادها از جمله گربه‌های بئر، ایرانی و هیمالیا مستعد به آب مروارید هستند. از دیگر عوامل ایجاد آب مروارید می‌توان به ضربه و فشار خون بالا اشاره کرد. از علائم این بیماری چشم گربه می‌توان به کاهش دید از جمله برخورد با اشیاء، بی‌میلی به کاوش و بی‌ثباتی اشاره کرد. شدت آب مروارید تعیین‌کننده درمان خواهد بود.

دامپزشک شما ممکن است برای مراقبت از چشم گربه برداشتن لنز آسیب‌دیده را توصیه کند. آب مروارید دردناک نیست، اما ممکن است درصورت نبود مشکل در بینایی گربه، تشخیص آن مشکل شود.

  • گلوکوم

گلوکوم زمانی اتفاق می‌افتد که مایع داخل چشم به‌طور معمول قابل مشاهده نباشد؛ درنتیجه افزایش فشار وجود دارد که می‌تواند باعث بزرگ‌شدن چشم گربه شما شود. گلوکوم وضعیتی است که می‌تواند با افزایش سن گربه شما ایجاد شود. درصورت عدم درمان می‌تواند سبب آسیب دائمی به عصب بینایی و شبکیه شود که به‌طور بالقوه منجر به دست دادن بینایی می‌شود. علائم آن شامل موارد زیر است:

  • چشمک زدن
  • مردمک‌های بیش‌ازحد بزرگ یا کوچک که به تغییرات نور واکنش نشان نمی‌دهد.
  • سرخی
  • اختلال بینایی
  • راه رفتن به سمت اجسام یا حرکت آهسته

شست‌وشوی چشم گربه

دامپزشک شما ممکن است داروی مصرفی را برای کاهش فشار در داخل تجویز کند یا در موارد شدید، ممکن است نیاز باشد برداشته شود. گربه‌ها به‌عنوان موجودات مستقل در مواردی که درد دارند، بسیار خوب عمل می‌کنند. برای بررسی منظم و مراقبت از چشم گربه خود درصورت مشاهده علائمی که باعث نگرانی شما می‌شود از دامپزشک خود راهنمایی بگیرید.

  • خشکی چشم
  • خشکی چشم (کراتوکونژونکتیویت سیکا) ناشی از کمبود مزمن تولید اشک می‌تواند به قرنیه ملتهب، قرمزی چشم و در صورت عدم درمان منجر به کوری در گربه‌ها شود. از آنجا که قسمت آبکی اشک از بین رفته است، ترشحات زردرنگ چشمی می‌تواند ایجاد شود.
  • ترشحات چشمی

بسیاری از گربه‌ها مقدار کمی ترشح از چشم را تجربه می‌کنند، اغلب اول صبح ترشح ایجاد می‌شود. درصورت معمول چشم گربه باید شفاف باشد و تغییر رنگ یا چرک مانند به نظر نرسد. برخی نژادهایی با صورت صاف‌تر و چشم‌های گشاد مانند هیمالیاها و گربه ایرانی مستعد ترشح کمتری از چشم هستند.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تغییرات ناگهانی در میزان ترشحات چشم گربه شما ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل باشد. ممکن است تعجب کنید چرا گربه‌تان به‌طور ناگهانی ترشح چشمی دارد انواع خاصی از ترشحات چشمی و هرگونه تغییر قابل توجه دلیلی برای مشاوره با دامپزشک است.

اگر گربه شما چیزی غیر از ترشحات آبکی یا شفاف چشم را تجربه می‌کند، یا اگر متوجه افزایش ناگهانی آن شده‌اید، وقت آن است که با دامپزشک خود تماس بگیرید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع

به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بهترین روش‌های مراقبت از چشم گربه

حداقل هفته‌ای یک‌بار چشمان گربه خود را چک کنید و مطمئن شوید چشمان آن‌ها تمیز و شفاف به نظر می‌رسند. به یاد داشته باشید اندازه مردمک‌های گربه با توجه به شرایط نوری متفاوت است. منطقه بیرونی کره چشم گربه شما باید سفید باشد و عنبیه آن (ناحیه رنگی) باید یکدست به نظر برسد و پس از سن بلوغ در گربه ، تغییر رنگ صورت نگیرد. شما می‌توانید با رعایت واکسن‌ گربه به صورت سالانه، اجتناب از ازدحام بیش‌ازحد بچه گربه‌ها، با بررسی مکرر چشمان گربه از نظر قرمزی، کدربودن، تغییر رنگ یا شکل، ترشح یا حساسیت به نور، از مشکلات چشمی گربه خود جلوگیری کنید. برای از بین بردن ایمن ترشحات چشم گربه‌تان کافی است یک تکه پنبه را در آب فرو کنید. ترشحات چشم را همیشه از گوشه چشم به سمت بیرون پاک کنید. برای هر چشم از یک تکه پنبه تازه استفاده کنید.

از هرگونه قطره یا شست‌وشوی بدون نسخه خودداری کنید؛ مگر اینکه دامپزشک شما آن‌ها را تجویز کرده باشد. لیزین یک آمینو اسید ضروری و ترکیبی آلی است که به تشکیل پروتئین کمک می‌کند تا به گربه‌ها و انسان‌هایی که ویروس‌های تبخال دارند کمک کند از شیوع آن جلوگیری کنند و سریع‌تر بهبود پیدا کنند. از مکمل‌های لیزین برای درمان و پیشگیری از شیوع در گربه‌ها استفاده کنید. لیزین به‌صورت ژل خوراکی و پودر برای گربه‌ها موجود است. از آنجا که درمان صحیح می‌تواند برای سلامت و رفاه گربه شما بسیار حیاتی باشد، همیشه با دامپزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید مراقبت از چشم گربه شما صحیح است.

به یاد داشته باشید هرگز از قطره چشم انسان برای گربه خود استفاده نکنید! ممکن است سعی کنید برخی از داروهای خانگی را که درباره آن‌ها شنیده‌اید امتحان کنید، اما به نفع دوست پشمالوی شماست که از دامپزشک خود بخواهید مشکل را تشخیص دهد و به‌جای آن درمان مناسب را توصیه کند. برخی مقالات اینترنتی استفاده از سرکه سیب یا نقره کلوئیدی را برای شست‌وشوی چشم گربه توصیه می‌کنند، اما هر دو مورد می‌توانند سبب آسیب یا حتی سوختگی شیمیایی چشم گربه شما شوند. همچنین هرگز نباید در خانه استفاده شوند.

بهترین روش‌های مراقبت از چشم گربه

بهتر است بدانید قطره‌های مخصوص چشم گربه وجود دارند که می‌توانید برای کمک به تسکین مشکلات چشم گربه خود خریداری کنید، اما هیچ چیز دیگری نباید استفاده شود تا دامپزشک شما یک مارک خاص قطره را توصیه یا تجویز کند. اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکلی در چشم‌های گربه‌تان وجود داشته باشد، به‌جای تلاش برای رفع مشکل خود، همیشه به دامپزشک مراجعه کنید. یک دامپزشک متخصص می‌تواند مراقبت از چشم بچه گربه شما را ارزیابی کند و تشخیص دهد آیا مشکل چشمی ممکن است از یک مشکل اساسی سلامتی ناشی می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چه زمانی برای مشکلات چشم گربه خود به دامپزشک مراجعه کنید

حتماً شما گربه خود را بهتر می‌شناسید و می‌خواهید او را سالم و شاد نگه دارید؛ به همین دلیل ضروری است رفتارهای طبیعی گربه خود را پیگیری کنید و وقتی چیزی غیرطبیعی به نظر می‌رسد، احتیاط کنید. غیرمعمول نیست که گربه‌ها به عفونت‌های چشمی، ویروسی و باکتریایی مبتلا شوند، اما پس از مشکوک شدن به آن همچنان باید به دامپزشک مراجعه کنید. موارد زیر تنها چند علامت عفونت چشم در گربه است:

  • ترشح بیش‌ازحد
  • مالش مکرر یا پلک زدن چشم‌ها
  • پلک ملتهب یا قرمزی چشم

چشمان گربه شما به همان اندازه که زیبا هستند، ظریف نیز به شمار می‌آیند. مشکلات کوچک می‌توانند به‌سرعت به شرایط جدی تبدیل شوند. اگر علائم ترشح از چشم گربه‌تان در عرض 24 ساعت از بین نرفت یا اگر گربه‌تان چشمک می‌زند، فوراً با دامپزشک خود صحبت کنید. اگر داروهایی از مشکل قبلی چشم شما باقی مانده است، آن‌ها را روی چشم گربه خود استفاده نکنید. مشکلات چشمی مختلف به داروهای متفاوتی نیاز دارند. در این میان با استفاده از داروی نامناسب می‌توانید آسیب جدی ایجاد کنید. عفونت ویروسی چشم ممکن است بدون دارو برطرف شود، اما تشخیص تفاوت برای افراد عادی ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد؛ پس همیشه بهتر است به دامپزشک خود اجازه دهید.

معاینه چشم در منزل برای شناسایی مشکلات

نگاه کردن منظم به چشمان گربه می‌تواند به شما کمک کند مشکلات را قبل از جدی شدن تشخیص دهید. برای امتحان، در اتاقی با نور روشن به چهره گربه نگاه کرده و با انگشتان خود پلک او را پایین بیاورید. اطمینان حاصل کنید چشم سالم است. چشم نباید متورم شود. رنگ قرمز یا سفید نشانه مشکل است. مطمئن شوید کره چشم گربه سالم به نظر می‌رسد و به‌دنبال هرگونه تیرگی در کره چشم باشید که می‌تواند نشانه عفونت باشد. در انتها اطمینان حاصل کنید مردمک‌های گربه‌تان یکسان هستند و ناحیه اطراف کره چشم سفید است.

بیشتر بخوانید:  هفت بیماری کشنده در گربه‌ها

عوارض مراقبت نکردن از چشم گربه

در انتهای مطلب مراقبت از چشم گربه بهتر است بدانید تشخیص و درمان مشکلات چشمی آسان است؛ البته در بعضی موارد ممکن است نیاز به جراحی باشد. فقط این نکته مهم را به یاد داشته باشید که شما مسئول سلامت گربه خود هستید و درصورت وجود کوچک‌ترین مشکل در چشم گربه، باید خیلی سریع اقدامات لازم را انجام دهید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *