دسته ها

علائم کوری در گربه‌ها | چه بیماری‌هایی باعث کوری گربه می‌شود؟

کوری در گربه‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

بعضی وقت‌ها به خاطر افزایش سن یا آسیب‌هایی که ایجاد می‌شود ممکن است کوری در گربه‌ها اتفاق بیفتد. این بیماری بسته به ریشه‌ای که دارد ممکن است ناگهانی یا به مرور زمان ایجاد شود. درصورتی که صاحبان گربه‌ بیماری‌هایی که به کوری در گربه‌ها می‌انجامد را بشناسند تا اندازه زیادی می‌توانند از این عارضه در گربه‌ها بکاهند. در ادامه این مقاله با دیجی‌پت ما را همراهی کنید تا در خصوص کوری در گربه‌ها علائم و نحوه پیش‌گیری از آن بخوانیم. نابینایی ناگهانی گربه‌ها ممکن است از یک روز صبح آغاز شود. موقعی که شما از خواب بیدار شده و متوجه حرکات غیرعادی گربه‌تان می‌شوید. زمانی که می‌بینید که گربه با وسایل برخورد کرده و ظاهرا آن‌ها را نمی‌بیند. ممکن است همین موقع مردمک چشم‌های او را ببینید که باز و بزرگ شده‌اند و احتمال بدهید که گربه‌تان کور شده است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره گوش و چشم گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

کوری در گربه‌ها ممکن است در هر مرحله‌ای از زندگی گربه رخ بدهد. البته این عارضه در گربه‌های مسن بیشتر رواج دارد. روند کوری می‌تواند تدریجی باشد و حتی صاحبان گربه هم متوجه آن نشوند. همچنن ممکن است کوری ناگهانی در گربه‌ها در عرض چند روز اتفاق بیفتد. معمولا وقتی که کوری در گربه‌ها اتفاق میفتد، تغییرات زیادی در رفتار آن‌ها ایجاد می‌شود. برای تشخیص کوری در گربه‌ها می‌توانید تست بینایی انجام دهید. کافی است نور چراغ قوه را در فاصله 5 سانتی متری چشم گربه در یک اتاق تاریک قرار دهید.

اگر مردمک چشم گربه به نور عکس‌العمل نشان داد گربه شما کور نشده است. ولی اگر قطر مردمک چشم‌ها در برخورد با نور کمتر نشد احتمال این‌که گربه شما بینایی خودش را از دست داده باشد وجود دارد. روش دیگری که برای تست بینایی در گربه‌ها وجود دارد این است که یک گلوله پنبه‌ای را به آرامی سمت صورت او پرتاب کنید. اگر گربه‌تان پلک زد یا با تکان دادن سرش گوله پنبه‌ای را دنبال کرد به معنی این است که گربه شما هنوز بینایی خودش را از دست نداده است. اما اگر این اتفاقات نیفتاد و گربه‌تان هیچ واکنشی نشان نداد به معنی این است که گربه شما کور شده است.

راه‌های تشخیص گربه نابینا

راه‌های تشخیص گربه نابینا

  • شاید گربه‌تان به صورت سرگردان به هر طرف برود ممکن است با اجسامی که در سر راهش هستند برخورد کند.
  • وقتی که به دنبال یک هدف می‌رود ممکن است بیفتد و خطا یا اشتباه کند.
  • بعضی از گربه‌ها زمانی که احساس ناراحتی می‌کنند سر و صدا می‌کنند.
  • بعضی‌ها مضطرب شده و سعی می‌کنند خودشان را پنهان کنند.
بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره اضطراب گربه‌ها | آیا گربه‌ها دچار استرس می‌شوند؟
  • آن‌ها با دقت راه میروند و سرشان را نزدیک زمین نگه می‌دارند.
  • گربه‌ای که بینایی‌اش را از دست داده است و در اطراف مبلمان راه می‌رود مدام سرش را بالا و پایین می‌برد. این کار را زمانی انجام می‌دهند که می‌خواهند فاصله را تشخیص بدهند.
  • البته گاهی کوری جزئی در گربه‌ها اتفاق میفتد و شامل یک یا هر دو چشم می‌شود اما این به معنای کوری کامل نیست.
  • خوشبختانه گربه‌ها موجودات انعطاف پذیری هستند و به جز چشم از موها و سبیل‌های پوزه هم برای تشخیص مسیر و فاصله استفاده می‌کنند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد که بدون نیاز به چشم‌ها بتوانند مسیر را تشخیص بدهند.
  • همچنین گربه‌ها حس بویایی و شنوایی خوبی دارند.
  • آن‌ها خیلی زود با محیط زندگی‌شان وقف پیدا می‌کنند و به واسطه این ممکن است رفتاری داشته باشند که متوجه نابینایی آن‌ها نشوید.
  • به خصوص اگر فقط یک چشم گربه آسیب دیده باشد ممکن است آن‌ها طوری رفتار کنند که متوجه چیزی نشوید.
  • به همین خاطر است که تشخیص نهایی را تنها باید به دامپزشک بسپارید.

علل نابینایی ناگهانی در گربه‌ها

علل کوری در گربه‌ها می‌تواند از آسیب و تومور تا عفونت چشم گربه و ازدست‌دادن بخشی از عملکرد چشم مانند شبکیه یا عدسی متغیر باشد. خیلی از این علائم قابل پیشگیری نیستند و سرعت پیشروی زیادی دارند. اما آگاهی و درک شما از این اختلال مهم است. نوریت بینایی یا التهاب عصب بینایی در گربه‌ها عارضه چندان رایجی نیست. اما باز هم احتمال بروز آن وجود دارد و با عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های تک یاخته‌ای و عفونت‌های قارچی همراه است.

اصطلاح نوریت بینایی همه بیماری‌های عصب بینایی را که باعث زوال می‌شد و عموما باعث ایجاد مشکل ناگهانی میدان بینایی یا ازدست‌دادن کامل بینایی در یک یا هر دو چشم می‌شود را شامل می‌شود. همچنین فشار خون بالا هم می‌تواند در نهایت به کوری در گربه‌ها بی‌انجامد و یکی از رایج‌ترین علت‌های جداشدگی شبکیه است. فشار خون بالا به رگ‌های خونی در شبکیه آسیب وارد کرده و باعث خونریزی یا نشت مایعات می‌شود. این امر می‌تواند باعث جداشدن یا از هم گسستگی شبکیه و در نهایت کوری در گربه‌ها شود. انحطاط شبکیه همچنین می‌تواند سبب نابینایی در گربه‌ها و ازدست‌رفتن سلول‌های حسی نور در شبکیه شود.

اگرچه این اختلال معمولا یک اختلال آهسته و پیشرونده است اما مراحل نهایی ازدست‌دادن بینایی می‌تواند ناگهانی به نظر برسد. بیماری‌های مغزی به خاطر ناتوانی در پردازش محرک‌های دریافتی از چشم می‌توانند باعث بروز نابینایی ثانویه شوند. شرایطی مانند تروما، عفونت‌ها، التهاب و تومورها جز علت‌های اصلی اولیه هستند. بیماری‌های عدسی مانند آب مروارید نسبتا نادر هستند و اگرچه باعث ایجاد اختلال در بینایی می‌شوند اما حتما به معنی نابینایی در گربه‌ها نیستند.

دلایل کوری گربه

چه بیماری‌هایی باعث کوری گربه می‌شود؟

  • بیماری‌های شبکیه و چشم: دژنراسیون و آتروفی پیش‌رونده شبکیه چشم باعث می‌شوند که به تدریج کوری در گربه‌ها ایجاد شود. معمولا در این عارضه ابتدا دید در شب آسیب می‌بیند. هیچ درمانی هنوز برای این عارضه معرفی نشده است. بیشتر حیواناتی که با این بیماری تشخیص داده می‌شوند در آخر متأسفانه نابینا می‌شوند.

یوئیت یا التهاب در جلوی چشم یک بیماری شایع است که در نهایت به نابینایی در گربه‌ها می‌انجامد. یوه لایه میانی چشم است که عنبیه، جسم مژگانی و شبکیه را شامل می‌شود. این بیماری علائمی شامل سوزش، قرمزی، درد، ترشحات و تورم چشم دارد.

  • آب مروارید: آب مروارید در گربه‌ها کمتر از سگ‌ها رواج دارد. آب مروارید می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند و در آخر کوری در گربه‌ها شود. این حالت زمانی اتفاق میفتد که لنز چشم کدر و مات و تیره و ابرآلود شود. آب مروارید سبب می‌شوند که بینایی کم‌کم از دست رفته و چشم‌ها کور شوند. این بیماری بیشتر در گربه‌های مسن رایج است. چپ‌شدن چشم‌ها و چشم‌های آبکی از نشانه‌های اولیه آب مروارید در گربه‌ها است.
  • دیابت: دیابت وقتی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن توانند از قند خون استفاده کنند و گرسنه بمانند. بیشتر گربه‌هایی که دیابت دارند دچار لاغری مزمن، استفراغ، افسردگی، تشنگی مکرر، ادرار و مشکلات حرکتی می‌شوند. در این عارضه با گذشت زمان خون یا مواد دیگر به شبکیه چشم نشت کرده و سبب آسیب چشم و کوری در گربه‌ها می‌شود.
  • مسمومیت با سرب: سرب در بدن سبب ایجاد اختلال در عملکرد سلول‌های طبیعی می‌شود و مشکلاتی را در پی دارد. اگر گربه شما با سرب تماس داشته باشد علائمی مانند اسهال، استفراغ، درد شکمی و غذا نخوردن گربه را نشان می‌دهد. این بیماری در نهایت به کوری در گربه ها و حتی مرگ حیوان می‌انجامد.
بیشتر بخوانید:  علت اسهال گربه چیست؟ راه تشخیص و درمان اسهال گربه به چه صورت است؟
  • گلوکوم: گلوکوم در گربه‌ها وقتی رخ می‌دهد که فشار داخل چشم زیاد شود. این فشار بالا باعث می‌شود که عصب‌های بینایی هم تحت فشار باشند. در مراحل اولیه گلوکوم علائمی مانند چشمک‌زدن بیش‌ازحد، گشادشدن مردمک‌ها، ابری‌شدن چشم و یا قرمزی عروق خونی در قسمت‌های سفید را شاهد هستید. در موارد شدید این بیماری باعث نابینایی در گربه‌ها و بیرون زدن چشم‌ها می‌شود.

تشخیص کوری در گربه‌ها

کوری در گربه‌ها به صورت ناگهانی در سنین بالا یا کوری بچه‌گربه مشکل رایجی در گربه‌ها نیست. این عارضه معمولا به خاطر فشار خون بالا رخ می‌دهد و ممکن است یک روز صبح که گربه‌تان از خواب بیدار شد مدام سر و صدا کرده و یا دچار اضطراب شده و در جایی پنهان شود. یا این‌که نتواند موانع را سر راهش تشخیص داده و مدام با آن‌ها برخورد کند.

نحوه مراقبت از گربه نابینا

نحوه مراقبت از گربه نابینا

اگر گربه‌تان دچار نابینایی شده است و می‌خواهید از او مراقبت کنید باید به دستورالعمل‌های دامپزشک‌تان توجه کنید. نیازی به درمان خاص یا دارو یا سایر وسایل درمانی ممکن است وجود داشته باشد. همچنین باید از نکات درمانی که دامپزشک به شما می‌گوید پیروی کنید. اگر کوری در گربه‌ها به خاطر مشکلات جسمانی باشد تا زمانی‌که آن‌ها برطرف نشوند ممکن است سلامت کلی گربه‌تان هم روز به روز رو به وخامت بگذارد. این نکته را هم به یاد داشته باشید که بعضی از اشکال کوری بچه‌گربه یا حتی گربه بزرگسال با دارو یا مراقبت‌های ویژه هم درمان نمی‌شوند و ممکن است گربه شما نابینا بماند.

پس باید خودتان را برای این اتفاق هم آماده کنید. البته به یاد داشته باشید که حتی گربه‌های نابینا هم هنوز می‌توانند یک زندگی شاد و خوب داشته باشند. هنوز هم می‌توانید با گربه‌تان بازی کنید. چرا که سایر حواس او همچنان سرجایشان است. حتی اگر گربه شما کور هم باشد، هنوز هم تمام علاقه‌مندی‌های قدیمی خودش را دارد و تمام کارهایی که قبلا برایش جالب بوده‌اند را می‌تواند انجام دهد. شما می‌توانید به سراغ اسباب بازی‌هایی بروید که برای گربه‌های نابینا مناسب‌تر باشند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

همچنین بازی‌های دیداری را با بازی‌های شنیداری جایگزی کنید. می‌توانید اسباب بازی موش یا پرنده‌ای تهیه کنید که سر‌وصدای زیادی ایجاد کنند. این اسباب بازی‌ها ساعت‌ها گربه خانگی شمار ا سرگرم می‌کنند. مراقبت از گربه نابینا را به عنوان یک وظیفه بپذیرید و همیشه او را تمیز و آراسته نگه دارید. به او غذاهای مغذی بدهید و درمان او را دنبال کنید. همچنین باید به بینی و گوش گربه‌تان توجه ویژه داشته باشید. در حال حاضر بویایی و حس شنوایی اساسی‌ترین حواس گربه عزیز شما برای ادامه زندگی هستند. همچنین اضافه‌کردن یک ظرف خاک دیگر که بدون سقف باشد می‌تواند کار گربه‌تان را برای استفاده از ظرف خاک ساده‌تر کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *