دسته ها

نشانه‌های سن بلوغ در گربه نر و ماده چیست؟

سن بلوغ در گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

علاقه‌مندان حقیقی حیوانات باید راجع‌به سن بلوغ در گربه، بهترین زمان برای گرفتن گربه به سرپرستی و تمامی اطلاعاتی که در نگه‌داری حیوان به آن‌ها کمک می‌رساند، تحقیق کنند. در مورد زمان به سرپرستی‌گرفتن این حیوان محبوب باید گفت که بهترین موقع از سن 2 ماهگی به بعد است. زیرا در طی این 2 ماه، بچه‌ گربه‌ها نیاز دارند که کنار مادرشان باشند و از مراقبت‌های او برخوردار شوند. زیرا ممکن است حتی غذادادن به بچه‌گربه‌‌ 2 ماهه با شیشیه شیر برای بعضی افراد کار سختی باشد. بنابراین جداکردن گربه از مادرش زودتر از دو ماه، می‌تواند به خاطر عدم مراقبت صحیح، زمینه مرگ بچه‌گربه را فراهم آورد. از طرف دیگر ممکن است در اثر این حرکت غلط و اشتباه امراض و بیماری‌هایی در بچه‌گربه بروز پیدا کند که بیشتر با سیستم ایمنی آن در ارتباط هستند. پس از رعایت این مورد، مهم‌ترین نکته دانستن سن بلوغ در گربه است. این علائم در گربه‌ها از گربه نر تا گربه ماده فرق می‌کند. مثل انسان‌ها که نشانه‌های بلوغ در دختران و پسران، تفاوت زیادی دارد. در ادامه این مقاله به بررسی نشانه‌های رسیدن به سن بلوغ در گربه‌های نر و ماده می‌پردازیم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شیشه شیر بچه گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سن بلوغ گربه چند ماهگی است؟

سن بلوغ گربه‌ها از 7 ماهگی شروع شده و تا حدود 10 سالگی ادامه دارد. در ادامه تمامی مراحل رشد گربه را آورده‌ایم تا درک این موضوع برای شما آسان‌تر باشد:

این حیوان از زمان متولدشدن تا 7 ماهگی دوران خردسالی و بچگی خود را طی می‌کند. از حوالی سنین 7 ماهگی تا 2 سالگی به دوره جوانی می‌رسد. این به منزله شروع دوران بلوغ گربه نیز هست. در سن 3 تا 6 سالگی دوران میانسالی خود را تجربه کرده و کم‌کم به سمت پیری می‌رود. حدود سن 7 تا 10 سالگی گربه به عنوان یک حیوان بالغ به شمار می‌رود. همان‌طور که قبلا گفتیم، در این زمان است که سن بلوغ گربه به پایان می‌رسد. از 11 تا 14 سالگی نیز سن پیری و کهن‌سالی گربه است. ممکن است به ندرت برخی از گربه‌ها سن بیشتر از 14 سالگی را تجربه کنند که دراین‌صورت به عنوان گربه‌های خیلی پیر به حساب می‌آیند. البته با پیشرفت علم، ممکن است اکثر گربه‌ها بتوانند رده‌های سنی بالاتری را نیز تجربه کنند و در واقع طول عمر بیشتری داشته باشند.

چگونه سن گربه را تشخیص بدهیم؟

پیش از پرداختن به این موضوع باید بدانیم که عواملی همچون تغذیه، سطح زندگی و هم‌چنین عقیم‌کردن گربه در سلامتی و طول عمر او تاثیر غیرقابل انکاری دارد. یعنی در بین گربه‌ها و هم‌چنین سایر حیوانات نیز سن یک عدد است. طبق تحقیقات صورت‌گرفته بر روی این موضوع، گربه‌های نر عقیم‌شده 60 درصد بیشتر از سایر گربه‌ها عمر می‌کنند. این تحقیقات هم‌چنین می‌گوید که گربه‌های ماده‌ای که عقیم شده‌اند، نیز 40 درصد بیشتر از سایر گربه‌های ماده طول عمر دارند.

سن بلوغ گربه چند ماهگی است؟

برای پی بردن بهتر و دقیق به سن گربه‌تان می‌بایست این حیوان را به دامپزشک نشان دهید. اما اگر انجام این کار در حال حاضر برای شما امکان‌پذیر نیست، نگران نباشید، یک راه دیگر نیز هست. کافی‌ است با فرستادن عکس گربه به صورت آنلاین برای دامپزشکان و متخصصان آنلاین از سن دقیق حیوان خانگی‌تان با خبر شوید. علاوه‌براین راه، چندین روش دیگر نیز برای تشخیص سن گربه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته این روش‌ها به صورت حدودی بوده و همیشه سن دقیق گربه را نشان نمی‌دهند. اما در تشخیص سن آن کمک زیادی به شما می‌کنند:

  • از نشانه‌های بلوغ در گربه‌های نر، ضخامت مو‌های بدن آن‌ها است. هم‌چنین با بالارفتن سن گربه، رنگ موهای آن‌ها نیز به سمت تیرگی، تمایل پیدا می‌کند.
  • دوران فحلی گربه‌های ماده در سن 5 تا 9 ماهگی اتفاق می‌افتد. دوران فحل گربه‌های ماده یکی از علائم بلوغ در آن‌ها بوده و سبب می‌شود که توانایی باروری گربه‌های ماده در سن 18 ماهگی تا حدود 8 سالگی بیشتر شود.
  • گفتیم که نشانه بلوغ در گربه‌های نر از سن 6 ماهگی اتفاق می‌افتد. اصلی‌ترین علامت بلوغ که در گربه‌های نر بروز پیدا می‌کند، برجستگی دستگاه تناسلی و بیضه‌ها در آن‌ها است.
  • دندان‌های شیری گربه‌ها از سن 4 هفتگی شروع به پیدایش و رشد می‌کنند و تا سن 4 ماهگی این روند ادامه دارد تا این که دندان‌های دائمی، کم‌کم جایگزین آن‌ها شوند. در حقیقت تا سن 6 ماهگی همه دندان‌های دائمی گربه به رشد کافی می‌رسند و دیگر خبری از دندان‌های شیری نخواهد بود.
بیشتر بخوانید:  مدت‌زمان بارداری گربه‌ها | علائم بارداری در گربه‌ها چیست؟

نشانه‌های بلوغ در گربه چیست؟

در سن بلوغ در رفتار گربه‌ها یک سری تغییرات مشاهده می‌شود. در این بخش به معرفی این تغییرات که در واقع علائم و نشانه‌های بلوغ گربه نیز هستند، خواهیم پرداخت.

بلند‌ترشدن صدا

یکی از علائمی که در گربه‌های نر و ماده مشترک بوده و نشان از رسیدن گربه به بلوغ دارد، بالارفتن صدای آن‌ها است. در دوران بلوغ، گربه‌ها علاوه‌بر بلندترشدن صدا، صداهای خاصی مثل غرزدن و ناله و میومیو در همه ساعات شبانه‌روز از آن‌ها شنیده می‌شود. در حقیقت با رسیدن گربه‌ها به سن بلوغ، سروصدای آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

بی‌قراری در گربه‌های نر

در دوران بلوغ گربه‌ها مخصوصا گربه‌های نر، زمان استراحت آن‌ها کاهش می‌یابد. آن‌ها در سن بلوغ بسیار بی‌قرار بوده و خواب سبکی دارند و کم‌تر می‌خوابند.

چگونه سن گربه را تشخیص بدهیم؟

تمایل و علاقه به خزیدن

خزیدن و مالیدن خود به دیوار یا پایه‌های صندلی و هر جای دیگر در گربه‌ها دیده می‌شود. مالش گربه‌ها، نشانه بلوغ جنسی است. البته باید گفت که این نشانه بلوغ بیشتر در گربه‌های ماده دیده می‌شود.

مهر و محبت

در گربه‌های نر معمولا با رسیدن به سن بلوغ، محبت و مهربانی بیش از اندازه دیده می‌شود. این نشانه یکی از معیار‌های اصلی در تشخیص سن گربه‌ها نیز هست. یعنی اگر مهر و محبت بیشتری نسبت به قبل در گربه‌ خود مشاهده کنید، می‌توانید بگویید که گربه نر شما به سن بلوغ رسیده است.

اختصاص زمان بیشتر به تمیزکردن خود

بعد از رسیدن گربه‌ها به سن بلوغ، اندام تناسلی آن‌ها متورم شده و این سبب می‌شود که گربه به نظافت و تمیزی اهتمام بیشتری بورزد. البته این نشانه فقط مختص گربه‌های ماده است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شامپو و عطر گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

تمایل به بیرون‌رفتن از خانه

گربه‌های نر در سن بلوغ علاقه دارند که از خانه خارج شده و به بیرون بروند. زیرا از این طریق می‌توانند با گربه‌های ماده‌ای که در آن‌جا حضور دارند، آشنا شده و  معاشقه و تولید مثل کنند. البته این نشانه در گربه‌های ماده نیز قابل مشاهده هست اما طبیعتا در گربه‌های نر بیشتر می‌توان این رفتار را دید.

تکان‌دادن دم و بالادادن باسن

این نشانه نیز مربوط به گربه‌های ماده است. هر وقت شاهد این بودید که گربه، باسن خود را بالا می‌گیرد و دم خود را به سمت دو طرف چپ و راست تکان می‌دهد، باید بدانید که سن بلوغ در او فرا رسیده است. در ضمن در این زمان، گربه برای تولیدمثل آمادگی کامل دارد.

بیشتر بخوانید:  مفهوم انواع رفتار گربه‌ها را بشناسید | حرکات گربه­‌ها چه معنایی دارد؟

همان‌طور که در اوایل این مطلب گفتیم، سن بارداری در گربه‌های ماده بین 18 ماهگی تا 8 سالگی است. با توجه به این موضوع اگر تمایل ندارید که گربه‌تان بچه‌های زیادی به دنیا بیاورد، پیش از رسیدن او به این بازه سنی باید برای عقیم‌کردن حیوان اقدام کنید. برای این کار، مراجعه به دامپزشکی الزامی است.

کلام آخر

برای پی‌بردن به سن بلوغ در گربه به مواردی که در بالا از علامت‌های رسیدن به بلوغ گفتیم، توجه کنید. نکته دیگر این ‌که اصلی‌ترین علامت‌های رسیدن به بلوغ گربه در بین علائم گفته شده، بالاگرفتن باسن و تکان‌دادن دم، اجتماعی‌شدن و تمایل به بیرون‌رفتن و هم‌چنین مهر و محبت بیش از اندازه در گربه‌ها است.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *