دسته ها

مشکلات کم‌کاری و پرکاری تیروئید در سگ

تیروئید در سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

پرکاری و کم‌کاری تیروئید در سگ یکی از مشکلات و بیماری‌‌های این حیوان خانگی است. تیروئید غده‌ای است که در ناحیه گردن انسان و سگ در ناحیه پشت نای قرار دارد. غده تیروئید تحت کنترل غده هیپوفیز است که اغلب به آن غده اصلی می‌گویند. اگر تیروئید پرکار باشد (پرکاری تیروئید) متابولیسم بدن بالا می‌رود و اگر تیروئید کم‌کار باشد (کم‌کاری تیروئید) متابولیسم کند می‌شود. در ادامه مطلب شما را با پرکاری و کم‌کاری تیروئید در سگ آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره آب خوردن سگ‌ ها

مشکلات تیروئید در سگ

شاید این سؤال برایتان پیش آمده است که مشکلات تیروئید در سگ در چه سنی بیشتر است. بهتر است بدانید اختلالات تیروئید در سگ‌های میان‌سال و مسن بیشتر شایع است. مانند بسیاری از اندام‌ها، شایع‌ترین مشکلات تیروئید یا فعالیت بیش‌ازحد (پرکاری تیروئید) است که این مشکل در گربه‌ها شایع‌تر از سگ‌هاست، یا عدم فعالیت کافی (کم‌کاری تیروئید) که در سگ‌ها بیشتر از گربه‌ها شایع است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ رویال کنین به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علائم و انواع پرکاری تیروئید سگ‌ها

در مراحل اولیه این عارضه، بسیاری از سگ‌ها هیچ علامت یا مشکل خاصی را نشان نمی‌دهند. هنگامی که علائم پرکاری تیروئید در سگ‌ها آشکار شد، می‌تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • کم‌اشتهایی
  • تحریک‌پذیری بیش‌ازحد
  • ضربان قلب سریع
  • بزرگ شدن قلب
  • اسهال سگ
  • نارسایی احتقانی قلب
  • تغییر در پوست درخت
  • تورم صورت
  • تورم زیر گردن
  • کاهش وزن
  • آب دهان و علت استفراغ سگ
  • افزایش ادرار
  • بزرگ شدن تیروئید
  • مشکلات بلع
  • افزایش تشنگی
  • افزایش مدفوع
  • تنگی نفس

علائم و انواع پرکاری تیروئید سگ‌ها

علل پرکاری تیروئید در سگ

اگرچه پرکاری تیروئید بیماری نسبتاً نادری در سگ‌هاست، زمانی که رخ می‌دهد می‌تواند منجر به نگرانی‌های بسیار جدی برای سلامتی سگ شما شود. پرکاری تیروئید شرایطی است که تیروئید حیوان خانگی شما مقدار زیادی هورمون تولید می‌کند. پرکاری تیروئید یک بیماری بسیار جدی اما نسبتاً نادر در سگ‌هاست که معمولاً از کارسینوم تیروئید (یک سرطان تهاجمی و با رشد سریع تیروئید) ناشی می‌شود.

یکی از علل کم‌کاری تیروئید، تیروئیدیت لنفوسیتی یا آتروفی غده تیروئید ایدیوپاتیک است. این بیماری شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید است و تصور می‌شود یک بیماری با واسطه ایمنی باشد. این بدان معناست که سیستم ایمنی تشخیص می‌دهد تیروئید غیرطبیعی یا خارجی است و به آن حمله می‌کند. به‌طور دقیق، مشخص نیست چرا این اتفاق می‌افتد، اما می‌توان گفت یک صفت ارثی است؛ به این معنا که ژنتیک در این وضعیت نقش دارد. در آتروفی غده تیروئید ایدیوپاتیک بافت طبیعی تیروئید با بافت چربی جایگزین می‌شود. پنج درصد دیگر به‌دلیل بیماری‌های نادر از جمله سرطان غده تیروئید است.

تشخیص پرکاری تیروئید در حیوانات

در طول چکاپ سگ، دامپزشک شما ممکن است بتواند توده تیروئید را در گردن سگ شما احساس کند یا افزایش ضربان قلب را تشخیص دهد. آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون تیروئید احتمالاً برای کمک به تأیید تشخیص پرکاری تیروئید انجام می‌شود. پس از تشخیص اولیه این بیماری ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تعیین وسعت بیماری و مناسب‌ترین درمان برای توله‌سگ شما توصیه شود.

کدام نژاد سگ در معرض کم‌کاری تیروئید هستند؟

شایع‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید در سگ‌ها بیماری پوستی، افزایش وزن، نداشتن تحرک و ‌تحمل نکردن دمای سرد است. موها ممکن است با ریزش بیش‌ازحد نازک شوند. پوست ممکن است خشک و پوسته‌پوسته باشد و ممکن است تمایل به عفونت‌های پوستی باکتریایی وجود داشته باشد. درحالی‌که همه سگ‌ها دقیقاً به یک شکل تحت تأثیر کم‌کاری تیروئید قرار نمی‌گیرند، بیشتر آن‌ها برخی از این علائم را دارند که می‌توانند به‌آرامی پیش‌رونده باشند و مورد ‌توجه قرار نگیرند. جالب است بدانید درحالی‌که کم‌کاری تیروئید می‌تواند در هر نژادی رخ دهد، در نژادهای متوسط ​​تا بزرگ و در گلدن رتریور، دوبرمن پینچر و ایرلندی ستتر بیشتر شایع است.

آزمایش‌های تیروئید

در گذشته درمان مشکلات تیروئید تنها براساس علائم تیروئید رایج بود. متأسفانه بسیاری از مردم و سگ‌ها برای کم‌کاری تیروئید تحت‌ درمان قرار گرفتند؛ درحالی‌که درواقع ممکن است مشکلات دیگری داشته باشند که تنها با تیروئید تداخل داشته باشد. هورمون‌های انسانی و حیوانی متفاوت هستند و در سطوح بسیار متفاوتی رخ می‌دهند؛ بنابراین آزمایش‌هایی که برای افراد ایجاد می‌شوند عموماً دقیق نیستند. خوشبختانه امروز تعدادی آزمایش برای حیوانات خانگی برای ارزیابی عملکرد تیروئید داریم. این آزمایش‌ها آزمایش‌های ساده خون برای اندازه‌گیری هورمون‌های تولید‌شده تیروئید (T3، T4، T4 آزاد و هورمون محرک تیروئید یا TSH) هستند. همه این آزمایش‌ها، به‌طور خاص برای سگ‌ها و گربه‌ها ساخته شده‌اند و واقعاً به دامپزشکان در تشخیص مشکلات تیروئید کمک می‌کنند.

آیا درمانی برای سگ‌های مبتلا به سرطان تیروئید وجود دارد؟

در بیشتر موارد جراحی برای برداشتن تومور تیروئید بهترین نتیجه درمانی را به همراه دارد. سایر درمان‌ها از جمله شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز ممکن است به‌تنهایی یا ترکیبی، بسته به مرحله سرطان تیروئید سگ شما، اندازه تومور و میزان آسیب‌پذیری بافت مجاور استفاده شود. اگر سرطان تیروئید درمان نشود، احتمالاً به رشد خود ادامه می‌دهد و به سایر قسمت‌های بدن سگ شما سرایت می‌کند.

آیا درمانی برای سگ‌های مبتلا به سرطان تیروئید وجود دارد؟

آیا پرکاری تیروئید در سگ‌ها با محصولات طبیعی ‌درمان می‌شود؟

تعدادی درمان طبیعی برای اختلالات تیروئید در سگ‌ها وجود دارد، اما مهم است که قبل از دادن این درمان‌ها به حیوان خانگی خود با دامپزشکتان صحبت کنید تا از هرگونه تداخل دارویی ناخوشایندی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنید و در مورد اثربخشی این محصولات طبیعی با دامپزشک مشورت کنید.

 بهبود و مدیریت پرکاری تیروئید در سگ‌ها

اگر پرکاری تیروئید نتیجه یک تومور باشد، بهبودی به مرحله‌ای بستگی دارد که سرطان سگ برای اولین بار در آن کشف شده و اینکه آیا سرطان به سایر اندام‌ها گسترش یافته است یا خیر. متأسفانه اگر سرطان در مرحله پیشرفته باشد، کار سخت خواهد شد. اگر پرکاری تیروئید سگ شما نتیجه بیماری تیروئید باشد، درمان دارویی و تغذیه، همراه با بررسی مداوم سطوح هورمونی سگ شما مهم خواهد بود. درنهایت باید گفت بهبودی و مدیریت پرکاری تیروئید به ریشه بیماری بستگی دارد.

پیشگیری از پرکاری تیروئید در سگ‌ها

برای کمک به پیشگیری از پرکاری تیروئید در سگ‌ها، یک رژیم غذایی سالم مهم است. اگر سگ خود را با رژیم خام تغذیه می‌کنید، توجه داشته باشید برخی از مواد تشکیل‌دهنده مانند گلبول، گردن حیوانات و گوشت سر حاوی مقادیر بالاتری از هورمون‌های تیروئید است که می‌توانند باعث پرکاری تیروئید شوند.

اگر تشخیص داده شد سگ شما به کم‌کاری تیروئید مبتلا شده است، به خاطر داشته باشید تجویز دوز بالای داروهای هیپوتریوپید می‌تواند همان تأثیری را که غده تیروئید بیش‌فعال بر بدن سگ دارد، داشته باشد. از علائم مربوط به پرکاری تیروئید آگاه باشید و درصورت مشاهده هریک از آن‌ها فوراً با دامپزشک خود مشورت کنید. دامپزشک به شما کمک می‌کند دوز دارو را اصلاح کنید‌.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آیا واکسنی برای پرکاری تیروئید در سگ‌ها وجود دارد؟

باید گفت: هیچ واکسنی وجود ندارد که از پرکاری تیروئید در سگ‌ها جلوگیری کند.

پیشگیری از پرکاری تیروئید در سگ‌ها

چگونه یک دامپزشک می‌تواند به بیماری تیروئید در سگ‌ها کمک کند؟

دامپزشکان می‌توانند بیماری تیروئید گربه یا سگ شما را تشخیص دهند و بهترین گزینه‌های درمانی را تعیین کنند. بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌توانند علائمی مشابه بیماری تیروئید ایجاد کنند؛ بنابراین مهم است هریک از این موارد را از قبل رد کنید. دامپزشکان ما می‌توانند پس از آن درمان مناسبی برای بیماری تیروئید حیوان خانگی شما ارائه دهند. درمان‌های رایج عبارت‌اند از:

  • جراحی: اگر تومور تیروئید پیدا شد و به بافت اطراف چسبیده نباشد، برداشتن تومور تیروئید با جراحی که تیروئیدکتومی نامیده می‌شود، توصیه می‌شود. همچنین می‌توان برای برداشتن توده تیروئید زیر زبان یا قاعده قلب جراحی انجام داد. اگر امکان جراحی به‌سرعت وجود نداشته باشد، ممکن است یک داروی خوراکی به نام متیمازول برای مدیریت سطوح تیروئید تا زمان جراحی تجویز شود.

اگر تومور تیروئید به بافت اطراف چسبیده باشد، برداشتن کل تومور با جراحی امکان‌پذیر نیست. جراح می‌تواند بیشتر تومور را با جراحی بردارد (تومور را کاهش دهد) و سپس شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی را برای درمان سلول‌های تومور باقی‌مانده برنامه‌ریزی کند.

  • پنومونی آسپیراسیون یک عارضه شایع پس از عمل تیروئیدکتومی است؛ بنابراین حیوان خانگی بیمار باید به‌دقت تحت ‌نظر باشد تا علائم دیسترس تنفسی داشته باشد.
  • پرتودرمانی: اگر سرطان متاستاتیک وجود داشته باشد، یا اگر جراحی بر اساس اندازه توده یا میزان تهاجمی آن به بافت‌های اطراف بسیار خطرناک باشد، می‌توان پرتودرمانی را دنبال کرد.
  • درمان با ید رادیواکتیو با دوز بالا (I-131): این یک گزینه درمانی مؤثر برای توده‌های سرطانی تیروئید است که نمی‌توان آن‌ها را با جراحی برداشت. همچنین اگر برخی از سلول‌های سرطانی باقی‌مانده پس از عمل تیروئیدکتومی باقی بمانند، استفاده می‌شود.
  • شیمی‌درمانی: داروهای شیمی‌درمانی متعددی برای درمان پرکاری تیروئید ناشی از توده سرطانی تیروئید استفاده شده است. داروهایی که بیشترین تأثیر را دارند عبارت از توسرانیب فسفات (پالادیا)، دوکسوروبیسین و سیس پلاتین هستند.
  • تغییر رژیم غذایی یا قطع مکمل‌های جلبک دریایی: برای سگ‌هایی که به دلیل مصرف رژیم‌های غذایی گوشت خام تجاری حاوی بافت تیروئید یا مکمل‌های حاوی جلبک دریایی یا کلپ به پرکاری تیروئید مبتلا هستند، بهترین درمان شامل قطع رژیم غذایی یا مکمل است.
  • تنظیم دوز مکمل تیروئید: سگ‌هایی که برای مدیریت کم‌کاری تیروئید بیش‌ازحد مکمل تیروئید دریافت می‌کنند، باید دوز آن‌ها کاهش یابد تا از علائم پرکاری تیروئید جلوگیری شود.
  • مراقبت تسکینی برای تومورهای سرطانی تیروئید: اگر والدین حیوان خانگی تمایلی به جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی برای درمان سگ خود نداشته باشند، می‌توان از داروهای متیمازول و رژیم غذایی هیلز برای مدیریت پرکاری تیروئید با کاهش تولید هورمون‌های تیروئید استفاده کرد. این گزینه درمانی مراقبت تسکینی را ارائه می‌دهد و به کاهش علائم برای یک دوره کمک می‌کند. همه این‌ها می‌تواند به بازگرداندن سطح T4 به حالت طبیعی در حیوان خانگی شما کمک کند و اساساً بیماری تیروئید را درمان کند. با این‌ حال برای اطمینان از نرمال ماندن سطوح، باید با بیمارستان حیوانات خود مشورت کنید؛ زیرا بیماری‌های تیروئید مزمن در نظر گرفته می‌شوند. خوشبختانه، دامپزشکان قادر خواهند بود برای اطمینان از سلامت حیوان خانگی شما قبل و بعد از درمان تیروئید، معاینات فیزیکی و آزمایش خون انجام دهند.
بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره پریود سگ

جمع‌بندی

حیوانات خانگی ما مشکلات پزشکی خاص خود را داشته و درست مانند انسان‌ها نیاز به مراقبت و درمان دارند. مشکلات تیروئید در سگ‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی در وزن، متابولیسم و ​​سلامت کلی حیوان خانگی شما شود. سگ‌هایی که مشکلات تیروئیدی دارند معمولاً از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند. هنگامی که تیروئید در سگ، به‌موقع تشخیص و درمان شود با درمان مناسب، بسیاری از سگ‌ها می‌توانند از کیفیت زندگی خوب و زمان بقای طولانی لذت ببرند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *