دسته ها

راه تشخیص و درمان سرطان سگ + علائم سرطان سگ

سرطان سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

نگهداری از انواع حیوانات خانگی در چند سال اخیر محبوبیت بالایی را در کشورمان به خود اختصاص داده است؛ به ­طوری که اکنون در هر شهر و منطقه چندین مرکز و فروشگاه انواع حیوانات خانگی وجود دارد و همچنین مکان­های مخصوصی در زمینه فروش تجهیزات سگ و گربه و غذای مناسب برای انواع حیوانات خانگی فعالیت می­کند. اما بدون­ شک سگ­‌ها و سایر حیوانات نیز همانند ما انسان­‌ها به انواع بیماری­‌ها مبتلا شده و با انواع مشکلات سلامتی مواجه می­شوند. سرطان سگ از جمله مواردی است که می‌­تواند صاحب و نگهدارنده این حیوان خانگی را با چالش جدی مواجه کند. همین امر سبب شده تا بیشتر افراد برای به حداقل رساندن خطر، اطلاعات خود را در این زمینه تا جای ممکن افزایش دهند. در­واقع اهمیت این موضوع سبب شده تا ما در این مقاله به بررسی موضوعات مهمی از جمله انواع سرطان در سگ، راه­ تشخیص سرطان سگ، پیش‌گیری از سرطان در سگ و چندین موضوع مهم دیگری بپردازیم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

انواع سرطان در سگ

سگ­‌ها نیز همانند ما انسان­‌ها به بیماری سرطان مبتلا می‌­شوند که البته این بیماری تنها به یک مورد یا یک گونه محدود نمی­شود. شایان ذکر است که بر­اساس تحقیقات و بررسی­های صورت گرفته ظهور بیماری سرطان به عنوان یکی از اصلی‌­ترین علت‌­های مرگ این حیوان خانگی در سنین بالای 10 سال می­‌شود؛ این درحالی است که در صورت تشخیص به‌­موقع نوع سرطان سگ می‌­توان تمهیدات لازم برای درمان آن را در نظر گرفت. در ادامه اطلاعات جامع درباره انواع سرطان در سگ گردآوری شده است.

 راه تشخیص سرطان سگ

بررسی سرطان ساک مقعدی

این بیماری یکی از شایع­‌ترین نوع سرطان‌­هایی است که سگ‌­ها را تحت تاثیر خود قرار می­‌دهد. باید توجه داشت که در هر سمت از قسمت مخرج سگ غده‌­های رایحه­‌ای قرار دارد که  در­واقع با تولید ماده بدبو به همراه مدفوع، سگ را در تعیین قلمرو خود یاری می­کند. سرطان ساک مقعدی این غده­‌ها را تحت تاثیر قرار داده و کارکرد آن­‌ها را مختل می­کند. این نوع سرطان در بیش‌تر مواقع بدخیم بوده و به همین دلیل می‌­تواند در کوتاه مدت به قسمت‌­های مختلف بدن سگ منتشر شود.

بررسی سرطان کبد

سرطان کبد یکی دیگری از انواع بیماری­­های شایع و خطرناک است که انواع سگ­ها در نژاد­های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می­دهد. این نوع سرطان سگ به دلیل نداشتن علائم خاص با گذر زمان زمینه را برای ضعیف شدن سگ و مرگ آن ایجاد می­کند و همین امر سبب شده تا آن را تحت عنوان قاتل خاموش بشناسند. این بیماری به صورت یک تومور در اندازه بزرگ است که در سلول­های کبد ایجاد می­شود. البته این تومور سگ در کبد ماندگار بوده و در بیشتر مواقع به سایر اندام­ها و بخش­های بدن انتشار نمی­یابد.

بررسی سرطان ملانوم

این نوع از سرطان در قسمت پوست بدن سگ ایجاد می­‌شود و در­واقع به صورت تومور­هایی بوده که توسط ملانوسیت به وجود آمده است. این نوع تومور سگ به شکل توده­‌ای روی پوست قرار می‌­گیرد و متاسفانه امکان انتشار آن بالا بوده و می‌­تواند بخش‌­های مختلف بدن و حتی کل بدن سگ را آلوده کند. ادامه یافتن فرایند رشد توده سرطانی ملانوم می­‌تواند زمینه لازم را برای خون‌ریزی ایجاد کند. توجه نمایید که این نوع سرطان پوستی تنها به نژاد خاصی محدود نمی­‌شود و می­‌تواند در هر نژاد از سگ ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:  علائم دیابت سگ + غذای سگ دیابتی (هرگز این خوراکی ها را به سگتان ندهید!)

بررسی سرطان ملانوم دهان

نوع دیگری از بیماری ملانوم وجود دارد که به‌صورت تومور­هایی در تعداد بالا در قسمت­‌های اطراف دهان سگ به وجود می‌­آید. این نوع سرطان سگ به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌­های این حیوان خانگی شناخته می­شود. با توجه به بررسی‌­های صورت گرفته این نوع توده سرطانی به صورت تعدادی تومور می‌­توانند در قسمت‌­هایی از دهان مانند لثه‌­ها، لب‌­ها، و همچنین دیگر نقاط دهان به وجود بیایند. البته این تومور­ها به صورت خوش‌­خیم و بد­خیم بوده و ممکن است که بدون توقف به فرایند رشد خود ادامه دهد و هنگام غذا خوردن سگ را با مشکلات جدی مواجه کند.

بر­اساس آمار و بررسی­‌ها سرطان ملانوم بیشتر در سگ­‌های سالخورده دیده می‌­شود و تنها برخی نژاد­های خاص مانند بوکسور، چاو چو، کوکر اسپانیل، چوپان آلمانی و… را تحت­‌تاثیر خود قرار می‌­دهد.

بررسی سرطان معده

سرطان معده در مقایسه با دیگر بیماری‌­ها چندان رایج و شایع نیست، ولی میزان تخریب و مرگ با ابتلا به این بیماری نسبتاً بالا است. باید توجه داشت که چندین مورد به عنوان راه تشخیص سرطان سگ وجود دارد، اما سرطان معده فقط زمانی قابل تشخیص است که به مراحل پیشرفته و خطرناک برسد. متاسفانه تعدادی قابل‌­توجهی تومور با این نوع سرطان سگ مرتبط است که بیش‌تر آن­ها از نوع بدخیم بوده و می‌­تواند در کوتاه مدت بخش­‌های دیگری از بدن این حیوان خانگی را تحت سلطه خود در بیاورد. این سرطان در بیش‌تر مواقع در سگ­‌های نر و سالخورده ظهور می­‌کند.

بررسی سرطان تیروئید

یکی دیگر از انواع سرطان سگ، تحت عنوان سرطان تیروئید شناخته می­شود. در این بیماری همان‌گونه که از نام آن پیداست، تومور­هایی قسمت تیروئید را اشغال کرده و کارکرد آن را مختل می­کنند. شایان ذکر است که تیروئید یکی از بخش­های مهم در بدن سگ بوده که گردن قرار دارد و هورمون­‌های متعددی و حیاتی را ترشح می­کند. این هورمون­‌ها در حالت کلی به عملکرد تمامی ارگان­‌های بدن یاری کرده و نقش قابل­‌توجهی را در متابولیسم دارد. از این‌­رو می­‌توان به این استنباط رسید که مختل شدن کارکرد این قسمت از بدن می­‌تواند مشکلات سلامتی جدی را برای سگ به وجود بیاورد و حتی جان آن را با خطر مرگ مواجه کند. تومور­هایی ایجاد شده بر اثر سرطان تیروئید در 90 درصد موارد بدخیم است و در اکثر اوقات به بخش‌­های مهم دیگری مانند ریه‌­ها و غده­‌های لنفاوی منتشر می­‌شود. البته با استناد بر تست‌­ها و آزمایش‌­های صورت گرفته، بیان شده است که امکان ظهور این­گونه سرطان در سگ بسیار پایین بوده و آن درصد کم هم تنها در برخی نژاد­های خاص دیده شده است.

پیشگیری از سرطان در سگ

نشانه‌ها و علائم سرطان سگ‌ چیست؟

بدیهی است که سرطان یک بیماری خطرناک بوده و می­‌تواند جان حیوان خانگی شما را با خطر جدی مواجه کند. همین امر سبب شده تا افرادی که به نگهداری حیوانات خانگی علاقه دارند تا جای ممکن در رابطه با روش‌­های تشخیص سرطان سگ اطلاعات لازم را بدست بیاورند. چنانچه فرد بتواند در همین مراحل اولیه علائم این بیماری را تشخیص داده و به دامپزشک مراجعه کند، به احتمال خیلی زیاد خواهند توانست زندگی مجدد را به این حیوان خانگی عزیز و دوست داشتنی ببخشد. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم­ترین علائم سرطان سگ می­پردازیم.

1– حالت افسردگی

شاید طبیعت و خلقیات سگ به نسبت آرام به نظر برسد، ولی آرام بودن بیش از حد می‌­تواند از علائم بیانگر افسردگی و در بدترین حالت نشان­‌دهنده وجود بیماری سرطان در نظر گرفته شود. در این حالت باید شما رفتار و عملکرد سگ را زیر نظر بگیرید و در صورتی که بعد از چند روز هیچ تغییری در آن ایجاد نشد، به دامپزشک مراجعه کنید.

2– پایین آمدن وزن

با استناد بر بررسی­‌های صورت گرفته عواملی متعددی می­‌تواند سبب پایین آمدن وزن سگ شود. اما گاهاً دیده شده که سگ در عین داشتن رژیم غذایی مناسب همچنان وزن خود را از دست می‌­دهد. در مواجهه با چنین شرایطی باید حتماً به دامپزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌­ها و تست­‌های لازم را انجام دهد.

3– استفراغ یا اسهال سگ

بدیهی است که ظهور مواردی مانند اسهال و یا استفراغ سگ نشان­‌دهنده وجود برخی مشکلات در بدن است، اما الزاماً این موارد تعیین کننده حتمی سرطان سگ نیست. البته باید دقت کافی را به خرج دهید، چرا که درمان نشدن اسهال یا استفراغ با شیوه‌­های درمانی معمولی می‌­توانند به عنوان علائم برخی مشکلات جدی در نظر گرفته شود که برای بررسی تخصصی‌­تر باید حتماً در اسرع وقت به یک دامپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:  نشانه ها و علائم کرم قلب سگ چیست؟ | پیشگیری و درمان آن چگونه است؟

4– وجود توده‌­ها و رگ­‌های متعدد

یکی دیگری از مواردی که به عنوان علائم سرطان سگ در نظر گرفته می­شود، وجود توده‌­ها و رگ­‌های متعدد است. این توده‌­ها یا تومور­ها به نقطه خاصی از بدن محدود نمی­‌شوند و ممکن است در هر جایی ظاهر شوند. در اکثر مواقع این رگ‌­ها و تومور­ها رشد کرده و حتی تعداد آن­ها افزایش می­‌یابد. دامپزشک می­تواند با انجام برخی تست‌­ها و آزمایشات از شرایط سگ شما اطلاعات دقیق بدست آورده و تمهیدات لازم برای درمان آن را در نظر بگیرد.

5– چرخش معده

یکی دیگر از فاکتور­های جدی و مهمی که به عنوان علائم وجود سرطان سگ به‌­شمار می­‌رود، چرخش معده است. در­واقع اگر شکم سگ مورد نظر برای مدتی به صورت پف یا باد کرده دیده شود، باید حتماً به دامپزشک مراجعه نمایید. با توجه به بسیاری از آزمایشات صورت گرفته وجود تومور در قسمت شکم سگ می‌­تواند باعث ایجاد حالت بادشدگی یا پف در این قسمت شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بروز مشکل کشنده نفخ یا همان GDV نیز می­تواند باعث پف شدن شکم سگ شود.

درمان سرطان سگ چگونه است؟

برخی افراد با رعایت تمامی موارد بهداشتی، واکسینه کردن سگ و با استفاده از استاندارد­ترین رژیم­‌های غذایی به نوعی تا جایی ممکن تمهیدات لازم برای پیشگیری از سرطان در سگ را در نظر می‌­گیرند. اما درصورت مبتلا شدن سگ به بیماری سرطان، باید اقدامات لازم برای درمان آن انجام شود. با مراجعه به دامپزشک، بدون­‌شک از او خواهید شنید که ظهور سرطان در سگ­‌ها به یکی از مشکلات شایع تبدیل شده است و امروزه­ شیوه­‌های درمانی متعددی برای این بیماری وجود دارد. معمولاً در مواجهه با چنین شرایطی، دامپزشک‌­ها از دوز­های درمانی متعددی برای درمان و بهبود شرایط سگ استفاده می­کنند. در پروسه درمان، سگ شما روز­ها و لحظات سختی را تجربه خواهد کرد و متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد که به او توضیح دهید که بعد از گذراندن فرایند درمان درد و مشکلات سلامتی او کاهش پیدا کرده و یا حتی پایان خواهد یافت.

برای درمان بیماری سرطان در سگ از گزینه‌­های متعددی از جمله شیمی­‌درمانی، پرتو­درمانی، انجام عمل جراحی و یا ترکیب کردن برخی از این رو­ش‌­ها استفاده می‌­کنند. البته تعیین روش درمان توسط دامپزشک و با در­نظر گرفتن شرایط سلامتی سگ تعیین می‌­شود. عمل جراحی یکی از بهترین شیوه­‌های درمانی برای از بین بردن عوامل سرطان به صورت فیزیکی است که معمولاً  آن را قبل یا بعد از انجام فرایند­های پرتو­درمانی و شیمی‌­درمانی انجام می­‌دهند.

شیمی درمانی یکی از معروف­‌ترین شیوه‌­های درمانی سرطان برای انسان و حتی حیوانات خانگی است. در این فرایند اصولاً از انواع دارو­های برای از بین بردن بیماری و بهبود شرایط سلامتی سگ استفاده می­کنند. البته روش‌­های پیاده­‌سازی شیمی درمانی به یک مورد محدود نشده و معمولا به صورت خوراکی، داخل رگی، حفره­ای، زیر پوستی، داخل عضله­ای، مستقیم در تومور و موضعی انجام می­شود. خوشبختانه سگ­‌ها در طی شیمی­‌درمانی با درد یا احساس ناراحتی مواجه نمی­‌شوند.

نوع دیگری از شیوه درمانی تحت عنوان پرتو درمانی شناخته می‌­شود. در­واقع دامپزشک ممکن است برای درمان سرطان سگ، برخی تست­‌ها را بگیرد و با توجه به علائم و نتایج، انجام پرتودرمانی را به شیمی درمانی ترجیح دهد. در پرتو درمانی از اشعه‌­­های خاص برای تحت تاثیر قرار دادن بخش خاصی از بدن استفاده می­کنند که البته به دلیل تزریق آرام بخش، سگ مورد نظر هیچ دردی را احساس نمی‌­کند. شایان ذکر است که شیمی درمانی یک روش درمان خاص و سیستمیک بوده که از رشد یاخته‌­های سرطانی جلوگیری کرده و شرایط لازم برای بهبود را به صورت تدریجی فراهم می‌­کند. این در حالی است که پرتو­درمانی تنها یک قسمت از بدن را که بیماری و تومور­ها در آن حضور دارند را تحت تاثیر قرار می‌­دهد. باید توجه داشت که از پرتو­ درمانی برای از بین بردن تومور و توده­‌های سرطانی که در قسمت­‌های حساس مانند نزدیکی مغز قرار دارند، استفاده می­‌کنند؛ چرا­که انجام عمل جراحی در چنین قسمت‌­های حساس بسیار خطرناک یا حتی غیرممکن است.

توده سرطانی در سگ

آیا شیمی‌درمانی برای سگ‌ها عوارض دارد؟

بدون­‌شک همه با شنیدین کلمه شیمی­‌درمانی به بیماری سرطان فکر می‌­کنیم. همانگونه که در بخش قبلی بیان شد شیمی درمانی در اصل تعدادی داروی خاص است که به صورت زنجیر عمل کرده و از رشد سلول­‌های آلوده و یاخته‌­های سرطانی جلوگیری می­‌کنند تا بدین شکل، سگ بتواند سلامتی خود را به صورت تدریجی بدست بیاورد. البته دامپزشک برای تعیین نوع دارو­ها برای انجام فرایند شیمی درمانی به نوع سرطان و شرایط سگ توجه می­‌کند و در همین راستا برخی تست‌­ها و آزمایشات را از سگ می‌­گیرد.

بر­اساس تحقیقات انجام شده بهره‌­گیری از روش شیمی درمانی برای بهبود دادن شرایط و درمانی سرطان­‌هایی که قبلاً به بخش­‌های دیگری بدن منتشر شده­‌اند و یا امکان انتشار دارند، بهترین روش ممکن است. باید به این نکته توجه داشت که این فرایند درمانی با توجه به نوع دارو­ها و طول دوره درمان هزینه‌­های قابل‌­توجهی را برای صاحب حیوان خانگی مورد نظر به همراه خواهد داشت. خوشبخاته عوارض حاصل از شیمی درمانی در سگ­‌ها بسیار جزئی است، چرا که در­واقع دوره درمان این حیوانات کوتاه­‌تر است. البته در برخی موارد مشکلاتی مانند بی‌­اشتهایی سگ، اسهال و استفراغ به عنوان عوارض درمان سرطان سگ دیده­‌شده که چندان نگران­‌کننده نیست.

البته اگر در مدت زمان تعیین شده و استاندارد، شیمی­‌درمانی نتوانست شرایط سلامتی سگ را بهبود بخشد، و در­نهایت طول دوره درمان افزایش یافت، برخی مشکلات جدی مانند تخریب تعداد قابل ­توجهی از سلول­‌های سالم رخ می­‌دهد که این امر می‌­تواند در مغز استخوان این حیوان خانگی عزیز تاثیر منفی بگذارد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *