دسته ها

همه چیز درباره پریود سگ

پریود سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

آیا سگ‌های ماده پریود می‌شوند؟ پریود سگ مانند انسان‌ها، پس از رسیدن به بلوغ ایجاد می‌شود، اما آیا می‌دانید سگ‌ها چه زمانی پریود می‌شوند؟ سگ‌های ماده بسته به جثه‌شان بین 6 تا 18 ماهگی به بلوغ می‌رسند که در این زمان چرخه قاعدگی شروع می‌شود و تقریباً هر شش ماه یک‌بار اتفاق می‌افتد. با این ‌حال، نژادهای کوچک‌تر می‌توانند سه یا چهار بار در سال پریود شوند، اما سگ‌های بزرگ‌تر ممکن است کمتر از این تعداد یا تنها یک‌بار در سال پریود شوند. اگر می‌خواهید بدانید هنگام پریود سگ باید چه کاری انجام دهید و علائم و نشانه‌های پریود سگ چیست، پیشنهاد می‌شود ادامه مطلب را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره آب خوردن سگ‌ ها

نشانه‌ها و تأثیرات پریود در سگ‌ها

شناختن نشانه‌ها و تغییرات مرتبط با دوره پریود در سگ‌ها بسیار مهم است. تغییرات رفتاری این حیوانات در این دوره معمولاً شامل تغییر در رفتار کلی، خواب زیاد و اجتناب از تعامل با سگ‌های نر می‌شود. افزایش حجم و تورم پستان‌ها نیز از جمله تغییرات ظاهری در این دوره است. در ادامه مقاله به بررسی علائم دقیق‌تری که در دوره پریود مشاهده می‌شود و نگرانی‌های مرتبط با آن خواهیم پرداخت. همچنین مراقبت‌هایی که در این دوره به سگ‌های ماده لازم است ارائه می‌شود. این اطلاعات به صاحبان سگ‌ها کمک می‌کند با دقت و مراقبت مناسب، این دوره را برای حیوان خانگی‌شان آسان‌تر و کم‌مشکل‌تر کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علائم پریود در سگ‌ها

برخی سگ‌ها ممکن است پوشش مویی تیره‌رنگ داشته باشند که مشاهده ذرات خون روی آن‌ها را دشوار می‌کند؛ به همین دلیل تشخیص دقیق دوره پریود ممکن است کمی مشکل باشد. به‌طور عمومی، علائم دوره پریود در سگ‌ها شامل تغییرات در رفتار و فیزیولوژی می‌شود. این تغییرات عبارت‌اند از:

  • تغییرات در رفتار: سگ‌هایی که به دوره پریود خود رسیده‌اند، ممکن است تغییراتی در رفتار خود نشان دهند. این تغییرات ممکن است شامل آرامش بیشتر، پرخاشگری سگ یا تحمل کمتر از تعاملات با سگ‌های دیگر یا حتی انسان‌ها و همچنین میزان زیادی در خواب باشد.
  • تورم پستان‌ها: یکی از تغییرات ظاهری مهم در دوره پریود، تورم و افزایش حجم پستان‌هاست. این تورم می‌تواند به‌طور ملحوظ در این دوره دیده شود.
  • تورم در منطقه تناسلی: علاوه بر تورم پستان‌ها، منطقه خارجی دستگاه تناسلی سگ نیز ممکن است تورم و تغییراتی از خود نشان دهد. این تورم معمولاً سبب می‌شود منطقه تناسلی بزرگ‌تر و غنی‌تر به نظر بیاید.

علائم پریود در سگ‌ها

  •  خروج خون از واژن: یکی از نشانه‌های واضح دوره پریود در سگ‌ها، خروج خون از واژن ماده است. این خونریزی ممکن است در طول دوره پریود دیده شود و معمولاً علامت اصلی پریود محسوب می‌شود.
  • تغییرات در تغذیه: برخی سگ‌ها در دوره پریود تغییراتی در غذا خوردن دارند. آن‌ها ممکن است بیشتر یا کمتر از معمول غذای سگ بخورند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مولتی ویتامین‌ سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • تغییر در فعالیت جنسی: در این دوره، سگ‌های ماده ممکن است تغییراتی در فعالیت جنسی نشان دهند. آن‌ها ممکن است از تعاملات جنسی دوری کنند یا به سگ‌های نر در مقایسه با قبل حساس‌تر باشند.
  • لیسیدن بیشتر: سگ‌های ماده در دوره پریود ممکن است بیشتر از معمول خودشان را بلیسند و تمیز کنند. این به‌منظور پاک‌نگه‌داشتن منطقه تناسلی و کاهش بوی بیشتر است.

درنهایت نگهداری سگ‌های ماده در دوره پریود بسیار مهم است. این دوره ممکن است سبب تغییرات در رفتار و فیزیولوژی سگ‌ها شود؛ بنابراین توجه به نیازهای آن‌ها و ایجاد محیطی راحت و امن برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین مشاوره با دامپزشک درباره مراقبت‌ها و نگرانی‌های مربوط به دوره پریود می‌تواند به شما در مدیریت بهتر این موقعیت کمک کند.

اولین پریود در سگ‌ها

اولین پریود سگ حدود شش‌ماهگی اوست؛ با این حال سگ‌های کوچک‌تر ممکن است خیلی زودتر پریود شوند. نژادهای بزرگ ممکن تا 12-18 ماهگی پریود نشوند. این «دوره» تا پایان عمر سگ‌ها ادامه دارد. با افزایش سن، کمتر پریود تجربه می‌شوند که ممکن است نامنظم باشد. رایج‌ترین علامتی که نشان می‌دهد اولین پریود سگ روی داده است، تورم فرج و تغییر در رفتار است. توجه به این نکته مهم این است که «پریود» تنها در سگ‌های ماده عقیم‌نشده اتفاق می‌افتد. اگر سگ شما عقیم شود، نمی‌تواند چرخه گرما را تجربه کرد؛ بنابراین هیچ تورمی وجود نخواهد داشت. از آنجا که رفتار سگ می‌تواند در طول چرخه به‌شدت تغییر کند و نیاز به مراقبت داشته باشد، بسیاری از صاحبان حیوان خانگی اگر قصد پرورش سگ خود را نداشته باشند، عقیم‌سازی را انتخاب می‌کنند.

پریود سگ‌ها چقدر طول می‌کشد؟

سؤالی که برای بیشتر صاحبان سگ‌ها پیش می‌آید مدت‌زمان پریود سگ‌ها و کل این چرخه فیزیولوژی است. در این بخش می‌خواهیم به معرفی و بررسی کامل و دقیق چرخه پریود سگ‌ها بپردازیم:

 دوره Proestrus: آغاز تغییرات

دوره Proestrus به‌طور معمول بین ۱۴ تا ۲۰ روز طول می‌کشد و یکی از مراحل اولیه پریودی سگ‌هاست. در این دوره، ماده‌ها خونریزی دارند و نشانه‌های دیگری نیز مشاهده می‌شود. این تغییرات به‌نوعی به نرها اعلام می‌کند که ماده‌ها آماده به تولید تخمک هستند. برای جلوگیری از باروری ماده در این دوره، نیاز است مراقب سگ‌های نر نزدیک ماده باشید.

 دوره Estrus: زمان باروری

دوره Estrus به مدت ۵ تا ۱۴ روز ادامه دارد و در این زمان تخمک‌ها آماده باروری می‌شوند. اگر ماده در این دوره با نر جفت‌گیری کند، احتمال بارداری سگ بسیار بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر برنامه‌ای برای داشتن و تولد توله‌های جدید ندارید، باید از تماس ماده با سگ‌های نر در این دوره خودداری کنید.

 دوره Diestrus: حمایت از بارداری

در دوره Diestrus هورمون پروژسترون به بالاترین حد خود می‌رسد. این دوره در سگ‌های باردار تا حدود ۶۳ روز و در سگ‌های غیر باردار تا ۶۰ تا ۹۰ روز طول می‌کشد. در این دوره، ماده باید با احتیاط و مراقبت ویژه‌تری درباره بهداشت تناسلی خود باشد؛ زیرا احتمال ابتلا به عفونت‌های تناسلی افزایش می‌یابد.

پریود سگ‌ها چقدر طول می‌کشد

 دوره Anestrus: زمان استراحت

پس از مراحل پریودی، سگ‌ها وارد دوره Anestrus می‌شوند. این دوره معمولاً بین ۶۰ تا ۹۰ روز طول می‌کشد و در آن هورمون‌های بدن به حالت عادی خود بازمی‌گردند. در این دوره، ماده علاقه‌ای به نزدیکی با نرها نخواهد داشت. با توجه به این دوره‌بندی، تماشای رفتارهای مختلف ماده‌ها و مراقبت از آن‌ها در هر مرحله می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با تغییرات طبیعی در دوره پریودی سگ‌های خانگی‌تان سازگاری پیدا کنید. همچنین مشاوره با دامپزشک درباره نگرانی‌ها و مراقبت‌های لازم در هر دوره به شما کمک می‌کند تا سگ‌هایتان به سلامتی بیشتری دست یابند.

بررسی پریود در سگ‌ها با نژادهای مختلف

در ادامه، به توضیح جزئیات پریودی در چند نژاد مختلف از سگ‌ها خواهیم پرداخت. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد با نحوه پریود شدن سگ‌های مختلف آشنا شوید:

 پریود در سگ هاسکی

نژاد هاسکی از محبوب‌ترین و زیباترین نژادهای سگ‌ها به شمار می‌آید. در این نژاد، معمولاً ماده‌ها در سن 6 تا 12 ماهگی به دوره پریود می‌رسند. هر دوره پریودی در هاسکی‌ها معمولاً بین 18 تا 21 روز طول می‌کشد، با این حال ممکن است مدت آن در بازه 18 تا 28 روز نیز تغییر کند. در این دوره، تغییرات هورمونی ماده باعث تغییر رفتار او می‌شود و نیز به سگ‌های نر جذب می‌شود.

 پریود در سگ نژاد شیتزو

نژاد شیتزو یکی از نژادهای کوچک، دوست‌داشتنی و بامزه‌ترین سگ‌هاست. در این نژاد، دوره پریود معمولاً بین 4 تا 7 ماهگی آغاز می‌شود که به این دلیل برخی افراد تعجب می‌کنند؛ چراکه سگ‌ها هنوز توله هستند، اما باید به خاطر داشت نژادهای کوچک‌تر به‌طور معمول زودتر به دوره پریود می‌رسند. پریود در نژاد شیتزو تریر به طور معمول در سال دو بار رخ می‌دهد و این امر کاملاً طبیعی است. معمولاً هر بار پریودی در این نژاد حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد.

پریود در سگ‌های پامرانین

نژاد پامرانین نیز پریود دارند، اما ترشحات خونی آن‌ها به مقدار کمتری از نژادهای بزرگ‌تر است. در این دوران می‌توان با استفاده از پوشک از کثیفی وسایل منزل جلوگیری کرد. عمدتاً پریود در پامرانین‌ها در اوایل 5 ماهگی آغاز می‌شود. همچنین، برخی از علائم پیش از پریودی نیز مشاهده می‌شود که حدود یک هفته قبل از شروع پریودی ممکن است ظاهر شوند.

 پریود در سگ‌های دوبرمن

نژاد دوبرمن پس از 7 ماهگی به دوره پریود می‌رسند و معمولاً هر پریود حدود 3 تا 4 هفته طول می‌کشد. دوره پریودی در سگ‌های باردار و غیر باردار متفاوت است. در سگ‌های باردار دوره پریود حدود 63 روز است؛ درحالی‌که در سگ‌های غیر باردار ممکن است تا 60 تا 90 روز طول بکشد.

 پریود در سگ‌های پودل

در نژاد دوست‌داشتنی پودل، ماده‌ها معمولاً بین سن 6 تا 12 ماهگی به دوره پریود می‌رسند. هر پریود در پودل‌ها حدود 3 تا 4 هفته طول می‌کشد. معمولاً سگ‌های پودل در سال یک تا چهار بار پریود می‌شوند. علائم پریودی در این نژاد شامل ترشحات خونی، تورم ناحیه تناسلی، از دست دادن اشتها و ادرار مکرر است.

 پریود در سگ‌های پیت بول

در نژاد پیت بول، ماده‌ها معمولاً پس از 8 ماهگی به دوره پریود می‌رسند. در این دوران، معمولاً در یک هفته قبل از شروع پریود، علائمی مانند تورم در ناحیه واژن مشاهده می‌شود.

پریود در سگ‌های پیت بول

 پریود در سگ‌های گلدن رتریور

در نژاد گلدن رتریور، ماده‌ها معمولاً بین سن 9 تا 15 ماهگی به دوره پریود می‌رسند. هر پریود در این نژاد حدود 3 تا 4 هفته طول می‌کشد. سگ‌های گلدن رتریور در سال دو بار پریود می‌شوند و علائم آن شامل ترشحات خونی، تورم ناحیه تناسلی، لیسیدن ناحیه تناسلی، افزایش ادرار و تغییر رفتار است.

 پریود در سگ‌های ژرمن شپرد

در نژاد ژرمن شپرد، معمولاً ماده‌ها پس از 6 تا 9 ماهگی به دوره پریود می‌رسند. هر دوره پریودی در این نژاد حدود 3 هفته به طول می‌انجامد. پریود در این نژاد بین یک تا دو بار در سال رخ می‌دهد و تغییرات رفتاری و فیزیکی ماده‌ها در این دوره مشاهده می‌شود.

 پریود در سگ‌های جک راسل تریر

نژاد جک راسل تریر به طور معمول پس از 6 تا 9 ماهگی به دوره پریود می‌رسند. پریود در این نژاد معمولاً در بازه 21 روز اتفاق می‌افتد. علائمی نظیر تورم ناحیه تناسلی، افزایش ادرار و لیسیدن ناحیه تناسلی ممکن است قبل از پریود مشاهده شوند.

 پریود در سگ‌های بوردر کالی

نژاد بوردر کالی به‌دلیل هوش بالا یکی از باهوش‌ترین نژادهای سگ‌ها شناخته می‌شود. ماده‌های این نژاد معمولاً بین 5 تا 6 ماهگی و گاهی حتی تا 10 ماهگی به دوره پریود می‌رسند. هر پریود در بوردر کالی‌ها حدود 3 تا 4 هفته طول می‌کشد. ماده‌های این نژاد در سال دو بار پریود می‌شوند و تغییراتی همچون ترشحات خونی، تورم ناحیه تناسلی، لیسیدن ناحیه تناسلی و افزایش ادرار در این دوره دیده می‌شود.

وقتی سگ پریود می‌شه چیکار کنیم

مراقبت از سگ در دوره پریود بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است در این دوره سگ‌ها با ناراحتی و مسائل عاطفی مواجه شوند. علاوه بر این، از آنجا که بسیاری از سگ‌ها در این مدت به‌طور فعال به دنبال جفت‌گیری هستند، ممکن است بیشتر فرار کنند. بیشتر سگ‌ها در مدت پریود مهربان‌تر می‌شوند؛ درحالی‌که برخی دیگر دوست دارند تنها بمانند. در اینجا چند نکته برای مراقبت از سگ در زمان پریود وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کرد:

  • پد بهداشتی برای پریود سگ: «پریود» سگ ماده در چند روز اول چرخه گرما و هنگام آماده شدن برای تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. در طول این مدت، سگ شما ممکن است فرج خود را بلیسد تا خون را تمیز کند تا هرگونه ناراحتی مرتبط با تورم فرج را کاهش دهد. برای محافظت از اثاثیه منزل و جلوگیری از لیس زدن سگ خود، از پد بهداشتی استفاده کنید.
  • علائم سگ را زیر نظر داشته باشید: سگ‌ها مستعد پیومتر هستند که شامل بی‌حالی، بی‌اشتهایی و افزایش تشنگی است.
  • چرخه‌های ردیابی: ردیابی چرخه‌های سگتان می‌تواند به شما کمک کند عوارض جدی آن‌ها را تشخیص دهید. همچنین به شما کمک می‌کند زمان چرخه‌های سگ خود را تعیین کنید. این کار کمک می‌کند از قبل آماده شوید. به‌علاوه، اگر برای پرورش سگ خود تلاش می‌کنید، ردیابی چرخه گرمایی آن‌ها می‌تواند به شما بگوید بهترین زمان‌ها برای تولیدمثل چه زمانی است و بفهمید سگ شما چه زمانی باردار است.
  • مراقبت از سگ ماده: در مدت پریود سگ مطمئن شوید آن‌ها در خانه شما امن هستند. با توجه به ماهیت آن‌ها در این دوره، سگ شما ممکن است سعی کند فرار کند؛ بنابراین اطمینان از ایمن بودن آن‌ها در داخل خانه بسیار مهم است. وقتی سگتان پریود است هرگز او را بدون افسار بیرون نبرید.

مهم نیست سگ شما چقدر خوب آموزش دیده است؛ در این دوره ممکن است برای یافتن سگ‌های نر فرار کند؛ بنابراین به آن‌ها عشق و محبت بدهید. سگ شما در پریود به عشق و محبت زیادی نیاز دارد. ارائه برخی رفتارها و حمایت عاطفی به آن‌ها می‌تواند در این مدت بسیار مفید باشد. نگه داشتن سگ خود در مکانی امن با دسترسی آسان به غذا و آب شیرین، دور از سگ‌های دیگر ضروری است. همچنین بهتر است میزان ورزش روزانه سگ خود را کاهش دهید.

  • جلوگیری از جفت‌گیری: سگ‌های ماده می‌خواهند در طول چرخه پریود خود جفت‌گیری کنند؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید باردار شوند باید آن‌ها را با دقت بیشتری تحت ‌نظر داشته باشید. حتی سگ‌هایی که به‌خوبی آموزش دیده‌اند سعی می‌کنند جفت خود را پیدا کنند؛ از این‌رو ایده خوبی است که از یک حیاط حصارکشی استفاده شود یا آن‌ها را بیرون نگه دارید تا از بارداری ناخواسته جلوگیری شود.

زمانی که پریود سگ شما به پایان می‌رسد، رفتار آن‌ها به‌آرامی به حالت عادی بازمی‌گردد. با این حال، اگر سگ شما باردار است، باید در اسرع وقت او را به دام‌پزشکی ببرید تا از سلامت توله‌هایش مطمئن شوید. اگر می‌خواهید از بارداری و پریود سگ جلوگیری کنید، عقیم‌کردن این حیوان بهترین راهکار است.

بیشتر بخوانید:  علائم و علل مسمومیت سگ چیست؟

جلوگیری از خونریزی در خانه

در برخی از سگ‌ها در طول پریود خونریزی شدیدی وجود دارد و در برخی دیگر بسیار سبک‌تر است. برای تمیز نگه داشتن خانه خود، ممکن است بخواهید دسترسی سگ خود را به قسمت‌های فرش‌شده، مبل‌ها و رختخواب محدود کنید. همچنین از حوله یا پوشک برای جذب خون استفاده کنید.

جمع‌بندی

مراقبت مناسب از سلامت جسمی و عاطفی در زمان پریود سگ بسیار مهم است. در طول پریود سگ، این حیوان به مراقبت و توجه بیشتر نیاز دارد. همچنین ورزش او را قطع نکنید، اما مراقب باشید. ورزش می‌تواند به کاهش خونریزی کمک کند، اما ممکن است سگ‌ها در زمان پریود، بیشتر مستعد نزدیک شدن به سگ‌های نر ناشناس در خیابان باشند.

علاوه بر این، سگ شما ممکن است در این مدت توجه بیشتری بخواهد. سگ‌هایی که مضطرب هستند معمولاً به دنبال آرامش و محبت از صاحبان خود هستند؛ بنابراین در نظر بگیرید که در طول پریود سگ، زمان بیشتری را برای عشق ورزیدن به او اختصاص دهید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *