دسته ها

تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان + راهنمای انتخاب حیوان خانگی

تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان یکی از نگرانی‌هایی که والدین دارند، نگهداری حیوانات خانگی در کنار کودکان است. با بالاتر رفتن سن کودک برخی از آن‌ها دوست دارند حیوان خانگی داشته باشند یا اینکه دیگر افراد خانواده از قبل از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند. والدینی که فرزند کوچک دارند، معمولاً در این مواقع نگرانی‌ها و سؤالات مختلفی دارند که لازم است به آن‌ها پاسخ داده شود. اگر سؤالاتی درخصوص تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان دارید و دوست دارید بدانید علاقه کودکان به حیوانات خانگی تا چه اندازه معقول و قابل پذیرش است، در این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای سفر با حیوانات خانگی و هزینه‌های آن

تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان

انسان‌ها از گذشته دوست داشتند با حیوانات ارتباط برقرار کنند و درخصوص آن‌ها کنجکاو بوده‌اند. همین کنجکاوی هم در خیلی از مواقع به پیشرفت انسان کمک کرده است. کودکان معمولاً از 3 تا 4 سالگی به حیوانات علاقه‌مند می‌شوند و شاید تمایل داشته باشند در خانه هم یک حیوان خانگی برای خودشان داشته باشند یا به حیوانات دیگر نزدیک شوند. موارد جالبی که به‌عنوان تأثیر حیوانات خانگی بر تربیت کودکان می‌توان نام برد، حس مسئولیت‌پذیری است که نگهداری حیوانات در کودکان ایجاد می‌کند. کارهایی مانند غذا دادن، مرتب و تمیزکردن گوش گربه و قدم زدن با حیوانات خانگی به تقویت این روحیه می‌کند. تنها نکته‌ای که درخصوص حیوانات خانگی باید به آن توجه کنید، این است که کودک شما در چه سن و شرایطی قرار دارد. کودکانی که تک فرزند هستند، یا در فامیل و خانواده دوستی به سن و سال خودشان ندارند، می‌توانند یک حیوان خانگی را در این جایگاه قرار داده و با او ارتباط دوستانه برقرار کنند. داشتن حیوان خانگی برای کودکان سبب می‌شود او احساس تنهایی و ناراحتی نداشته باشد و برخی از مواردی را که در کنار یک دوست فرا می‌گیرد با حیوان خانگی خود یاد بگیرد. دوستی با حیوانات خانگی سبب می‌شود حس دوستی، همراهی و احساس مسئولیت در کودک شما تقویت شود. تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان این است که کودک شما متوجه ارتباطات دوطرفه و متقابل شده و یاد می‌گیرد افراد روی هم تأثیر دارند.

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودکان

متأسفانه امروزه مشکلات سلامت روان کودک بیشتر شده است و معمولاً به آن‌ها توجهی نمی‌شود؛ چراکه خیلی از مردم معمولاً فراموش می‌کنند کودکان آن‌ها هم احتمالاً دچار افسردگی یا اختلالات روانی بزرگ‌سالان می‌شوند. درک این مشکلات در کودکان به‌دلیل اینکه مغز آن‌ها در حال رشد بوده، بسیار سخت است. برخی والدین تصور درستی از نگهداری حیوانات خانگی ندارند و فکر می‌کنند این کار برای کودکانشان خوب نیست. در صورتی که یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای کسانی که مشکلات روانی دارند، درمان افسردگی با حيوانات خانگی است. حیوانات خانگی شادی را برای صاحبان خود به ارمغان می‌آورند و آن‌ها را سرگرم می‌کنند. همچنین با وجود یک حیوان مهارت‌های مهمی مانند مسئولیت‌پذیری و صبور بودن را یاد می‌گیرید. گاهی تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان به اندازه تأثیری است که یک دوست چند ساله روی افراد دارد. احساس وابستگی عاطفی، دلتنگی و دوست داشتن می‌تواند در همین سنین برای کودک تداعی شود. کافی است به کودک‌تان یاد بدهید حیوان خانگی همواره به مراقبت و نظافت نیاز دارد و بخش اعظم این کارها بر عهده کودک شماست. هر آن ممکن است حیوان بیمار شده و بمیرد. حیوانات خانگی هم پیر می‌شوند و در برهه‌ای ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشند.

فواید داشتن حیوان خانگی برای کودکان

در ادامه برای اینکه بهتر متوجه تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان شوید، فواید نگهداری حیوانات خانگی برای کودکان را بررسی می‌کنیم.

توجه کردن

در راهنمای نگهداری سگ و دیگر حیوانات خانگی همیشه به لمس و نوازش نیاز دارند و همین امر می‌تواند احترام به دیگران را به کودکان خردسال شما یاد بدهد. توجه و احترام به دیگران از دشوارترین مهارت‌هایی است که در سنین نوجوانی به آن نیاز پیدا می‌کنید.

فواید داشتن حیوان خانگی برای کودکان

اعتماد به نفس

زمانی که حیوانات خانگی عشق بی قید و شرط را به کودکان نشان می‌دهند، سبب بالا رفتن عزت نفس در او می‌شوند. علاوه بر آن حس مسئولیت پذیری در کودکان یک عامل اساسی برای بالا بردن اعتماد به نفس در آن‌هاست.

 وفاداری

حیوانات خانگی خیلی وفادار هستند و کودکان می‌توانند شیوه رفتار با دیگران را از آن‌ها یاد بگیرند.

 صبر

بعضی وقت‌ها برقراری ارتباط صحیح و مناسب و آموزش ترفندها و یاد دادن رفتارهای مناسب با حیوان خانگی زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد که کودک شما می‌تواند با نگهداری یک حیوان خانگی آن را یاد بگیرد.

مهارت‌های اجتماعی

حیوانات خانگی برای تقویت و بهبود روابط اجتماعی در حیوانات خانگی مؤثر هستند. سگ‌ها موقع مسافرت، گفت‌وگو با دیگران را تشویق می‌کنند و مهارت‌های اجتماعی کودک را بهبود می‌دهند.

مسئولیت‌پذیری

یکی از مهم‌ترین دلایل و مهارت‌های مهم زندگی برای داشتن حیوانات خانگی یادگیری مسئولیت‌پذیری در کودکان است. حیوانات خانگی همواره به غذا، آب، عشق و بیشتر آن‌ها به ورزش نیاز دارند. همچنین کسی که از حیوان خانگی نگهداری می‌کند، باید به نظافت او هم رسیدگی کرده و کارهایی مانند مسواک زدن یا حمام بردن حیوان را بر عهده بگیرد. پس کودک شما پیش از خرید حیوانات خانگی باید مسئولیت‌های مربوط به آن را هم پذیرا باشد. نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند کمک زیادی به یادگیری مهارت‌های مختلف در کودکان بزرگ‌تر از 5 سال بکند.

اعتماد به نفس

دیگر تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان بالا بردن اعتماد به نفس کودک است. حیوان خانگی در زمان غمگین یا ناراحت بودن صاحب خود بدون هیچ قید و شرطی از او حمایت می‌کند. این رفتار حیوانات خانگی به کودک شما یاد می‌دهد که می‌توانند به حیوان خانگی خود اعتماد کنند.

 دلسوزی و مهربانی

زمانی که کودک از حیوان خانگی مراقبت می‌کند، یاد می‌گیرد باید همواره با دیگران مهربان باشد.

فعالیت بدنی

با توجه به اینکه بیشتر حیوانات خانگی علاقه زیادی به پیاده‌روی و پرتاب توپ دارند، نگهداری از آن‌ها می‌تواند سبب بیشترشدن فعالیت در کودکان شود. داشتن حیوانات خانگی تجربه‌ای عالی برای کودک شماست. کودکان یاد می‌گیرند مسئولیت پذیر باشند و همیشه مسئولیت یک چیز زنده دیگر را به عهده بگیرند. کودکانی که حیوانات خانگی دارند، می‌دانند نیازهای آن حیوان همیشه در اولویت است و بعضی وقت‌ها لازم است برای مراقبت از آن حیوان از بازی وقت آزاد خودشان بگذرند.

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودکان

کودکانی که همراه با یک حیوان خانگی بزرگ می‌شوند، معمولاً دلسوزتر، مهربان‌تر و البته خوشحال‌تر هستند. کودکانی که به حیوانات خانگی علاقه دارند، معمولاً بیشتر فعالیت می‌کنند و زمان بیشتری را هم بیرون از خانه می‌گذرانند. این موضوع در آخر سبب می‌شود آن‌ها وضعیت سلامتی بهتری داشته و کمتر چاق شوند. از آنجا که چاقی کودکان یک بیماری همه‌گیر و در حال رشد است و عواقب جدی برای سلامت از جمله دیابت و سایر بیماری‌ها دارد، باید جدی گرفته شود. پس می‌توان گفت تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان همواره با سلامت کودک شما هم ارتباط مستقیم دارد. از طرفی مطالعات نشان داده‌اند تأثیر صدای حیوانات خانگی بر کودکان بسیار خوب است و سبب کاهش استرس‌ها در کودک می‌شود.

مقابله با غم و اندوه

زمانی که کودک شما حیوان خود را از دست می‌دهد، برای اولین بار مراحل اندوه و سوگواری را تجربه می‌کند و یاد می‌گیرد در شرایط از دست دادن و غم و اندوه چطور باید رفتار کند. علاوه بر این کودکان معمولاً از طریق داشتن حیوانات خانگی از دست دادن و مرگ عزیزان را درک می‌کنند. برای بسیاری از کودکان از دست دادن حیوان خانگی اولین تجربه آن‌ها با مرگ است. بچه‌ها با خداحافظی از حیوان خانگی خود شروع به درک فرایند مرگ و جدایی می‌کنند. این تجربه اهمیت بالایی دارد و فرزند شما را برای ضررهای بزرگ در آینده آماده می‌کند؛ چراکه ممکن است بعداً در زندگی مرگ عزیزان خود را تجربه کنند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند درک و مدیریت بهتری در مقابله با درد و ناامیدی در تمام جوانب زندگی داشته باشند. 

انگیزه

نگهداری از حیوان خانگی همواره می‌تواند عاملی باشد که انگیزه کودک شما را تقویت می‌کند. تقویت انگیزه کودکان می‌تواند عملکرد درسی آن‌ها را هم بهبود دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که حیوانات خانگی مانند سگ دارند، کمتر دچار عفونت‌های گوش و دستگاه تنفسی می‌شوند و کمتر به آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز دارند. محققان معتقدند قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی در سنین پایین همواره به تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

راهنمای انتخاب حیوان خانگی

برخی نکات ایمنی و بهداشتی وجود دارد که باید موقع آوردن حیوانات خانگی به خانه به آن‌ها توجه کنید. رعایت و آگاهی فرزندان و حتی حیوانات خانگی می‌تواند تأثیر زیادی در وضعیت سلامتی جسمی و روحی کودک داشته باشد؛ پس خیلی مهم است که برای انتخاب حیوان خانگی مناسب برای کودک وقت بگذارید و هزینه کنید و از پرورش دهندگان و دامپزشکان راهنمایی بگیرد. اگر کودک شما آلرژی خاصی دارد، بهتر است قبل از آوردن حیوان خانگی مطمئن شوید مشکلی ایجاد نمی‌شود.

برای انتخاب حیوان خانگی به نکات زیر توجه کنید:

  • از سالم بودن حیوان خانگی مطمئن شوید.
  • حیوانات خانگی را از فرد مطمئنی بگیرید.
  • قبل از آوردن به خانه او را پیش دامپزشک ببرید و مطمئن شوید که حیوان خانگی شما در سلامت کامل باشد.
  • مطمئن شوید حیوان شما شرایط مناسبی با کودکتان دارد.
  • مطمئن شوید حیوان تمام واکسن‌های خود را دریافت کرده باشد.

علاقه ی کودکان به حیوانات خانگی

اقدامات ضروری برای انتقال حیوان خانگی به خانه

  • حیوان خانگی هرگز نباید بدون حضور فرد دیگر با کودک تنها باشد.
  • اجازه ندهید حیوان خانگی با کودک شما بخوابد.
  • حیوان خانگی نباید به تنهایی به اتاق کودک شما برود.
  • مکان امن و آرامی برای حیوان مهیا کنید.
  • به فرزندانتان یاد بدهید با حیوانات به آرامی و با احترام رفتار کنند.
  • اجازه ندهید حیوان خانگی صورت فرزند شما یا هر گونه جراحتی را که دارد لیس بزند.
  • در روند مراقبت از حیوان خانگی از کمک کودکتان استفاده کنید تا کودک شما مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرد.

نکات ضروری درباره خرید سگ

  • به دنبال یک نژاد سگ با طبیعت آرام باشید.
  • برای سگ یک فضای آرام مهیا کنید.
  • سگ را در معرض افراد و موقعیت‌های مختلف قرار دهید و واکنش او را زیر نظر بگیرید.
  • توله سگ‌ها معمولاً مورد توجه بچه‌ها قرار می‌گیرند، اما به یاد داشته باشید که توله سگ‌ها به آموزش نیاز دارند و انرژی زیادی برای آموزش می‌طلبند.
  • برای مدت طولانی سگ خود را در خانه تنها نگذارید. در صورتی که بیشتر وقت‌تان را در بیرون از خانه سپری می‌کنید، سگ انتخاب خوبی برای شما نیست.
  • سگ‌ها به تحرک و ورزش زیاد نیاز دارند؛ پس فرزندان را تشویق کنید که سگ را برای پیاده‌روی به بیرون از خانه ببرد، این کار باعث جلوگیری از افسردگی فصلی سگ‌ها می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خانه سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

اقدامات لازم برای نگهداری گربه

  • گربه همیشه باید داخل خانه بماند تا آسیب نبیند.
  • گربه‌ها از ارتباط با حیوانات دیگر و افراد غریبه دچار استرس می‌شوند.
  • مطمئن شوید کودک شما می‌داند چطور باید اعتماد گربه را جلب کند و با او دوست شود.
بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

خرگوش

خرگوش‌ها زود دچار استرس می‌شوند و در پی آن ممکن است سکته کنند؛ پس به کودکتان تذکر بدهید که باید به آرامی و بدون صدای بلند با او بازی کند. خرگوش خیلی زود دچار زخم بستر و آسیب کف پا می‌شود و راه رفتن روی فرش یا سرامیک این مشکل را تشدید می‌کند. برای او یک فضای حداقل 1 در 1 متر تهیه کنید و کف آن را با موزاییک بپوشانید تا پای خرگوش سالم بماند. خرگوش‌ها قلمروطلب هستند و معمولاً رفتار خوبی با حیوانات دیگر و حتی خرگوش‌های دیگر در قلمرو خودشان ندارند؛ پس برای آن‌ها جفت یا دوست تهیه نکنید. غذای اصلی خرگوش یونجه است و در کنار آن باید اسباب‌بازی‌های چوبی داشته باشد تا دچار مشکلات دندانی نشود.

از دادن غذاهای متفرقه مانند کیک، نان، میوه‌ها و غیره به خرگوش خودداری کنید. در کنار یونجه می‌توانید چند ساقه سبزی هم در رژیم غذایی خرگوش بگنجانید. خرگوش‌ها دندان‌های تیزی دارند؛ پس مراقب باشید که کودکتان در بازی آسیب نبیند. بیشتر خرگوش‌ها ترجیح می‌دهند در یک گوشه مشخص از خانه که قلمرو آن‌هاست بمانند و علاقه‌ای به پیاده‌روی یا گشتن در خانه ندارند؛ هرچند آن‌ها همیشه با کنجکاوی خودشان در چالش هستند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *