دسته ها

راهنمای سفر با حیوانات خانگی و هزینه‌های آن

سفر با حیوانات خانگی
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

اگر حیوان خانگی داشته باشید احتمالاً هنگام مسافرت با شرایط سفر با حیوانات خانگی خود مواجه شده‌اید. از مهم‌ترین نکاتی که در زمان سفر می‌تواند سبب نگرانی شما شود مسئله سپردن حیوانات خانگی به افراد مورد اعتماد است. حیوانات خانگی هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی به سرپرستان خود وابسته هستند و سپردن آن‌ها هنگام مسافرت به غریبه‌ها سبب بروز مشکلاتی برای آن‌ها خواهد شد. گربه‌ها از جمله حیواناتی هستند که می‌توانند برای چندین هفته در صورت نبود سرپرست خود زندگی کنند، اما انواع دیگر حیوانات خانگی مانند سگ که به شدت به سرپرستان خود وابسته هستند، نمی‌توانند به تنهایی در خانه بمانند. در ادامه درباره سفر با حیوانات خانگی و هزینه‌های سفر با حیوان خانگی توضیح بیشتری می‌دهیم.

سفر با حیوان خانگی در هواپیما

با وجود این که شرکت‌های هواپیمایی اجازه حمل حیوانات خانگی را داده‌اند، اما توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید حیوان خانگی خود را در جایگاه خودتان ببرید و در طول پرواز کنار خود داشته باشید، زیرا ورود حیوانات خانگی به داخل کابین هواپیماهای کشور ایران ممنوع است. شرکت‌های هواپیمایی هر کشوری قوانین متفاوت خودش را دارد. مقررات کشورهای مبدأ و مقصد ترانزیت و نوع هواپیماها قاعده‌های متفاوتی برای حمل حیوانات دارند بنابراین لازم است که قبل از سفر، قوانین و مقررات هواپیمایی که با آن پرواز دارید را مطالعه کنید و از جزئیات سفر هنگام جابه‌جایی حیوان خانگی‌تان مطلع شوید. برای حمل حیوان خانگی خود می‌توانید هنگام رزرو بلیت هواپیمای خود درخواست حمل حیوان خانگی را ثبت نمایید.

 

درواقع بعضی ایرلاین‌ها در هیچ صورت مجوز حمل حیوان را به شما نمی‌دهند، با فرض این‌که ایرلاینی که انتخاب کرده‌اید این مجوز را به شما می‌دهد می‌توانید حیواناتی را به همراه ببرید که مشخصات تعریف‌شده از نظر ایرلان را دارند. تمامی حیواناتی که نگه‌داری آنان خلاف قانون است اجازه سفر با هواپیما را ندارند. برای سفر با حیوانات خانگی خود باید مدارک هویتی به همراه داشته باشید، چیزهایی مانند شناسنامه حیوان، اصل فیش پرداخت کرایه حمل، تکمیل فرم مخصوص و مدارک واکسیناسیون حیوان.

بیشتر بخوانید:  برنامه زمانی واکسن‌ گربه + عوارض و نکات مهم درباره مراقبت بعد از واکسن‌ گربه

بهتر است مدارک حمل حیوانات خانگی را کامل و جامع طبق خواسته شرکت هواپیمایی، آماده کنید، زیرا حمل حیوانات خانگی قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در پیش دارد. تکمیل فرم مخصوص درخواست انجام امور موجود زنده، اصل گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی که از دامپزشکی دولتی کشور صادر می‌شود و همین‌طور تعهد کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاهی باید هنگام تحویل حیوان خانگی به فرودگاه همراهتان باشند. شما باید 24 ساعت قبل از سفر با فرودگاه مبدأ تماس بگیرید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی از آن مطلع شوید‌. تحویل حیوان خانگی به قسمت باربری کمی زمان می‌برد. بنابراین شما حدود سه الی چهار ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

سفر با حیوان خانگی در هواپیما

نکات مهم حمل حیوانات خانگی

به موجب قوانین موجود در ایران، تعداد حیواناتی که در پرواز حمل می‌کنید محدودیت دارد و بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی ایران نیز هر مسافر حداکثر 2 سگ و یا گربه یا 10 پرنده می‌تواند همراه داشته باشد. نکته بعدی این است که اگر بچه سگ یا گربه را با هواپیما حمل می‌کنید باید 10 هفته از تولد آن گذشته باشد، هم‌چنین فراموش نکنید که تا چند ساعت پیش از پرواز،‌ غذای سبک به حیوان دهید تا در طول پرواز اذیت نشود، هم‌چنین از قراردادن ظرف آب و غذای گربه یا سگ داخل باکس اودر حین پرواز بپرهیزید. جالب است بدانید کشورهایی مانند قطر و بحرین و انگلیس به دلیل زیادبودن حیوانات خانگی در این کشور اجازه ورود حیوان خانگی از طریق هواپیما را صادر نمی‌کنند. در چنین کشورها حیوانات خانگی باید با Cargo فرستاده شوند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سفر با حیوانات خانگی در قطار

در ایران سفر با حیوانات خانگی با قطار ممنوع است، حتی اگر در ظاهر سفر راحتی به نظر آید. قوانین شرکت‌های ریلی ایران، امکان حمل هیچ‌گونه حیوانی را به مسافران نمی‌دهد. بنابراین بهتر است برای سفر با حیوانات خانگی خود با هواپیما سفر کنید. در کشورهایی که اجازه حمل حیوان خانگی را با قطار می‌دهند باید در زمان خرید بلیت، بلیتی مخصوص تهیه نمایید که مشمول شرایط تدوین‌شده توسط شرکت ریلی شود، هم‌چنین گذرنامه و مدارک پزشکی حیوان برای اجازه سفر زمینی با حیوان خانگی برای حمل با قطار نیز ضروری است. شما باید گواهی واکسینه‌بودن حیوان خانگی خود را به همراه داشته باشید.

سفر با حیوانات خانگی در اتوبوس مسافربری

در ایران سفر حیوانات خانگی در اتوبوس نیز ممنوعیت دارد، اما برخی رانندگان شرکت‌های مسافربری تحت شرایط خاصی امکان حمل حیوانات خانگی به اتوبوس را به مسافران می‌دهند، البته به این معنی نیست که شما حیوان خود را به داخل کابین ببرید. در این مواقع اگر راننده قبول کند که حیوان خانگی شما در اتوبوس باشد حتماً باید داخل باکس یا کوله گربه قرار دهید و آن را به راننده تحویل دهید تا به همراه سایر وسایل در قسمت بار اتوبوس قرار دهد. توجه داشته باشید که در هنگام حمل حیوانات خانگی خود با اتوبوس مسافربری به نکات بهداشتی و پیش‌گیری از بروز مشکلات احتمالی توجه کنید و مجوز صادرشده توسط ارگان‌های دامپزشکی را به همراه داشته باشید. در مسافرت با اتوبوس‌ها مسئولیت تمام و کمال مشکلات احتمالی پیش‌آمده در هنگام حمل حیوانات خانگی با اتوبوس بر عهده خود شماست و بنابراین هیچ راننده‌ای مسئولیتی در قبال حیوانات خانگی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

تبصره قانون

از نظر قانونی ابلاغیه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حمل هر گونه بار غیربهداشتی و یا عفونت‌زا از قبیل احشام و حیوان خانگی غیرقانونی به شمار می‌رود. بنابراین شکایت از راننده‌ای که حاضر نیست حیوان خانگی شما را حمل کند کار اصولی نیست، زیرا طبق تبصره ذکرشده این درخواست شما غیرقانونی محسوب می‌شود، اما اگر راننده‌ای رضایت حمل حیوان خانگی را داد باید مسئولیت بروز هرگونه مشکلی را هم به عهده خودتان بگیرید.

سفر با حیوانات خانگی در اتوبوس مسافربری

هزینه‌های سفر با حیوانات خانگی

سفر با هواپیما

هزینه‌های مسافری برای هر ایرلاینی متفاوت است، زیرا هر ایرلانی قوانین مخصوص به خودش را دارد و در ایرلاین‌های آمریکایی مانند یونایتد، امریکن، ایرلاینز و دلتا این هزینه را تقریباً از 75 تا 125 دلار برآورد کرده‌اند. این قوانین نسبت به وزن، ابعاد و نوع حیوان خانگی متفاوت است.

سفر با قطار

سفرهای درون شهری با قطار در آمریکا تا 20 پوند برای هر حیوان خانگی تعیین شده است. در کشور ایران حمل حیوانات خانگی با اتوبوس مسافری و یا قطار غیرقانونی است.

نکات قابل‌توجه هنگام حمل حیوان خانگی

قبل از پیاده‌شدن از خودرو، قلاده حیوان خانگی خود را ببندید و زمان پیاده‌شدن نیز خود شما یا همراهتان که حیوان او را می‌شناسد تا زمانی که با محیط اطراف آشنا شود کنار حیوان بمانید تا دچار استرس و هیجان محیط تازه نشود. اگر قصد دارید که در مقصد خود در هتل و اقامتگاه اقامت داشته باشید حتماً قبل از رزرو هتل از مسئولان مربوطه در مورد به‌همراه‌داشتن حیوانات خانگی سؤال کنید، زیرا برخی از اقامتگاه‌ها اجازه ورود حیوان به داخل اتاق‌ها را نمی‌دهند. برخی هم این اجازه را می‌دهند، آن هم به شرطی که حیوان را تنها با باکس نگه‌داری‌کننده به داخل اتاق ببرید. توجه داشته باشید که اگر در فصل گرما سفر می‌کنید می‌توانید با قراردادن دستمال مرطوب خنک روی باکس حیوان خانگی از گرمازدگی او جلوگیری نمایید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع باکس سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مراحل تحویل حیوان خانگی برای حمل با هواپیما

برای حمل حیوان خانگی خود با هواپیما نیاز به خرید بلیت مجزا برای آن‌ها ندارید و هزینه جابه‌جایی حیوانات با توجه به وزن آن‌ها محاسبه و به عنوان اضافه‌بار بر بلیت شما ثبت می‌شود، اما توجه داشته باشید که باید قبل از سفر جای مخصوص نگه‌داری حیوانات را در هواپیما رزرو کنید. قبل از پرواز تحت نظر دامپزشک می‌توانید قرص خواب‌آور یا آرام‌بخش به حیوان خانگی بدهید، زیرا در طول پرواز حیوان در کنار دیگر حیوانات قرار می‌گیرد و به همین دلیل هم ممکن است بی‌قراری کند، پس از رسیدن به مقصد می‌توانید حیوان خود را از بخش بار تحویل بگیرید. در کنار آن نیز شیوه دیگری برای انتقال حیوانات خانگی وجود دارد که از طریق پایانه‌های باربری بدون صاحب منتقل می‌شوند که در موارد اندکی با این شیوه متفاوت است.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *