دسته ها

افسردگی فصلی سگ‌ها | نقش ما در افسردگی فصلی حیوانات خانگی

افسردگی فصلی سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

افسردگی فصلی سگ به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) می‌تواند در فصل زمستان با کاهش دما و کوتاه شدن روزها آغاز شود. این وضعیت در انسان به صورت افسردگی طولانی‌مدت، خستگی و کناره‌گیری اجتماعی خود را نشان می‌دهد. نشانه‌های احتمالی SAD در سگ‌ها نیز به چشم می‌خورد و احساسی شبیه به افسردگی را تجربه می‌کنند. در ادامه با معرفی دلایل و راهکارهای مقابله با افسردگی سگ ها همراه ما باشید.

نشانه‌های افسردگی فصلی در سگ

نشانه‌های افسردگی فصلی می‌تواند بی‌تفاوتی و بی‌علاقگی نسبت به چیزهایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردند، باشد. سگ‌ها نسبت به غذا، اسبا‌ب بازی یا زمان بازی بی‌علاقه می‌شوند و احساسی شبیه به یک انسان افسرده را تجربه می‌کنند. اگر علائمی که در زیر به آن‌ها اشاره شده در سگ خود مشاهده کردید احتمالا از افسردگی فصلی رنج می‌برد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

از نشانه‌های افسردگی فصلی در سگ می‌توان به کناره‌گیری آن‌ها اشاره کرد. سگ معمولاً از چیزهایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌برد، مانند ورزش یا بازی اشتیاق کمی نشان می‌دهد. همچنین ممکن است بیش از حد معمول تمایل به خواب داشته باشد. سگ افسرده اشتهای کمی دارد و ممکن است علاقه خود را به غذا از دست بدهد. افسردگی سگ می‌تواند منجر به تغییرات دیگری در الگوهای غذایی شود. سگ بیقرار به نظر می‌رسد و از خواب خوب یا عمیق لذت نمی‌برد و به این ترتیب رفتار آن‌ها تغییر می‌کند. حالات خلقی که می‌تواند به عنوان افسردگی ظاهری، بسته به شخصیت سگ تشخیص داد، شامل جویدن، تلاش برای فرار، افزایش واکنش، از دست دادن آموزش توالت رفتن و حتی پرخاشگری سگ باشد.

بیشتر بخوانید:  دلیل غذا نخوردن سگ چیست؟ (10 دلیل عمده بی اشتهایی سگ‌ها)

دلایل افسردگی فصلی سگ‌ها

انسان‌ها و سگ‌ها شباهت‌های شیمیایی خاصی دارند که نشان می‌دهد سگ‌ها نیز می‌توانند مستعد تغییر فصل شوند. ملاتونین، هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند و در سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها تولید می‌‌شود. با تاریک شدن هوا، بدن ملاتونین بیشتری تولید می‌کند که باعث می‌شود احساس خواب آلودگی ایجاد شود. دانشمندان بر این باورند که SAD با کوتاه شدن روزها و تولید بیشتر ملاتونین همراه است. این هورمون در سگ‌ها نیز تولید شده و مستعد ابتلا به این بیماری می‌شوند.

افسردگی فصلی سگ ماده

عوامل زیادی در افسردگی سگ‌ها تأثیرگذار است که می‌توان به تغییر در روال، محیط، گروه اجتماعی، یا در نتیجه استرس مزمن یا اضطراب ناشی از ترس‌ها و فوبیاها یا سبک زندگی اشاره کرد. صاحبان اغلب تغییرات خلق‌وخوی سگ خود را تشخیص نمی‌دهند یا تصور می‌کنند، انجام برخی کارها برای تغییر زندگی آن‌ها مشکل است.

بیشتر سگ‌ها تمایل دارند کارهای روتین را انجام دهند و زمانی که به محیط اطراف خود اطمینان داشته باشند و بدانند در طول روز چه انتظاری دارند، خوشحال خواهند شد. تغییراتی مانند، جابه‌جایی خانه، کار ساختمانی یا بازسازی مجدد خانه، می‌تواند باعث شود سگ شما احساس عدم اطمینان کند. در نتیجه، در شخصیت یا رفتار سگ تغییراتی ایجاد خواهد شد. زیرا آن‌ها دوست دارند، روال عادی و احساس امنیت خود را تنظیم کنند و دوباره به دست آورند. سگ پیوندی بسیار قوی با خانواده‌اش دارد و اگر در پویایی اجتماعی تغییری ایجاد شود، به شدت روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. برای مثال، طلاق، سوگواری، خروج کودکان از خانه یا حتی تغییر در الگوهای کاری می‌تواند منجر به افسردگی سگ‌ها شود.

آن‌ها نمی‌دانند دوستان یا عزیزانشان کجا رفته‌اند و البته نمی‌توان برایشان توضیح داد تا این موضوع را درک کنند. با این حال، علاوه‌بر افسردگی فصلی سگ‌ها، تغییرات دیگری بر خلق‌وخوی سگ تأثیر می‌گذارد. اگر به طور ناگهانی در دسترس سگ خود قرار نگیرید، مانند بازگشت به محل کار پس از استراحت، یا شروع یک کار جدید، ضربه سختی به حیوان خانگی خود می‌زنید. آن‌ها به همراهی، امنیت و عشق شما نیاز دارند و می‌توانند غیبت فزاینده شما را به شدت احساس کنند. می‌توانید آن‌ها را با دادن غذای تشویقی سگ برای تغییر خلق‌وخو تحریک کنید، ممکن است با آموزش دادن رابطه منفی با پاداش، احساسات آن‌ها را تقویت کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

باید سعی ‌کنید رفتارهای نامطلوب را با رفتار پاداش پاسخ ندهید. توله سگ خود را به انجام فعالیت‌های سالم و سرگرم‌کننده، مانند بیرون رفتن برای پیاده‌روی یا معاشرت با سگ‌های دیگر، تشویق کنید. اگر متوجه شدید خلق‌وخوی آن‌ها بهبود یافت، در آن زمان می‌توانید به آن‌ها جایزه بدهید.

بیشتر بخوانید:  پیاده‌روی سگ‌ها | سگ‌ها به چه میزان پیاده‌روی نیاز دارند؟

گاهی اوقات تنها چیزی که به افسردگی سگ‌ها کمک می‌کند، گرفتن کمی آرامش از سایر توله‌ها است. معاشرت با سگ‌های دیگر می‌تواند راهی عالی برای بهبود خلق‌وخوی آن‌ها باشد. سگ‌ها مطمئناً موجوداتی همدل هستند و می‌توانند احساس کنند که دیگری غمگین یا افسرده است. گاهی اوقات سگ‌های دیگر آن‌ها را وادار می‌کنند تا با آن‌ها در پارک بدود یا اسباب بازی خوابیده روی زمین را بکشد. به سگ خود اجازه دهید وقت خود را در کنار دیگر سگ‌ها بگذراند، زیرا بیشتر سگ‌ها حیوانات خانگی اجتماعی هستند و تنها بودن را دوست ندارند.

دلایل افسردگی فصلی سگ‌ها

نقش ما در افسردگی فصلی سگ‌ها

سگ‌ها حیوانات باهوشی هستند. اگرچه این امکان وجود ندارد که با سگ خود بنشینید و گفت‌گو کنید، آن‌ها خود را با ظرافت‌های زبان بدن و حالات چهره شما هماهنگ می‌کنند. بنابراین، اگر بی‌حال‌ و افسرده‌ هستید، سگ‌تان نیز ممکن است کم‌کم این احساسات را از خود نشان دهد. سگ‌ها تغییرات روتین را نیز درک می‌کنند، بنابراین اجتناب از بیرون رفتن در هوای سرد و بردن توله‌سگ‌ها برای پیاده‌روی و ورزش، ممکن است باعث گوشه‌گیری سگ‌ها شود‌. با این حال، می‌توانید زمستان را همیشه یک فصل تاریک برای سگ‌تان تعبیر نکنید. اگر در خانه هستید و حیوان خانگی خود را کمتر بیرون می‌برید، زمان بیشتری را با سگ‌های خود سپری کنید. به طور خلاصه، سگ‌ها همیشه مراقب طرز رفتار صاحبان خود هستند و نسبت به محیط اطراف خود واکنش نشان می‌دهند. بنابراین خلق‌وخوی افسرده شما می‌تواند منجر به افسردگی فصلی در سگ‌ها شود.

با آموزش‌ می‌توان به سگ‌ها آزادی عملی بیشتری داد تا بتوانند در جایی که انجام کارها بی‌خطر است آزادانه عمل کنند بدون ایجاد مزاحمت برای خود یا دیگران. نحوه آموزش سگ و طریقه ارتباط روزانه با آن‌ها تأثیر بسیاری بر روحیه آن‌ها خواهد گذاشت. یکی از روش‌هایی که پیوند بین سگ و صاحبش را بهبود می‌بخشد، روش‌های آموزشی مبتنی بر پاداش و دست‌کاری است. روش‌های که بر تنبیه تکیه می‌کنند، باعث می‌شود سگ احساس ناتوانی در موفقیت کند و در نتیجه اعتماد به صاحبش را از دست می‌دهد. در این حالت یک درماندگی آموخته شده را ایجاد کرده‌ایم. اگرچه سگ‌ها ممکن است ساکت و خوش رفتار به نظر برسند، اما در واقع کم خلق و مضطرب هستند.

مقابله با افسردگی سگ‌ها

 راهکارهایی برای مقابله با افسردگی سگ‌ها

اگر قصد دارید از افسردگی سگ‌ها جلوگیری و یا به سگی که علائم SAD را نشان می‌دهد، کمک کنید باید با تقویت تحریک فیزیکی و ذهنی سگ آشنا باشید. یک پیاده‌روی خوب قدیمی سگ را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی درگیر می‌کند. به خصوص در هوای خنک‌تر، که شما نیز احساس بهتری خواهید داشت. بنابراین، با وجود افسردگی فصلی در سگ‌ها می‌توانید آن‌ها را همیشه درگیر نگه دارید. بیشتر سگ‌ها، اگر تحریک کافی داشته باشند با اتاقی بدون نور خورشید هم کنار می‌آیند.

اگر خلق‌وخو یا رفتار سگ شما به طور ناگهانی تغییر کرده است و دلیل این اتفاق را تشخیص نمی‌دهید، بهتر است برای رفع گوشه‌گیری سگ‌ها به یک دامپزشک مراجعه و علل بالینی را بررسی کنید. اگر سگ شما از سلامتی برخوردار باشد، با مشورت با یک رفتارشناس با تجربه معتبر می‌توانید هر گونه تغییر رفتار یا مشکل را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند خلق‌وخو، رفتار و زندگی سگ خود را بهبود ببخشید.

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها شخصیت‌های متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها ذاتاً پر جنب‌وجوش و شاد هستند، در حالی که برخی دیگر محتاط‌تر و خودکفاتر به نظر می‌رسند. سگ خود را بشناسید و در مورد فعالیت و آموزش‌هایی که به بهبود زندگی و خلق و خوی آن‌ها کمک می‌کند، تحقیق کنید. دانستن حالت معمول (در حال استراحت) آن‌ها در تشخیص تغییر خلق‌وخو بسیار مهم است.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *